METAPHYSICS / МЕТАФИЗИКА
Другостта като философски проблем / [The Otherness as a Philosophical Problem] /
Валери Личев / Valeri Lichev – стр. 7
Нàгледът като интелектуално присъствие в битието / [Visuals as Intellectual Presence in Genesis] /
Илинида Маркова / Ilinida Markova – стр. 21
PHILOSOPHY OF HISTORY / ФИЛОСОФИЯ НА ИСТОРИЯТА
Рационалното и ирационалното в историята / The Rational and Irrational in History /
Здравко Иванов / Zdravko Ivanov – стр. 28
Руското славянофилство и западничество / [Russian Slavophilism and Westernization] /
Росен Рачев / Rosen Rachev – стр. 33
PHILOSOPHY AND THEOLOGY / ФИЛОСОФИЯ И БОГОСЛОВИЕ
За „пази се“ (Втор. 15: 9) и вниманието в исихазма / [“Beware” (Dent 15:9) and Attention of the Hesychasm]/
Димитър Петров / Dimitar Petrov – стр. 41
PHILOSOPHY AND STATE GOVERNANCE / ФИЛОСОФИЯ И ДЪРЖАВНО УПРАВЛЕНИЕ
Конфунций, Платон и някои проблеми на държавното и стопанско-то управление в България /
[Confucius, Plato and some Problems of the State and Economic Management in Bulgaria] /
Кирил Палешутски / Kiril Paleshutski – стр. 58
Предизвикателства пред националната държава и нейната трансформация в условията на глобализация
[Challenges in front of the Nation – State and its Transformations in the Process of Globalization] /
Мария Колева / Mariya Koleva – стр. 75
TEACHING PHILOSOPHY / ФИЛОСОФСКА ПРОПЕДЕВТИКА
Джон Дюи и преподаването на философия / [John Dewey and Teaching Philosophy] /
Валентина Тодорова / Valentina Todorova – стр. 84
BOOK REVIEW / НОВИ ЗАГЛАВИЯ
„Mobilis in mobili”: за движенията на съвременния човек между границите в пространството и времето /
Гергана Попова / Guergana Popova – стр. 95
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNAL
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 99
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 101
ДРУГОСТТА КАТО ФИЛОСОФСКИ ПРОБЛЕМ
Валери Личев
Институт за изследване на обществата и знанието – БАН
Резюме. Битието на другия е свързано с един от основните проблеми на модерното мислене. Според М. Theunissen неговото решение се разпростира между полюсите на собственото его и на всеобщия логос. Двата най-широко застъпени подхода са трансценденталната философия и философията на диалога. Съобразно тях разликата между другия „Ти“ и като „alter ego“ се интерпретира по различни начини. В. Waldenfels отбелязва, че модерната философия е изпитвала постоянен ужас от другия (horror alieni). Поради това тя се е опитала да му противодейства чрез: a) свеждането му до „своето“; б) откриването на подобаващото му се място в йерархично организирани редове; в) превръщането му в двигател на развитието; г) позоваването на универсални норми, които да притъпят противоречието между със „своето“.
Keywords: self, “I”, “you”, alter ego, philosophy of dialogue, transcendental philosophy
THE OTHERNESS AS A PHILOSOPHICAL PROBLEM
Abstract. The article examines the being of the other as one of the main problems of modern thinking. According to M. Theunissen its decision extends between the poles of transcendental “Ego” and universal logos. The two most important approaches are transcendental philosophy and philosophy of dialogue. B. Waldenfels notes that modern philosophy has experienced constant fear from the other (horror alieni). Therefore, it has tried to counteract it: a) by reducing it to “my self” b) by fi nding of its rightful place in hierarchically organized rows; c) by converting it into mover of development d) by referring to universal norms with the intention to dull the contradiction between “me” and the others.
Mr. Valeri Lichev
Institute for the Study of Societies and Knowledge
Bulgarian Academy of Sciences
НÀГЛЕДЪТ КАТО ИНТЕЛЕКТУАЛНО ПРИСЪСТВИЕ В БИТИЕТО
Илинида Маркова
Национална гимназия за хуманитарни науки и изкуства
„Константин Преславски“ – Варна
Резюме. Възможностите на човешкия интелект са едновременно ограничени и неограничени – от една страна, граничността му се обуславя от крайния обем познание, думи, граничност на света, от друга страна – неограничеността му е гарант за достигане до метанива на смисли, които да превърнат човека в метачовек. Комбинирането на сетивност и разумност е най-висшият опит да се гарантира интелектуалният просперитет на човешкия вид. Колкото и труден да е синхронът, колкото и „привързан“ да е човекът към сетивната информираност, не трябва да се ограничава само с нея. Достигането до мисловни структури си остава цел на всяко емпирично натрупване.
Keywords: visuals, sensitivity, sensibility, category, time, space, chronotope
VISUALS AS INTELLECTUAL PRESENCE IN GENESIS
Abstract. The capabilities of the human intelligence are limited and at the same time unlimited – on the one hand its fi niteness is determined by the limited knowledge, words, the fi niteness of the world. On the other hand its unlimitedness guarantees reaching meta-levels of sense which can turn humans in meta-humans. The combination of sensibility and sensitivity is the most sublime attempt in guaranteeing the prosperity of humankind. Although synchrony is diffi cult to achieve and despite the fact that we tend to be accustomed to the sensitive awareness we should not allow ourselves to be restricted by it. Achieving mental structures is the aim of every empirical accumulation.
Mrs. Ilinida Markova
Teacher of Philosophy
The National Secondary School of Humanities and Arts
„Konstantin Preslavski“
РАЦИОНАЛНОТО И ИРАЦИОНАЛНОТО В ИСТОРИЯТА
Здравко Иванов
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. Цел на представената статия е изследването на историята като битие (жизнена дейност на хората). Доколкото във визирания дискурс тя е продукт на действията на разумни същества, може да се предположи, че в нея доминира рационалното. Но една такава констатация се разминава с реалното състояние на нещата, което ни поднася хиляди примери за ирационални действия и исторически резултати. В този смисъл в статията се анализира поконкретно отношението между рационалното и ирационалното в историята, като се прави опит да се очертаят източниците на последното.
Keywords: history, actions, rational, irrational
RATIONAL AND IRRATIONAL IN HISTORY
Abstract. The aim of the article is to investigate history as being (the living activity of people). As a product of rational beings, it can be conceived as predominantly rational inquiry. However, a statement of this kind does not match the actual development of historical process. In this context, the article explores, in particular, the relation between the rational and irrational in history, by revealing the sources of irrationality.
Dr. Zdravko Ivanov, Assoc. Prof.
St. Cyril and St. Methodius
University of Veliko Turnovo
РУСКОТО СЛАВЯНОФИЛСТВО И ЗАПАДНИЧЕСТВО
Росен Рачев
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Pезюме. През четиридесетте години на XIX век в Русия окончателно се оформят двете основни обществено-политически, философски и геостратегически направления – славянофилството и западничеството. Споровете между тях са най-вече за пътя на обществено-историческото и културното развитие на родината им, както и за нейното призвание и мисия в света. Тази статия разглежда особеностите на двете направления при отстояване на техните позиции.
Keywords: slavophilism, westernization, Russia
RUSSIAN SLAVOPHILISM AND WESTERNIZATION
Abstract. During the 40s of the 19th century in Russia fi nally formed two major socio-political, philosophical and geostrategic directions – slavophilism and westernization. Their arguments are for the path of socio-historical and cultural development of their homeland, and her vocation and mission in the world. This article discusses the special features of the two directions in defence of their positions.
Dr. Rosen Rachev, Assist. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
ЗА „ПАЗИ СЕ“ (ВТОР. 15:9) И ВНИМАНИЕТО В ИСИХАЗМА
Димитър Петров
Резюме. Статията е посветена на библейското откровение „пази се“, „пази себе си“, „внимавай над себе си“ и кореспондиращите с него „вглеждай се в себе си“ и „изследвай себе си“. В нея е изведено това, което в Стария и Новия завет е казано чрез тях. Акцентът е поставен върху фундаменталната роля, която те придобиват в патристиката, превръщаща вниманието или внимателното „влизане в себе си“ и следващото го самопознание и самоохраняване на аскета в непрестанно „упражнение“, в основно занимание, съпътстващо неговия начин на живот и водещо до самоусъвършенстване, исихия, обожение, единение с Бога и спасение.
Keywords: attention, entry into your self, protect your self, observe your self, examine your self, hesychia
“BEWARE” (DENT 15:9) AND ATTENTION OF THE HESYCHASM
Abstract. This article is dedicated to the biblical revelations “protect your self”, “watch after your self” and the corresponding “observe your self” and “examine your self”. It lays out what is meant through these in the Old and New Testament. Accent is given to the fundamental role these acquire for the Patristic, which transforms the attention and the attentive “entry into your self”, and the consequent self-knowing and self-preservation of the ascet into continuous “exercise”, into the main occupation accompanying his way of life and leading to self-perfection,
hesychia, engodment, unity with God and salvation.
Mr. Dimitar Petrov
New Brunswick, Canada
КОНФУЦИЙ, ПЛАТОН И НЯКОИ ПРОБЛЕМИ НА ДЪРЖАВНОТО И СТОПАНСКОТО УПРАВЛЕНИЕ В БЪЛГАРИЯ
Кирил Палешутски
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Статията представя някои идеи на Конфуций и Платон за управлението на държавата, или по-точно до каква степен те са приложими за модерно управление. Опитваме се да подкрепим гледната точка, че философските възгледи са необходими на мениджърите, чиято основна роля е координацията. Третира се взаимодействието разум – воля, както и тяхната връзка с нивата на управлението. Правят се конкретни предложения за подобряване на икономическото и държавното управление в България.
Keywords: politics, will, mind, education
CONFUCIUS, PLATO AND SOME PROBLEMS OF THE STATE AND ECONOMIC MANAGEMENT IN BULGARIA
Abstract. In this article Confucius’s and Platon’s ideas about the state management, to be more precise, to what extent their ideas are applicable for the modern management. We are trying to support the point of view, that philosophical outlook is necessary for the top managers, whose main role is co-ordination. The interaction “ mind – will ” is treated as well as their connection with the levels of the management.We offer concrete proposals for the improvement of the economic and state management in Bulgaria.
Dr. Кiril Paleshutski, Assoc. Prof.
South-West University „Neofi t Rilski“
Blagoevgrad, Bulgaria
ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД НАЦИОНАЛНАТА ДЪРЖАВА И НЕЙНАТА ТРАНСФОРМАЦИЯ В УСЛОВИЯТА НА ГЛОБАЛИЗАЦИЯ
Мария Колева
Резюме. В статията са разгледани два модела на националната държава – този на Агамбен и Хабермас. За Агамбен лагерът е парадигма за изграждането на съвременната национална държава. Той свързва концепциите за суверенността и биополитиката в разработването на своя модел. Хабермас, от своя страна, изследва процесите на глобализация и чрез механизми на отваряне на националната държава изяснява специфики на трансформацията й.
Кeywords: sovereignty, nation – state, human rights, biopolitics, camp, gobalization
CHALLENGES IN FRONT OF THE NATION – STATE AND ITS TRANSFORMATIONS IN THE PROCESS OF GLOBALIZATION
Abstract. In the article are investigated two models of the nation – state – Agamben’s and Habermas’s models. According to Agamben the camp is a paradigm of constructing of the contemporary nation – state. He binds the concepts of sovereignty and biopolitics in his model. Habermas on his side investigates the process of globalization and through mechanisms of opening of the nation – state explains specifi cs of its transformation.
Dr. Mariya Koleva
ДЖОН ДЮИ И ПРЕПОДАВАНЕТО НА ФИЛОСОФИЯ
Валентина Тодорова
СОУ „Йоан Екзарх Български“ – Шумен
Резюме. Статията цели кратка реконструкция на философията на образованието в класическия труд на Джон Дюи Демокрация и образование с акцент върху препоръчаната от Дюи интерактивност в образованието и натурализма му. Резултатите от реконструкцията се прилагат към съвременната ситуация на преподаване на философия в България и са придружени с изводи и критична оценка относно последната.
Keywords: education, philosophy, interactivity, naturalism
JOHN DEWEY AND TEACHING PHILOSOPHY
Abstract. The article reconstructs John Dewey’s position in his classical work Democracy and Education, emphasizing on the idea of educational interactivity and Dewey’s naturalism. The results from this reconstruction are then applied to the contemporary philosophical education in Bulgaria and complemented by a critical evaluation of the latter.
Mrs. Valentina Todorova
High school „Yoan Ekzarh Balgarski“