Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 40, 03 – 09.10.2024 г.

Меките умения са нашето скрито знание

Новото време изисква да можем да работим в екип, да говорим пред публика и да представяме себе си в най-добра светлина

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
04-10-2024
в Брой 40, 03 – 09.10.2024 г.
A A
Меките умения могат да се развиват у децата още от училище. Снимка – Олег Попов

Уменията, необходими на всеки човек за оптимална реализация на неговия потенциал, са различни спрямо времената, в които живее. Допреди 20 години на преден план бяха уменията, придобивани и развивани чрез знанието, което хората са получвали по време на обучението си в училище или в университета. Достъпно за всеки, който има или е имал желание да учи и да се развива. И това знание е било достатъчно за успешна професионална реализация. Колкото по-висока образователна степен, толкова по-голям шанс за развитие.

„Учи, за да успееш.“ Всички сме чували този израз, който е валиден и днес, но в настоящето е необходимо да имаме още нещо и то е набор от т.нар. меки умения.

Меките умения са нашето скрито знание.

Продукт на много личностни характеристики, които ни помагат да бъдем успешни във времената, в които живеем. За разлика от предишните поколения, днес е нужно да имаме умения да работим в екип, да представяме завладяващо себе си, продукти, услуги и проекти.

Необходимо е и да имаме добре развита емоционална интелигентност, да умеем да предотвратяваме конфликти и да водим преговори, и не на последно място – да знаем как да бъдем желани събеседници. И това не е изискване към единици хора, а е насочено към всеки, който иска да съществува като част от екип, организация или общество. Такива са времената, такива са и нравите!

Има нова норма за това, което се изисква от един човек в професионален и в личен план. Всеизвестен факт е, че ни канят на интервю за работа заради знанието, на което сме носители и сме придобили в образователната система, но ни наемат заради меките умения, които вече притежаваме. Представянето по време на интервю е продукт именно от тях.

Само допреди няколко години хората работеха по двама или трима в кабинети, в затворени пространства.

Днес масово се наемат и използват офиси от т.нар. отворен тип – пространства, в които сме заедно.

Там е нужно да споделяме тишината, шума, разговорите по телефон или тракането на клавиатурите. Пространство, в което при ескалираща ситуация с член на екипа е необходимо да проявим съобразителност и да овладеем емоцията – чуждата или собствената, така че да не стане достояние на цял етаж с хора.

Как да се случи това, ако имаме служители, които все още не са преминали през програми за личностно развитие, в които бизнесът инвестира голям финансов ресурс всяка година? Ефективни ли са тези програми и как се измерва тяхната полза, е труден въпрос. Но преди да го зададем, е нужно да обърнем внимание на друг. Може ли тези умения да се развият в по-ранна възраст, след като така или иначе съвременният начин на живот го изисква?

Меките умения се развиват чрез модели на поведение, които наблюдаваме, и ситуации, в които попадаме, и се развиват във всяка възрастова група. Но все по-често чуваме за деца, които са показали агресивно поведение. Чуваме или наблюдаваме деца, които показват признаци на стрес.

Виждаме деца, които се справят прекрасно при писмени изпитвания, но им е много трудно да представят знанията си при устни.

Все ситуации, които са резултат от наличието или липсата на гореспоменатите меки умения.

Да си представим свят, в който хората развиват тези умения в много ранна училищна възраст. Учат се как да разпознават сигналите за назряващ конфликт, и прилагат уменията си да го предотвратят, още преди да е възникнал. Свят, в който детето се учи как да говори пред други хора, и това за него да е естествен процес, все едно е застанало и рецитира стихче в защитената среда на семейството си. Свят, в който осъзнава, че има някаква емоция в него, която е различна от радост, и е нужно да намери само начина да я преработи – градивно за себе си и щадящо за околните. Да има знанието и увереността, че начините за преработване на тези емоции са различни от това да прояви агресия към друго човешко същество. Хубав свят, но за него е нужно да се положат усилия.

Усилия, които да бъдат продукт и на образователната ни система, и на семейството като градивна единица на обществото.

Към момента на учителите са делегирани редица отговорности –

да предават информация, да проверяват дали тя е приета и научена, да бъдат възпитатели, да бъдат довереници, да не говорим за административната работа и други задължения, които са почти непосилни за изпълняване випуск след випуск. Затова е необходимо да се помисли или за облекачаване в някакъв аспект от вече съществуващите задължения, за да имат педагогическите специалисти времето, капацитета и желанието да работят в посока развиването на меки умения у децата, или за обучаването на специалисти, които да се грижат малчуганите да развиват уменията на XXI век, така че да влизат в света подготвени за него.

Действително, в българската образователна система са залегнали предмети и подходи за развитие на меките умения. Например създадените клубове в заниманията по интереси са подобна възможност за децата. Но от самата формулировка прозира, че само децата, които имат осъзнат интерес към дадена дейност, се записват в съответния клуб. Дете, което вече е осъзнало, че за него е интересно да говори, да пише, да чете, ще се запише в клуб по дебати, в клуб по четене или творческо писане.

А идеята е да провокираме и да помогнем на всяко дете да разбере къде е силно.

Защото децата не се отглеждат и възпитават в една и съща среда – социална и семейна. Поради тази причина не всяко е имало възможността да повярва в себе си и да използва например тези клубове за своето развитие.

Темповете на изграждане на уменията ще са различни, защото децата са различни. Успешен подход, който се прилага в момента, е още в началните класове да се генерират различни проекти, които децата трябва да вършат съвместно в малки групи. Надграждането би следвало да бъде в посока съответният специалист да следи всяко дете в проектите да взима различна групова роля. Например веднъж ще отговаря за спазване на срока и ще подтиква цялата група, а в друга дейност негов връстник ще има функцията на ръководител на проекта и т.н.

Важното е децата да се учат да функционират в екип, да влизат в различни роли, за да знаят в коя им е комфортно.

Специалистът да види къде не се чувстват уверени, за да може да се работи в тази посока.

Искаме да развиваме у децата умения за говорене пред публика. Един от начините за това е разказването за любима книга или филм, учейки децата как да използват и съответните мултимедийни инструменти.

Разбира се, резултатите, които ще постигат децата, ще бъдат различни, защото те не са еднакви и носят собствен потенциал в определени сфери. Но във възрастта на училищния живот ще бъдат положени основите, върху които впоследствие да се гради. А градеж ще бъде нужен, защото живеем в такива времена.

За да заработи идеята за развитие на меки умения, трябва целенасочено да се освободи време в учебната програма.

Видно е, че българското образование работи в тази посока. Темповете обаче невинаги са оптималните, а светът не ни чака. Очакваме от учителите да съвместят и развитието на тези умения в часовете, в които трябва да предподават уроците. Нека не пропускаме факта, че върху тези уроци се поставят оценки. За някои деца оценките са с голяма важност. Комбинирайки развитието на меки умения с оценяването на знанията по даден предмет, има огромен риск. Рискът да оценяваме притеснението на ученика, развивайки презентационните му умения, вместо знанията, които има по даден урок. Това размива критериите и е неприемливо. Самите меки умения не бива да подлежат на оценяване, защото субективният фактор би бил огромен. Необходимо е да се обхваща всеки клас, така че пред всеки ученик да се открие възможността да види ползата, да изпробва себе си, да бъде мотивиран и поощрен спрямо собствения си потенциал. И без излишен натиск към деца и учители да се постави основата.

Има много успешни примери и практики от чуждестранни образователни модели как се развиват меки умения. Разбира се, нито един от тях не може да бъде изцяло копиран и приложен в България. Просто всеки народ има своята народопсихология и поради това

можем само да взимаме и апробираме успешни елементи, като се стремим да ги прилагаме спрямо нашите стандарти и ценности.

Всичко това, зачитайки интересите и силните страни на учениците. В среда, която да позволи да се проявят тези силни страни, за да се набляга именно на тях. Всеки миг е нужно да помним, че живеем в променлив свят. Свят, в който способностите ни да бъдем гъвкави в мисленето, да сме креативни, да умеем да предаваме ясно мисли и намерения, ще ни превежда през живота с по-голяма лекота.

*По текста работи Лили Славейкова

Your Image Description

Свързани статии:

Ученички от Бургас с бизнес проекти на световно ниво За тънката граница между физиката и… физическото Да учиш винаги и навсякъде За по-качествен живот

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: меки уменияполезноСюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Possibilities for the Application of Artificial Intelligence Systems in the Education of Students of Pedagogical Specialties

Следваща статия

Просветният министър награди учители за успешни практики в образователната интеграция

Следваща статия
Просветният министър награди учители за успешни практики в образователната интеграция

Просветният министър награди учители за успешни практики в образователната интеграция

Средното училище за ученици с увреден слух „Проф. д-р Дечо Денев“ с отличие за развитието на кохлеарната имплантация в България

Средното училище за ученици с увреден слух „Проф. д-р Дечо Денев“ с отличие за развитието на кохлеарната имплантация в България

Шестокласници от Бургас разработват игри с помощта на изкуствен интелект

Шестокласници от Бургас разработват игри с помощта на изкуствен интелект

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 3/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 2/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. История, година xxx, 2022 г.
  • Българите в ГУЛАГ: случаите на политическите емигранти Недю Саков и Петър Маринов
  • Сп. „История“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 2/2022, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"