CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ
LITERACY – STATE AND PROSPECTS /
ЕЗИКОВАТА ГРАМОТНОСТ – СЪСТОЯНИЕ И ПЕРСПЕКТИВИ
Учителят прави училището /
[The Teacher Creates School] /
Мариана Мандева /Mariana Mandeva – стр. 751
Как мишката да не изяде книгата – поуките от една педагогическа практика в първи клас /
[How the Mouse Not to Eat the Book – Lessons From an Education Practice in First Class] /
Мариана Мандева, Диляна Гаджева / Mariana Mandeva / Dilyana Gadzheva – стр. 758
Учителите и родителите – партньори в насърчаването на детското четене /
[Teachers and Parents – Partners in Promoting Children’s Reading] /
Анелия Николова / Aneliya Nikolova – стр. 767
Промяна в стратегиите за учене – път за подобряване четивните умения на малкия ученик /
[A Change in Learning Strategies – Way to Improve the Reading Skills of Young Students] /
Ренета Минчева / Reneta Mincheva – стр. 774
Четенето и писането на български език в уроците по „неезиковите“ учебни дисциплини в началния образователен етап /
[Reading and Writing in Bulgarian in the „Non-Language” Classes in Elementary Grades] /
Диляна Гаджева / Dilyana Gadzheva – стр. 779
Възможности за овладяване на четенето с разбиране от 7 – 11-годишните ученици от ромски етнически произход с помощта на образователния софтуер „Envision“ /
[Option to Manage Reading with Understanding of 7 – 11-Years Old Students from Roma Ethnic Origin with the Help of Educational Software “Envision”] /
Дияна Димитрова / Diyana Dimitrova – стр. 785
Непреднамерено изучаване на официалния български език като втори език в начална училищна възраст – за една езикова ситуация в районите със смесен етнически състав /
[Unpremeditated Study of the Offi cial Bulgarian Language as a Second in the Pre-School Age – for a Language Situation in the Regions with Mixed Ethnic Group] /
Виктория Стойчева / Viktoria Stoicheva – стр. 792
За интеграцията на формални, неформални и информални подходи при лингвометодическата подготовка на началния учител /
[About the Integration of Formal and Informal Approaches in Linguomethodical Training of the Primary Teacher] /
Васвие Феим Адем / Vasvie Feim Adem – стр. 798
DISCUSSION / ДИСКУСИОННО
Педагогиката – общата дидактика – предметните дидактики – основа на модернизацията на образователната система /
[Pedagogy – General Didactics – Specifi c Didactics – Basis of Modernizing the Educational System] /
Петър Петров / Petar Petrov – стр. 804
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия[/emember_protected]
RESEARCH INSIGHTS /
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Проблемът за оценяването в природонаучното обучение в началното училище /
[The Issue of Assessment in Primary Science Education] /
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova – стр. 821
LIFELONG LEARNING /
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Университетите за „третата възраст“ в контекста на перманентното образование /
[Lifelong Learning – a Basis for Social Integration of Older and Elderly People] /
Валентина Василева / Valentina Vasileva – стр. 833
DOCTORAL RESEARCH /
ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Социално подпомагане на учениците от професионалните училища в България – исторически опит /
[Social Assistance to the Students from the Vocational Schools in Bulgaria – Historical Experience] /
Светлана Николаева / Svetlana Nikolaeva – стр. 847
Готовност за ограмотяване /
[Readiness to Become Literate] /
Екатерина Чернева / Ekaterina Cherneva – стр. 857
СПОДЕЛЕН ОПИТ /
SHARED EXPERIENCE
Играта и игрово-образователното пространство като процес с позитивно емоционален и творчески коефициент /
[The Game and Play-Educational Tract as a Process With Positive Emotional and Creative Factor] /
Калина Върбанова, Анета Момчева / Kalina Varbanova, Aneta Мomcheva – стр. 867
Психогимнастиката за опазване психичното здраве при 5 – 6-годишните деца / [
Psychogymnastics for Protecting Mental Health of 5 – 6 Years OldChildren] /
Любимка Габрова / Lyubimka Gabrovа – стр. 873
BOOKS /
КНИЖНИНА
За учителя като компетентен комуникатор /
[The Teacher as a Competent
Communicator] /
Ангел Петров / Anguel Petrov – стр. 878
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия[/emember_protected]
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
УЧИТЕЛЯТ ПРАВИ УЧИЛИЩЕТО
ЕЗИКОВАТА ГРАМОТНОСТ НА МАЛКИЯ УЧЕНИК – „КЛЮЧ“ ЗА ОТГОВОРЕН И УСПЕШЕН ЖИВОТ В ПРОМЕНЯЩИЯ СЕ СВЯТ
Мариана Мандева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. Представя се работата на студентски кръжок за насърчаване на
четенето в I – IV клас и на методическо ателие за продължаваща квалификация на началния педагог по неформален и информален път. Очакването е повишаване езиковата грамотност на малкия ученик.
Keywords: formal and informal approaches, higher education, pedagogical sciences, literacy, 1st – 4th grade
THE TEACHER CREATES SCHOOL
Abstract. The work of the student group which aims to encourage reading in the 1st – 4th grade and the activities of the methodological workshop for continuous qualification of primary school teachers are presented in the paper. The expectation is the promotion of primary students’ language literacy.
Assoc. Prof. Mariana Mandeva, DSc.
St. Cyril and St. Methodius University
КАК МИШКАТА ДА НЕ ИЗЯДЕ КНИГАТА – ПОУКИТЕ ОТ ЕДНА ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАКТИКА В ПЪРВИ КЛАС
Мариана Мандева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Диляна Гаджева
Основно училище „П. Р. Славейков“ – В. Търново
Резюме. „Искрата“ за четене се пали у детето от първите дни на обучението му в училище. За да се осъществи това, са необходими обединени усилия на много институции – училища, библиотеки, семейства. В подкрепа на тезата е представена педагогическа практика за насърчаване на четенето в първи клас.
Keywords: reading, fi rst-class, integrated efforts, school, library, family
HOW THE MOUSE NOT TO EAT THE BOOK – LESSONS FROM AN EDUCATION PRACTICE IN FIRST CLASS
Abstract. “A spark” to read is “fired” in the child from the fi rst days of education
in school. To make this happen, are necessary united efforts of many institutions – schools, libraries, families and others. In support of the thesis is presented pedagogical practice for promoting reading in fi rst grade.
Assoc. Prof. Mariana Mandeva, DSc.
St. Cyril and St. Methodius University of VelikoTarnovo
Dr. Dilyana Gadzheva
Primary School “P. R. Slaveykov”
УЧИТЕЛИТЕ И РОДИТЕЛИТЕ – ПАРТНЬОРИ В НАСЪРЧАВАНЕТО НА ДЕТСКОТО ЧЕТЕНЕ
Анелия Николова
Основно училище „П. Р. Славейков“ – Велико Търново
Резюме. Родителите са най-важните партньори на децата в областта на образованието. Такива взаимоотношения изискват упорита работа от учителите и от родителите, но ползите за учениците са значими.
Keywords: education, parent, teacher, partners, cooperation
TEACHERS AND PARENTS – РARTNERS IN PROMOTING CHILDREN’S READING
Abstract. Parents are the most important partners of children in education. Such relationships require hard work of the teachers and the parents, but the benefi ts for the students are very large and significant.
Mrs. Aneliya Nikolova
Primary School “P. R. Slaveykov”
ПРОМЯНА В СТРАТЕГИИТЕ ЗА УЧЕНЕ – ПЪТ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ ЧЕТИВНИТЕ УМЕНИЯ НА МАЛКИЯ УЧЕНИК
Ренета Минчева
Основно училище „Св. Патриарх Евтимий“ – Велико Търново
Резюме. Аргументират се образователните предимства на дейността по проект в обучението на учениците от начална училищна възраст. Очакването е да се подобрят четивните умения на децата чрез промяна в стратегиите за учене.
Keywords: reading skills, child, learning strategies, project activity
A CHANGE IN LEARNING STRATEGIES – WAY TO IMPROVE THE READING SKILLS OF YOUNG STUDENTS
Abstract. The purpose is to back with arguments the educational advantage of students in Primary school who are working on projects. The expectation is to improve the reading skills of children by changing the studying strategies.
Mrs. Reneta Mincheva
Primary School ”St. Patriarch Evtimii”
ЧЕТЕНЕТО И ПИСАНЕТО НА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК В УРОЦИТЕ ПО „НЕЕЗИКОВИТЕ“ УЧЕБНИ ДИСЦИПЛИНИ В НАЧАЛНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЕН ЕТАП
Диляна Гаджева
Основно училище „П. Р. Славейков“ – В. Търново
Резюме. Поради същественото значение на четенето и писането на български език за всеки български гражданин е необходимо всички педагози по всеки учебен предмет, във всеки учебен час да работят за повишаване грамотността на своите ученици. В подкрепа на тезата са представени технологични решения за изграждане на базова грамотност в началния образователен етап.
Keywords: reading, writing, building basic literacy
READING AND WRITING IN BULGARIAN IN THE “NON-LANGUAGE” CLASSES IN ELEMENTARY GRADES
Abstract. Because of the vital importance of reading and writing in Bulgarian language for every Bulgarian citizen it is necessary all teachers, regardless of their school subject, to work towards increasing the literacy of their students in each and every school class. Technological solutions for building basic literacy in the pupils from an early stage are presented in support of the thesis.
Dr. Dilyana Gadzheva
Primary school “P. R. Slaveykov”
ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ОВЛАДЯВАНЕ НА ЧЕТЕНЕТО С РАЗБИРАНЕ ОТ 7 – 11-ГОДИШНИТЕ УЧЕНИЦИ ОТ РОМСКИ ЕТНИЧЕСКИ ПРОИЗХОД С ПОМОЩТА НА ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ СОФТУЕР „ENVISION“
Дияна Димитрова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. Представят се възможностите на образователния софтуер „Envision“ за овладяване на четенето с разбиране от 7 – 11-годишните ученици от ромски етнически произход. Описват се апробирани технологични решения – IV клас.
Keywords: educational software “Envision”, reading with understanding, students of Roma origin
OPTION TO MANAGE READING WITH UNDERSTANDING OF 7-11-YEARS OLD STUDENTS FROM ROMA ETHNIC ORIGIN WITH THE HELP OF EDUCATIONAL SOFTWARE “ENVISION”
Abstract. The possibilities of educational software “Envision” to take reading with understanding of 7-11- year-old students from Roma ethnic origin are presented.
Technological solutions – 4th class are presented.
Mrs. Diyana Dimitrova, PhD Student
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
НЕПРЕДНАМЕРЕНО ИЗУЧАВАНЕ НА ОФИЦИАЛНИЯ БЪЛГАРСКИ ЕЗИК КАТО ВТОРИ ЕЗИК В НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ – ЗА ЕДНА ЕЗИКОВА СИТУАЦИЯ В РАЙОНИТЕ СЪС СМЕСЕН ЕТНИЧЕСКИ СЪСТАВ
Виктория Стойчева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. Чрез анализ на резултати от анкета с ученици от начална училищна възраст, за които официалният български език е втори език, се конкретизира групата езикова ситуация в районите със смесен етнически състав в гр. Дулово, област Силистра. Очакването е да се очертаят перспективи за повишаване качеството на обучение по български език като втори език в I – IV клас, чрез което да се ограничи/предотврати отпадането от училище в следващи етапи и степени на образованието.
Keywords: Bulgarian as a second language, unpremeditated study, child, language situations in the mixed ethnic regions, reducing school dropouts
UNPREMEDITATED STUDY OF THE OFFICIAL BULGARIAN LANGUAGE AS A SECOND IN THE PRE-SCHOOL AGE – FOR A LANGUAGE SITUATION
IN THE REGIONS WITH MIXED ETHNIC GROUP
Abstract. Through the analysis of the investigation’s results of students from pre-school age, for whom the offi cial Bulgarian is a second language, the situation of the language group in the mixed ethnic region in Dulovo town, Silistra Municipality is specifi ed. The expectation is to outline the perspectives of increasing quality of Bulgarian language tuition as a second language in 1st to 4th grade, whereby expulsion from school in the next stages and degrees of education to be prevented.
Mrs. Viktoria Stoicheva
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
ЗА ИНТЕГРАЦИЯТА НА ФОРМАЛНИ, НЕФОРМАЛНИ И ИНФОРМАЛНИ ПОДХОДИ ПРИ ЛИНГВОМЕТОДИЧЕСКАТА ПОДГОТОВКА НА НАЧАЛНИЯ УЧИТЕЛ (АНАЛИЗ НА РЕЗУЛТАТИ ОТ ИНТЕРВЮ СЪС СТУДЕНТИ ПЕДАГОЗИ)
Васвие Феим Адем
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. На базата на анализ на резултати от интервю със студенти педагози се доказват положителните ефекти от интеграцията на формални и неформални подходи във висшето образование – област „Педагогически науки“. Гради се „мост“ към информалното образование на учителя. Очакването е повишаването на качеството на висшето образование в областта „Педагогически науки“ да доведе до подобряване езиковата грамотност на българския ученик.
Keywords: higher education, pedagogical sciences, teacher, formal, informal education, literacy, Bulgarian student
ABOUT THE INTEGRATION OF FORMAL AND INFORMAL APPROACHES IN LINGUOMETHODICAL TRAINING OF THE PRIMARY TEACHER
(ANALYSIS OF THE RESULTS OF AN INTERVIEW WITH PEDAGOGY STUDENTS)
Abstract. Based on the analysis of the results of an interview with pedagogy students the positive effects of the integration of formal and informal approaches in higher education in the field of “PedagogicalSciences” are demonstrated. On the same basis a bridge to the informal teacher training is built. It is expected that the increased quality of the higher education in Pedagogical Sciences will lead to the improvement of literacy of Bulgarian students.
Vasvie Feim Adem
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
ПЕДАГОГИКАТА – ОБЩАТА ДИДАКТИКА – ПРЕДМЕТНИТЕ ДИДАКТИКИ – ОСНОВА НА МОДЕРНИЗАЦИЯТА НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА
Петър Петров
Софийски университет „Св. Кл. Охридски“
Резюме. В съвременни условия образованието започва да играе ключова роля в обществото. Концепцията за перманентно интегралното образование все повече се утвърждава като глобална концепция, която обединява всички звена и степени на обучението и ученето през целия живот. За модернизацията на образователната ни система първостепенна роля играе конвенционалната педагогика, която напоследък се утвърди като единствена специална наука в тази сфера. Междудисциплинният й характер се проявява в нейните интегративни функции по отношение на всички останали науки, които имат отношение към образованието. Все повече се чувства необходимостта от засилване на интегративните връзки между общата и частните дидактики, детската, възрастоватаи педагогическата психология, както и всички други науки в областта на хуманитаристиката.
Keywords: permanent integral education, conventional pedagogy, general didactics, specific didactics, pedagogical psychology
PEDAGOGY – GENERAL DIDACTICS – SPECIFIC DIDACTICS – BASIS OF MODERNIZING THE EDUCATIONAL SYSTEM
Abstract. Today contemporary education has begun to play a key role in society. The concept of permanent integral education is increasingly being recognized as a global concept that integrates all departments and levels of education and lifelong learning. Modernization of the educational system is due to the major role of conventional pedagogy, which recently has established as a single special science in this field. Its interdisciplinary character manifests in its integrative functions related to all other sciences of education. The necessity to increasingly strengthen the integrative link between general and specific didactics, child, adult and educational psychology as well as other sciences in the field of humanities may have arisen.
Prof. Dr. Petar Petrov
University of Sofia
ПРОБЛЕМЪТ ЗА ОЦЕНЯВАНЕТО В ПРИРОДОНАУЧНОТО ОБУЧЕНИЕ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Иванка Кирилова
Съюз на учените в България
Резюме. Статията разкрива основни специфики на оценяването в природонаучното обучение в началното училище. Специално внимание е отделено на методи за събиране на информация като наблюдението, практическите дейности, беседата, проектите и проучванията, детските рисунки, концептуалните карти, природонаучните дневници, портфолиото и тестовете. Предложени са примериза тяхното използване в природонаучното обучение в началното училище с цел не само установяване на детските постижения, но и осъществяване на ефективна обратна връзка с учениците.
Keywords: assessment, formative and summative assessment, primary science
THE ISSUE OF ASSESSMENT IN PRIMARY SCIENCE EDUCATION
Abstract. The article reveals essential specifi cs of the assessment in Primary science education. A special attention is paid to the methods of gathering information like observation, practical activities, conversation, projects and researches, children’s drawings, conceptual maps, science journals, portfolio and tests. Examples for the application of these methods are suggested, aiming not only at determining children’s attainments, but also accomplishing an effective feedback with the pupils.
Dr. Ivanka Kirilova
Union of Scientists in Bulgaria
УНИВЕРСИТЕТИТЕ ЗА „ТРЕТАТА ВЪЗРАСТ“ В КОНТЕКСТА НА ПЕРМАНЕНТНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Валентина Василева
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. През последните десетилетия концепцията за ученето през целия живот придобива все по-голяма гражданственост. Тя произтича от световното движение „Образование за всички“, от Меморандума на Европейската комисия по образованието, от Програмата за международна образователна дейност, от Болонската декларация за висшето образование и др. Съществуват различни форми за реализиране на стратегията за учене през целия живот сред хората в напреднала и старческа възраст. В това отношение първостепенно значение имат т. нар. „университети на третата възраст“, както и различните асоциации и движения за сдружаване сред старите хора, за укрепване на взаимовръзките и взаиморазбирането между поколенията.
Keywords: continuing education, culture of learning, universities of third age, andragogic training model, informal learning
LIFELONG LEARNING – A BASIS FOR SOCIAL INTEGRATION OF OLDER AND ELDERLY PEOPLE
Abstract. In recent decades, the concept of lifelong learning is gaining more popularity. This concept stems from the World Movement “Education for All” Memorandum of the European Commission for Education, the Program for international educational activity of the Bologna Declaration on Higher Education and others. There are different forms to implement the strategy for lifelong learning among the elderly people. Inthis respect, the so-called “Universities of the Third Age”, as well as the various associations and movements for association among older people, to strengthen relations and mutual understanding between the generations are of essential importance.
Dr. Valentina Vasileva, Assist. Prof.
University of Ruse
СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ УЧИЛИЩА В БЪЛГАРИЯ – ИСТОРИЧЕСКИ ОПИТ
Светлана Николаева
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. В края на XIX век и началото на ХХ век голям брой ученици не завършват образоването си в професионални училища. Държавни, общински и други институции интензивно анализират фактите, свързани с отпадането на учениците от училищата. Те търсят решения на този проблем и вземат специални мерки. В статията мерките за помощ са разгледани в две направления – социалноподпомагане на учениците по време на обучението им и социално подпомагане на учениците след дипломирането им.
Keywords: vocational schools, handicraft schools, agricultural schools, school dropouts, social assistance for students, boarding schools, shelters, funds
SOCIAL ASSISTANCE TO THE STUDENTS FROM THE VOCATIONAL SCHOOLS IN BULGARIA – HISTORICAL EXPERIENCE
Abstraсt. At the end of the 19th century and the beginning of the 20th century the institutions intensely commented facts related to the dropping of students out of school. They tried to fi nd a solution for this problem and take special measures. The measures for assistance were considered in two directions – social assistance of the students during their study and social assistance of the students after their graduation.
Dr. Svetlana Nikolaeva
South-West University “Neofit Rilski”
Екатерина Чернева
Основно училище „Васил Петлешков“ – Пловдив
Резюме. В статията се разглежда готовността за ограмотяване на децата от подготвителната група на детската градина. Вниманието е насочено към диагностициране на умението за звуков анализ, познаване на печатните букви и степента на формираност на фините двигателни умения. Проследява се достигнатото ниво по всеки от трите компонента на готовността за обучение побългарски език. Посочват се алтернативни методически варианти, които биха подпомогнали родноезиковото обучение в детската градина и подготовката на детето за овладяване на четенето и писането като основни ограмотителни процеси.
Keywords: readiness for studying Bulgarian language, sound analysis, recognizing print letters, fine motive skills
READINESS TO BECOME LITERATE
Abstract. The topic of this article is readiness for reading and writing of the children from the preparatory groups in kindergartens. The focus is on diagnosing the skills in sound analysis, recognizing print letters and the level of completeness of the fi ne motive skills. It traces the achieved level of each of the three components of the readiness for studying Bulgarian language. The article indicates some alternative methodicalvariants which can possibly help studying Bulgarian as native language in kindergartens and the preparation of the children for mastering reading and writing as basic learning processes.
Dr. Ekaterina Cherneva
Primary School „Vassil Petleshkov“
ИГРАТА И ИГРОВО-ОБРАЗОВАТЕЛНОТО ПРОСТРАНСТВО КАТО ПРОЦЕС С ПОЗИТИВНОЕМОЦИОНАЛЕН И ТВОРЧЕСКИ КОЕФИЦИЕНТ
Калина Върбанова, Анета Момчева
ОДЗ „Пламъче“ – Ямбол
Резюме. С представените педагогически практики настоящата статия подкрепя съдържателните измерения на игрово-образователното пространство, от което зависи ефективността на образователно-възпитателния процес с децата.Учителите са тези, които променят игровата среда, а ежедневието на децата става по-интересно, мисленето – по-продуктивно, игрите и обучението – по-вълнуващи.
Keywords: very function play area, positivity-emotional and action importance, interactivity, reflex development
THE GAME AND PLAY-EDUCATIONAL TRACT AS A PROCESS WITH POSITIVE EMOTIONAL AND CREATIVE FACTOR
Abstract. According to the presented educational teaching practices, we support the instructive dimensions of educational-instructive area, on which the effectiveness of the educational instructive process with children depends.The teachers are those, who change the play environment and the daily routine of children becomes more interesting, thinking becomes more productive as well as the games and teaching more exciting.
Mrs. Kalina Varbanova, Mrs. Aneta Мomcheva
Kindergarten „Plamace“
ПСИХОГИМНАСТИКАТА ЗА ОПАЗВАНЕ ПСИХИЧНОТО ЗДРАВЕ ПРИ 5 – 6-ГОДИШНИТЕ ДЕЦА
Любимка Габрова
ЦДГ „Кокиче“ – Плевен
Резюме. Авторът споделя опит за въвеждане на психогимнастиката като част от живота на 5 – 6-годишните деца за опазване психичното им здраве и формиране комплекс от качества, необходими на детето в процеса на педагогическо взаимодействие, социална адаптация и подготовка за училище.
Keywords: psychogymnastics, mental health
PSYCHOGYMNASTICS TO PROTECT MENTAL HEALTH OF 5 – 6 YEARS OLD CHILDREN
Abstract. The author shares the experience of introducing the psychogymnastics as a part of the life of 5 – 6 year old children, protecting their mental health and forming a complex of qualities required of the child in the process of pedagogical interaction, social adaptation and preparation for school.
Mrs. Lyubimka Gabrovа
Kindergarten “Kokice”