Избрахме това заглавие, уважаеми читатели, за рубриката на в. „Аз-буки“, защото никое друго не е така близо до истината.
И защото техните гласове са разпознаваеми за мнозина от слушателите в радиоефира.
Днес представяме най-известния радио дует в родния ефир – Елена и Цвети от „Шоуто на блондинките“. Предаването им се излъчва всяка делнична сутрин между 7 и 10 часа по Радио FRESH!
Двете дами разбиват на пух и прах твърдението, че където има две жени, задължително има интриги и раздори. Шоуто е в ефир вече повече от 15 години и продължава с пълна сила да следи пулса на интересните и значимите за обществото теми.
Понякога се шегуваме, че не е възможно да са минали толкова много години. Но истината е, че когато човек прави нещо, което обича, и влага целия си ентусиазъм и енергия в него, времето лети“, казва Елена Асенова от радио дуета на „Шоуто на блондинките“. Със сигурност 15 години е много голям период за всекидневно и интензивно радиошоу. Но когато обичаш работата си, в никакъв случай не го чувстваш като нещо, което ти тежи. И те не се чувстват уморени, а напротив – постоянно обсъждат нови идеи и посоки, в които да развиват предаването.
„Веднъж минал през радиото, вече ставаш за всичко“ …
шегува се другата водеща в „Шоуто на блондинките“ – Цвети Георгиева. А с шегата назовава и самата истина. Определено работата в ефир ги е научила на много неща. „За мен то беше моментът, в който се изправих срещу вродената си притеснителност, както и в трупането на увереност в собствения си глас“, казва Елена.
Освен многото лични качества, които ефирът ѝ е помогнал да изгради у себе си, тя се научава и да задава въпроси – понякога правилните, друг път – трудните. А за Цвети работата толкова години в ефир ѝ е дала изключителна дисциплина, колегиалност, изобретателност и поле за изява на вроденото чувство за справедливост и отговорност зад думите си.
„Нужна е голяма доза артистичност, енергия и харизма, за да убедиш някого в нещо само докато чува гласа ти и си под абсолютна анонимност“, допълва тя.
И двете са категорични, че радиото може да те научи на всичко и да те подготви за всяка друга професия. Истината е, че те се занимават с още много интересни неща извън „Шоуто на блондинките“. Елена работи в сферата на маркетинга, а Цвети – връзки с обществеността и рекламата.
„Мисля си, че е скучно човек да има само едно професионално поприще, особено ако се вълнува от различни сфери и може да съчетава и надгражда заниманията си. На мен това да работя в различни посоки, ми дава усещането да държиш главата си над водата и да се опитваш да си адекватен и да следиш постоянно променящия се свят“, казва Елена.
Историята за тяхното запознанство
За толкова дълъг период, в който всеки ден са рамо до рамо, дори и от поглед не се нуждаят, за да се разберат. Безкрайно интересна е историята на тяхното запознанство. Определено не става въпрос за любов от пръв поглед.
„В началото въобще не се харесвахме“, спомнят си двете. Но след като им се налага да работят по общ проект, ледовете малко по-малко се топят. И днес те са много повече от ефирни партньори. Те са приятелки, които наистина могат да се разберат и от половин изречение. Често си споделят идеи по възможно най-странни начини. Но най-ценното – гледат в една посока и успяват да намерят хумор и в нелепи ситуации.
Идеята за шоуто се появява като концепция за сутрешен блок. В един момент обаче се оказва, че не е точният момент за това предаване сутрин. Затова в навечерието на приемането на България в Европейския съюз то заживява като седмично лимитирано предаване, в което Елена и Цвети обясняват на слушателите си на достъпен език какви промени в битов и всекидневен план ги очакват. „Кой по-добре от две блондинки би се справил с това предизвикателство“, реторично пита Елена.
А Цвети допълва: „Истината е, че искахме да обясним за обикновения слушател какво следва след приемането на страната ни в Европейския съюз. Но не да го направим със сложни и неразбрани думи, а простичко и ясно – „като за блондинки“.
Справят отлично с нелеката задача да информират по забавен начин
„Шоуто на блондинките“ има толкова голям отзвук сред слушатели и рекламодатели, че в крайна сметка, им предлагат предаването да се излъчва всеки делничен следобед и да разширят обхвата на коментираните теми.
Приемат, защото обичат предизвикателствата, а и осъзнават, че като радио дует се сработват доста добре. След време шоуто става сутрешно и така до днес е една от емблемите на Радио FRESH!
През годините са имали много различни рубрики и активности, но една от най-запомнящите се е „Рожденикът“. В нея правят забавни събуждания и разиграват интересни и провокативни истории към празнуващи хора, които техните близки са им „поръчали“. Помолих ги да ми разкажат само някои от тях, защото знам, че броят им е изключително голям.
„Измисляли сме толкова налудничави истории, че сами сме се изненадвали как хората ги приемат за истина. Съобщавали сме на едно момче, че бившата му морска тръпка отпреди 5 години идва да го посети с дъщеря му, за която той не е подозирал до момента. Или пък сме предлагали на бременна жена специално раждане във вода, в което бебето се изважда от гигантски октопод. Всъщност колкото по-смела е историята, сякаш толкова по-лесно е някой да се подведе“, разказва Елена. Разбира се, имали са и случаи, в които бързо ги разкриват. Уличават ги редовните им слушатели – познават ги по гласовете и тогава просто се смеят заедно.
Сред другите любими рубрики на радиослушателите определено е и забавният хороскоп за деня. „Хороскопът ни не е измислен, а добре премислен. Правим го заедно с Цвети. И макар че не сме професионални астролози, повече залагаме на енергията, която искаме да предадем на слушателите.
В крайна сметка, важна е мотивацията – да чуеш нещо, което да ти даде тласък да направиш всичко, което си планирал за деня си, или да те накара да се замислиш“, обяснява Елена.
Любопитното е, че често получават обратна връзка от слушателите си колко е верен хороскопът им. „Това само може да ни радва и да ни кара да се чувстваме горди астролисици“, смеят се двете.
Няколко поредни години правят и специална поредица интервюта с известни личности за първия учебен ден. С тях искат да насърчат младите хора да харесват училището и да оценяват времето си там.
„Училището е неповторимо и може да даде много на младите хора, да ги изгради като личности“, споделя Елена.
Всяко поколение има своите особености
Разбира се, попитах ги и какви са младите хора днес и какво истински ги вълнува. Елена, без да дава обобщения и да слага всички под общ знаменател, казва: „Като всяко поколение, си имат своите особености и е въпрос на гледна точка как ги приемаме. За мен много млади хора са жертва на твърде големия обем информация, който имат. А в същото време, им липсва умението да оперират с нея и да извличат това, което им е нужно. Но тук вината е в образователната ни система – тя е остаряла и тромава.
Не ги учи да мислят, а ги затормозява с излишно количество информация, която имат в джоба си и просто трябва да знаят как да използват“.
Като майка на осмокласник и пряк участник в учебния процес, Цвети казва, че днес младите хора се нуждаят от нов тип учители – вдъхновители. За съжаление, такива учители сякаш са рядкост, но пък се помнят цял живот. Но също така не разбира позицията на някои родители, които споделят, че на детето не му е интересно в училище. „Какво значи, че не му е интересно? То не е там, за да се забавлява, а за да учи“, категорична е тя.
Сред другите им популярни кампании в „Шоуто на блондинките“ е „8 мъже за 8 март“. В нея насочват фокуса към наистина стойностните представители на силния пол, без които жените никога не биха могли да се почувстват толкова специални, обичани и вдъхновени.
Истината е, че двете са истински и в шоуто не изпълняват определена роля. В ефир задължително споделят случки от личния си опит. Разказват истории, които са преживели, и се стараят да са възможно най-автентични, без да губят от поглед крайната си цел – денят на хората да започва с по-малко напрежение и с много смях.
А на въпрос дали радиото възпитава, Елена отговаря: „Зависи от формàта на радиостанцията. Има и такива, които възпитават. Но повечето модерни радиа по-скоро забавляват. Разбира се, възпитанието може да е култивирането на добър музикален вкус например, така че в това отношение дори и едно музикално радио може да е полезно. Мисля, че радиото може да възпитава култура на дискусия и свобода на изразяване на мнението. Така че, ако слушател иска да развива това у себе си, радиото определено може да му го предложи“.
Цвети пък казва: „Пред мен, като журналист и като PR, стои много важен въпрос – каква е ролята на медиите: да възпитават, като образоват по някакъв начин, да информират или да бъдат инструмент на влияние. И все още нямам категоричен отговор“. И тук се появява все по-актуалният казус – трябва ли да се изучава медийна грамотност задължително в училище.
Позицията на двете се различава малко. Елена е на мнение, че има нужда, и то повече от всякога: „С телефон в ръка и достъп до социалните мрежи, всеки от нас вече е една микромедия.
Често използваме тази възможност некоректно и дори неетично. Затова вярвам, че подобни часове, дори и с базова информация, биха били не само полезни, но и определящи за развитието на обществото ни“.
Докато за Цвети дигиталните умения на учениците са на много високо ниво, но някои от учителите се нуждаят от допълнителни уроци: „Виждам огромна разлика между медийна и дигитална грамотност. А и не мога да не попитам кой ще преподава подобни дисциплини в училище? И в момента има глад за вдъхновяващи учители и преподаватели по специализирани предмети. Не смятам, че сме готови. Не смятам, че има достатъчно висококвалифицирани специалисти, които да го направят“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg