CONTENTS of issue 1/2019 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 1/2019
EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ – 7
Отвори пълния текст
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Оп арт в математическото образование, или преброяване на четириъгълници
[Op Art in Mathematics Education or Counting of Quadrilaterals] /
Тони Чехларова / Toni Chehlarova – 8
Отвори пълния текст
Смесени форми на обучение – иновативен подход за преподаване и обучение във висшите училища
[Forms of Blended Learning – Innovative Approach for Teaching and Education in Universities] /
Стоянка Лазарова, Лъчезар Лазаров / Stoyanka Lazarova, Lachezar Lazarov – 17
Отвори пълния текст
Концепцията за продуктивното образование
[The Concept of Productive Education] /
Божена Такворян-Солакян / Bojena Takvorian-Solakian – 33
Отвори пълния текст
Детският труд и неговата наказателноправна уредба
[Child Labor and Its Criminal Law Regulation] /
Надежда Кръстева / Nadezhda Krasteva – 47
Отвори пълния текст
Взаимодействие между децата с различни възможности и животните
[Interaction between Children with Different Abilities and Animals] /
Светослава Съева / Svetoslava Saeva – 59
Отвори пълния текст
Relation of the Main Partners (Pupils, Parents, Teachers) to the Personal Oriented Learning and Competencies Developing /
Dobrina Velinova, Yana Rasheva-Merdjanova – 71
Отвори пълния текст
HISTORY OF PEDAGOGY / ИСТОРИЯ НА ПЕДАГОГИКАТА
Културно и педагогическо наследство на Ангел Узунов (1928 – 1999): молебен за човещина (По повод 90 години от неговото рождение)
[Cultural and Pedagogical Heritage of Angel Uzunov (1928 – 1999): a Prayer for Humanity (On the Occasion of the 90th Anniversary of his Birth)] /
Йордан Колев / Jordan Kolev – 81
Отвори пълния текст
DOCTORAL RESERSCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Създаване на системата за закрила на детето и развитие на националните политики
[Establishment of the Child Protection System and Development of National Policies] /
Ева Жечева / Eva Zhecheva – 100
Отвори пълния текст
Равнище на формираност на комуникативноречевите компетентности на учениците в началния етап на основната степен на образование през погледа на родители и учители
[Level of Formation of Communication Speech Competencies at Students in the Initial Stage of the Primary Level of Education through the Eyes of Parents and Teachers] /
Десислава Тодорова / Desislava Todorova – 112
Отвори пълния текст
Формираност на комуникативноречевите компетентности у учениците от трети клас през погледа на учителите
[Formation of Communicative Competencies in Pupils in Primary School through the Eyes of Teachers] /
Десислава Петрова / Desislava Petrova – 122
Отвори пълния текст
Индивидуална помощ за ученик с аутизъм (частен случай)
[Individual Help for a Student with Autism] /
Василики Кючуки / Vasiliki Kioutsouki – 131
Отвори пълния текст
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
Ученическо самоуправление
[School Self-Government] /
Бисерка Михалева / Biserka Mihaleva – 141
Отвори пълния текст
IN MEMORIAM
Професор доктор на педагогическите науки Mарин Aндреев (1903 – 2018)
[Professor, Doctor of Pedagogical Sciences Marin Andreev (1903 – 2018)] /
Бончо Господинов / Boncho Gospodinov – 144
Отвори пълния текст
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS / ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ОП АРТ В МАТЕМАТИЧЕСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ, ИЛИ ПРЕБРОЯВАНЕ НА ЧЕТИРИЪГЪЛНИЦИ
Тони Чехларова
Институт по математика и информатика – БАН
Резюме. Изучаването на математика чрез изобразително изкуство е представено в контекста на STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) образованието и като начин за доближаване на обучението до практиката. Има се предвид използването на математически знания при създаване на произведения на изкуството, както и изследването на произведения на изкуството с математически и информатични средства. Представена е възможност за осигуряване на условия за изследване в час по математика, свързано с откриване на закономерности, математическо моделиране и рационално извършване на преброяване чрез използване на картини в стил „Оп арт“. Поставена е задача за преброяване на черни четириъгълници в специално подготвени композиции в споменатия стил. При създаването им е търсено включване на случаи с различна четност, стартиране с относително малък брой четириъгълници и наличие на ефект от разглеждания стил от изобразителното изкуство. Обсъдени са различни начини за рационално преброяване. Представен е експеримент, включващ формалното и неформалното образование. При работа в клас е използвана тема от Виртуалния училищен кабинет по математика, разработван в секция „Образование по математика и информатика“ на Института по математика и информатика на Българската академия на науките. Представени са резултати от работа върху аналогична задача на онлайн състезание „VIVA математика с компютър“ и от направена анкета с участниците в него. Обсъдено е провокирането за създаване на композиции в този стил, включително с използване на софтуерни продукти. Представено е произведение в стил Оп арт с използване на стъклото като материал и е обсъдена възможността за формулиране на различни задачи с използване на ефекти от отражението му. Подчертана е модулната структура на голяма част от творбите в стил Оп арт и възможността за съставяне на аналогични задачи с използване на други модули – точки, триъгълници, криви и др. Двойственият характер на разглежданата тема и възможността за прилагане на бинарна форма са изразени и чрез подзаглавията – например „Въведение, или от STEM към STEAM“, „Задача за преброяване или разпознаване с преодоляване на оптични илюзии“ и др.
Keywords: STEAM; Op art; counting; online competition; creativity
OP ART IN MATHEMATICS EDUCATION OR COUNTING OF QUADRILATERALS
Abstract. The study of mathematics through fine arts is presented in the context of STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) education as a way of bringing the teaching/learning process closer to practice. What is meant here is how to use mathematical knowledge in the creation of works of art, as well as how to explore works of art by means of mathematics and informatics tools. How to provide conditions for explorations in mathematics classes related to finding patterns, mathematical modeling and rational counting is presented by means of “Op art” paintings. A task for counting black quadrilaterals has been set up in specially designed compositions in that style. Cases of different parity, starting with a relatively small number of quadrilaterals, and the effect of the art under consideration have been taken into account when creating these compositions. Various ways of rational counting are discussed. An experiment involving formal and informal education is presented. A theme from the Virtual Mathematics Laboratory being developed in the Mathematics and Informatics Education Department of the Institute of Mathematics and Informatics at the Bulgarian Academy of Sciences has been used in a class setting. The results of work on an analogous task of the online VIVA Mathematics with Computer Competition and from a poll conducted with the participants are presented. Тhe provocation to create compositions in this style, including by means of software products, has been discussed. A glass work of art in Op Art style is discussed in terms of formulating various tasks using the effects of its reflection. The modular structure of a large number of op-art works and ideas for formulating similar tasks using modules such as points, triangles, curves, etc. are considered. The dual character of the subject under consideration and the possibility of applying binary teaching form are also expressed by the subheadings, for example, “Introduction or from STEM to STEAM”, “A task for counting or recognition by overcoming optical illusions”, etc.
Prof. Dr. Toni Chehlarova
Institute of Mathematics and Informatics
Bulgarian Academy of Sciences
СМЕСЕНИ ФОРМИ НА ОБУЧЕНИЕ – ИНОВАТИВЕН ПОДХОД ЗА ПРЕПОДАВАНЕ И ОБУЧЕНИЕ ВЪВ ВИСШИТЕ УЧИЛИЩА
Стоянка Лазарова, Лъчезар Лазаров
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. През последните години смесеното обучение все по-бързо се разпространява в областта на образованието в световен мащаб. Идеята изглежда привлекателна, тъй като позволява да се запазят традиционните форми на обучение, получени в резултат на трупан педагогически опит от векове, и наред с това могат да се използват богатите образователни функции на новите технологии. В статията е споделен опит с прилагане на смесени курсове за обучение във Великотърновски университет.
Keywords: blended learning
FORMS OF BLENDED LEARNING – INNOVATIVE APPROACH FOR TEACHING AND EDUCATION IN UNIVERSITIES
Abstract. In recent years blended learning has started to spread in the sphere of education on a worldwide scale more and more rapidly. The idea looks attractive, for it combines both the traditional forms of education, obtained as a result of pedagogical experience, gained over the years, and along with this the diverse educational functions of the new technology can be used. In the article the experience of the University of Veliko Tarnovo related to the application of blended courses of learning is shared.
Dr. Stoynka Lazarova, Assoc. Prof.
Dr. Lachezar Lazarov
Univesity of Veliko Tarnovo
КОНЦЕПЦИЯТА ЗА ПРОДУКТИВНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Божена Такворян-Солакян
Шуменски университет „Еп. Константин Преславски“
Резюме. В статията продуктивното обучение се разглежда като образователен процес, насочен към придобиване на житейски умения и получаване на определен продукт от дейността, осъществявана в реални жизнени ситуации. Този процес осигурява на основата на самоопределението на участниците в него индивидуалното развитие и израстването на личността в условията на междуличностното общуване и взаимодействие. Разглеждат се основните параметри и характеристики на концепцията за продуктивното обучение, както и нейните най-важни принципи, концепцията за обучение чрез редуване и т.нар. дуална система на обучение, като се прави връзка към Стратегията за развитие на професионалното образование и обучение в Република България за периода 2015 – 2020 г.
Keywords: productive learning; educational process; business approach; self-study; study studio
THE CONCEPT OF PRODUCTIVE EDUCATION
Abstract. In the article, productive learning is seen as an educational process aimed at acquiring life skills and obtaining a particular product from the real life situation. This process provides – on the basis of the self-determination of the participants, the individual development and the growth of the person in the conditions of interpersonal communication and interaction. Discussed are the main parameters and characteristics of the concept of productive training, as well as its most important principles, the concept of training through alternation and the so-called dual system of education, linking to the Strategy for Development of Vocational Education and Training in the Republic of Bulgaria for the period 2015-2020.
Dr. Bojena Takvorian-Solakian, Assoc. Prof.
University of Shumen
ДЕТСКИЯТ ТРУДИ НЕГОВАТА НАКАЗАТЕЛНОПРАВНА УРЕДБА
Надежда Кръстева
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Изследването е посветено на трудната борба с експлоатацията на детския труд и предстоящата двадесета годишнина от приемането на Конвенция № 182 на Международната организация на труда през 1999 г. Обърнато е специално внимание на значението и приноса на тази конвенция в ограничаването на най-тежките форми на детски труд. Подробно са разгледани някои от формите, като акцентът е върху наказателноправната защита на детето от трафика на деца, търговията с деца, сексуалната експлоатация на деца, детската порнография и други по смисъла на българското законодателство. Резултатите от направеното изследване позволяват на автора да обобщи, че българското наказателно законодателство полага целенасочени усилия и предприема мерки за закрила на детето от най-тежките форми на детски труд.
Keywords: Convention No. 182; worst forms of child labor; child; protection; criminal law
CHILD LABOR AND ITS CRIMINAL LAW REGULATION
Abstract. The study is dedicated to the tough fight against child labor and upcoming 20th Anniversary of the adoption of the ILO Convention No. 182 on the worst forms of child labor. The study pays attention to the importance and contribution of this Convention in limiting the worst forms of child labor. In details are examined some of the worst forms of child labor with the attention to the criminal law protection of the child against the child trafficking, trafficking in children, sexual exploitation of children, child pornography and others in the sense of Bulgarian law. Through this study, the author concludes that Bulgarian criminal legislation is taking care and measures to deal with this growing problem in the conditions of a global economic crisis.
Dr. Nadezhda Krasteva, Assist. Prof.
Law and History Faculty
South-West University “Neofit Rilski”
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ ДЕЦАТА С РАЗЛИЧНИ ВЪЗМОЖНОСТИ И ЖИВОТНИТЕ
Светослава Съева
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. В статията се разглеждат педагогическите и етичните аспекти на взаимодействието между децата с различни възможности и представителите на царство Животни. Обсъждат се алтернативни възможности за педагогическа интеракция в областта на посочената част от живата природа с цел постигане формирането на положителни качества на личността на децата с различни възможности и пълноценна реализация на потенциала им. Представеният в статията анализ е теоретична обосновка на предстоящо изследване по посочената тематика. Предлага се и се обосновава научно официална замяна на терминология та: от „деца със специални образователни потребности“ на „деца с различни възможности“.
Keywords: children with different abilities; nature; animals; interaction
INTERACTION BETWEEN CHILDREN WITH DIFFERENT ABILITIES AND ANIMALS
Abstract. This paper presents both pedagogical and ethical issues of the interaction between children with different abilities and animals. There is an official suggestion for terminology change – from “children with special educational needs” to “children with different abilities”. Some of the alternative aspects of the possibilities for pedagogical interaction with animals are presented and discussed in order to develop positive personality qualities in children with different abilities.
Dr. Svetoslava Saeva, Assist. Prof.
Department of Pedagogy
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
RELATION OF THE MAIN PARTNERS (PUPILS, PARENTS, TEACHERS) TO THE PERSONAL ORIENTED LEARNING AND COMPETENCIES DEVELOPING
Dobrina Velinova
Primary School “St. Kliment Ohridski” – Haskovo (Bulgaria)
Yana Rasheva-Merdjanova
Sofia University “St. Kliment Ohridski“ (Bulgaria)
Abstract. The article discusses the components and peculiarities of personal-oriented learning in the Lower secondary school educational degree. The relationship of the participating groups to the “subject-subject” interactions has been investigated. Maximum results in terms of success and competency development can be achieved only in coordination in the synergetic collaboration of the efforts of pupil’s, teachers and parents in relation to the activity of the trainees, their participation in interactive methods, in extra class and extracurricular forms. The family environment has an important influence on the success and achievement of competencies. Pupils with one parent are less successful in extracurricular activities and have lower levels of competencies, requiring greater attention from teachers and families in achieving better results. Pupils evaluate the role of extracurricular learning, self-search and information discovery and the development of self-thinking that prove important to their achievements. All participants in the training process take the approaches, the techniques and the forms through which the open synergetic educational environment is organized and are satisfied with the acquired knowledge when completing the education under the Bulgarian-mathematics-foreign language.
Keywords: personal education; competences; pupils; teachers; parent’s relations
Ms. Dobrina Velinova
Primary school „St. Kliment Ohridski“
Prof. Dr. Yana Rasheva-Merdjanova
Sofia University
КУЛТУРНО И ПЕДАГОГИЧЕСКО НАСЛЕДСТВО НА АНГЕЛ УЗУНОВ (1928 – 1999): МОЛЕБЕН ЗА ЧОВЕЩИНА
(По повод 90 години от неговото рождение)
Йордан Колев
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Юбилейно авторът не само напомня за културното и педагогическото наследство на Ангел Узунов от Ракитово, а се опитва и да актуализира идеята за научния потенциал на възпитателно-образователната практика в „живия“ живот без междучасия на социалния педагог. А на „фона“ на деинституционализацията на ТВУ – и да защити все пак правото на децата да бъдат това, което са; да действат заедно („ние“; „нашият клас“) и смело да мечтаят.
Keywords: Angel Uzunov from Rakitovo; life without intermissions; notes of one pedagogue; child; labor-educative school
CULTURAL AND PEDAGOGICAL HERITAGE OF ANGEL UZUNOV (1928 – 1999): A PRAYER FOR HUMANITY
(On the occasion of the 90th anniversary of his birth)
Abstract. On the occasion of the anniversary, the author not only reminds the cultural and pedagogical heritage of Angel Uzunov from Rakitovo but also tries to update the idea of the scientific potential of educational practice in the “living” life without intermissions of the social pedagogue. And on the “background” of the deinstitutionalization of Labor-educative School – and to protect, however, the right of children to be what they are; to act together (“we”; “our class”) and to dream courageously.
Prof. Jordan Kolev, DSc.
Faculty of Pedagogy
Neofit Rilski South-West University
СЪЗДАВАНЕ НА СИСТЕМАТА ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО И РАЗВИТИЕ НА НАЦИОНАЛНИТЕ ПОЛИТИКИ
Ева Жечева
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. В статията се разглеждат въпроси, свързани с развитието на националните политики за закрила на детето, приемането на ново законодателство и създаване на системата за закрила на детето в България. Прави се опит за анализиране на националната стратегическа рамка, предизвикателствата, както и механизмите за въздействие.
Сред основните акценти на изследователския материал са функциите и правомощията на новата институционална структура за закрила на детето, нормативното им развитие и кратка оценка на въздействието.
Keywords: children; United Nations Convention on the Rights of the Child; Child Protection Act; Protection System
ESTABLISHMENT OF THE CHILD PROTECTION SYSTEM AND DEVELOPMENT OF NATIONAL POLICIES
Abstract. The article reviews issues related to the development of the national policies for child protection, the adoption of new legislation and the establishment of the child protection system in Bulgaria. An attempt is being made to analyze the national strategic framework, the challenges and impact mechanisms. Among the main points of this research material are the functions and powers of the new institutional structures for child protection, their normative development and a short impact assessment.
Ms. Eva Zhecheva, PhD student
Department of Pedagogy
Faculty of Pedagogy
South-West University “Neofit Rilski”
РАВНИЩЕ НА ФОРМИРАНОСТ НА КОМУНИКАТИВНОРЕЧЕВИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ НА УЧЕНИЦИТЕ В НАЧАЛНИЯ ЕТАП НА ОСНОВНАТА СТЕПЕН НА ОБРАЗОВАНИЕ ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА РОДИТЕЛИ И УЧИТЕЛИ
Десислава Тодорова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящото изследване цели да проучи и съпостави равнището на формираност на комуникативноречевите компетентности у учениците през погледа на родителите и учителите. Да изведе предпочитаните жанрове на устните и писмените ученически текстове. Да покаже методите, средствата и формите на работа, които благоприятстват изграждането на комуникативноречеви компетентности у учениците.
Keywords: communication speech competence; basic level of education; reading; writing
LEVEL OF FORMATION OF COMMUNICATION SPEECH COMPETENCIES AT STUDENTS IN THE INITIAL STAGE OF THE PRIMARY LEVEL OF EDUCATION THROUGH THE EYES OF PARENTS AND TEACHERS
Abstract. This research aims to examine and compare the level of formation of the communication speech competencies of students through the eyes of parents and teachers, bring up their favorite genres of oral and written school texts and show the methods, resources and forms of work conducive to the construction of communication speech competencies of the students.
Ms. Desislava Todorova, PhD student
Sofia University
ФОРМИРАНОСТ НА КОМУНИКАТИВНОРЕЧЕВИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ У УЧЕНИЦИТЕ ОТ ТРЕТИ КЛАС ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА УЧИТЕЛИТЕ
Десислава Петрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Представено е анкетно проучване с начални учители в страната, което цели да изследва мненията, нагласите, отношенията на началните учители към формирането на комуникативноречеви компетентности у техните ученици.
Keywords: primary school teachers; communicative competencies; third grade
FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCIES IN PUPILS IN PRIMARY SCHOOL THROUGH THE EYES OF TEACHERS
Abstract. A survey among the primary teachers in the country is presented, which aims at exploring the opinions, attitudes, relations of primary teachers with the formation of communicative competences in their students.
Ms. Desislava Petrova, PhD student
Faculty of Pedagogy
Sofia University
ИНДИВИДУАЛНА ПОМОЩ ЗА УЧЕНИК С АУТИЗЪМ
(Частен случай)
Василики Кючуки
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Това проучване се отнася до случая на 13-годишен ученик, който е диагностициран с генерализирано разстройство на развитието (синдром на Аспергер), според медицинско становище на местния Център за психично здраве. След насочването на ученика към местния Център за диференциално диагностициране и подкрепа (ЦДДП) беше предложено ученикът да се обучава в общообразователна гимназия, като същевременно му се предоставя подкрепа в класа от учители за деца със специални образователни потребности. Описва се образователната интервенция на учителя за деца със специални образователни потребности (СОП) в часовете по гръцки език, литература и история по време на периода на посещенията на ученика с аутизъм в седми клас. По етични съображения личните данни на ученика са скрити.
Keywords: аsperger syndrome; parallel support; educational interventions
INDIVIDUAL HELP FOR A STUDENT WITH AUTISM
Abstract. The specific study concerns the case of a student aged 13 years old who has been diagnosed with pervasive developmental disorder (Asperger syndrome) according to a medical report of the related Mental Health Centre. After the reference of the student to the related KE.D.D.Y (Centre of Differential Diagnosis, Diagnosis and Support) the student’s attendance to High school was suggested with parallel support in a common class with the support of special education teachers. The educational intervention between the special education’s teacher with the student with autism, who attended the first class of High school, is described in some philological subjects during the school duration. Due to ethical reasons, the student’s personal data are hidden, respectively they are not violated.
Ms. Vasiliki Kioutsouki, PhD Student
Department of Pedagogy
Faculty of Pedagogy
Neofit Rilski South-West University
Желязкова-Тея, Т. & Банчева, М. (2018). Ученическото самоуправление. София: Аз-буки. ISBN: 978-619-7065-20-6
Бисерка Михалева
Министерство на образоването и науката
SCHOOL SELF-GOVERNMENT
Zhelyazkova-Teya, T. & Bancheva, M. (2018). School Self-Government.
Sofia: Az-buki. ISBN: 978-619-7065-20-6
Dr. Biserka Mihaleva
Ministry of Education and Science
ПРОФЕСОР ДОКТОР НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ НАУКИ МАРИН АНДРЕЕВ (1903 – 2018)
Бончо Господинов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
PROFESSOR DOCTOR OF PEDAGOGICAL SCIENCES MARIN ANDREEV (1903 – 2018)
Prof. Dr. Boncho Gospodinov
Faculty of Education
Sofia Universuty