Съюзът на физиците в България и фондация „Еврика“ организират национален конкурс за есе 2024 г. Темата, по която писаха ученици и студенти от цялата страна, е „Физиката в моя свят“. В Конкурса се включиха 120 участници – ученици от 36 основни и средни училища и студенти от три висши училища, които в три възрастови групи представиха своите виждания по темата на Конкурса. Есетата са оценени от жури и са представени на Младежката научна сесия в рамките на 52. национална конференция по въпросите на обучението по физика на тема „Образованието по физика и дигиталните технологии“.
Медиен партньор на форума е Националното издателство „Аз-буки“.
По традиция вестник „Аз-буки“ публикува отличените творби в няколко поредни броя.
Да преподаваш физика на деца с увреден слух*
Даниела Данаилова – X клас, II място
СУ „Васил Левски“ – Севлиево
Научен ръководител – Ива Пейкова
Ако се движи или е зелено – биология е.
Ако мирише – химия е.
Ако не работи и не го разбираш – физика е.
Този надпис е закачен на вратата на стаята по химия в моето училище от повече от 6 години. За някои това глуповато становище може да звучи забавно и лаконично, но това въобще не може да бъде характеристика на тази невероятна наука ФИЗИКА. Тя е ключът към разбирането на всичко около нас. Тя е моята най-голяма мечта, в дебрите на която аз с вълнение всеки ден се впускам, за да търся отговор на въпроса: Какви са границите на моя ум?
Причината, поради която започнах да преоткривам и завладявам науката физика, не беше никак вълшебна и вдъхновяваща. Аз не бях като повечето деца, които се интересуваха от Космоса. Нямах никакъв интерес към тази наука. За 13-годишното ми Аз това беше мъчение, защото материалът ми се струваше много труден. А не и бях любопитно дете. Не се вълнувах от нещата, които моите връстници смятаха за интересни и щури. Винаги съм била много разумна и отговорна. Но моите две най-силни черти са емпатията и подкрепата. Много обичам да помагам – било на съученици, учители, приятели, семейство или на напълно непознати хора. И оттук започва моята история. Бях в ІІІ клас, когато учителка ми дойде и ми каза, че имам страхотни качества, за да стана прекрасен учител. Започнах да се замислям сериозно, защото вътрешно имах желание да се развивам в тази посока. Вече 7 години продължавам да се надъхвам и да надграждам знанията си. Трудността обаче беше, че не можех да избера предмет, заради който всеки ден с вълнение да влизам в класната стая и да преподавам. Но като дългоочакван подарък от съдбата се сблъсках с красотата на математиката. В нейните числа и формули виждах безкрайни възможности за изразяване и преоткриване на всичко наоколо. Решено беше – ще преподавам математика. Но трябваше да избера още една специалност, която да изучавам заедно с математиката. До този момент физиката изобщо не беше вариант. Как това се превърна в моя мечта и страст? Благодарение на моята учителка по физика. В средата на ІХ клас тя дойде, доста амбициозна. Внесе нещо различно в класната стая – енергия и хъс. Реших, че сега е моментът да проверя дали аз мога да имам нещо общо с физиката. Започнах насила да уча. С всеки следващ урок започнах да виждам физиката като инструмент за разбиране на заобикалящия ме свят. Започнах да разбирам, че тя не е просто студен, безжизнен набор от формули и числа. И сега продължавам със същото желание да се развивам в тази посока. До преди четири месеца всичко беше планирано и предопределено. Отивам в някой много добър университет в чужбина, уча физика и математика, връщам се и предавам своите знания с хъс на другите. Но плановете ми малко се промениха. Исках да се развивам в много различни насоки и започнах да уча български жестов език. (да, жестовият език е различен във всяка държава). Всичко се случи толкова спонтанно и неочаквано, че не знаех как да реагирам. И все още не съм напълно сигурна за бъдещето си. Жестовият език е най-красивият, най-интимният и най-полезният език, който може да съществува. Той е изящество, което с много усилия преоткривам. Както всичко беше планирано, така изведнъж промених желанията си. Но поне открих себе си. Всичко може да се случи през следващите две години, докато завърша, но смятам, че вече намерих своето призвание – да преподавам физика на глухи хора.
***
Бъдещето може да влияе на миналото*
Моника Георгиева – X клас, II място
Национална търговско-банкова гимназия – София
Научен ръководител – Силвия Михайлова
В света на физиката невъзможното често в крайна сметка се оказва възможно. В последните години науката като че ли излезе извън рамките на традициите и започна да бележи значителни постижения, които преди се считаха за абсурдни и невъзможни.
Едно от постиженията, което много ме изненада, е, че Слънцето не е източник на най-ярката светлина. Мощен лазер, използван при експеримента, е успял да разпръсне едновременно 1000 фотона вместо един. Не знаех, че е възможно магнит да е двуизмерен, но той съществува. Физиците се опитват да създадат двуизмерни магнити от 1970 г., но доскоро без успех. Истинския двуизмерен магнит запазва своите магнитни свойства дори след като е толкова „изтънен“, че на практика е двуизмерен – съставен е от слой с дебелина само един атом. Затова учените започнали да се съмняват, че подобно нещо е възможно. След много опити този феномен е факт.
През 2017 г. откритието на „времеви кристал“, което звучи нереално, но всъщност е реален квантов обект, генериран за първи път през тази година. Времевият кристал е уникално състояние на материята. В обикновения кристал атомите или молекулите са подредени в повтаряща се триизмерна структура, която придава на кристала специални физически свойства. При времевия кристал структурата е периодична не само в пространството, но и във времето.
Учени обстрелват електрон с 1000 фотона на импулси, те се разпръскват като вълни от трептящия електрон. Светлината е електромагнитна вълна, а електроните трептят и взаимодействат с нея чрез своя електричен зарад, който създава променливо електрично поле. Това води до явлението пречупване на светлината. Времевите кристали представляват системи, които трептят непрекъснато, като електрон обстрелван с лазер, с което нарушават закона за запазване на енергията. Това е част от неравновесната термодинамика, една от проявите на която е самият живот, под действието на външен източник на енергия – Слънцето.
Ново изследване от Университета „Чапмън“ в Калифорния представя идеята за ретрокаузалност. Това е изцяло нова теория, която изказва предположение, че бъдещето може да влияе на миналото, т. е. че следствието се случва преди причината. Ретрокаузалността е ново понятие, което може да промени начина, по който разсъждаваме за Вселената, а също и за пътуването във времето.
Всичко е обяснено само с частици – как експериментът върху една частица в бъдещето би повлиял на състоянието на същата частица в миналото преди експериментът изобщо да е проведен. Новото изследване би могло да се превърне в съществена част от квантовата теория на физиката. Учените се базират на вече приетата теория за времева симетрия и на базата на нея твърдят, че ретрокаузалността също е напълно вероятна. Теорията за времевата симетрия гласи, че физичните процеси могат да се движат напред и назад във времето, когато се влияят от едни и същи закони на физиката.
***
Изкуственият интелект ще бъде навсякъде*
Адриана Кънева – IX клас, III място
Национална Априловска гимназия – Габрово
Научен ръководител – Красинела Георгиева
Когато затворя очи, в моето въображение виждам изкуствен интелект навсякъде, роботи, машини, които имат контрол над различни индустрии и задачи. Може би ще има автоматизирани фабрики, в които роботите ще произвеждат всичко – от автомобили до хранителни продукти. Ценностите ще се променят. Ресурсите на планетата намаляват и се търси решение, но нищо няма да е истинско. В бъдеще може би ще имаме интелигентни роботи помощници, които ще ни помагат в ежедневните ни задачи и ще ни предоставят нужната информация или забавление. Комуникацията с хората ще стане все по-трудна. Представям си транспорта с летящи машини във въздуха. Дали телепортирането ще е възможно?
Образователната система ще се промени много, младите ученици ще имат достъп до по-широк спектър от знания. Също така обучението може да бъде персонализирано, което ще се адаптира до нуждите и интересите на всеки един ученик. В бъдеще мисля, че ще се открие лек за рака, което ще помогне на много хора, според мен този лек ще стимулира имунната система да се бори с раковите клетки. В бъдеще ще имаме очила за ,,супервиждане“ или лещи, чрез които, като се види даден обект или живо същество, ще се разбера цялата му биография и всичко, което искат да знаят за него и социалните мрежи. От друга страна, изкуственият интелект може да превземе света, да спре кръговратите на живота и природата, да превземе човечеството и света. Това ще сложи край на света, на една ера, много цивилизации, но може да е за добро? В Космоса може да има и други живи същества, по-цивилизовани от нас. Според мен бъдещите родители ще могат да избират гените на бъдещите си деца. Стареенето ще се забави или предотврати, ще се открият терапии за заздравяване на клетките. Може би ще можем да възкресяваме изчезнали видове животни и растения… А хора? Може би ще намерим общото между човека и маймуната чрез създаването на ДНК на даден организъм и вкарването на човешка яйцеклетка. Може би нещо такова ще се случи – ако не този век, то другия. През 2009 г. екипът на Института по еволюционизъм „Макс Планк“ в Лайпциг е получил първата скица на генома на неандерталците чрез анализ на ДНК на шестима неандерталци. През 2013 г. успяха да получат висококачествена скица на генома на жена неандерталец. А според последни изследвания на института, 4 – 6 поколения делят пещерния румънец от неандерталските му предци, което означава, че в Европа са се засекли два вида хомо сапиенс след пристигането на последната древна преселническа група на континента. Ще бъде възможно създаването на квантови компютри, при които да се използват двумерни квазичастици, създаващи при движението си въображаеми нишки и възли. Те ще могат едновременно да представляват огромен брой стойности, което означава, че за кратко време ще могат да се проверят множество възможни решения на даден проблем.
*Заглавията са на редакцията. Есетата се публикуват със съкращения
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg