CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ
HISTORY AND PHILOSOPHY OF THE EDUCATION /
ИСТОРИЯ И ФИЛОСОФИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Образователната парадигма на Аристотел /
[Aristotle’s Educational Paradigm] /
Наталия Витанова, Natalia Vitanova – стр. 607
Възгледите на Петко Славейков за образованието /
[Petko Slaveikov’s Views on Education] /
Виолета Атанасова, Violeta Atanasova – стр. 629
UNIVERSITY EDUCATION /
УНИВЕРСИТЕТСКО ОБРАЗОВАНИЕ
Образователният процес в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“ /
[Educational Process in Konstantin Preslavsky University of Shumen] /
Снежана Николова, Snezhana Nikolova – стр. 653
RESEARCH INSIGHTS /
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Синергетическо направление в българската педагогика – от систематиката до спецификата /
[Synergetic Philosophy of Education on the her Development] /
Яна Рашева-Мерджанова, Yana Racheva-Merdjanova – стр. 661
Обучението по български език – инструмент за предотвратяване на отпадането от училище /
[Teaching Bulgarian Language – A Means of Drop-Out of School Prevention] /
Мариана Мандева, Mariana Mandeva – стр. 678
Ролята на учителя като аниматор /
[Teacher’s Role as an Animatоr] /
Анелия Калчева, Aneliya Kalcheva – стр. 693
EDUCATION DIAGNOSIS / ПЕДАГОГИЧЕСКА ДИАГНОСТИКА
Външното оценяване по български език и литература в IV клас /
[The External Rate of Bulgarian Language and Literature in 4th Grade] /
Виолета Кюркчийска, Violeta Kyurkchiyska – стр. 702
DOCTORAL RESEARCH /
ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Свободата е отговорността за действие /
Freedom is Responsibility for Action /
Михаела Войнова, Mihaela Voynova – стр. 708
EXPERIMENTAL RESEARCH /
ЕКСПЕРИМЕНТАЛНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Предстоящи проблеми с кадрите в сферата на образованието /
Upcoming Issues with Staff Education /
Недялко Колев, Nedyalko Kolev – стр. 721
СПОДЕЛЕН ОПИТ /
SHARED EXPERIENCE
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Using a Test /
Ваня Петрова, Vania Petrova – стр. 731
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПАРАДИГМА& НА АРИСТОТЕЛ
Наталия Витанова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Резюме. В тази статия е разгледан въпросът за образователните възгледи на Аристотел и са потърсени съвременните измерения на неговите идеи както в теоретичен, така и в практически контекст.
Keywords: education, philosophy, soul, virtues, golden mean
ARISTOTLE’S EDUCATIONAL PARADIGM
Abstract. This article discusses the question of Aristotle’s educational views and explores the contemporary dimensions of his ideas, both in theoretical andpractical context.
Dr. Natalia Vitanova, Assoc. Prof.
Faculty of Education
University of Shumen „Bishop Konstantin Preslavsкi“
ВЪЗГЛЕДИТЕ НА ПЕТКО СЛАВЕЙКОВ ЗА ОБРАЗОВАНИЕТО
Посвещава се на 120-ата годишнина от смъртта на Петко р. Славейков (1827 – 1895)
Виолета Атанасова
Шуменски университет „ Епископ К. Преславски“
Резюме. В статията се представят възгледите на видния български обществен и просветен деец от епохата на Възраждането Петко Р. Славейков за образованието – за неговата същност, роля в индивидуалното и общественото развитие, принципи, съдържание и фактори.
Keywords: Petko Slaveikov, education, school, curricula
PETKO SLAVEIKOV’S VIEWS ON EDUCATION
Abstract. The article presents the famous Bulgarian public fi gure and educa-public figure and educationalist during the Bulgarian revival Petko R. Slaveikov and his views on educa-during the Bulgarian revival Petko R. Slaveikov and his views on education – its essence, its role in personal and public development, principles, contents and factors.
Dr. Violeta Atanasova, Assoc. Prof.
University of Schumen
ОБРАЗОВАТЕЛНИЯТ ПРОЦЕС В ШУМЕНСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „ЕПИСКОП КОНСТАНТИН ПРЕСЛАВСКИ“
Снежана Николова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Резюме. Един от основните проблеми, стоящ пред българските висши учебни заведения, касае качеството на обучението на студентите. Това изисква усъвършенстване на критериите по отношение на образователния процес като цяло. Като пълноправен член на Европейския съюз, България спазва европейските нормативни и стратегически документи. В Шуменския университет се следи и налага разбирането за изпълнение на тези, които предпоставят развитието на висшето образование – Европейската квалификационна рамка и утвърждаването є в „Националната квалификационна рамка“ (2011), „Ръководство за приложението на кредитната система“ (2009), „Европа 2020“ (2010). Настоящата статия разглежда качеството на образователния процес в Шуменския университет.
Keywords: quality education of students, insurance system, maintenance and development of the quality of education
EDUCATIONAL PROCESS IN KONSTANTIN PRESLAVSKY UNIVERSITY OF SHUMEN
Abstract. One of the main problems concerning the Bulgarian universities is the quality of the education of the students. This requires improvement of the criteria regarding the educational process as a whole. As a member of the European Union, Bulgaria respects the European normative and strategic documents. The University of Shumen maintains and enforces the understanding for completion of these documents, which premise the development of the higher education – The European qualification frame and its endorsement into the “The National qualification frame” (2001), “Guidance for application of the credential system” (2009), “Europe 2020” (2010). The following article examines the qualities of the educational process in the University of Shumen.
Dr. Snezhana Nikolova, Assoc. Prof.
University of Schumen
СИНЕРГЕТИЧЕСКО НАПРАВЛЕНИЕ В БЪЛГАРСКАТА ПЕДАГОГИКА – ОТ СИСТЕМАТИКАТА ДО СПЕЦИфИКАТА
Яна Рашева-Мерджанова
Софийски университет „Св. Климент Охридски”
Резюме. Образованието не може да се развива пълноценно без преосмисляне на своите философски основи. Представят се основанията и концепцията на синергетическата философия на образованието; конкретните є проекции в една синергетическа училищна педагогика; позицията на Педагогиката в системата на науките и развитието на синергетическо направление в българската педагогика.
Keywords: synergetic philosophy of education, synergetic school pedagogy, genealogical approach, civilization, evaluation, Bulgarian synergetic pedagogy
PHILOSOPHY OF EDUCATION ON THE HER DEVELOPMENT
Abstract. In order for education to be efficiently and progressively developed, it is of vital importance that we should redefine its philosophical foundations. This paper focuses on the presumptions and conceptions regarding the synergetic philosophy of education; its projections on the synergetic school pedagogy; the po-the position of the Pedagogy in the system of sciences and the development of the syner- and the development of the syner-and the development of the synergetic direction in the Bulgarian Pedagogy.
Prof. Dr. Yana Racheva-Merdjanova
Sofia University
ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК – ИНСТРУМЕНТ ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ НА ОТПАДАНЕТО ОТ УЧИЛИЩЕ
Мариана Мандева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и методий“
Резюме. Разглеждат се възможностите на интерактивното обучение по български език (като втори език) за предотвратяване на отпадането от училище.
Keywords: Bulgarian as a second language, interactive teaching, drop-out of school prevention
TEACHING BULGARIAN LANGUAGE – A MEANS OF DROP-OUT OF SCHOOL PREVENTION
Abstract. The possibilities of interactive teaching Bulgarian as a second language for drop-out of school prevention are discussed in the article.
Assoc. Prof. Mariana Mandeva, DSc
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
РОЛЯТА НА УЧИТЕЛЯ КАТО АНИМАТОР
Анелия Калчева
ДИПКУ при Тракийски университет
Резюме. В статията са анализирани проблемите и предизвикателствата пред съвременната образователна система и необходимостта от актуализиране на статусно-ролевите модели на учителите в съответствие с европейските стратегии и националнте програми за повишаване на качеството на образователния процес в българските образователни институции. В изложението са описани целта и задачите на изследването, в отговор на които е изяснена същността на понятията „анимация“ и „аниматор“, с оглед извеждане на педагогическите измерения на ролята „аниматор“, като елемент от съвременната професиограма на учителя. В анализа на резултатите е извършена съпоставка между две независимо проведени изследвания по темата, които целят да изяснят познанията на анкетираните учители за анимацията, каква част от тях се припознават в ролята на аниматор и в каква степен я възприемат като елемент от професионалната им характеристика.
Keywords: animation, animateur, teacher’s job description
TEACHER’S ROLE AS AN ANIMATOR
Abstract. The present study analyses current issues and challenges which the Bulgarian educational system is facing, and discusses the need to actualize teacher’s role and status according to the European strategies and national programs for better quality educational process in Bulgarian schools. The study aims and objectives seek to define the concepts of “animation” and “animateur” by means of introducing the pedagogical dimension of the animateur as an important element of teacher’s job description. The discussion of results compares two independent surveys which aim to clarify teacher’s awareness of animation, the recognition of an educator’s role as an animateur and the extent to which that role is seen as an element of а teacher’s responsibilities.
Аssist. Prof. Aneliya Kalcheva, PhD student
Department of Information and In-Service Teacher Training
Trakia University
ВЪНШНОТО ОЦЕНЯВАНЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В IV КЛАС
Виолета Кюркчийска
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Резюме. Националното стандартизирано външно оценяване е факт и българското образование. То цели не само да установи степента, в която постигнатите резултати съответстват на стандартите, но е и инструмент за търсене на решения относно усъвършенстване на процеса на обучение. Статията коментира формата на измерване на знанията и уменията на учениците по български език и литература в края на IV клас. Представена е тенденцията към измерването на умения за възприемане на текст, а не само на знания. Проследена е промяната във формата на външно оценяване от 2007 година до настоящия етап.
Keywords: external evaluation, Bulgarian language and literature, primary school age, communication-speaking skills
THE EХTERNAL RATE OF BULGARIAN LANGUAGEAND LITERATURE IN 4TH GRADE
Abstract. The national standardized external evaluation is a fact in the Bulgarian educational system as well. It aims not only to show the level, in which the achieved results are equal to the standards, but it can also be a useful way to improve the educational process. This article comments the format of evaluating the skills and the knowledge of the children at the end of the 4th grade in the field Bulgarian language and literature. A tendency shows that the children are able to acquire new information as well as to apprehend texts. The change in the format of the external evaluation has been observed from 2007 till today.
Dr. Violeta Kyurkchiyska, Assist. Prof.
Shumen University
СВОБОДАТА Е ОТГОВОРНОСТТА ЗА ДЕЙСТВИЕ
145 години от рождението на Мария Монтесори (1870 – 1952)
Михаела Войнова
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Представя се различна гледна точка върху разбиранията на Мария Монтесори за свободата на детето в образователна среда, като се акцентира
на адекватната отговорност на малкия възрастен човек за неговите свободни действия.
Keywords: freedom, action, responsibility, learning environment
FREEDOM IS RESPONSIBILITY FOR ACTION
Abstract. This material provides a different perspective on Maria Montessori’s views on child’s freedom in an educational environment and emphasizes on the adequate liability of a small adult in his free actions.
Mrs. Mihaela Voynova
South-West University “Neofit Rilsкi”
ПРЕДСТОЯЩИ ПРОБЛЕМИ С КАДРИТЕ В СФЕРАТА НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Недялко Колев
Резюме. В настоящата статия е направен кратък, но задълбочен обзор за състоянието и тенденциите по отношение на кадрите в сферата на образованието. Установени са прогнозни проблеми и са направени конструктивни предложения за тяхното намаляване. Считаме, че е крайно наложително и неотложно провеждане на релевантна политика от страна на държава, институции и общество по отношение на учителската професия.
Keywords: Employment Agency, forecast, teachership, education, vocational counseling, legislation
UPCOMING ISSUES WITH STAFF EDUCATION
Abstract. This article is a brief but comprehensive overview of the status of the personnel in the field of education. Prognostic problems are established and constructive proposals for their reduction are made. It is time for the state institutions and society to conduct relevant policy regarding teaching profession.
Dr. Nedyalko Kolev
Varna, Bulgaria
ДИАГНОСТИКА НА РЕЗУЛТАТИТЕ ПО „ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА“ ЧРЕЗ ИЗПОЛЗВАНЕ НА ТЕСТ
Ваня Петрова
I . ОУ „Христо Ботев“ – Търговище
Резюме. Проблемът за диагностика на резултатите от образователния процес е особено актуален и значим. В настоящия материал в теоретичен план е разгледан въпросът за измерване и оценяване на постиженията на учениците. Акцентът е поставен върху един от инструментите за измерване и оценяване – тест. Теоретичната информация се допълва от конкретен тест по предмета „Домашен бит и техника“.
Keywords: dorimology, training, evaluation, control, results, didactic test
DIAGNOSIS OF THE RESULTS IN HOUSEHOLD AND DOMESTIC TECHNIQUE USING A TEST
Abstract. The problem of diagnosing the results of the educational process is particularly relevant. This article theoretically clarifies the problem of measuring and evaluating student performance. Emphasis is placed on one of the instruments for the measurement and evaluation – test. Theoretical information is supplemented by a concrete test, which subject is “Household and Domestic Technique”.
Mrs. Vania Petrova
Primary School “Hristo Botev”