МОН инициира промяна в Наредба 15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, която ще премахне зависимостта между атестирането и инспекциите на Националния инспекторат по образование.
Предвидените изменения ще позволят кариерното развитие на педагогическите специалисти още от тази учебна година. Това предвиждат подготвените по разпореждане на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков изменения в Наредба 15, публикувани за обществено обсъждане.
Решение на проблема за 70 000 педагогически специалисти
С промените ще се реши един от най-големите проблеми за заетите в сектора, който блокира кариерното развитие на над 70 000 педагогически специалисти. Те ще решат и проблема с невъзможността за увеличаване заплащането на педагозите в редица образователни институции поради непроведена атестация през последните години. Това е и мярка за задържане на специалистите в системата, която е особено важна за младите учители.
Промените предвиждат първото атестиране на учителите, директорите и другите педагогически специалисти в детските градини и училищата, в които не е проведено такова до влизане в сила на тази наредба, да се извършва през учебната 2025/2026 г. До 1 януари 2026 г. пък се отлагат текстовете, според които, за да израснат до главни или старши учители или за да придобият първа или втора степен, педагогическите специалисти трябва да имат добра оценка от атестацията.
Израстване в кариерата
В момента, за да израсте в кариерата учител или възпитател, трябва да отговаря на няколко изисквания, като стаж, професионална квалификационна степен и др., но и да е преминал атестиране в съответната образователна институция. Същото изискване има и за кариерното развитие на директорите, зам.-директорите, психолозите и други педагогически специалисти.
Същевременно атестиране могат да провеждат само училища и детски градини, преминали инспектиране от Националния инспекторат по образование. Кадровият състав на Инспектората обаче не позволява проверка на всички образователни институции за кратък период.
За пример – за около 3 години са атестирани едва около 15% от педагогическите специалисти. Всички останали са в неравнопоставено положение, като пречка за кариерното им развитие е формалното изискване в действащата нормативна уредба по отношение на атестирането.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg