RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Фразеологични обрати в речта на детето от подготвителната група на детската градина
[Phraseological Units in Speech of the Senior Preschool Children]
/ Валентина Яшина / Valentina Yashina – стр. 295
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Особености при използването на дидактическите материали на Мария Монтесори в математическото развитие на децата в предучилищните учреждения в Русия
[Special Features of Using the Didactic Materials of Maria Montessori for Mathematical Development of Preschool Children in Russia]
/ Людмила Павлова / Liudmila Pavlova – стр. 306
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Развитие на изразителността на движенията в музикално-ритмическата дейност у децата от подготвителната група
[Development of Expressive Movements in Musical-Rhythmic Activities of Children in Preschool Age]
/ Людмила Комисарова / Lyudmila Komissarova – стр. 315
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Eмоционалното развитие като ендогенен фактор за социализацията на децата в транзитивните условия на руската действителност
[Emotional Development as an Endogenous Factor in Socialization of Children in the Transitive Conditions of the Russian Reality]
/ Елена Изотова / Elena Izotova – стр. 326
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Проблеми на съвременния мениджмънт на предучилищните образователни организации в Pусия
[Management Problems in Modern Preschool Institutions in Russia]
/ Людмила Волобуева / Liudmila Volobueva – стр. 340
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Формиране на морална компетентност в предучилищна и начална училищна възраст
[Formation of Moral Competence of Preschool and School-Age Children]
/ Татяна Авдулова / Tatiana Avdulova – стр. 349
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Развитие на свързаната реч при деца в подготвителна група със средствата на мултипликацията
[Animation as a Means of the Development of Coherent Speech in Preschool Age Children]
/ Ирина Андрюшина / Irina Andryushina – стр. 364
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Особености при формирането на екологични представи у шестгодишните деца
[Specifics in the Formation of Ecological Views in Six Years Old Children]
/ Олга Газина / Olga Gazina – стр. 378
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Сравнителна характеристика на личностната готовност за обучение в училище на деца, възпитавани в условията на обществените образователни учреждения и семейството
[Comparative Characteristic of the Personal Readiness for School Education of Children Raised in Conditions of Public Educational Institutions and at Home]
/ Галина Толкачева / Galina Tolkacheva – стр. 386
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Analysis of the Bulgarian National Curriculum on the Subject “Man and Nature” in 4th Grade and the Textbooks in the Context of the TIMSS 2015 Framework: A Comparative Analysis of the Content Area
/ Ivanka Kirilova – стр. 394
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Музикално-педагогическите умения на бъдещите начални учители
[Musical and Pedagogical Skills of Future Primary Teachers]
/ Пенка Марчева / Penka Marcheva – стр. 403
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
SCHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Индивидуалността на детето – основа за правилно развитие и възпитание
[Child’s Individuality – the Basis for Proper Development and Education]
/ Ирина Николова / Irina Nikolova – стр. 411
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Подобряване на междуличностните отношения между pодителите на деца от различни етноси в детската градина
[Improving Interpersonal Relationships Between Parents of Children of Different Ethnic Groups in Kindergarden]
/ Маргарита Кръстева / Margarita Krasteva – стр. 417
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
Систематично въведение в общата и психологическата синергетика
[Systematic Introduction to the General and the Psychological Synergetic]
/ Борис Минчев / Boris Minchev – стр. 422
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ФРАЗЕОЛОГИЧНИ ОБРАТИ В РЕЧТА НА ДЕТЕТО ОТ ПОДГОТВИТЕЛНАТА ГРУПА НА ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Валентина Яшина
Московски педагогически държавен университет
Резюме. В статията се разглеждат особеностите при овладяване на фразеологичните единици на роден (руски) език от седемгодишните деца. В изследванията, проведени под ръководството на автора, бяха изучавани обемът на фразеологичния речник на децата, особеностите при възприемането от децата в подготвителната група на фразеологизми в текстовете на художествени произведения и в речта на обкръжаващите ги възрастни.
Keywords: phraseological units, the understanding and use of idioms preschoolers
PHRASEOLOGICAL UNITS IN SPEECH OF THE SENIOR PRESCHOOL CHILDREN
Abstract. The article discusses the features of mastering phraseological units of the native (Russian) language by the seven years of age children. In the studies,
conducted under the guidance of the author, the volume of the phraseological dictionary of children was studied, as well as the perception of phraseological units in fiction and the speech of the surrounding adults by the senior preschool children.
Prof. Dr. Valentina Yashina
Department of Theory and Methodology of Preschool Education
Moscow State University of Education
Moscow, Russian Federation
ОСОБЕНОСТИ ПРИ ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ДИДАКТИЧЕСКИТЕ МАТЕРИАЛИ НА МАРИЯ МОНТЕСОРИ В МАТЕМАТИЧЕСКОТО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА В ПРЕДУЧИЛИЩНИТЕ УЧРЕЖДЕНИЯ В РУСИЯ
Людмила Павлова
Московски пeдагогически държавен университет
Резюме. В статията са разгледани особеностите и възможностите за използване на дидактическите материали на Мария Монтесори за математическото развитие на децата. Анализирани са както положителните, така и отрицателните страни на формирането на математически представи у децата от педагогическата система Монтесори. Неин недостатък се явява фактическото отсъствие на игра, занимателност и развитие на творческите способности на децата. В хода на изследването беше разработена технология за обучение на децата по математика чрез игри с дидактическите материали на Монтесори и с включването в тях на елементи на занимателност (приказни персонажи, главоблъсканици, проблемно-изследователски ситуации).Резултатите от апробацията на методите показаха, че при децата от експерименталната група показателите за математическо развитие се оказаха по-високи, отколкото при децата от контролната група.
Keywords: preschool education, Maria Montessori, problem-search situations, didactic games, mathematical development of preschool children
SPECIAL FEATURES OF USING THE DIDACTIC MATERIALS OF MARIA MONTESSORI FOR MATHEMATICAL DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN IN RUSSIA
Abstract. The article describes the features and possibilities of using Maria Montessori’s teaching materials for mathematical development of children. It analyzes both the positive and the negative aspects of the formation of mathematical views in children in the Montessori’s pedagogical system. Its disadvantages are the lack of games, entertainment and development of creative abilities in children. During the study we developed a learning technology for math education of kids through games with Montessori’s teaching materials by the inclusion of elements of entertainment (fairy-tale characters, puzzles, problem-search situations).The approbation results of these methods showed that the experimental group of children had higher mathematical development indicators than the children in the
control group.
Prof. Dr. Liudmila Pavlova
Department of Theory and Methodology of Preschool Education
Moscow State University of Education
Moscow, Russian Federation
РАЗВИТИЕ НА ИЗРАЗИТЕЛНОСТТА НА ДВИЖЕНИЯТА В МУЗИКАЛНО-РИТМИЧЕСКАТА ДЕЙНОСТ У ДЕЦАТА ОТ ПОДГОТВИТЕЛНАТА ГРУПА
Людмила Комисарова
Московски педагогически държавен университет
Резюме. Статията е посветена на изучването на проблема за развитието на изразителността на движенията у шестгодишните деца в музикално-ритмичес ката дейност. В нея се разкриват актуалността на темата, обектът, предметът, хипотезата и задачите на изследването. Определени са педагогическите условия, необходими за решаването на поставените задачи. Описани са диагностичните технологии и резултатите от експерименталната работа по разкриване на равнището на развитие на музикално-ритмическите движения у децата от експерименталната група. Описана е методиката за формиране на изразителността на движенията в музикално-ритмическата дейност на шестгодишните деца. Показани са резултатите от експерименталната работа, доказващи нейната ефективност.
Keywords: development of expressive movements, musical-rhythmic activities preschoolers, figuratively expressive movement
DEVELOPMENT OF EXPRESSIVE MOVEMENTS IN MUSICAL-RHYTHMIC ACTIVITIES OF CHILDREN IN PRESCHOOL AGE
Abstract. The article is devoted to the study of the problem, regarding the development of the expressive movements in 6 years of age children in music and rhythmic activities. It shows the relevance of the research’s theme, which is also proven, the object, subject, hypothesis, research objectives. Pedagogical conditions necessary to achieve the study objectives are identified. The diagnostic technique and results of experimental work in kindergarten in identifying levels of expressiveness of movement in children of pilot groups are provided. The progressive methods of expressiveness of movements in 6 years of age children are briefly described. The comparative results of ascertaining and monitoring stages of the experiment, proving its effectiveness are presented.
Dr. Lyudmila Komissarova
Department of Esthetic Education of Preschool Children
Moscow State University of Education
EМОЦИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ КАТО ЕНДОГЕНЕН ФАКТОР ЗА СОЦИАЛИЗАЦИЯТА НА ДЕЦАТА В ТРАНЗИТИВНИТЕ УСЛОВИЯ НА РУСКАТА ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ
Елена Изотова
Московски педагогически държавен университет
Резюме. В статията са представени резултатите от изследване на възрастовата динамика на развитие на когнитивните, афективните и реактивните компоненти на емоционалната сфера на децата в предучилищна възраст в съвкупност с прага на емоционално реагиране и формата на изразяване на емоционалните реакции като структурни компоненти на емоционалността (емотивността). Демонстрирани и емпирично обосновани са инвариантите на емоционалното развитие: разширяването на ред емоционални модалности, декодиране на емоции и произволна регулация на емоционални изрази, разширяване и усложняване на знанията за емоциите и тяхната вербализация (N = 500).
Keywords: structure of emotional development, evolutional and involutional concepts of emotional development of children, emotional modalities, socialization of emotions, antecedents, individualization of emotional development
EMOTIONAL DEVELOPMENT AS AN ENDOGENOUS FACTOR IN SOCIALIZATION OF CHILDREN IN THE TRANSITIVE CONDITIONS OF THE RUSSIAN REALITY
Аbstract. The article presents research results of age dynamics of cognitive, affective and behavioral components of the emotional development of children
in preschool age together with the threshold of emotional reaction and form of expression of emotional reactions as structural components of emotionality.
Invariants of emotional development are presented and empirically proven: the expansion of a number of emotional modalities, the decoding of emotions and any regulation of emotional expressions, the expansion and complication of knowledge about emotions and their verbalization (N=500).
Dr. Elena Izotova, Assoc. Prof.
Faculty of Preschool Pedagogy and Psychology
Moscow State University of Education
Moscow, Russian Federation
ПРОБЛЕМИ НА СЪВРЕМЕННИЯ МЕНИДЖМЪНТ НА ПРЕДУЧИЛИЩНИТЕ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ОРГАНИЗАЦИИ В РУСИЯ
Людмила Волобуева
Московски педагогически държавен университет
Резюме. Системата на предучилищното образование в Русия претърпява значителни изменения в организационен и съдържателен план. Насочеността на управленската дейност на ръководителя се определя от изискванията на новия закон „За образованието в Руската федерация“, от федералния държавен стандарт за предучилищното образование, от изискванията на професионалния стандарт за педагога в предучилищното образование. Съвременният ръководител трябва да знае основните положения на мениджмънта, да изгражда дейността на предучилищната организация в съответствие с неговите закони. Ефективността на управлението зависи от степента на подготовката на ръководителя в областта на мениджмънта и от успеха на организацията на методическата работа с педагозите като субекти на педагогическата дейност. Модернизацията на предучилищните образователни учреждения, повишаването на тяхната самостоятелност изисква нови подходи към управлението на детските градини.
Keywords: preschool education, modernization, management, director, pedagogues, preschool educational organization, educational programme, methodical work, efficiency
MANAGEMENT PROBLEMS IN MODERN PRESCHOOL INSTITUTIONS IN RUSSIA
Abstract. The preschool education system in Russia is changing significantly in terms of content and organization. Management activities of the director are
determined by the requirements of new law “About the Education in the Russian Federation”, the Federal State educational standard for preschool education, and the requirements of the professional standards of teachers in preschool education. The modern manager must know the basis of the management activities; organize the work of the preschool in accordance with its laws. Management efficiency depends on the degree of qualification of the leader in the field of management and on the success of the methodical work with teachers as subjects of teaching. The modernization of preschool educational institutions, the increase of their autonomy level requires new approaches to the management of kindergartens.
Dr. Liudmila Volobueva
Department of Preschool Education
Moscow State University of Education
Moscow, Russian Federation
ФОРМИРАНЕ НА МОРАЛНА КОМПЕТЕНТНОСТ В ПРЕДУЧИЛИЩНА И НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Татяна Авдулова
Московски педагогически държавен университет
Резюме. Представен е анализ на основните закономерности в моралното развитие в предучилищна и начална училищна възраст. Показан е механизмът на моралното развитие. Представени и обосновани са базовите принципи на конструиране на програми за морално развитие на децата.
Keywords: moral development, child, preschool education, school education,
moral competence, development programme
FORMATION OF MORAL COMPETENCE OF PRESCHOOL AND SCHOOL-AGE CHILDREN
Abstract. The article presents an analysis of the maintenance of moral development in preschool and younger school age. The mechanisms of moral
development are also considered. Principles of construction of programmes for moral development of children are presented and proved.
Dr. Tatiana Avdulova, Assoc. Prof.
Moscow State University of Education
Moscow, Russian Federation
РАЗВИТИЕ НА СВЪРЗАНАТА РЕЧ ПРИ ДЕЦА В ПОДГОТВИТЕЛНА ГРУПА СЪС СРЕДСТВАТА НА МУЛТИПЛИКАЦИЯТА
Ирина Андрюшин
Московски педагогически държавен университе
Резюме. В статията се разглеждат особеностите при овладяването на свързаната реч от децата в подготвителната група. В изследването се изучават особеностите на възприемането на мултипликационни филми от 6 – 7-годишнитe деца и се определят критериите за подбор на мултипликационни филми зa усвояване на разговорната реч от децата.
Keywords: animation, characteristics of animation, preschool education
ANIMATION AS A MEANS OF THE DEVELOPMENT OF COHERENT SPEECH IN PRESCHOOL AGE CHILDREN
Abstract. The article examines the peculiarities of mastering the connected speech of children in the preschool group. The survey studies the peculiarities of perception of cartoons of 6-7 year olds and determine the criteria for selection of cartoons for application of children spoken language.
Dr. Irina Andryushina, Assoc. Prof.
Department of Theory and Methodology in Preschool Education
Moscow State University of Education
Moscow, Russian Federation
ОСОБЕНОСТИ ПРИ ФОРМИРАНЕТО НА ЕКОЛОГИЧНИ ПРЕДСТАВИ У ШЕСТГОДИШНИТЕ ДЕЦА
Олга Газина
Московски педагогически държавен университет
Резюме. Природата обгражда детето от ранна възраст. Специално място в нея са животните, които винаги привличат децата. Изследователите отбелязват, че вниманието на децата в предучилищна възраст се привлеча от животните, но те не могат дълго да ги гледате и да правят изводи. Ето защо е важно да се организират специални дейности, чиято задача е да се изградят изображения на животните като организми, техния живот в природата, взаимодействията помежду им и околната среда; да се разработи технология за ефективно натрупване на знания за животни при деца в предучилищна възраст.
Keywords: methods of formation of ecological ideas about animals, program knowledge, lesson, gradual and consistent complication of knowledge, visual
materials, didactic game, cognitive interest
SPECIFICS IN THE FORMATION OF ECOLOGICAL VIEWS IN SIX YEARS OLD CHILDREN
Abstract. Nature surrounds the child from an early age. A special place in it is given to animals, which are always interesting for children by their mobility
and behavior. Educators noticed that preschool children pay attention more to the bright features of the animal; they cannot observe him for a long time and draw conclusions. That is why it is necessary to organize a special work in order to develop a knowledge about animals as organisms, their life in nature, relations between them and the environment; work out the technology for progressive accumulation of knowledge about animals for kindergarten education.
Dr. Olga Gazina
Department of Theory and Methodology of Preschool Education
Moscow State University of Education
Moscow, Russian Federation
СРАВНИТЕЛНА ХАРАКТЕРИСТИКА НА ЛИЧНОСТНАТА ГОТОВНОСТ ЗА ОБУЧЕНИЕ В УЧИЛИЩЕ НА ДЕЦА, ВЪЗПИТАВАНИ В УСЛОВИЯТА НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ОБРАЗОВАТЕЛНИ УЧРЕЖДЕНИЯ И СЕМЕЙСТВОТО
Галина Толкачева
Московски пeдагогически държавен университет
Резюме. В статията се разкриват структурата и съдържанието на готовността на 6 – 7-годишните деца за обучение в училище, представени са сравнителни резултати за равнището на формираност на самооценката, емоционалното отношение към обучението, вътрешната позиция на ученик при първокласници, посещавали и непосещавали предучилищни образователни организации.
Keywords: readiness towards school education, personal readiness to school,
education of children in preschool age
COMPARATIVE CHARACTERISTIC OF THE PERSONAL READINESS FOR SCHOOL EDUCATION OF CHILDREN RAISED IN CONDITIONS OF PUBLIC EDUCATIONAL INSTITUTIONS AND AT HOME
Abstract. The article reveals the structure and content of the readiness of preschool age children to school education, comparative results about the level of formation of self-concept, the emotional attitude towards education, the inner attitude of a schoolchild in first grade students, which have attended preschool educational institutions, and which have not are presented.
Dr. Galina Tolkacheva
Department of Preschool Pedagogy
Moscow State University of Education
Moscow, Russian Federation
ANALYSIS OF THE BULGARIAN NATIONAL CURRICULUM ON THE SUBJECT “MAN AND NATURE” IN 4TH GRADE AND THE TEXTBOOKS IN THE CONTEXT OF THE TIMSS 2015 FRAMEWORK: A COMPARATIVE ANALYSIS OF THE CONTENT AREA
Abstract. Bulgaria is on the verge of its first 4th graders’ participation in the TIMSS 2015 (Trends in International Mathematics and Science Study) assessment. That is why the analysis of the Curriculum and the representative textbooks is of extreme significance. It is of utmost importance to identify the areas of coincidence, as well as those, where there is a discrepancy in order to align it with the TIMSS 2015 framework. In an attempt to provide such information, in the current article, a brief content analysis is made, and some problem areas are outlined. This could lead to reconsidering the Bulgarian National Curriculum and the respective textbooks in order to improve children’s performance and to develop their knowledge and practical skills.
Keywords: primary science, curriculum, assessment, TIMSS 2015 Framework
Dr. Ivanka Kirilova
Union of Scientists in Bulgaria
МУЗИКАЛНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ УМЕНИЯ НА БЪДЕЩИТЕ НАЧАЛНИ УЧИТЕЛИ
Пенка Марчева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“,
Педагогически колеж – Плевен
Резюме. В статията са представени резултатите от теоретично и практикоприложно изследване за спецификата на музикално-педагогическите умения на бъдещите начални учители. В теоретичната част на статията са представени някои научни възгледи за същността на музикално-педагогическата компетентност. В практически аспект е предложен модел, включващ умения, които са в основата на нейната същност, който е апробиран в музикално-педагогическото обучение на бъдещите начални учители.
Keywords: student’s pedagogical skills, portfolio technology, future teachers in primary school
MUSICAL AND PEDAGOGICAL SKILLS OF FUTURE PRIMARY TEACHERS
Abstract. This publication presents a research on students – future teachers – and their pedagogical skills in terms of theoretical and practical musical training. Some points of view on the current topic are considered in the theoretical part. The result of the theoretical research on the problem has been determined by the nature of the musical and pedagogical skills. The opportunities for assessing student’s pedagogical skills at theoretical and practical trainings are displayed in the practical-applying section. The methods, used in this research are: theoretical analysis of the literature on the studied problem, qualitative analysis of results from the research, relative to the musical practical preparing of students from the Primary School Pedagogic.
Dr. Penka Marcheva, Assoc. Prof.
Pleven College of Pedagogy
University of Veliko Turnovo
Pleven, Bulgaria
ИНДИВИДУАЛНОСТТА НА ДЕТЕТО – ОСНОВА ЗА ПРАВИЛНО РАЗВИТИЕ И ВЪЗПИТАНИЕ
Ирина Николова
Детска градина № 8 „Щурче“ – Плевен
Резюме. Всеки детски индивид има присъщи особености само и единствено за него. Разбирайки психическите дейности на детето, това става предпоставка и важно условие за успешното му възпитание. Възпитанието е немислимо без любовта към детето. Учителят, обичащ децата, се отнася към тях ласкаво, с доверие и освен това той трябва да е интересен и нужен на детската личност. У всяко дете трябва да вижда доброто, на което може да се опре в работата. Ключът към успеха при индивидуалния подход към всяко дете е това, че едни педагози търсят причината, която пречи за развитието на детето, и я премахват, а други се борят с недостатъците в характера на детската личност. Идвайки в детската градина, децата се интересуват от всичко, което виждат. Педагогът трябва да въведе детето в непознатата за него обстановка. Новото дете понякога може да нарушава дисциплината не защото е невъзпитано, а защото всичко в средата му е чуждо. Учителят трябва подробно да се запознае с особеностите на детето, защото това е важно за неговото физическо възпитание. Не познавайки индивидуалните особености на детето, учителят не може правилно да закалява децата, не може да организира правилно почивката, храненето им и физическите упражнения. От особено внимание се нуждаят слаборазвитите деца. Голяма грешка допуска възпитателят, който дели децата на можещи и неможещи. За да може да дава резултат индивидуалният подход, учителите трябва да имат общ език с родителите. Затова задачата на всеки педагог е оптимално да възпитава всички деца и да внася в детския колектив оптимизъм и жизнерадост.
Keywords: task, activity, child, education, trust, joy, teacher, parents
CHILD’S INDIVIDUALITY – THE BASIS FOR PROPER DEVELOPMENT AND EDUCATION
Abstract. Every individual child has unique traits and character that cannot be seen in any other as they are. This is a crucial requirement for understanding the
psychological activities of the child. Proper upbringing is unthinkable without love for the child. The teacher that loves the children has to have a flattering attitude and trust while at the same time being interesting and needed by the child’s character. The key to success in individual approach to each child is that some teachers look for the cause that prevents the development of children and eliminating it, while others struggle with deficiencies in the nature of the child’s personality. The children are interested in everything they see in kindergarten. The pedagogue has to introduce the child with the unfamiliar environment and
the new surroundings. A new child may break the set behavioral rules not because of bad upbringing, but simply because of the new surroundings. The teacher has to make sure he makes himself familiar with the unique traits of the child as it is important for the latter’s physical education. If not knowing every child’s unique trait, the teacher cannot properly develop an optimal daily routine; neither correctly schedules the sleep time, meals and physical activities.
Special care is required for slowly developing children. A division of children regarding their development speed would be a big mistake. In order for the
individual approach to be productive, a comfortable level of communication needs to be established between the educator and parents.
Therefore the aim of every pedagogue should be to carefully and properly educate every single child and to provide optimism and be a source of comfort and
joy.
Mrs. Irina Nikolova
Kindergarden N. 8
Pleven, Bulgaria
ПОДОБРЯВАНЕ НА МЕЖДУЛИЧНОСТНИТЕ ОТНОШЕНИЯ МЕЖДУ РОДИТЕЛИТЕ НА ДЕЦА ОТ РАЗЛИЧНИ ЕТНОСИ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Маргарита Кръстева
Детска градина „Радост“ – с. Гложене, обл.Враца
Резюме. Децата са уникални и неповторими бъдещи личности и не трябва да останат вън от процесите на нашето време, защото се учат от живота. Те не трябва да живеят в атмосфера на критичност, враждебност, присмех и срам, а в атмосфера на търпимост, насърчения, похвали, честност, сигурност, добронамереност, приятелство и любов. Анализът на актуалното състояние на българското училищно образование извежда на преден план големия брой необхванати и отпадащи деца. В България се наблюдава тревожно висок процент на децата в задължителна училищна възраст, които или не са обхванати от системата на образование, или впоследствие отпадат от нея. Най-голям е относителният дял на децата от рискови групи и в частност сред ромското население.
Keywords: parents, children, relationships
IMPROVING INTERPERSONAL RELATIONSHIPS BETWEEN PARENTS OF CHILDREN OF DIFFERENT ETHNIC GROUPS IN KINDERGARDEN
Abstract. The children are unique and unforgettable future personalities and should not stay outside the processes of our time as they learn from life. They
should not live in an atmosphere of criticism, hostility, ridicule and shame, but in an atmosphere of tolerance, encouragement, praise, integrity, safety, goodwill, friendship and love. The analysis of the current state of Bulgarian education highlights the large number of excluded and drop-out children. In Bulgaria it is observed alarmingly high percentage of children of compulsory school age who are not included in the education system or eventually drop out later. Greater is the share of children at risk, particularly among Roma population.
Mr s. Margarita Krasteva
Kindergarden „Radost“
Village of Glojene
Vratsa Municipality, Bulgaria
СИСТЕМАТИЧНО ВЪВЕДЕНИЕ В ОБЩАТА И ПСИХОЛОГИЧЕСКАТА СИНЕРГЕТИКА
Борис Минчев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
SYSTEMATIC INTRODUCTION TO THE GENERAL AND THE PSYCHOLOGICAL SYNERGETIC
Prof. Dr. Boris Minchev
University of Sofia
Sofia, Bulgaria