CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ
ВИСШЕТО УЧИЛИЩЕ И ДЕТСКАТА ГРАДИНА – ЗА КАЧЕСТВО В СИСТЕМАТА НА ОБРАЗОВАНИЕТО /
HIGHER SCHOOL AND KINDERGARTEN – FOR QUALITY OF EDUCATION SYSTEM
Висшето училище и детската градина – за качество в системата на образованието
[Higher School and Kindergarten – for Quality of Education System] /
Маринела Михова, Даринка Костадинова / Marinela Mihova, Darinka Kostadinova – стр. 895
Същност на игровите технологии в образованието
[Essential Features of Play Technologies in Education] /
Иван Миленски / Ivan Milenski – стр. 897
Дискусията в урока по литература
[The Discussion in Literature Lesson] /
Огняна Георгиева-Тенева / Ognyana Georgieva-Teneva – стр. 905
Словееснохудожествено общуване на малкия ученик
[Verbal Art Communication of the Young Student] /
Мила Гълъбова / Mila Galabova – стр. 921
Учителският професионализъм и празниците в детската градина
[Teachers’ Professionalism and the Celebrations in the Kindergarten] /
Даринка Костадинова / Darinka Kostadinova – стр. 932
Ролята на игрите с пръсти за развитието на езиковите умения при обучението по английски език в детската градина
[The Role of Fingerplays for the Development of Language Skills when Teaching English in the Kindergarten] /
Лариса Грунчева / Larissa Gruncheva – стр. 943
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия[/emember_protected]
Рисунката като средство за себеизразяване на детето от предучилищна възраст
[The Drawing as a Means of Self-Expression of Сhildren in Preschool Age] /
Елица Александрова / Elitsa Aleksandrovа – стр. 954
Стимулиране на изследователско поведение и математическа компетентност чрез интерактивни педагогически технологии
[Stimulating the Behaviour of Research and the Mathematical Competence Through Interactive Pedagogical Technologies] /
Йорданка Велчова /Yordanka Velchоva – стр. 960
Интерактивна технология за стимулиране на педагогическото взаимодействие „учител – директор“
[Interactive Technologies for Stimulation of the Educational Relationship between Teacher and Headmaster] /
Диана Александрова / Diana Aleksandrova – стр. 967
Форми за преодоляване на агресивното поведение при децата в детската градина и в семейството
[Forms of Overcoming Aggressive Behaviour in Children While in Kindergarten and at Home] /
Костадинка Комитска /Kostadinka Komitska – стр. 975
Иновативни техники в приобщаващото образование при деца от предучилищна възраст
[Innovative Techniques in the Inclusive Education of Pre-school Children] /
Мариана Иванова / Mariana Ivanova – стр. 984
Аз, ти, ние за правата на децата
[Work with Parents for Knowing and Respecting Children’s Rights] /
Марина Гунчева / Marina Guncheva – стр. 991
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия[/emember_protected]
Подвижните игри с изправителен характер – средство за формиране на правилна стойка у децата от предучилищна възраст
[Mobile Games with Correctional Character – Ways of Correct Stand Formation of Preschool Children] /
Румяна Симова / Rumyana Simova – стр. 996
Спортният празник – желана, емоционална, развиваща и приложима форма в детската градина
[Sports Day – Desired, Emotional, Developing and Applicable Form in Kindergarten] /
Надежда Горанова / Nadejda Goranova – стр. 1002
Етнопсихологопедагогически иновативен модел на взаимодействието „дете – учител – родител“
[Ethnopsychological and Pedagogical InnovativeInteraction Model “Child – Teacher – Parent”] /
Цецка Илиева / Tsetska Ilieva – стр. 1006
Семейството и детската градина – основни фактори за подкрепяща образователна среда и личностно развите на детето
[The Family and Kindergarten – the Main Factors Supporting Educational Environment and Personal Development of the Child] /
Капка Станова, Димитрина Митова / Kapka Stanova, Dimitrina Mitova – стр. 1010
Предучилищната подготовка на „специалното“ дете
[Preschool Preparation of a Child with Special Needs] /
Клавдия Костова / Klavdia Kostova – стр. 1015
Приложение на интерактивните методи, техники и подходи в педагогическите ситуации в детската градина
[Application of Interactive Methods, Techniques and Approaches in Educational Situations in the Kindergarten] /
Миглена Дионисиева / Miglena Dionisieva – стр. 1020
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
СЪЩНОСТ НА ИГРОВИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБРАЗОВАНИЕТО
Иван Миленски
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Филиал Враца
Резюме. В доклада са анализирани игровите технологии и техните характерни особености при използването им в образователния процес. Понятието „игрова технология“ е с полисемантично значение и са анализирани различни смислови контексти на неговото приложение в детската градина и училището. Посочени са източниците на игровите технологии и техните разновидности в отделните възрастови периоди.
Keywords: play, play technologies, types and variety of play technologies
ESSENTIAL FEATURES OF PLAY TECHNOLOGIES IN EDUCATION
Abstract. In the paper play technologies with their specifi c features in the educational process were analyzed. The concept of play technology has a polysemantic meaning and various meaning contexts of its application in the kindergarten and the school were analyzed. The sources of play technologies and their varieties in the particular age periods were pointed out.
Dr. Ivan Milenski, Assoc. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo – Branch Vratza
ДИСКУСИЯТА В УРОКА ПО ЛИТЕРАТУРА
Огняна Георгиева-Тенева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Филиал Враца
Резюме. Статията е посветена на дискусията в урока по литература като възможност за стимулиране на критическото мислене и на гражданските умения. Разкриват се основни характеристики на аргументативния дискурс; в теоретичен и в практически план се представя учебната дискусия по литература.
Keywords: discussion, literature education, secondary school, critical thinking, theory of argumentation
THE DISCUSSION IN LITERATURE LESSON
Abstract. This article is devoted to the discussion in literature lesson as an opportunity for stimulation of the critical thinking as well as the civil skills; the main characteristics of argumentative discourse are revealed; the educational literature discussion is presented in theoretical and practical plan.
Dr. Ognyana Georgieva-Teneva, Assoc. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo – Branch Vratza
СЛОВЕСНОХУДОЖЕСТВЕНО ОБЩУВАНЕ НА МАЛКИЯ УЧЕНИК
Мила Гълъбова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Филиал Враца
Резюме. Литературното образование в начална степен формира осъзнати естетически преживявания, критерии за словеснохудожествено общуване, артистичен усет и вкус. Уникалният детски аспект относно художествения текст се трансформира в разграничаване, разпознаване, класифициране, дефиниране на достъпните нравствени понятия и етични категории.
Keywords: primary school, literary education, artistic text, moral ideas, specific educational methodology
VERBAL ART COMMUNICATION OF THE YOUNG STUDENT
Abstract. The literary education in primary school creates standards for verbal art-communication. Children’s vision differentiates, classifi es, and determines the first moral ideas.
Dr. Mila Galabova
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo – Branch Vratza
УЧИТЕЛСКИЯТ ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ И ПРАЗНИЦИТЕ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Даринка Костадинова
Регионален инспекторат по образованието – Враца
Резюме. Статията разглежда аналитично аспекти на професионалното поведение и професионалното изпълнение на учителя, работещ в системата на предучилищното образование, и насочва към конкретни проблеми, отнасящи се до свободата за вземане на самостоятелни педагогически и организационни решения, отговорно, компетентно и професионално.
Keywords: professionalism, independent decisions, autonomy, professional competence, celebrations, pedagogical situation
TEACHERS’ PROFESSIONALISM AND THE CELEBRATIONS IN THE KINDERGARTEN
Abstract. The paper examines analytically some aspects of preschool teachers’ professional behaviour and professional performance and discusses particular problems concerning the freedom of making responsibly, competently and professionally independent pedagogical and organizational decisions.
Mrs. Darinka Kostadinova
Preschool Education Expert
Regional Inspectorate of Education
РОЛЯТА НА ИГРИТЕ С ПРЪСТИ ЗА РАЗВИТИЕТО НА ЕЗИКОВИТЕ УМЕНИЯ ПРИ ОБУЧЕНИЕТО ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Лариса Грунчева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Филиал Враца
Резюме. Игрите с пръсти, най-често използвани в ранна детска възраст, предтавляват действия или движения с пръстите на ръката в съчетание с кратки разкази, песни и стихотворения, насочени към ангажиране на вниманието и интереса на детето. Активното им използване в ранното чуждоезиково обучение се характеризира с множество образователни ползи от общодидактически и частнометодически характер. В статията се описват неврофизиологичните аспекти на речевата дейност, които разкриват игрите с пръсти, не само като средство за активизиране и стимулиране развитието на фините двигателни умения у малките обучаеми, което им помага да изследват света и да развият своя интелектуален потенциал, но и като ефикасен начин за развиване на умения за слушане и спазване на указания, говорни умения, подготвителни умения за четене и писане, за изграждане и приобщаване към детския колектив. Разгледана е и ролята на игрите с пръсти и движенията на ръката и като техника за мултисензорно обучение по английски език в програмата за ограмотяване Jolly Phonics. Обръща се внимание и на факта, че като източник на положителни емоции, игрите с пръсти предоставят възможност за плавно и подсъзнателно въвеждане на детето в света на чужд език.
Keywords: fi ngerplays, teaching English as a foreign language to young learners, fine motor skills, language development
THE ROLE OF FINGERPLAYS FOR THE DEVELOPMENT OF LANGUAGE SKILLS WHEN TEACHING ENGLISH IN THE KINDERGARTEN
Abstract. Fingerplays, most commonly used at pre-school age, are hand actions or movements with fi ngers in combination with singing or spoken-words aimed at engaging the attention and interest of the child. They have many educational benefits at preschools age. The article describes the neuro-physiological mechanisms by which finger plays prove to be resourceful means for developing young children’s fine motor skills, and how it helps them to explore the world and develop their intellectual potential. In addition to the neurohysiological aspect, finger plays are also considered from the point of view of the psycho-pedagogical and speech development in TEFL at the pre-school period. Attention is paid to finger and hand actions as integral part of Jolly Phonics Programme. It is a fun and child centered approach to teaching literacy through synthetic phonics. With actions for each of the 42 letter sounds, the multi-sensory method is very motivating for children and teachers, who can see their students achieve. As a source of positive emotions, they smoothly and subconsciously introduce the child to the world of foreign language. They activate the creative imagination, develop the intellect, enrich it with skills that children can use at later stages of language acquisition – reading and writing. Finger plays stimulate listening skills and attention, oral language, pre-reading and pre-writing skills, learning vocabulary and grammar.
Mrs. Larissa Gruncheva, Assist. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo – Branch Vratza
РИСУНКАТА КАТО СРЕДСТВОЗА СЕБЕИЗРАЗЯВАНЕ НА ДЕТЕТО ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Елица Александрова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Филиал Враца
Резюме. Детското себеприемане е част от детската самооценка. Съществен етап от формирането на самооценката е и процесът на себеизразяване. Този процес може да бъде подкрепян чрез множество дейности в детската градина, но особено добре се повлиява от участието на детето в изобразителни дейности. Като самостоятелна (индивидуална) практика, собствената изобразителна дейност едновременно отразява и проектира психоемоционалните потребности на детето. Съществена роля в детската рисунка играе цветът. Неговият избор разкрива позитивното и/или негативното отношение на детето към заобикалящия го свят. Това превръща рисунката в индикативен инструмент, чрез който детето комуникира с нас, а правилното є анализиране разкрива както способности за логическо мислене, така и редица характерологични детски особености.
Keywords: self-expression, emotional impact, color, symbolism and feelings
THE DRAWING AS A MEANS OF SELF-EXPRESSION OF CHILDREN IN PRESCHOOL AGE
Abstract. Children’s self-acceptance is part of the child’s self-esteem. An essential step in the formation of the Self is the process of self-expression. This process can be supported by numerous activities in the kindergarten, but especially would be influenced by the child’s participation in imaging activities. As an independent (individual) practice, its own pictorial activity simultaneously reflects and projects the psycho-emotional needs of the child. Essential role in the child’s drawing is the color play. His choice reveals the positive and / or negative attitude of the child towards the world around him. This makes the drawing an indicative tool through which the child communicates with us and its proper analysis reveals not only the capabilities of logical thinking, but also number of characteristic children’s specifics.
Mrs. Elitsa Aleksandrovа, Assist. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo – Branch Vratza
СТИМУЛИРАНЕ НА ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКО ПОВЕДЕНИЕ И МАТЕМАТИЧЕСКА КОМПЕТЕНТНОСТ ЧРЕЗ ИНТЕРАКТИВНИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ТЕХНОЛОГИИ
Йорданка Велчова
Обединено детско заведение № 2 – Мездра
Резюме. Преходът от нагледнообразно към абстрактно-логическо мислене при децата е сложен процес, изискващ използването на подходящи педагогически технологии за неговото осъществяване. Целта на проучването бе да открия по-ефективни пътища за формиране на математическа компетентност съобразно възрастовите психолого-педагогически характеристики на децата в периода 6 –7 години.
Keywords: interactive pedagogical technologies, abstract logical thinking, creativity, need, activity, environment
STIMULATING THE BEHAVIOUR OF RESEARCH AND THE MATHEMATICAL COMPETENCE THROUGH INTERACTIVE PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES
Abstract. The transition from visual-figurative to abstract logical thinking in the children is a complex process, which implementation requires the use of appropriate pedagogical technologies. The purpose of my study was to find out more effective ways of forming mathematical competences, taking into account the psycho-pedagogical characteristics of children in the age of 6 – 7 years.
Mrs. Yordanka Velchоva
Kindergarten N. 2
Mezdra, Bulgaria
ИНТЕРАКТИВНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА СТИМУЛИРАНЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ „УЧИТЕЛ – ДИРЕКТОР“
Диана Александрова
Обединено детско заведение „Радост“ – Враца
Резюме. Развитието на интерактивните технологии в областта на педагогиката е важен изследователски проблем, който има своето значение за осмисляне на редица аспекти, свързани с подготовката на педагогическите кадри. Ето защо изследванията, посветени на този проблем, несъмнено допринасят за обогатяването на теорията и практиката в областта на педагогическите технологии. В съвременната предучилищна педагогика постепенно се утвърждава мястото на интерактивните педагогически технологии. Те са приложими както при обучението на деца, така и при квалификацията на педагогическите кадри. В настоящата разработка са разгледани някои въпроси, които интересуват не само директора и учителите в детските градини, но и всички, които пряко са заинтересовани от усъвършенстване взаимодействието „ръководител – подчинен“.
Keywords: interactive technologies, teacher, headmaster
INTERACTIVE TECHNOLOGIES FOR STIMULATION OF THE EDUCATIONAL RELATIONSHIP BETWEEN TEACHER AND HEADMASTER
Abstract. The development of interactive technologies in education is important research problem, which has its meaning for realizing many aspects coherent to the preparation of educationalists. The researches of this problem contribute to enrich the theory and practices in the educational technologies. The interactive educational technologies have an important role in the contemporary Preschool pedagogy. These technologies are applicable in the children’s education and teacher’s qualification too. This research inquires with questions not only in relation to the headmaster and teachers in kindergarten, but also in relation to everyone interested in improving the interaction between “administrator-subordinate”.
Mrs. Diana Aleksandrova
Kindergarten “Radost”
Vratsa, Bulgaria
ФОРМИ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ ПРИ ДЕЦАТА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА И В СЕМЕЙСТВОТО
Костадинка Комитска
Обединено детско заведение „Звънче“ – Козлодуй
Резюме. Още в предучилищна възраст ежедневните прояви на различни форми на агресивно поведение се наблюдават все по-често. Постепенно това се превръща в един от основните проблеми, търсещи своето разрешение. В статията е споделен опит за превенция и преодоляване на агресията при децата от предучилищна възраст. Описани са форми на работа в детската градина и със семейството – арттерапия, интерактивни игри, казуси, тренинг с родители, анкета.
Keywords: aggression, prevention, family, kindergarten, interactive games, art therapy, case study, training
FORMS OF OVERCOMING AGGRESSIVE BEHAVIOUR IN CHILDREN WHILE IN KINDERGARTEN AND AT HOME
Abstract. While still in preschool years everyday occurrences of different forms of aggressive behavior are observed more and more often. Gradually that turns into one of the main problems look for a solution. This article shares experience in preventing and overcoming of aggression in children in their preschool years. Described are forms of work used in kindergartens and at home – art therapy, interactive games, cases, training with parents and a survey.
Mrs. Kostadinka Komitska
Kindergarten “Zvanche“
Kozloduy, Bulgaria
ИНОВАТИВНИ ТЕХНИКИ В ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ ПРИ ДЕЦА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Мариана Иванова
Обединено детско заведение № 2 – Мездра
Резюме. Приобщаващото образование е процес на стремеж да се премахнат всички бариери пред децата за получаването на качествено образование, съобразено с възможностите и потенциала им. Пътят към приобщаващото образование е промяната, която включва създаване на устойчив модел на педагогическо взаимодействие с всяко дете, отчитайки неговите потребности, талант, дефицити. Ако се приложи този модел на педагогическо взаимодействие, детето ще се приобщава по-лесно към условията в детското заведение, ще се избегнат бариери пред играта, научаването и участието му, ще е по-лесно обучаемо и свободно да твори, ще се подобри качеството на живот на детето и членовете на семейството.
Keywords: child, inclusive education, change, pedagogical interaction, toleance, creativity
INNOVATIVE TECHNIQUES IN THE INCLUSIVE EDUCATION OF PRE-SCHOOL CHILDREN
Abstract. Inclusive education is a process aiming to eliminate all the obstacles that hinder the children from receiving a quality education according to their potential. The way to the inclusive education is the change which includes establishment of a sustainable model of a pedagogical interaction with each child, taking into account its needs, talent, deficits. If we apply the method of a pedagogical interaction, the child will adapt more easily to the conditions in the kindergarten, it will avoid the borders before the game, the learning and the participation of itself, it will become more creative and all this will lead to better quality of life not only of the child but also of the family members.
Mrs. Mariana Ivanova
Kindergarten N. 2
Mezdra, Bulgaria
АЗ, ТИ, НИЕ ЗА ПРАВАТА НА ДЕЦАТА
Марина Гунчева
Обединено детско заведение „Славейче“ – Криводол
Резюме. Статията споделя опит на взаимодействие между семейството и детската градина за запознаване с правата на децата и тяхното спазване. Описват се реализирани интерактивни срещи с родителите, открита педагогическа визита, празници и апробирани интерактивни игри за осмисляне и зачитане на правата и задълженията от 5 – 6-годишните деца. Основен акцент се поставя на взаимодействието между институциите за защита на правата на децата, тъй като е изключително важно още в най-ранна възраст да се постигне информационната им осигуреност по този въпрос.
Keywords: family, kindergarten, rights and debts, interactive games
WORK WITH PARENTS FOR KNOWING AND RESPECT CHILDREN’S RIGHTS
Abstract. The article shared experience of interaction between the family and kindergarten to learn about children’s rights and their observance. In the statement made available interactive meetings with parents opened pedagogical visit probated holidays and interactive games to familiarize parents with the rights and obligations of 5 and 6 years old children. The main emphasis in this research is placed on the interaction between the institutions for the protection of children’s rights, because it is extremely important to achieve at an early age their informational provision on this issue.
Mrs. Marina Guncheva
Kindergarten “Slaveyche”
Krivodol, Bulgaria
ПОДВИЖНИТЕ ИГРИ С ИЗПРАВИТЕЛЕН ХАРАКТЕР – СРЕДСТВО ЗА ФОРМИРАНЕ НА ПРАВИЛНА СТОЙКА У ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Румяна Симова
Обединено детско заведение „Звънче“ – Враца
Резюме. В статията се разглежда проблемът за увеличаващия се процент на децата с неправилно телодържане. Описват се начините за формиране на правилна стойка у тях чрез умело подбрани подвижни игри с изправителен характер.
Keywords: wrong body stand, correct body stand, mobile games, health eleмеnts
MOBILE GAMES WITH CORRECTIONAL CHARACTER – WAYS OF CORRECT STAND FORMATION OF PRESCHOOL CHILDREN
Abstract. The article presents the increased rate of children with wrong body stand problem. Here are presented the ways of correct body stand formation with skillfully chosen mobile games with correctional character.
Mrs. Rumyana Simova
Kindergarten “Zvunche”
Vratza, Bulgaria
СПОРТНИЯТ ПРАЗНИК – ЖЕЛАНА, ЕМОЦИОНАЛНА, РАЗВИВАЩА И ПРИЛОЖИМА ФОРМА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Надежда Горанова
ОДЗ „Единство, творчество, красота“ – Враца
Резюме. Все по-актуален сред българското общество е въпросът за здравето на децата, за тяхната физическа дееспособност и двигателна активност. В тази разработка се цели да се покаже положителният практически опит и ролята на спортния празник като приобщаване на децата към физическа активност.
Keywords: sports festival, healthy diet, physical activity, sports activities, physical attributes, emotional satisfaction
SPORTS DAY – DESIRED, EMOTIONAL, DEVELOPING AND APPLICABLE FORM IN KINDERGARTEN
Abstract. The issue of children’s health, as well as their physical abilities and physical activity became more urgent among Bulgarian society. In this paper we aim to show the positive experience and the role of sport as a celebration involving children in physical activity.
Mrs. Nadejda Goranova
Kindergarten “Edinstvo, Tvorchestvo, Krasota”
Vratza, Bulgaria
ЕТНОПСИХОЛОГОПЕДАГОГИЧЕСКИ ИНОВАТИВЕН МОДЕЛ НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО „ДЕТЕ – УЧИТЕЛ – РОДИТЕЛ“
Цецка Илиева
Обединено детско заведение „Българче“ – Враца
Резюме. Материалът разглежда работещи и успешни интерактивни форми за взаимодействие с родителите и част от приоритетите в работата на ОДЗ „Българче“ – Враца, а именно – екологичното възпитание и приучване на децата към кологосъобразно поведение и начин на живот и формиране на европейско самочувствие и самосъзнание на основа на националните ценности. Децата в детската градина са отворени към света и това е най-подходящият момент за моделиране на детската личност, защото малките деца много често дават най-правилните отговори на въпросите за големи.
Keywords: collaboration, parents, teachers, kindergarten, preschool education
ETHNOPSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL INNOVATIVE INTERACTION MODEL “CHILD – TEACHER – PARENT”
Abstract. The article details successful forms of interaction and collaboration between teachers and parents as part of children’s education in sustainability, ecological way of life and European values. The author demonstrates how Kindergarten “Bulgarche”, as one of its main priorities, fosters self-esteem and the sense of European citizenship, based on national identity, while developing awareness of belonging to the global community. As the kindergarten saying goes: Very often children hold the right answers to the grownups’ questions.
Mrs. Tsetska Ilieva
Kindergarten “Bulgarche”
Vratza, Bulgaria
СЕМЕЙСТВОТО И ДЕТСКАТА ГРАДИНА – ОСНОВНИ ФАКТОРИ ЗА ПОДКРЕПЯЩА ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА И ЛИЧНОСТНО РАЗВИТЕ НА ДЕТЕТО
Капка Станова, Димитрина Митова
Целодневна детска градина „Дружба“ – гр. Оряхово
Резюме. Статията представя модели на задълбочаване на тристранната връзка „дете – учител – родител“ с провеждането на различни форми на сътрудничество – т.нар. „Творчески работилници“ за организиране на съвместна дейност. Детска градина „Дружба“ – гр. Оряхово, подкрепя инициативите на родителите чрез насочване към съдържателна дейност за постигане на добро взаимодействие – гарант за успеха на детето и неговата успешна подготовка за новата социална роля „ученик“.
Keywords: child, teacher, family, partnership, cooperation, creativity, positivity
THE FAMILY AND KINDERGARTEN – THE MAIN FACTORS SUPPORTING EDUCATIONAL ENVIRONMENT AND PERSONAL DEVELOPMENT OF THE CHILD
Abstract. The paper presents models of deepening the tripartite relationship “child – teacher – parent” to conduct various forms of cooperation, so-called “work-shops” to organize joint activities. The kindergarten “Druzhba” – Oryahovo, supports initiatives targeting parents through meaningful activity to achieve better synergies – guarantee for the success of the child and its successful preparation for the new social role “disciple”.
Mrs. Kapka Stanova, Mrs. Dimitrina Mitova
Kindergarden “Drujba”
Oryahovo, Bulgaria
ПРЕДУЧИЛИЩНАТА ПОДГОТОВКА НА „СПЕЦИАЛНОТО“ ДЕТЕ
Клавдия Костова
Обединено детско заведение „Детска Вселена“ – Враца
Резюме. В настоящата публикация са споделени аспектите на включващо обучение на така наречените „различни“ или „специални“ деца. Всяко дете по своята същност е различно и специално, с което всеки учител съобразява педагогическата си дейност, достигайки до кътчетата на детската душевност с много професионализъм и обич. Най-важното за детето със специални образователни потребности е да се приеме с разбиране, без присмех и подигравка и за това спомагат различните педагогически подходи в екипната дейност. Предучилищната подготовка на „такива“ деца се изразява в конкретиката и спецификата на индивидуалната образователна програма. Споделя се практиката за коректно и прецизно изготвени индивидуални тематични планове, съобразени както с индивидуалните потребности на детето, така и със седмичното разпределение на образователното съдържание по всички образователни направления.
Keywords: preschool preparation, pedagogical competences innovative approaches and methods of teaching, special needs, supportive environment, teamwork, including training
PRESCHOOL PREPARATION OF A CHILD WITH SPECIAL NEEDS
Abstract. In this paper are shared aspects of including training of the so-called “different” or “special” children. Every child is inherently different and special; something which is considered by each teacher in his or her pedagogical activity, reaching the most secret recesses of the child’s mentality with professionalism and love. The most important thing for a child with special educational needs is to be accepted with understanding, without derision and mockery, and this can be possible with the different pedagogical approaches and team work. Preschool preparation of “such” children is expressed by means of concreteness and specificity of individual educational program. We share our practice about correctly and accurately prepared individual thematic plans which are consistent with both the individual needs of the child and with a weekly distribution of educational content in all educational fields.
Mrs. Klavdia Kostova
Kindergarten “Detska Vselena”
Vratza, Bulgaria
ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ, ТЕХНИКИ И ПОДХОДИ В ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СИТУАЦИИ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Миглена Дионисиева
Обединено детско заведение „Радост“ – с. Гложене
Резюме. Статията представя използваните интерактивни методи, техники и подходи в детската градина и тяхното приложение в педагогическите ситуации.
Keywords: interactive methods, children, pedagogical situation
Abstract. This paper presents the used interactive methods, techniques and approaches in kindergarten and their application in teaching situations.
Mrs. Miglena Dionisieva
Kindergarten “Radost”
Glojene, Bulgaria