Учебните програми трябва да бъдат опростени и от тях да се освободи между 30% и 40% обем и информация, за да се отвори място за практически упражнения и формиране на компетентности. Това е позицията на 78,5% от участниците в национално изследване относно приоритетните промени в образователната система на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“.
Проучването е осъществено от 16 до 24 септември по метода на електронната анкета и отговори „Лице в лице“.
В анкетата са взели участие общо 3362 учители, родители и заинтересовани от цялата страна.
15,4% от участниците са отговорили, че не учебните програми, а липсата на дисциплина, лошата мотивация и липсата на внимание са причините за слабите резултати в национални и международни оценявания.
На въпроса „Смятате ли, че трябва да се въведе задължителна матура по математика за завършващите XII клас?“ общо 87,6% са отговорили отрицателно. Сред изразените аргументите са: „Не, защото личностните способности на учениците са различни“, „Не, защото това ще дискриминира учениците, ориентирани към изкуства и природни науки“. Едва 11,2% от анкетираните смятат, че задължителната матура по математика ще мотивира учениците по този предмет и трябва да бъде въведена.
Отрицателни са и отговорите на въпроса „Готова ли е образователната система за единен национален стандарт за качество?“. 39,6% смятат, че образователната система категорично не е готова, защото учебните институции са твърде различни, а 38,8% са категорични, че нямаме национален консенсус относно качество на образованието. Само 11,5% смятат, че може да се приеме национален стандарт за качество, ако се ситуират поне 4 нива, съобразени със спецификата на учениците.
Почти единодушно (98,8%) анкетираните смятат, че учителската заплата трябва да бъде увеличена
с поне 20%, като така достигне до 125% от средната брутна работна заплата за страната. Според тях това ще даде шанс на младите учители и на мъжете да изберат учителската професия. И едва 0,8% посочват, че учителската заплата е достатъчно висока и няма нужда от увеличение.
На последния въпрос – „Смятате ли, че неспазването на училищния правилник е основна причина за демотивацията и лошите резултатите на учениците?“, 61,5% от отговорилите са убедени, че това е така. Други 24,8% смятат, че дисциплината не влияе на учебните резултати.
От Синдиката отбелязват, че анализът на приоритетите от анкетата показва категорично, че
учебните програми трябва бързо да бъдат променени и освободени от излишния обем,
както и че е необходима промяна към функционална грамотност на българските ученици. В същото време се подчертава, че по-добри резултати на изпитите няма да се постигнат с каквито и да е промени в учебните програми, учебната среда и иновационните начини на преподаване, ако не се регулират дисциплината и спазването на училищния правилник.
„Неглижирането на дисциплината и правилата в училище ще продължи да генерира не само неграмотност у учениците, но и липса на толерантност и човешки добродетели. Последният национален дебат дали да прилагаме забраната за телефони в час, е толкова вреден, защото скоро ще постави под въпрос всички мерки и правила, записани в училищния закон, образователните наредби и училищните правилници. Българското общество трябва да приеме, че образованието е основно право и се постига чрез упоритост и трудолюбие, чрез воля за мотивация и успех, чрез градене на ценностна система. Никъде по света образованието не е било и няма да бъде социална услуга или място само и единствено за забавление“, посочват от Синдикат „Образование“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg