Какво е традиционното облекло на представителите на Шопската етнографска област и какви са диалектите на региона, как се изработва бусинската керамика, каква е легендата за мартеницата, какви пролетни обичаи и обреди спазваме.
Това са само част от въпросите, отговорите на които малчуганите от 12. ДГ „Радост“ в Перник научават по време на интерактивни беседи и образователни сесии, водени от етнографите в Регионалния исторически музей в града.
Сътрудничеството на двете институции, което започва през 2022 г., носи на детската градина националната награда „ПроКултура“
за особен принос за достъп на младите хора до култура от Българската асоциация на работодателите в областта на културата (БАРОК) и Гражданския институт за 2024 г. Съвместната им работа дава възможност на малчуганите да се запознаят с културното и историческото наследство, както и с обреди и обичаи в различна от обичайната образователна среда.
„Посещението на Музея и участието в образователни беседи насърчава децата да бъдат любознателни и креативни, развива социалните им умения. Музейните беседи, интерактивните експонати и практическите дейности им позволяват да се включат активно и да учат чрез игра. Изкуството и културните артефакти стимулират въображението и ги насърчават да изразяват себе си чрез различни форми на изкуство“, убедена е директорката на 12. ДГ в Перник Петя Толева.
Темите на изнесените занимания се уговарят предварително и са съгласувани с годишния план на детската градина и календара на Музея за работа с деца. Педагози и служителите в Етнографския музея заедно разработват специфични образователни уроци и работилници, съобразени с възрастта на малчуганите. Заниманията по всяка тема започват се въвеждаща сесия в градината. А на място в Музея
етнографите разказват приказки и митове, свързани с експонатите, които могат да бъдат видени там.
По този начин изложбите стават по-интересни за децата. Провеждат се и практически занимания, като изработка на хербарии и мартеници. Специалистите от Музея организират ролеви игри и театрални представления, където децата участват и играят различни роли.
„Музейните уредници могат да превърнат посещенията в музеите в незабравими преживявания, които насърчават любознателността, креативността и културната осведоменост у децата. Ранните посещения на музеи създават дълготрайни културни навици и интерес към изкуството и науката“, посочва директорката.
След всяко посещение в градината се организират дискусии, в рамките на които децата споделят наученото.
„Те обсъждат видяното с връстниците си и споделят впечатленията си, което подобрява комуникационните им умения“, подчертава Толева.
Под ръководството на педагозите и вдъхновени от посещението в Музея децата създават рисунки, апликации, истории и др. Творби се представят пред родителите, които в захлас слушат за преживяванията в културната институция.
Извеждането на децата от традиционната занималня и поставянето им в различна среда не само разнообразява учебния процес, но и насърчава цялостното им развитие.
„Изнесените ситуации са важни за придобиване на умения да общуваш извън семейството и обичайната среда,
за пътуване с градския транспорт, относно нормите на поведение в обществени сгради и институции – обяснява директорката. – Детската градина се намира на 13 км от Музея и за да стигнем до него, се возим на автобус от градския транспорт, част от разстоянието се придвижваме и пеша. Това ни дава възможност при всяко посещение на Музея да провеждаме и практически ситуации по безопасност на движение на пътищата.“
За учебната 2024/2025 г. също са планирани месечни педагогически дейности с различните възрастови групи от детската градина.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg