HISTORY OF BULGARIAN EDUCATION / ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Политиката на Българския земеделски народен съюз за подобряване на материалното положение на учителите и за осигуряване на средства за строеж на училища(1919 – 1923)
[The Policy of the Bulgarian Agrarian People’s Union to Improve the Financial Support of Public Schools and Teachers (1919 – 1923)] /
Емилия Еничарова/ Emilia Enicharova – стр. 8
ACTUAL PROBLEMS OF TEACHING PRACTICE / АКТУАЛНИ ПРОБЛЕМИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКАТА ПРАКТИКА
Психолого-педагогически анализ на мерките по изпълнение на националния план за образование на ромите в България
[Psychological and Pedagogical Analysis of the Measures in Implementation of the National Plan for Education of Roma in Bulgaria] /
Даниела Тасевска, София Дерменджиева, Камен Макавеев/ Daniela Tasevska, Sofia Dermendjieva, Kamen Makeveev – стр. 17
Проект„Студентски практики“ – успешен опит за допълнително практическо обучение
[Student Practices Project – a Successful Attempt at Additional Practical Training of Young Specialists] /
Блага Джорова/ Blaga Dzhorova – стр. 41
Сравнителен анализ на теоретико-приложни модели за дизайн на университетски курс за електронно обучение
[A Comparative Analysis of Theoretical and Practical Models for the University E-Learning Course Design] /
Камелия Йотовска/ Kamelia Yotovska – стр. 71
Музикалнотворческите задачи като възможност за обогатяване социалната култура на учениците от началното училище
[The Creative Musical Exercises as an Opportunity for Social and Cultural Enrichment of the Primary School Students] /
Гина Колева/ Guina Koleva – стр. 80
INTRANSITIVE EDUCATIONAL TRADITIONS / НЕПРЕХОДНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТРАДИЦИИ
Децата на институцията„възпитателно училище-интернат“
[Children of the Correctional Boarding School Institution] /
Надежда Кръстева, Желязка Стефанова/ Nadezhda Krasteva, Zhelyazka Stefanova – стр. 92
MEMORY OF DESCENDANTS / ПАМЕТТА НА ПОТОМЦИТЕ
DOCTORAL RESEARCHS / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Компетентност, компетентностен подход и разработване на компетентностни модели
[Competence, Competence Approach and Development of Competence Models] /
Марияна Бизова/ Mariyana Bizova – стр. 119
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ПОЛИТИКАТА НА БЪЛГАРСКИЯ ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ
НА МАТЕРИАЛНОТО ПОЛОЖЕНИЕ НА УЧИТЕЛИТЕ И ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА СРЕДСТВА ЗА СТРОЕЖ НА УЧИЛИЩА (1919 – 1923)
Емилия Еничарова
Софийски университет„Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се коментират законодателните инициативи на кабинета на Александър Стамболийски, които имат за цел да облекчат материалното положение на учителите и да осигурят повече средства за строеж на нови училищни сгради. И всичко това на фона на икономическия колапс, в който изпада държавата след три войни, съсипващите условия на Ньойския договор и огромните човешки жертви, дадени във военните действия.
Keywords: politics, legislation, schools, teachers
THE POLICY OF THE BULGARIAN AGRARIAN PEOPLE’S UNION TO IMPROVE THE FINANCIAL SUPPORT OF PUBLIC SCHOOLS AND TEACHERS (1919 – 1923)
Abstract.The article comments on legislative initiatives of the Cabinet of Alexander Stamboliiski, which aim to alleviate the material status of teachers and to provide more funds for the construction of new school buildings. And all this against the backdrop of economic collapse, which relegated the country after three wars, the harsh conditions of the Treaty of Neuilly and huge casualties given in hostilities.
Dr. Emilia Enicharova, Assoc. Prof.
History of Pedagogy and Education Management Department
Faculty of Education
University of Sofia
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИ АНАЛИЗ НА МЕРКИТЕ ПО ИЗПЪЛНЕНИЕ НА НАЦИОНАЛНИЯ ПЛАН ЗА ОБРАЗОВАНИЕ НА РОМИТЕ В БЪЛГАРИЯ
Даниела Тасевска
Великотърновски университет„Св. св. Кирил и Методий“
София Дерменджиева
Великотърновски университет„Св. св. Кирил и Методий“ – Филиал Врац
Камен Макавеев
Сдружение„Асоциация Интегро“ – Разгра
Резюме. В психолого-педагогическия анализ се обсъжда критично оперативното изпълнение на Националния план за образователна интеграция на ромите.
Keywords: roma integration, segregation of roma, dropping out of school
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ANALYSIS OF THE MEASURES IN IMPLEMENTATION OF THE NATIONAL PLAN FOR EDUCATION OF ROMA IN BULGARIA
Abstract. This paper discusses the psychological and pedagogical analysis and its critical operational implementation in the National Plan for Educational Integration of Roma.
Prof. Dr. Daniela Tasevska
Faculty of Philosophy
St. Cyril and st. Methodius University of Veliko Turnovo 19, Hristo Botev Str.
Dr. Sofia Dermendjieva, Assoc. Prof.
St. Cyril and st. Methodius University of Veliko Turnovo, Branch Vratsa
Vratsa, Bulgaria
Mr. Kamen Makeveev
Association Integro
ПРОЕКТ„СТУДЕНТСКИ ПРАКТИКИ“ – УСПЕШЕН ОПИТ ЗА ДОПЪЛНИТЕЛНО ПРАКТИЧЕСКО ОБУЧЕНИЕ
Блага Джорова
Югозападен университет„Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Изследването проучва нагласите и отношението на студентите на Югозападния университет, които участват в проект„Студентски практики“ (2013 – 2015). Водещата идея на автора е да се оцени доколко допълнителната практика е възможност за повишаване компетенциите и уменията на студентите в реална работна среда съобразно спецификата на академичната област, професионалната подготовка и свободното време на учещите се млади хора. Резултатите и техният анализ доказват, че проект„Студентски практики“ е успешен опит на МОН за въвеждане на допълнително практическо обучение в българските висши училища.
Keywords: real professional environment, additional practical training, mentor, academic tutor
STUDENT PRACTICES PROJECT – A SUCCESSFUL ATTEMPT AT ADDITIONAL PRACTICAL TRAINING OF YOUNG SPECIALISTS
Abstract.The research focuses on South-West University students’ response to the project “Student Practices” from 2013 until 2015. The author aims to evaluate the extend to which this additional practical training in a real professional environment gives students the opportunity to develop and improve their competencies and skills, according to the specifics of their academic major, professional training, and free time. The analysis of the results proves that the project is a successful attempt by the Ministry of Education to provide additional practical training for young specialists.
Dr. Blaga Dzhorova, Assist. Prof.
Department of Pre-School and Primary School Pedagogy
Faculty of Pedagogy
South-West University “Neofit Rilski”
СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ НА ТЕОРЕТИКО-ПРИЛОЖНИ МОДЕЛИ ЗА ДИЗАЙН НА УНИВЕРСИТЕТСКИ КУРС ЗА ЕЛЕКТРОННО ОБУЧЕНИЕ
Камелия Йотовска
Софийски университет„Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията са представени резултатите от сравнителен теоретичен анализ на проблема за проектирането на университетски курс за електронно обучение. Изведени са основните характеристики и етапи на всеки модел, както и основната градивна единица, която дефинира моделът. Анализирани са педагогическите им възможности с оглед извеждането на силните им страни в различен образователен контекст. Обобщенията от анализа са представени под формата на изводи и обобщени предписания за дизайн на е-курс за обучение във висшето образование.
Keywords: e-learning models, design, university course
A COMPARATIVE ANALYSIS OF THEORETICAL AND PRACTICAL MODELS FOR THE UNIVERSITY E-LEARNING COURSE DESIGN
Abstract.The article presents the results of theoretical analysis of the problem of designing a university e-learning course. It outlines the main features and stages of each model as well as the basic building unit that defines the model. There is analyzed their educational opportunities with regard to putting their strengths in different educational contexts. Summaries of the analysis are presented in the form of conclusions and generalized prescriptions for e-training course design in higher education.
Mrs. Kamelia Yotovska, Assis. Prof.
Department of Biology Education
Faculty of Biology
University of Sofia
МУЗИКАЛНОТВОРЧЕСКИТЕ ЗАДАЧИ КАТО ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ОБОГАТЯВАНЕ СОЦИАЛНАТА КУЛТУРА НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Гина Колева
Резюме. В статията се разглеждат възможностите на музикалните творчески задачи в началното училище като възможност за активизиране на социалната активност на учениците и изграждане на социалната им и емоционална култура.
Keywords: creative musical exercises, musical improvisation, creativity, children’s musical composition, art activity, emotional expressiveness, social expression, social culture, self-affirmation
THE CREATIVE MUSICAL EXERCISES AS AN OPPORTUNITY FOR SOCIAL AND CULTURAL ENRICHMENT OF THE PRIMARY SCHOOL STUDENTS
Abstract. The article reviews the opportunities of creative musical exercises in primary school, as an opportunity for development of the social activity of the primary school students and the establishment of their social and emotional culture.
Dr. Guina Koleva
ДЕЦАТА НА ИНСТИТУЦИЯТА „ВЪЗПИТАТЕЛНО УЧИЛИЩЕ-ИНТЕРНАТ“
Надежда Кръстева, Желязка Стефанова
Югозападен университет„Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. В статията се представят гледни точки върху същността и възможностите на възпитателната мярка„настаняване във възпитателно училище-интернат“ съобразно условията на ВУИ.
Keywords: law offenders, corrective measures, children with deviant behavior, correctional boarding school, Angel Uzunov
CHILDREN OF THE CORRECTIONAL BOARDING SCHOOL INSTITUTION
Abstract. The article presents perspectives on the nature and possibilities of corrective measure “placement in a Correctional Boarding School” under the conditions of CBS.
Dr. Nadezhda Krasteva
Zhelyazka Stefanova
Neofit Rilski South-West University
СПОМЕНИ ЗА НАШИЯ ПРЕПОДАВАТЕЛ ОТ ВВМУ„Н. Й. ВАПЦАРОВ“ ПО ТЕОРЕТИЧНА МЕХАНИКА
КАПИТАН I РАНГ О.Р. ДОЦ. Д-Р ИНЖ. ЦВЕТАН ИЛИЕВ ПАПАЗОВ –
УЧЕН, ИЗОБРЕТАТЕЛ, ИЗПИТАТЕЛ, ПЕДАГОГ И ДУШЕВЕД
Илия Пеев
Висше военноморско училище„Н. Й. Вапцаров“ – Варна
Резюме. Статията е посветена на135-ата годишнина на ВВМУ„Н. Й. Вапцаров” – Варна. Представени са педагогическите възгледи и педагогическата дарба на капитанI ранг о.р. доц. д-р инж. Цветан Папазов, преподавател по теоретична механика. Специално внимание е отделено на педагогическите методи и харизматичните личностни качества на капитан I ранг Цветан Папазов, на неговата ерудиция и изследователски талант. Статията съпоставя, сравнява и хармонизира научните умения на капитан I ранг Цветан Папазов и художествените похвати на Никола Вапцаров да вдъхнат на машината Душа, Душа на корабите, Душа на новите машини. В резултат на изследването е направено предложение до Международната морска организация в Лондон за учредяване на Вапцаровска международна морска премия.
Keywords: Naval Academy, Papazov, Vaptsarov, pedagogical outlook and methods, the Vaptsarov International Maritime Prize
SOME MEMORIES OF OUR LECTURER ON THEORETICAL MECHANICS AT NAVAL ACADEMY “N. Y. VAPTSAROV”
CAPTAIN RESERVE OFFICER, ASSOCIATE PROFESSOR DOCTOR ENGINEER TSVETAN ILIEV PAPAZOV –
SCIENTIST, INVENTOR, TESTER, PEDAGOGUE AND SOUL CONNOISSEUR
Abstract. The article is devoted to 135 th anniversary of Naval Academy “N. Y. Vaptsarov”, Varna. The pedagogical outlook and gift of captain reserve of ficer associate professor doctor engineer Tsvetan Iliev Papazov, lecturer in Theoretical Mechanic are being presented in the article. The pedagogical methods and charismatic personality of captain Tsvetan Papazov, his erudition and inventor’s talent are given special attention. The article compares and harmonizes the scientific methods of captain Tsvetan Papazov and the artistic abilities of Nikola Vaptsarov to give the machine a Soul, a Soul to the ships, a Soul to the new machines. As a result of the research a proposal to the International Maritime Organization in London is being made of establishing an International Vaptsarov Maritime Prize.
Prof. Dr. Eng. Iliya Peev, Captain Reserve Officer
Naval Academy “Nikola Yonkov Vaptsarov”
КОМПЕТЕНТНОСТ, КОМПЕТЕНТНОСТЕН ПОДХОД И РАЗРАБОТВАНЕ НА КОМПЕТЕНТНОСТНИ МОДЕЛИ
Марияна Бизова
Пловдивски университет„Паисий Хилендарски“
Резюме. Настоящата статия цели да представи основните перспективи и контексти, в които се разглеждат и дефинират понятията компетентност, индивидуална и организационна компетентност. В хронологична последователност се разглежда еволюцията на понятието компетентност, паралелно с развитието и нарастващата популярност на компетентностния подход в образованието, професионалното обучение, управлението на човешките ресурси и мениджмънта. Разгледани са пет основни подхода за разработване на компетентностни модели– поведенчески, емпиричен, динамичен, когнитивен и холистичен. Изведени са ползите, които предоставя прилагането на компетентностния подход, за образователната система, пазара на труда, мениджмънта на човешките ресурси и организационното управление.
Keywords: competency, competence, competency based approach, competency modeling, benefits
COMPETENCE, COMPETENCE APPROACH AND DEVELOPMENT OF COMPETENCE MODELS
Abstract.The article presents and discusses the main perspectives and contexts in which the concepts competence, personal and organizational competence are considered and defined. The evolution of the concept competence is traced in chronological order, in parallel with the development and growing popularity of the competence approach in education, vocational training, management and human resource management. Five main approaches for the development of professional competence models are discussed – behavioral, empirical, cognitive, holistic and dynamic. The benefits of the competence approach implementation and competence model development for the purposes of the educational system, labour market strategic management and human resources management and development are pointed out.
Mrs. Mariyana Bizova, PhD student
Faculty of Pedagogy
Paisiy Hilendarski University of Plovdiv