RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Хербарт и неговият път към Песталоци и педагогиката
[Herbart and his Way to Pestalozzi and Pedagogy] /
Албена Чавдарова / Albena Chavdarova – стр. 871
Изследователският подход в учебните програми на начален етап на образование
[Research Approach in the Curricula of Primary Education] /
Румяна Неминска / Rumyana Neminska – стр. 888
FORMATION OF EUROPEAN IDENTITY IN SCHOOL /
ФОРМИРАНЕ НА ЕВРОПЕЙСКА ИДЕНТИЧНОСТ В УЧИЛИЩЕ
Европа в училище – да се научим да живеем заедно
[Europe at School – Learning to Live Together] /
Ингрид Шикова / Ingrid Shikova – стр. 906
Готовност за включване на образованието в „свързания свят“
[Bulgarian Schools Readiness to the Inclusion in the “Connected Word”] /
Оля Харизанова / Olya Harizanova – стр. 918
Европейският съюз като символика в процеса на формиране на европейска идентичност в началното училищно образование
[European Union as a Symbol in the Process of European Identity Formation in the Primary School Education] /
Сийка Чавдарова-Костова / Siyka Chavdarova-Kostova – стр. 928
Усвояване на знания за ЕС и развиване на междукултурна компетентноствобучениетопоезиковитедисциплинивсреднотоучилище
[Knowledge about the EU and Intercultural Competence in the Context of Learning Languages at Secondary School] /
Росица Пенкова, Николина Цветкова / Rositsa Penkova, Nikolina Tsvetkova – стр. 940
INCLUSIVE EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
The Inclusion of d/Deaf Students in the Universities of Turin, Italy:
Services Provided, Individual Plans and Open Questions /
Carolina Carotta, Pamela Crepaldi, Enrico Dolza – стр. 961
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Как да постъпим, ако имаме съмнение, че дете е със специални образователни потребности?
[What to Do if We Have a Suspicion that the Child Has Special Educational Needs?] /
Гергана Кирилова, Gergana Kirilova – стр. 971
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
IBM SPSS STATISTICS през педагогическия поглед на доц. д-р ЗорниГанева
[IBM SPSS STATISTICS Trough the Pedagogical Point of View Dr. Zornitza Ganeva, Assoc. Prof.] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – стр. 978
Началното ограмотяване – „ключ“ за успешен живот в променящия свят
[Learning to Read and Write in Primary School – a Key to a Successf Life in a Changing World] /
Пенка Кънева / Penka Kаneva – стр. 982
Oт „чудна и дивна даскалетинка“ до педагогика за национално случване
[From “Marvelous Divna Daskaletinka” to Education of the Nation Event] /
Радослав Радев / Radoslav Radev – стр. 987
THE WRITTEN WORD REMAINS. WRITE CORRECTLY /
НАПИСАНОТО ОСТАВА. ПИШИ ПРАВИЛНО – стр. 991
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ХЕРБАРТ И НЕГОВИЯТ ПЪТ КЪМ ПЕСТАЛОЦИ И ПЕДАГОГИКАТА
Албена Чавдарова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. През периода 1797 – 1799 г. Хербарт е частен учител в Швейцария. Чрез посредничеството на свои приятели състуденти той посещава Песталоци в Бургдорф. Тази среща е в основата на последвала двугодишна изследователска работа върху научните основания и практическата стойност на „метода“ Песталоци, която намира израз в първите педагогически произведения на Хербарт. Keywords: Herbart, Pestalozzi, meeting in Burgdorf, Herbart’s reception
HERBART AND HIS WAY TO PESTALOZZI AND PEDAGOGY
Abstract. During the period of 1797 to 1799 Herbart is a private teacher in Switzerland. Through his friends and classmates he visited Pestalozzi at Burgdorf. After this meeting follows a two-year research on the scientific basis and practical value of Pestalozzi’s “method”, this also finds expression in Herbart’s first pedagogical works. Prof. Albena Chavdarova, DSc. Faculty of Education University of Sofiа
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИЯТ ПОДХОД В УЧЕБНИТЕ ПРОГРАМИ НА НАЧАЛЕН ЕТАП НА ОБРАЗОВАНИЕ
Румяна Неминска
Тракийски университет
Резюме. В статията се прави дейностен прочит на актуализираните учебни програми за начален етап. Представя се нова тенденция, извлечена от аналитико-дейностния прочит, а именно: активизиране на учебния процес чрез проблемно, ситуативно конструирано учебно съдържание. Извлича се идеята, че успешността на учебните програми е пряко пропорционална на педагогическите компетентности на учителите, в частност на изследователските умения за организиране, проследяване, изследване и обобщение.
Keywords: research approach, interdisciplinary and active approach, curricula
RESEARCH APPROACH IN THE CURRICULA OF PRIMARY EDUCATION
Abstract. The article makes an active reading of the updated curricula for the nitial stage. A new trend to intensify the learning process through problem and the situational constructed educational content is provided. The analytical reading is associated with the idea that the success of the curriculum is directly proportional to he pedagogical competencies of teachers, such as – organizational research skills, racking, study and summary.
Dr. Rumyana Neminska Faculty of Education Trakia University
ЕВРОПА В УЧИЛИЩЕ – ДА СЕ НАУЧИМ ДА ЖИВЕЕМ ЗАЕДНО
Ингрид Шикова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда знанията за европейската интеграция в контекста на активното гражданство и активното учене. В съвременните условия европейското измерение в образованието придобива все по-сложен, динамичен и многопластов характер. Изучаването на въпросите, свързани с Европейския съюз, в училище, като негов съществен елемент, става необходимо условие за подготовката на европейски граждани с активна позиция и участие в европейския обществено-политически живот. Анализирано е мястото на европейското измерение в образованието в политическия дневен ред на Европейския съюз. В условията на нарастващ евроскептицизъм, разрастване на национализма и крайните популистки движения, агресивността, насилието и ксенофобията, социалните проблеми, произтичащи от икономическата и финансовата криза, европейските институции настояват за насърчаване на европейското измерение в образованието и възпитаване на младите хора в духа на европейските ценности. Дългогодишните опити в тази насока на европейско равнище трудно придобиват практическо приложение на национално ниво главно поради известна съпротива на някои от държавите членки на Европейския съюз. В статията са обобщени най-характерните особености и трудности при преподаването на европейските въпроси в училищата в държавите членки. Анализирани са резултатите от анкета сред 259 учители от основни и средни училища от България, проведена през 2015 г. Като резултат от проведените анкети, дискусии и интервюта са обобщени основни трудности и проблеми при преподаването на европейските теми в българското училище.
Keywords: civic education, European Union
EUROPE AT SCHOOL – LEARNING TO LIVE TOGETHER
Abstract. The article examines the knowledge of European integration in the context of active citizenship and active learning. Nowadays the European dimension in education is becoming more complex, dynamic and multi-layered. Learning European Union at school as an essential element of the European dimension in education becomes a necessary condition for the preparation of active European citizens, ready to participate in the European public and political life. The article analyses the place of the European dimension in education on the political agenda of the European Union. In difficult times of growing Euroscepticism, nationalism and extreme populist movements, aggression, violence and xenophobia, serious social problems arising from the economic and financial crisis, the European institutions insist on promoting the European dimension in education in the spirit of European values. However the practical implementation at national level is difficult, mainly due to some resistance by some Member States of the European Union. The article summarizes the most characteristic features and difficulties in teaching European issues at schools in the Member States. The results of a survey among 259 teachers from primary and secondary schools in Bulgaria are presented. The article assesses the main difficulties and problems in teaching European issues at Bulgarian schools.
Prof. Dr. Ingrid Shikova Department of European Studies Sofia University
ГОТОВНОСТ ЗА ВКЛЮЧВАНЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО В „СВЪРЗАНИЯ СВЯТ“
Оля Харизанова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се търси отговор на въпроса доколко българското училище е в готовност да изпълни своята мисия спрямо съвременните предизвикателства на информационното общество. За целта се разглеждат резултати от проведено проучване сред учители, участвали в семинари по проект за насърчаване на високи постижения в преподаването и научните изследвания в областта на изучаването на теми, свързани с ЕС в началното и средното училище чрез цифрови и виртуални инструменти (EU PETR). Акцент е поставен върху три откроени тенденции, свързани с честотата на използване на електронни ресурси, най-често използваните ресурси с учебна цел и най-често прилаганите информационни и комуникационни технологии от учителите. Отправна точка на анализа е безспорното, че във времето на масово разпространена мобилна комуникация и мобилни услуги, на разрастващ се електронен бизнес и облачнобазирани приложения, на „интернет на нещата“ и „интернет за всичко“ ИКТ състоянието на българското училище е от ключово значение за развитието на страната ни. Авторът защитава позицията, че днес не е достатъчно да имаш достъп до компютър и интернет; днес от ключово значение е да си информационно грамотен и да достигнеш до информационна култура (познаване на компютърните системи, на киберпространството, на работата с информационни ресурси, на правилата за поведение във виртуални среди). В свят, в който информацията вече е ключов ресурс за развитие, а хората потребители формират виртуални общности (отличаващи се с целенасочена употреба на ИКТ), липсата на информационна култура е гаранция за дигитално робство. Направена е прогнозата, че в близките няколко години ще се засили тенденцията за обвързаност между информационните технологии, между изкуствените и естествените системи, между човека и създаваните от него паралелни виртуални светове. В същото време резултатите от анализа сочат дигитално изоставане на образователната ни система. Българското училище се оказва дигитално неравностойно на заобикалящия го свят и в очевидна невъзможност да отговори на реалните нужди на практиката. Като краен ефект се откроява значимо противоречие между очакванията на обществото и реалните възможности българското училище да отговори със съвременни средства на възложените му задачи.
Keywords: ICT in schools, digital development, digital divide
BULGARIAN SCHOOLS READINESS TO THE INCLUSION IN THE “CONNECTED WORD”
Abstract. The paper analyses Bulgarian schools’ readiness to respond to the ecent information society’s challenges. It is based on the data from a survey of eachers who participated in seminars under the project ‘’Promoting Excellence n Teaching and Research in EU Studies at Primary and Secondary School Level hrough Digital and Virtualisation Tools (EU PETR)”. The respondents were asked o answer questions related to: (1) the frequency of using electronic resources; (2) he most frequently used instructional e-resources, and (3) the most frequently applied e-resources by them. The analysis is based on the assumption that the ICT situation of the schools n the country has a key significance for Bulgarian development in the era of mass mobile communications and services, increasing e-business and cloud-based applications, the Internet of Things (IoT) and the Internet for All. Today it is not enough to have access to a computer and internet; the most mportant thing is to be information literate and acculturated (to have knowledge of computer systems, cyberspace, to work with information resources, to observe the ules of conduct in the virtual environment, etc.). In a world where information is he key resource for development, and people/consumers create virtual communities which are characterized with a purposeful use of ICT), the lack of information culture guarantees “digital slavery”. It is prognosticated that the tendency for connectivity among information echnologies, artificial and natural systems, people and man-made parallel virtual words will be reinforced in the near future. At the same time, analysis results show evidence of a digital gap in our educational system. Bulgarian schools seem digitally disadvantaged for the ICT world challenges and are apparently unable to meet the eal practical needs. As a result, there is a significant contradiction between public expectations and Bulgarian schools’ ability to respond to the new ICT tasks with state-of-the-art instruments.
Prof. Olya Harizanova, DSc. Faculty of Philosophy Sofia University
ЕВРОПЕЙСКИЯТ СЪЮЗ КАТО СИМВОЛИКА В ПРОЦЕСА НА ФОРМИРАНЕ НА ЕВРОПЕЙСКА ИДЕНТИЧНОСТ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ
Сийка Чавдарова-Костова Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията са представени възможности за информиране на учениците в начална училищна възраст за основните символи на Европейския съюз, базови знания за възникването и развитието му, понятия в контекста на т.нар. географски базирана идентичност на личността. Коментирана е спецификата на формиране на нагласи и отношения към европейската идентичност съобразно особеностите на възрастта. Представени са учебни средства, налични в интернет пространството, които могат да бъдат използвани от началния учител в неговата дейност, свързана с формиране на европейска идентичност. Keywords: European Union, symbols, primary school education
EUROPEAN UNION AS A SYMBOL IN THE PROCESS OF EUROPEAN IDENTITY FORMATION IN THE PRIMARY SCHOOL EDUCATION
Abstract. In the paper, different possibilities are presented to inform primary school pupils about basic symbols of the European Union, initial knowledge of its beginning and development, notions in the context of the geographic-based personal identity. The specificity of the formation of attitudes to the European identity is commented accordingly the age peculiarities. Internet learning tools that could be used from the primary school teachers in their work directed to the formation of European identity are presented.
Prof. Siyka Chavdarova-Kostova, DSc Faculty of Education University of Sofia
УСВОЯВАНЕ НА ЗНАНИЯ ЗА ЕС И РАЗВИВАНЕ НА МЕЖДУКУЛТУРНА КОМПЕТЕНТНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ЕЗИКОВИТЕ ДИСЦИПЛИНИ В СРЕДНОТО УЧИЛИЩЕ
Росица Пенкова Николина Цветкова Софийски университет „Св. Климент Охридски“ Резюме. В настоящата статия понятията знания за ЕС и междукултурна компетентност като важна част от гражданското образование се разглеждат в контекста на съвременното езиково образование. Представят се някои възможности на обучението в средното училище за усвояване на знания за ЕС и за развиване на междукултурна компетентност у учениците при интегрални взаимодействия между българския език и изучаваните чужди езици. Теоретичният анализ и практическите решения са реализирани в рамките на проект за насърчаване на високи постижения в преподаването и научните изследвания в областта на изучаването на теми, свързани с ЕС, в началното и средното училище чрез цифрови и виртуални инструменти. Акцент се поставя върху разработените методически варианти за изучаване на теми за ЕС, основани на взаимодействието между езиковите дисциплини; предложените методи и техники на обучение, представеното разнообразие. Keywords: knowledge about the EU, intercultural competence, linguistic and cultural diversity, identity formation, learning languages at secondary school
KNOWLEDGE ABOUT THE EU AND INTERCULTURAL COMPETENCE IN THE CONTEXT OF LEARNING LANGUAGES AT SECONDARY SCHOOL
Abstract. The authors discuss the notions of knowledge about the EU and intercultural competence as important aspects of citizenship education in the context of modern language education. Exploring the integration potential between the Bulgarian language and the other languages studied at secondary school outlines some opportunities for students to learn about the EU and develop intercultural competence, which are presented in the paper. The theoretical analysis and practical solutions have been realized within the project “Promoting Excellence in Teaching and Research in EU Studies at Primary and Secondary School Level through Digital and Virtualisation Tools. An emphasis is laid on the teaching materials suitable for studying EU-related topics which are based on the integral links among the studied languages, on the selected teaching methods and techniques, as well as on the variety of envisaged activities.
Prof. Dr. Rositsa Penkova Department of Information and In-service Teacher Training Sofia University
THE INCLUSION OF D/DEAF STUDENTS IN THE UNIVERSITIES OF TURIN, ITALY: SERVICES PROVIDED, INDIVIDUAL PLANS AND OPEN QUESTIONS
Carolina Carotta, Pamela Crepaldi Turin
Institute for the Deaf Enrico Dolza Turin Institute for the Deaf University of Turin
Abstract. The enrollment of d/Deaf students in the universities of Turin, Italy, has increased for the past 15 years. Each student is entitled to an individual plan and special educational services, such as sign language interpretation and specialized tutorships. However, results of this study highlight several issues, including high percentages of d/Deaf students dropping out from university and the lack of access to international mobility programs. Keywords: higher education, Deafness, Sign Language, Erasmus, UNCRPD, university Mrs. Carolina Carotta, Mrs. Pamela Crepaldi Turin Institute for the Deaf Mr. Enrico Dolza Turin Institute for the Deaf University of Turin
КАК ДА ПОСТЪПИМ, АКО ИМАМЕ СЪМНЕНИЕ, ЧЕ ДЕТЕ Е СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ?
Гергана Кирилова Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Резюме. Настоящото изложение има за цел да бъде в помощ на родители, учители в детски градини и ресурсни учители, които имат съмнения, че собственото им дете или съответно детето, с което работят, е със СОП. Въпреки многобройните статии, книги, разяснителни курсове и кампании все още голяма част от родителите и колегите не разбират какво точно включва понятието деца със СОП, какви са техните особености в развитието, възможностите им и най-вече, сблъсквайки се с такова дете с „проблеми“, какво биха могли да направят и към какви специалисти да се обърнат за помощ.
Keywords: resource teacher, integrated training, kindergarten, children with special educational needs
WHAT TO DO IF WE HAVE A SUSPICION THAT THE CHILD HAS SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS?
Abstract. This inquiry aims at assisting parents, kindergarten teachers and resource teachers who have doubts that their own child or another child, with whom they work has special educational needs. Despite the numerous articles, books, awareness courses and campaigns, many parents and colleagues still do not understand what exactly the term “SEN children” is, what their development characteristics, their opportunities are, especially when faced with a child with “problems” what could they do and to what professionals to turn up to for help.
Dr. Gergana Kirilova, Assist. Prof. University of Shumen
IBM SPSS STATISTICS ПРЕЗ ПЕДАГОГИЧЕСКИЯ ПОГЛЕД НА ДОЦ. Д-Р ЗОРНИЦА ГАНЕВА
Вяра Гюрова Софийски университет „Св. Климент Охридски“
IBM SPSS STATISTICS TROUGH THE PEDAGOGICAL POINT OF VIEW OF DR. ZORNITZA GANEVA, ASSOC. PROF.
Abstract. The article presents the new book of Dr. Zornotza Ganeva, Assoc. Prof., named “Discovering statistics using IBM SPSS Statistics”. It is the first book, written by a pedagogue about one of the most popular computer packages – “IBM SPSS Statistics”, which helps statistical processing of research data. The book, written as a handbook, helps in the understanding of research work’s essence, as well as the meaning of statistical information by its accessible language and style, sufficient explanations, useful information and “step by step” methodological approach. Prof. Viara Gyurova, DSc. Faculty of Education Sofia University