„Българските четвъртокласници традиционно дават резултати на международните изследвания, които нареждат страната ни в топ 15 на света.“
Това каза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков при откриването на националната конференция „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“, съобщава пресцентърът на МОН.
Събитието се организира от Центъра за творческо обучение. В откриването му участие взеха кметът на Варна Благомир Коцев и началникът на РУО – Варна, Ирена Радева.
„Една от важните задачи пред нас е да вземем добрия опит, който имаме от началния етап на обучение, и да го приложим в предгимназиалния и гимназиалния – с повече интегрираност, с индивидуален подход, с развиване на уменията на децата“, коментира проф. Цоков.
Министърът подчерта, че
основен приоритет е българската образователна система да се адаптира към нуждите на новото поколение.
„Защото днешните деца и младежи задържат много по-малко време вниманието си, но същевременно са силни личности, готови да се борят за своя успех“, каза проф. Цоков.
Той припомни, че според световните анализи се очаква днешните ученици да сменят по 2 – 3 професии през своя житейски път, и предизвикателството пред всяка образователна система е да ги подготви за това.
Проф. Цоков обърна внимание и на дигитализацията в системата, но подчерта, че тя не трябва да се случва на всяка цена, а да бъде „умно“ насочвана и основана на традициите ни. Той акцентира още, че тези решения често спестяват много време на учителите, което могат да насочат към индивидуална работа с децата и творческо самоусъвършенстване.
„Затова платформи като „Дигитална раница“ на МОН са толкова важни, а дори малки промени могат да дадат голямо отражение“, посочи министър Цоков и даде пример с електронните медицински бележки. От въвеждането им досега са издадени над 3,5 млн. бележки, а това е спестило стотици часове на класните ръководители.
МОН е започнало и
разговор за провеждане на матурите на дигитални устройства,
но това ще е процес, който ще бъде подложен на максимално широк дебат.
„Множество международни изследвания, в това число и за четвъртокласниците, преминават на компютри. Това е световната тенденция и трябва да се подготвим за тази трансформация“, заяви министър Цоков.
Той обясни, че ще се проучват добрите практики, в това число и за комбиниране на тестово решаване на дигитални устройства и развиване на авторски текст на хартия, но всичко ще бъде част от дългосрочен процес.
Започва пилотно тестване в 40 български училища на визията на стандарта за качество, разработен от МОН в рамките на Националната програма за квалификацията на педагогическите специалисти, стана ясно още от думите на министър Цоков, който определи това като една от най-важните нормативни промени за системата в следващите месеци.
„Този стандарт е чакан години наред и
в последните месеци положихме много усилия за създаване на визия за неговото прилагане.
Сега искаме да преминем и през практическото му прилагане и едва тогава ще го въведем“, обясни проф. Цоков.
Конференцията „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“ събра над 200 учители и директори от образователни институции в цялата страна. Във форума участват и представители на институции, неправителствени организации, образователни експерти и други. Основният фокус е върху значението на подкрепящата среда, играта, технологиите и иновативните подходи в образованието.
Ще бъдат споделени успешни практики в областта на социалното и емоционалното образование, практическото STEАM обучение, проектно базираното обучение, креативните технологии за холистично образование и др. Ще бъдат обсъдени и въпроси като училищната готовност, адаптацията и приемствеността между предучилищното и началното училищно образование.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg