Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 2, 16 – 22.01.2025

Деца от цял свят учат за народните носии и фолклорните области на България чрез онлайн игра

"Шарено коланче" е разработена в рамките на проект по "Еразъм+" с координатор ДГ "Пролет" в Харманли

Стела Маринова от Стела Маринова
21-01-2025
в Брой 2, 16 – 22.01.2025
A A

От началото на 2023 г. до първите дни на 2025 г. Детска градина „Пролет“ в Харманли координира проект „Изграждане на капацитет на пред­училищните институции+“ по програма „Еразъм+“. Той надгражда реализирания от 2019 до 2021 г. проект „Изграждане на капацитет на предучилищните институции“. Техни партньори са Асоциацията за подпомагане на имигранта „Рила“ в Бургос, Испания, с ръководител Деляна Бодурова, Българо-италианският културен център в Салерно, Италия, към които са разкрити български неделни училища, ДГ „Васил Левски“ в Карлово и „КИСА“ ЕООД.

Валентина Добрева

Първата цел на Проекта е да повиши дигиталната компетентност на учителите в партньорските организации. „Втората цел на Проекта е

опазване, съхранение и предаване на традициите на бъдещите поколения,

защото трябва да сме във връзка с корените си, за да не губим своята идентичност“, споделя пред „Аз-буки“ Валентина Добрева – ръководител на Проекта и директор на детската градина от 2001 до 2024 г. В подкрепа на тази цел е разработена онлайн играта „Шарено коланче“.

Играта е на три нива.

Първото представлява пъзел със седемте фолклорни области на България. Когато детето ги подреди правилно, преминава към втория етап. На него с помощта на родител или учител малчуганът избира коя народна носия от съответната фолклорна област иска да подреди. В играта са включени седем мъжки и седем женски народни носии от различните фолклорни области. Преди да започнат да играят, децата оцветяват книжка, разработена от партньорите по Проекта, с всички носии от различните фолклорни области и по този начин се подготвят за това, което ги очаква.

„Избрали сме пъзелите на народните носии да бъдат от по-малко елементи, които са по-характерни за съответната област. Съобразих­ме се, че голямата част от децата в Испания и Италия не са родени в България и за тях е трудно да осъз­наят какво са пафти или потури“, уточнява Добрева.

След като детето подреди народна носия, се включва звуков сигнал и то чува най-характерните неща за фолклорната област – музикалните инструменти, традициите, ястията, фолклора. На последното ниво детето прилага знанията си от второто. То трябва да постави дадената носия в правилната фолклорна област на картата.

„За децата беше много интересно, защото носиите са пъстри и различни за всички фолклорни области. Те участваха с голямо желание“, споделя Добрева.

За да се проследи образователният ефект от играта, преди началото и след края ѝ децата попълват една и съща анкета. Тя включва въпроси за това какво е фолклорна област, колко такива има в България, какво е народна носия и кои са нейните елементи.

„Когато свършихме с играта, бяха единици децата, които не можаха да се справят на 100% с анкетата“, обяснява ръководителят на Проекта.

Добрева отбелязва, че

играта е предназначена за 5 – 7-годишните,

но родители от по-малките възрастови групи си обменят информация с тези от по-големите и започват да питат кога могат да се включат и техните деца.

Екипът представя играта пред свои колеги от детски градини от цяла България в края на ноември миналата година на XVI научно-практическа конференция по предучилищно образование „Водим бъдещето за ръка“, като те също проявяват интерес. Образователният ресурс е достъпен свободно тук

Във връзка с другата задача – повишаването на дигиталната компетентност на учителите, всеки партньор по Проекта разработва образователни продукти на различни платформи. Всеки от тях има различна тема. Градината в Харманли трябва да се фокусира върху музикалните инструменти, партньорите от Испания – върху характерната музика за различните фолклорни области, от Италия – върху шевиците, от Карлово – върху забележителности на България. В резултат са разработени различни игри.

„Смятам, че проектът ни е от полза и за родителите, и за децата, защото трябва да пазим културното си наследство и да не забравяме, че сме българи. Каквито и модерни технологии да използваме и колкото и дигитални да сме във всяко отношение, трябва да пазим традициите си“, категорична е Добрева.

По думите ѝ, технологиите могат да бъдат от полза за това, тъй като е по-лесно да привлечеш вниманието на сегашните деца с онлайн игра или други дигитални продукти, отколкото да им дадеш да оцветяват или да гледат картинки:

„Тези деца живеят в ново време и трябва да бъдем в крак с него.

Те са заобиколени от технологиите. Затова трябва да се адаптираме по всякакъв начин, за да привличаме и задържаме вниманието им. Това няма как да стане с образователни ресурси, които са се използвали преди 10 – 15 години.“

В ДГ „Пролет“ – Харманли“, използват и други технологични средства – мобилна интерактивна дъска, проектори, стационарна интерактивна дъска, таблети, роботчета и други дигитални и интерактивни образователни ресурси.

Към Детска градина „Пролет“ през учебната 2023/2024 г. е разкрит филиал в село Шишманово. Там се обучават две смесени групи – за деца между 2 и 4 години и за 5 – 7-годишни. Филиалът е разкрит, за да отговори на потребностите на младите семейства в селото, тъй като там има много деца на възраст между 2 и 4 години, които нямат право да посещават подготвителната група в школото в съседното село. Филиалът се посещава и от деца от околните села.

В централната сграда има 8 градински и една яслена група и с тези във филиала стават общо 11. В тях през тази учебна година се обучават общо 240 деца.

Екипът на детската градина участва активно и в други проекти. Първият проект на МОН, който печелят, е за модернизация на образователната среда. По него закупуват нови легла за пет от групите, гардеробчета за децата за две от групите и други материали, които да подпомогнат процеса на обучение.

Снимка ДГ „Пролет“ – Харманли

Всяка година кандидатстват и работят по НП „Хубаво е в детската градина“. Като иновация

за тази учебна година въвеждат йога за малките деца.

Заниманията се водят от квалифициран преподавател. Те продължават между 15 и 20 минути в зависимост от възрастта на децата. За догодина планират да направят йогата като допълнителна дейност, ако има достатъчно желаещи.

През 2022 г. по модул „Площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата“ от НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“ закупуват оборудване и обзавеждане на външната площадка по БДП в двора на детската градина. По НП „ИКТ в предучилищното и училищното образование“ получават интерактивна дъска и преносими компютри. Работили са по проекти „Активно приобщаване в системата на пред­училищното образование“ и „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, а сега провеждат дейности по проект „Силен старт“.

Имат спечелени проекти по Програмата на Предприятието за управление дейностите по опазване на околната среда към Министерст­вото на околната среда и водите. По последния във филиала в село Шишманово ще бъдат поставени детско съоръжение за игра, дъска за рисуване на открито, а дворът ще бъде озеленен.

Родителите са важна част от живота в градината.

Те се включват в различни празници и работилници, инициативи, дни на отворените врати, дни на спорта. В ДГ „Пролет“ действат Обществен съвет и Настоятелство, които винаги подк­репят екипа на детската градина. „Ние сме като голямо задружно семейство. Съвместно с родителите постигаме много неща“, казва доскорошният директор Валентина Добрева.

 

Виолета Профирова, директор на ДГ „Пролет“ – Харманли

Бъдещето на професията учител е работата с родителите

Виолета Профирова поема директорския пост в ДГ „Пролет“ – Харманли, след като е учител в нея в продължение на 25 години. Участвала е и във всички проекти, които екипът е реализирал.

„Искам да продължим да изграждаме иновативна образователна среда. За целта ще потърсим подходящ проект, по който да спечелим финансиране за закупуването на тъч­скрийн дъски, с които да обогатим образователния процес. Насочена съм и към работа с родителите. За мен това е бъдещето изобщо на професията учител в детска градина“, споделя настоящият директор на ДГ „Пролет“.

По думите ѝ, родителите подпомагат дейността в детската градина. Екипът разчита на Настоя­телството и заедно организират различни мероприятия.

Профирова дава пример, че наскоро по проект „Хубаво е в детската градина“ организират лаборатория на здравето и родителите заедно с децата правят градинка на билките и на зеленчуците.

„Децата много се радват, когато родителите участват в дейностите. Така те са по-спокойни, искат да покажат всичко, което са научили. А за нас, учителите, е особено удоволствие да видим, че родителите се включват с желание и са част от живота на детската градина“, споделя директорката.

 



 

Your Image Description

Свързани статии:

50-годишен юбилей отбелязва ОУ "Антон Страшимиров" в БургасГолямото семейство на страшимировци в Бургас празнува 50 В ОУ „Капитан Петър Пармаков“ – с. Градец, развиват социалните и творческите умения на децата Традиции, които задължават И така могат да се учат гласните

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: "Шарено коланче"Валентина ДобреваВиолета ПрофироваДГ „Пролет“онлайн играРегиониХарманли

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ученици от Бургас с медали от международната олимпиада по роботика в Южна Корея

Следваща статия

МОН: Създадена е организация за продължаване на учебния процес след заплахи към училища

Следваща статия
Министерството на образованието и науката предлага през 2025 г. да се изпълняват 24 национални програми за развитие на образованието. Двете нови предложения са НП "Бъдеще за таланти" и НП "Умения на фокус"

МОН: Създадена е организация за продължаване на учебния процес след заплахи към училища

Панаир на науката и иновациите

Призове за девет научни разработки на ученици

Част от отбора, участвал на Жаутиковската олимпиада

Българските ученици спечелиха 25 медала от Жаутиковската олимпиада

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 3/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 2/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. История, година xxx, 2022 г.
  • Българите в ГУЛАГ: случаите на политическите емигранти Недю Саков и Петър Маринов
  • Сп. „История“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 2/2022, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"