ПЕДАГОГИКА
НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XCI, 2019
PEDAGOGY
BULGARIAN JOURNAL ОF EDUCATIONAL
RESEARCH АND PRACTICE
VOLUME 91, 2019
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
Страници / Pages
Книжка 1 / Number 1: 1 – 152
Книжка 2 / Number 2: 153 – 304
Книжка 3 / Number 3: 305 – 456
Книжка 4 / Number 4: 457 – 608
Книжка 5 / Number 5: 609 – 760
Книжка 6 / Number 6: 761 – 912
Книжка 7 / Number 7: 913 – 1048
Книжка 8 / Number 8: 1049 – 1207
Книжка 9 / Number 9: 1208 – 1343
ANNIVERSARY / ЮБИЛЕЙ
898 – 905 Доц. д-р Татяна Борисова Ненкова – с любов към науката, студентите и българския език [Dr. Tatyana Borisova Nenkova, Assoc. Prof. – with Love for Science, Students and Bulgarian Language] / Анна Георгиева / Anna Georgieva
DOCTORAL RESEARSCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
100 – 111 Създаване на системата за закрила на детето и развитие на националните политики [Establishment of the Child Protection System and Development of National Policies] / Ева Жечева / Eva Zhecheva
112 – 121 Равнище на формираност на комуникативноречевите компетентности на учениците в началния етап на основната степен на образование през погледа на родители и учители [Level of Formation of Communication Speech Competencies at Students in the Initial Stage of the Primary Level of Education through the Eyes of Parents and Teachers] / Десислава Тодорова / Desislava Todorova
122 – 130 Формираност на комуникативноречевите компетентности у учениците от трети клас през погледа на учителите [Formation of Communicative Competencies in Pupils in Primary School through the Eyes of Teachers] / Десислава Петрова / Desislava Petrova
131 – 140 Индивидуална помощ за ученик с аутизъм (частен случай) [Individual Help for a Student with Autism] / Василики Кючуки / Vasiliki Kioutsouki
588 – 595 Формиране на комуникативноречеви компетентности чрез литература за деца – поле на (не)съгласуваност между родители и учители [Communicative and Linguistic Competences Development through Reading Literature for Children – Field of (In)coordination between Parents and Teachers] / Люба Димитрова / Lyuba Dimitrova
596 – 602 Обобщаване и систематизиране на знанията за умножение и деление с двуцифрено число чрез учене по станции [Summarizing and Systemizing the Knowledge of Multiplication and Division with a Two-Digit Number by Station Study] / Албена Панталеева-Кондева / Albena Panteleeva-Kondeva
835 – 847 Предизвикателствата на съвременното възпитание [Challenges of Modern Education] / Елисавета Пумпалова / Elisaveta Pumpalova
848 – 870 Non-linguistic Factors in Classroom Foreign Language Performance / Marya Tsvetkova
871 – 879 Устойчивост на резултатите при повторно измерване с тест и отчитане на успеваемостта на учениците след проведена дидактическа технология [Sustainability of the Results in the Measurement with Test and Reporting Students’ Performance following Didactic Technology] / Десислава Тодорова / Desislava Todorova
880 – 890 Педагогическа технология за стимулиране на четирите основни умения – слушане, четене, говорене и писане, формирани в процеса на ограмотяване в първи клас [Pedagogical Technology for Stimulating the Four Basic Skills – Listening, Reading, Speaking and Writing, Formed in the Process of Literacy in the First Grade] / Даниел Полихронов / Daniel Polihronov
FOREIGN RESEARCH / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
252 – 274 Blended Learning During Practice of Translation and Interpreting Course Via Edmodo, Socrative and Clipflair / Oksana Kutsa, Mariana Karanevych
275 – 281 Appearance of Triangulation in Teacher Trainees’ Research Plans / Kálmán Sántha
429 – 435 Learning Maturity / Alina Gîmbuță / Daniela-Carmen Berințan / Marijana Mikulandra / Krzysztof Kij / Katja Sivka
436 – 449 Some Trends in Improving Managers’ Education on the Legal and Financial Aspects of Sports Clubs in Romania / Manuel Cristian Firică
570 – 587 Teachers’ Beliefs in the Triangle of Professional Self-Assessment, Perception of Self-Efficacy and Perception of Achievement in the Qualification Procedure / Ida Zagyváné
736 – 749 The Case of Education for Sustainable Development Approaches Implementation at English Language Classes at the Technical University in Ukraine / Yuliana Lavrysh, Irina Lytovchenko
1011 – 1016 The Problem of Multilingual Education (Yakut Experience) / Anzhelina Koriakina
1017 – 1028 The Pre-School Children’s Ability to Express their Emotions as a Predictor of Mother-Child Conflict / Ceyhun Ersan
1319 – 1326 Training of Future Teachers of Natural Sciences in Pedagogical Universities of Ukraine: Realities and Prospects / Alla Stepanyuk, Tetiana Olendr
HISTORY OF PEDAGOGY / ИСТОРИЯ НА ПЕДАГОГИКАТА
81 – 99 Културно и педагогическо наследство на Ангел Узунов (1928 – 1999): молебен за човещина (По повод 90 години от неговото рождение) [Cultural and Pedagogical Heritage of Angel Uzunov (1928 – 1999): a Prayer for Humanity (On the Occasion of the 90th Anniversary of his Birth)] /Йордан Колев / Jordan Kolev
463 – 477 Възрожденският учител Веселин Груев [Bulgarian Revival Teacher Veselin Gruev] / Вера Бонева / Vera Boneva
1003 – 1010 Приноси на Елка Петрова за българското образование
(100 години от рождението на проф. д.п.н. Елка Петрова) [The Contributions of Elka Petrova for Bulgarian Education (100 Years Since the Birth of
Prof. Dr. Elka Petrova)] / Йордан Колев / Jordan Kolev
IN MEMORIAM
144 – 145 Професор доктор на педагогическите науки Mарин Aндреев
(1903 – 2018) [Professor, Doctor of Pedagogical Sciences Marin Andreev (1903 – 2018)] / Бончо Господинов / Boncho Gospodinov
INNOVATIONS FOR EDUCATION / ИНОВАЦИИ ЗА ОБРАЗОВАНИЕ
311 – 319 Обосноваването като основа на доказване и решаване на задачи в училищния курс по математика [Justification as a Basis for Proving and Problem Solving in Mathematics School Course] / Петър Петров /
Petar Petrov
320 – 331 The Effects of Student-Teacher and Student-Student Relationship on School Engagement: an Empirical Research in Bulgaria / Petar Valkov, Elena Lavrentsova
332 – 342 Диагностициране на професионално значимите качества на учителя [Diagnosis of the Professional Qualifications of the Teacher] / Мария Тенева /
Maria Teneva
343 – 350 Готовност на подкрепящата среда (учители) за приобщаващо образование на ученици със специални образователни потребности в общообразователното училище [Readiness of the Supporting Environment (Teachers) for Inclusive Education of Students with Special Educational Needs in the General Education School] / Генчо Вълчев / Gencho Valchev
351 – 361 Aspects of the Practical Training of Social Pedagogues / Tsveta Delcheva
362 – 375 Знакови системи за алтернативна комуникация при деца със слухови нарушения и множество увреждания [Sign Systems for Alternative Communication in Children with Hearing Impairments, and Multiple Disorders] / Дияна Георгиева / Diyana Georgieva
615 – 625 Професионално-личностна рефлексия на учителя [Professional-Personal Reflection of the Teacher] / Иванка Шивачева-Пинеда /
Ivanka ShivachevaPineda
626 – 641 Професионално-личностната готовност на учителите като социално-психологически ресурс за формиране на социалната адаптация при деца със синдром на Даун [Professional-Personal Readiness of the Teachers as Social-Psychological Resource for Development of Social Adaptation of Children with Down Syndrome] / Дияна Георгиева / Diyana Georgieva
642 – 656 Педагогически аспекти на интерактивната комуникация с визуал- ното изкуство в музейна среда [Pedagogical Aspects of the Interactive Communication through Visual Arts in Museum Environment] / Ани Златева, Катя Тинева-Гюрковска / Ani Zlateva, Katya Tineva-Giurkovska
657 – 666 Ролята на съвременните техники на рисуване в практическото обучение на студентите от педагогическите специалности за бъдещата им реализация в процеса на преподаване на изобразителни изкуства [The Role of Contemporary Painting Techniques in the Practical Training of Students from the Pedagogical Specialties for Their Future Realization in the Teaching Process] / Петър Петров / Petar Petrov
667 – 678 Когнитивният стил на учене при овладяване на геометричното учебно съдържание по математика във II клас [Cognitive Style of Studying of the Geometry Section of the Education in Mathematics for 2nd Grade] / Мария Темникова / Maria Temnikova
679 – 686 Спортната анимация през погледа на детския и началния учител [Sports Animation through the Eyes of the Child and the Primary Teacher] / Донка Желева-Терзиева / Donka Zheleva-Terzieva
687 – 695 Reflecting the Level of Social Adaptation in the Drawings of Children Aged 6 – 7 / Ani Zlateva
696 – 701 A Concept for Inclusive Physical Education Training Program for Future Pre-School and Primary-School Teachers / Galena Terzieva
MISSION TEACHER / МИСИЯ УЧИТЕЛ
549 – 559 Възможности за развитие на уменията за самооценка в обучението по английски език като чужд [Developing Students’ Self-Assessment Skills in English Foreign Language Learning] / Ирена Пенчева / Irena Pencheva
560 – 569 Ограмотяване на ученика чрез формиране на медийна грамотност в етапа I – IV клас [Literacy of the Student through the Formation of Media Literacy in Stages I – IV Class] / Златина Димитрова / Zlatina Dimitrova
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
141 – 143 Ученическо самоуправление [School Self-Government] /
Бисерка Михалева / Biserka Mihaleva
289 – 290 Детето и педагогиката [Child and Pedagogy] / Яна Рашева-
Мерджанова / Yana Racheva-Merdjanova
291 – 294 Нова и полезна монография [New and Useful Monograph] /
Галин Цоков / Galin Tzokov
295 – 297 Театрални методи и практики в системата на предучилищното образование и начален етап на основната образователна степен [Theatral Methods and Practices in the Preschool Education System and the Initial Stage of the Main Educational Stage] / Ирина Колева / Irina Koleva
891 – 893 Диофантови уравнения и системи диофантови уравнения – теоретични аспекти и методическа проекция в началния етап на образование [Diophantine Equations and Systems of Diophantine Equations – Theoretical Aspects and Methodical Application in the Primary School] / Галин Цоков / Galin Tsokov
894 – 897 Една нова книга за педагогическите умения на учителите [One new Book on Teacher‘s Pedagogical Skills] / Стойко Иванов / Stoyko Ivanov
1029 – 1031 Своеобразен връх в методиката на обучението по български език в началните класове [A Certain Top in the Bulgarian Language Teaching Methodsin Primary Classes] / Маргарита Георгиева / Мargarita Georgieva
1032 – 1036 Измерения на контролната дейност в образованието [Dimensions of Control Activity in Education] / Траян Попкочев, Trayan Popkochev
1037 – 1038 Насоки за приобщаване на маргинални семейни общности в образователните институции [Guidelines for the Inclusion of Marginal Family Communities in Educational Institutions] / Емил Бузов / Emil Buzov
1039 – 1041 „Eзикът на педагогиката“ – съвременната сократистика на Пламен Радев като обективна перспектива [“The Pedagogic Language” –
Plamen Radev‘s Constant Socrateship as Objective Perspective] / Николай Цанков / Nikolay Tsankov
NON-FORMAL EDUCATION / НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
517 – 538 Участието в неформално образование в европейска сравнителна перспектива: стимулиращи и ограничаващи фактори [Participation in Non-Formal Education in an European Comparative Perspective: Enabling and Restricting Factors] / Петя Илиева-Тричкова / Petya Ilieva-Trichkova
539 – 548 Осигуряване качеството на неформалното образование за устойчиво развитие в защитени природни територии [Ensuring Quality of Non-formal Education for Sustainable Development in Protected Areas] / Христина Банчева-Преславска / Hristina Bancheva-Preslavska
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
8 – 32 Оп арт в математическото образование, или преброяване на
четириъгълници [Op Art in Mathematics Education or Counting of Quadrilaterals] /Тони Чехларова / Toni Chehlarova
17 Смесени форми на обучение – иновативен подход за преподаване и обучение във висшите училища [Forms of Blended Learning – Innovative Approach for Teaching and Education in Universities] / Стоянка Лазарова, Лъчезар Лазаров / Stoyanka Lazarova, Lachezar Lazarov
33 – 46 Концепцията за продуктивното образование [The Concept of Productive Education] / Божена Такворян-Солакян / Bojena Takvorian-Solakian
47 – 58 Детският труд и неговата наказателноправна уредба [Child Labor and Its Criminal Law Regulation] / Надежда Кръстева / Nadezhda Krasteva
59 – 70 Взаимодействие между децата с различни възможности и животните [Interaction between Children with Different Abilities and Animals] / Светослава Съева / Svetoslava Saeva
71 – 80 Relation of the Main Partners (Pupils, Parents, Teachers) to the Personal Oriented Learning and Competencies Developing / Dobrina Velinova, Yana Rasheva-Merdjanova
159 – 179 Удовлетвореност от професионалния труд на учителите в образователни институции (Резултати от емпирично изследване) [Teachers’ Satisfaction with Professional Labour in Educational Institutions (Empirical Study Results)] / Божидара Кривирадева / Bozhidara Kriviradeva
180 – 188 Всеобщ вечен мир – позабравената мечта [Universal Eternal Peace – a Forgotten Dream] / Йордан Колев / Jordan Kolev
189 – 201 Изследване на нагласите и потребностите на студентите – бъдещи учители по биология, към приложение на драма метода в професионалната им подготовка [Analysis of Pre-service Biology Teachers Attitudes and Requirements tоwards Application of Drama Method in their Professional Education] / Ася Асенова / Asya Asenova
202 – 211 Опит за обосноваване на професиограма на началния учител
(I – IV клас) [An Attempt to Justify a Set of Professional Requirements for the Primary-School Teacher (I – IV Grade) / Мария Тенева / Maria Teneva
212 – 221 Темата за имиграцията в университетските аудитории и извън тях: модел за активно социално включване [The Immigration Experience in the Classroom and Beyond: a Model for Active Social Involvement] /
Таня Иванова-Съливан / Tanya Ivanova-Sullivan
222 – 228 Мултидисциплинарен подход за съвременно академично присъствие и устойчиво опериране с актуални ресурси [Multidisciplinary Approach to Contemporary Academic Presence and Sustainable Operation with Current Rresources] / Виолета Георгиева-Христозова /
Violeta Gueorgieva-Hristozova
229 – 238 Немирство, умиротворение и смирение в детската поезия на Дора Габе (130 години от рождението на Дора Габе) [Mischievousness, Appeasement and Humbleness in Dora Gabe’s Poetry for Children
(130-Year Anniversary of the Birth of Dora Gabe)] / Огняна Георгиева-Тенева / Ognyana Georgieva-Teneva
239 – 251 Самоценност на свободната детска игра и последствията от нейната педагогическа имитация [The Value of Self-Worth in Free Child’s Play and the Consequences of its Pedagogical Replication] / Славейка Златева /
Slaveyka Zlateva
376 – 401 Приложение на изследователския подход при обучение на студенти педагози (върху примера на обучение по академичната дисциплина „Съвременни аспекти на гражданското образование“ на студенти педагози) [Application of the Research Approach to Education of Students of Pedagoges (on the Example of Education in Academic Discipline „Contemporary Aspects of Civic Education“ of Students Pedagogues) /
Румяна Неминска / Rumyana Neminska
402 – 418 Академичната мотивация в обучението по „Инженерна графика“ [Academic Motivation in Engineering Graphic Education] / Евдокия Петкова / Evdokiya Petkova
418 – 428 Математически турнир „Домино „Обикновени дроби“ като събитие на STEM Discovery Week [Mathematical Tournament „Domino “Fractions“ as an Event at STEM Discovery Week] / Тони Чехларова / Toni Chehlarova
478 – 795 Нетрадиционни артдейности в аспекта на приобщаващото образование [Nontraditional Art Activities in the Aspect of Inclusive Education] / Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska
796 – 516 Game-Based Acqusition of Cultural Norm Manners and Etiquette with 6 – 7 Year-Old Children / Slaveyka Zlateva
702 – 710 Допълнителна подкрепа на деца и ученици със специални образователни потребности в процеса на обучение чрез помощни технологии [Additional Support to Children and Students with Special Educational Needs for Learning with Assistive Technologies] / Жана Янкова / Zhana Yankova
711 – 724 Детската градина в контекста на социалните последици от глобализа ционния процес [Kindergarten in the Context of Social Consequences of the Globalization Process] / Гергана Дянкова / Gergana Dyankova
725 – 735 Нагласи към приложението на образователни компютърни игри в диагностиката и терапията на деца със специални образователни потребности [Attitudes towards the Use of Educational Computer Games in the Initial Assessment and Therapy of Children with Special Educational Needs] / Даниела Тупарова, Маргарита Станкова, Цвета Каменски, Екатерина Тодорова, Георги Тупаров / Daniela Tuparova, Margarita Stankova, Tsveta Kamenski, Ekaterina Todorova, Georgi Tuparov
767 – 787 Стажантската практика – краен етап в университетската подготовка на учители [Teaching Practice – the Final Stage of University Teacher’s Taining] / Янка Коева / Yanka Коеvа
788 – 794 Образование и дигитални медии [Education and Digital Media] /
Боряна Иванова / Borjana Ivanova
795 – 805 Съотнасяне изпълненията на задачите за когнитивно развитие на Жан Пиаже с показателя за умствена възраст Бине – Търман при ученици със специални образователни потребности [Relation of J. Paget’s Tasks for Cognitive Development Accomplishment with the Binet – Terman’s Indicator for Mental Age in Students with Special Educatonal Needs /
Милен Замфиров / Milen Zamfirov
806 – 813 Влиянието на социалните мрежи върху отношението на учениците към ценности с хедонистична насоченост [The Influence of Social Networks on Students‘ Attitudes towards Hedonistic Values] /
Лилия Лозанова / Lilia Lozanova
814 – 834 Семейно ориентиран подход в социалната работа – основания и професионални рефлексии [Family-Oriented Approach in Social Work: a Rationale and Professional Reflections] / Наталия Христова-Михайлова, Мая Чолакова / Natalia Hristova-Mihaylova, Maya Tcholakova
919 – 935 Модел на работа в интеркултурна среда (Научноизследователска саморефлексия) [Working Model in the Intercultural Environment (Research Self-Reflection)] / Румяна Неминска / Rumyana Neminska
936 – 945 Художествени проекции на социалнопедагогическото познание: случаят Рубен Гайего [Artistic Projections of the Socio-Pedagogical Knowledge: the Case of Ruben Gallego] / Веска Гювийска, Николай Цанков / Veska Gyuviyska, Nikolay Tsankov
946 – 962 Risk Factors for Early School Leaving in Bulgaria / Elena Lavrentsova, Petar Valkov
963 – 981 Концепти за професионално-практическата подготовка на стажант-учители [Concepts for Professional-Practical Preparation of Traineе Teachers] / Евгения Тополска, Светлана Ангелова / Evgeniya Topolska, Svetlana Angelova
982 – 993 Verification of Accumulative Frame System in Programming Training / Silvia Gaftandzhieva, Rositsa Doneva
994 – 1002 За мотивацията при избор на немски език като чужд в начална училищна степен [The Motivation to Choose German as a Foreign Language in Primary School] / Силвия Дачева / Silvia Datcheva
1057 – 1090 Образование на бъдещето [Education of the Future] / Наталия
Витанова / Natalia Vitanova
1091 – 1113 Възгледи за дисциплината в списание „Свободно възпитание“ [The Ideas for Discipline in the Journal “Svobodno Vaspitanie”] / Виолета Атанасова / Violeta Atanasova
1114 – 1131 В центъра на образователната парадигма на XXI век [At the Core of the Educational Paradigm of XXI Century] / Светлозар Вацов / Svetlozar Vatsov
1132 – 1154 Училищна превенция на употребата на психоактивни вещества при ученици от V – VII клас [School-Based Prevention of the Drugs Abuse among Fifth to Seventh Grade Students] / Пенка Кожухарова /
Penka Kozhuharova
1155 – 1169 Същност на мобилното обучение и теории за ученето [Essence of Mobile Learning and Learning Theories] / Лилия Лозанова / Lilia Lozanova
1170 – 1182 Възприятие на лицето и мениджмънтът на класа [Face Perception and Class Management] / Милко Иванов / Milko Ivanov
1183 – 1200 Началният учител и компютърното моделиране [The Primary School Teacher and the Computer Modeling] / Наташа Колева /
Natasha Koleva
1215 – 1229 Овладяване на четенето за социални цели – българско и английско начално училище [ Learning to Read for Social Purposes – Bulgarian and English Primary School] Мариана Мандева, Пенка Кънева /
Mariana Mandeva, Penka Kaneva
1230 – 1242 Коледен късметен календар – методическа обработка на автентични културни модели за образователни цели [Christmas Luck Calendar – Methodological Transformation of Authentic Cultural Models for Educational Objectives] / Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rasheva-Merdjanova
1243 – 1268 Модел на педагогическа среда с антидискриминационен компонент и формиране на позитивни нагласи към хора с различен етнически произход и хора с увреждания [Model of Pedagogical Environment with Anti-discrimination Component and Formation of Positive Attitudes towards People of Different Ethnic Background and Persons with Disabilities] / Сашо Нунев / Sasho Nunev
1269 – 1281 Иновации в сегрегираното образование – готов ли е учителят? [Innovation in Segregated Education – is the Teacher Ready?] / Йосиф
Нунев / Yossif Nunev
1282 – 1287 Дизайнът – иновативна проекция на разбирането за комуникацията в процеса на обучение [Design – an Innovative Projection of the Understanding of Communication in the Learning Process] /
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova
1288 – 1304 Чувството за принадлежност към Родината като аспект от националната идентичност на учениците от началното училище [The Sense of Belonging to the Homeland as an Aspect of the National Identity of the Pupils at Primary School] / Марияна Косева / Mariana Koseva
1305 – 1318 Работа с надарени деца в обучението по „Български език и литература“ в начален етап на основната образователна степен [Working with Gifted Children in the Bulgarian Language and Literature Training at the Initial Stage of the Basic Educational Degree] / Йорданка Николова / Yordanka Nikolova
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
282 – 288 Диагностичен инструментариум за измерване на компетентности по четене на официалния български език като втори език – ученици роми, VII клас [Diagnostic Toolkit for Measuring the Reading Competencies for the Official Bulgarian Language as a Second Language – Roma Students, Seventh Grade] / Таня Ценкова-Станчева / Tanya Tzenkova-Stancheva
750 – 753 Приобщаване на деца със специални образователни потребности към модела за здравословен начин на живот в детска градина № 37 „Вълшебство“ [Inclusion of Children with Special Educational Needs to the Model for Healthy Living in Life in Kindergarten № 37 “Valshebstvo”] / Гергана Петрова / Gergana Petrova