FOREWORD / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ
CONTEMPORARY PHILOSOPHY / СЪВРЕМЕННА ФИЛОСОФИЯ
The Norwegian Perspective on von Wright’s Theory of Environmental Hysteria
/ Silviya Serafimova
Отвори пълния текст
POLITICAL PHILOSOPHY / ПОЛИТИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ
Ксенофобия и мултикултурализъм: накъде ще поеме Европа?
[Xenophobia and Multiculturalism: Which Road is Europe going to take?]
/ Дончо Градев, Александър Маринов / Doncho Gradev, Аleksandar Маrinov
Отвори пълния текст
Нетокрацията – новата класа в мрежовото общество
[Netocracy – the New Class in the Net Society]
/ Васил Сивов / Vasil Sivov
Отвори пълния текст
PHILOSOPHICAL ANTHROPOLOGY / ФИЛОСОФСКА АНТРОПОЛОГИЯ
Феноменологията на човешкия живот според Арент
[The Phenomenology of Human Life according to Arendt]
/ Луиса Пас Родригес Суарес / Luisa Paz Rodríguez Suárez
Отвори пълния текст
PHILOSOPHY OF ARTS / ФИЛОСОФИЯ НА ИЗКУСТВОТО
Документалното кино като поле на взаимното проникване на индивидуалните светове
[Documentary as a Field of Interactions in Individual Worlds]
/ Ирина Китова / Irina Kitova
Отвори пълния текст
Как социално ангажираното кино се „превърна“ в арткино
[How Socially engaged Cinema “turned into” Art Cinema]
/ Христо Симеонов / Hristo Simeonov
Отвори пълния текст
PHILOSOPHY OF EDUCATION / ФИЛОСОФИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Функции на философията в средното образование в България
[Functions of Philosophy in Bulgarian Secondary Education]
/ Димитър Елчинов, Николета Николова / Dimitar Elchinov, Nikoleta Nikolova
Отвори пълния текст
BOOK REVIEW / ИНТЕРЕСНИ ЗАГЛАВИЯ
Сборник Философски опити – една впечатляваща академична традиция
[The Collection Philosophical Attempts – an Impressive Academic Tradition]
/ Силвия Кръстева / Silviya Kristeva
Отвори пълния текст
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ-BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
THE NORWEGIAN PERSPECTIVE ON VON WRIGHT’S THEORY OF ENVIRONMENTAL HYSTERIA
Silviya Serafimova
Bulgarian Academy of Sciences
Abstract. This paper analyzes the theory of provocative pessimism, as displayed by the Finnish philosopher Georg Henrik von Wright, which concerns, among many other issues, the justification of what he defines as environmental hysteria. By exploring the genealogy of the ‘tragic contradiction’ between knowledge and acting in von Wright’s sense, I outline how some of the problems regarding the negative consequences of sustainable development find their similar interpretation in the works of some of the most prominent Norwegian philosophers and environmental activists such as Hartvig Sætra, Arne Næss, Sigmund Kvaløy and Gunnar Skirbekk. Regarding the impact of sustainable development on environmental politics, some concerns about the need of improving life quality, as represented by von Wright, Kvaløy and Skirbekk are explored. Last but not least, I investigate how von Wright, Sætra, Næss, Kvaløy and Skirbekk find the roots of (provocative) pessimism in the increasing challenges to our human condition
Keywords: von Wright, environmental hysteria, provocative pessimism, environmental politics, Norwegian environmental philosophies
Dr. Silviya Serafimova, Assist. Prof.
Institute for the Study of Societies and Knowledge
Bulgarian Academy of Sciences
КСЕНОФОБИЯ И МУЛТИКУЛТУРАЛИЗЪМ: НАКЪДЕ ЩЕ ПОЕМЕ ЕВРОПА?
Дончо Градев, Александър Маринов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията включва анализ на проблемната ситуация в Европа, свързана с последиците от политиките на мултикултурализъм и тяхното отражение върху феномените на ксенофобия. Изтъква се необходимостта от сериозна критична дискусия относно комплекса от политики и практики, известен като „мултикултурализъм“, тъй като учените отдавна са подсказвали очерталите се проблеми, но влиятелни политически и икономически фактори не са имали желание да чуят и осмислят научните доводи. Научните идеи за ксенофобията се прилагат избирателно, не се посочват същностните пороци в тази концепция и практика. Подменят се реалните проблеми, явленията не се назовават с истинските им имена. В този контекст се изясняват редица конкетни непълноти и противоречия в протичащата през последните години европейска дискусия за политиките на мултикултурализъм.
Keywords: multiculturalism, xenophobia, contradictions of multiculturalism policies
XENOPHOBIA AND MULTICULTURALISM: WHICH ROAD IS EUROPE GOING TO TAKE?
Abstract. The article includes analysis of the consequences of the policies and practices, known as multiculturalism, focused on xenophobia and related phenomena. Autors stress the need of impartial scientific debate on multiculturalism, having in mind several theoretical contributions in the field. Situation is worsening because of powerful political and economic interests, influencing the onesided and/or selective application of scientific knowledge available. Special attention is devoted to several specific contradictions in the ongoing European discussion on multiculturalism policies.
Prof. Doncho Gradev, Sc.D.
Faculty of Philosophy
Sofia University
Prof. Dr. Аleksandar Маrinov
Faculty of Philosophy
Sofia University
НЕТОКРАЦИЯТА – НОВАТА КЛАСА В МРЕЖОВОТО ОБЩЕСТВО
Васил Сивов
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Авторът анализира процесите на формиране на нови политически режими в условията на еволюция на глобалното информационно общество. Разгледани са виртуалните механизми на управление на обществото, прилагани от действащите елити при упражняването на властта, и информационното въздействие върху широките социални слоеве. Специално внимание се обръща на сложния противоречив характер на революцията в комуникациите, коренно променяща характера на съвременния политически живот. Обосновава се появата на нетокрацията като нова управляваща класа в мрежовото общество.
Keywords: Netocracy, virtual societies, digital politics, consumtariat, virtual class
NETOCRACY – THE NEW CLASS IN THE NET SOCIETY
Abstract. The author analyzes the process of formation of a new political regime under the conditions of genesis of global information society. Considered in the article are virtual mechanisms, methods and ways of social government by ruling elites in the new historical epoch. Special attention is paid to the complex, contradictive character of the revolution in communications, reforming the process of alteration of the world socium, greatly influencing the character of formation of the new political regime. Object of the research is the emerging of netocracy as a new class in the net society.
Dr. Vasil Sivov, Assoc. Prof.
South-West University “Neofit Rilski”
Blagoevgrad, Bulgaria
ФЕНОМЕНОЛОГИЯТА НА ЧОВЕШКИЯ ЖИВОТ СПОРЕД АРЕНТ
Луиса Пас Родригес Суарес
Университет на Сарагоса, Испания
Резюме. В тази статия се прави опит да се покаже феноменологическото значение на изследванията на Арент за човешкия живот, както и степента, в която те са конституирани като философска антропология с постметафизически характер. Тази интерпретация е тясно свързана с нейните понятия за действие и идентичност.
Keywords: phenomenology, human life, philosophical anthropology, Arendt
THE PHENOMENOLOGY OF HUMAN LIFE ACCORDING TO ARENDT
Abstract. This article tries to show the phenomenological sense of the Arendtian investigation on the human life and to what extent it is constituted as a postmetaphysical philosophical anthropology, an interpretation that would be closely linked to her notions of action and identity.
Prof. Dr. Luisa Paz Rodríguez Suárez
Department of Philosophy
University of Zaragoza
Translated form Spanish / Превод от испански:
Lazar Koprinarov / Лазар Копринаров
ДОКУМЕНТАЛНОТО КИНО КАТО ПОЛЕ НА ВЗАИМНОТО ПРОНИКВАНЕ НА ИНДИВИДУАЛНИТЕ СВЕТОВЕ
Ирина Китова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Идеята за филм и осъществяването на един филм създават потенциално поле на взаимовръзки и взаимодействия, в което съществува паралелният свят на киното и на индивидуалното преживяване всеки отделен филм като реалност. В документалното кино обективната действителност, реконструирана във филмова реалност, среща индивидуалните светове на авторите, героите и зрителите чрез способността на всеки човек (включително и за всеки зрител) да разбира себе си, другите и света. Това е възможност да видим света през погледа на другия, но и чрез филма да се обърнем „навъре“ към самите себе си. Документалният подход предполага много по-силно впечатление за автентичност на представените светове, герои и истории, отношение към истината през конкретността на образа, своеобразно остойностяване на художественото послание като екзистенциална норма.
Keywords: documentary, movies, individual, interaction, authenticity
DOCUMENTARY AS A FIELD OF INTERACTIONS IN INDIVIDUAL WORLDS
Abstract. A film idea and its realization are creating a potential field of relationships and interactions in which there are two worlds, the world of the cinema and the world of the individual experience, and every film is a reality. An objective reality in documentary movies is reconstructed in a film reality and meets individual worlds of authors, characters and viewers through the ability of each person (including any spectator) to understand himself/herself, others and the world.
This is an opportunity to see the world through the eyes of others, but also we turn our attention inward. The documentary approach implies much stronger impression of authenticity of the worlds, characters, stories, also feels strongly about the truth in the concrete form of the image and evaluates the artistic message as an existential standard.
Dr. Irina Kitova, Assist. Prof.
Cinema Department
South-West University “Neofit Rilski”
КАК СОЦИАЛНОАНГАЖИРАНОТО КИНО СЕ „ПРЕВЪРНА“ В АРТКИНО
Христо Симеонов
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Съвременната ситуация на масово потребление на филми и на развитието на популярна филмова критика наложи едно размиване на класически понятия като социално кино и арткино. Ако един филм представя социална история, сниман е натуралистично, има главни герои от бедните прослойки, представени на екрана от непрофесионални актьори или актьори, които не са известни – тогава има голяма вероятност филмът да бъде определен като „арткино“ или като „реплика“ на филмите на Дарден, днес едни от най-ярките социално ангажирани режисьори. Популярната култура определя всеки филм, който не е произведен с пазарна цел, като арткино. Това широко прието противопоставяне автоматично разделя публиката на две според привичните й предпочитания и я лишава от възможноста за ново различно преживяване. И двете страни стоят на дистанция, но в крайна сметка, губещи са филмите, вкарани в рамката на широкото понятие „артфилм“ – така те автоматично губят публика, която не би се припознала с това понятие.
Keywords: socially engaged cinema, artcinema, audience, culture, movies
HOW SOCIALLY ENGAGED CINEMA “TURNED INTO” ART CINEMA
Abstract. The contemporary situation of mass cinema consumption and the development of popular film critic imposed a dilution of some of the classical concepts such as socially engaged cinema and art cinema. If a film tells a social story and is shot in a naturalistic way, with main characters that come from the poor stratum, featuring non-professional or infamous actors – there is a big chance for this film to be defined as “art cinema” or as a replica of the films of the Dardenne brothers, who are now among the most noticeable socially engaged directors. Pop culture characterizes each film, that hasn’t been created for commercial purpose, as an “art film”. This widespread distinction automatically splits the audience, according to its primal preferences and takes away its chance for a new and different experience. Both of the sides keep a distance from each other, but in the end the lost is for the films themselves, stuck into the frames of the vague “art film” concept – that’s how they are deprived from audience that wouldn’t identity with this concept.
Hristo Simeonov, PhD Student
Faculty of Arts
South-West University “Neofit Rilski”
ФУНКЦИИ НА ФИЛОСОФИЯТА В СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ
Димитър Елчинов, Николета Николова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Текстът представя в общ вид функциите на философията за средното образование в България. Тези функции са: 1) философията, като дейност, упражнява езиковите компетентности и изяснява говоренето с цел да се разработят и прилагат критерии за смисленост на изказванията; 2) в диалогичната си форма философията създава условия за аргументация, изразяваща се в обосноваване и промяна на позицията; 3) като социалнозначима дисциплина, тя развива в изключителна степен комуникативните умения на ученика, което я характеризира като специфична културна техника без аналог в друга учебна дисциплина. Структурата на текста е оформена в съответствие с посочените предназначения на философията за култивирането на социалната адаптивност и критическата грамотност на ученика в съвременното българско училище. Също така текстът частично се основава на наблюдения върху образователния процес по философия в България.
Keywords: philosophy, education, analysis, argumentation, communication, dialogue
FUNCTIONS OF PHILOSOPHY IN BULGARIAN SECONDARY EDUCATION
Abstract. The article succinctly presents the functions of Philosophy in Bulgarian high school education. These functions include: 1) exercising of linguistic competencies and clarification of verbal behaviour as to help students construct and apply criteria for meaningful statements; 2) when Philosophy is practiced in a dialogical format it serves as a precondition for learning argumentation, justification, and gives one better ability to change their position on the basis of a rational inquiry; 3) аs a social discipline, Philosophy develops the communicative abilities of the students and serves as a unique cultural technique. The text follows the descriptions of these crucial functions and is partly based on direct observations on the current educational status quo in Bulgaria.
Dr. Dimitar Elchinov, Assoc. Prof.
Sofia University
Nikoleta Nikolova, Assist. Prof.
Sofia University
СБОРНИК ФИЛОСОФСКИ ОПИТИ – ЕДНА ВПЕЧАТЛЯВАЩА АКАДЕМИЧНА ТРАДИЦИЯ
Силвия Кръстева
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Сборник Философски опити е академично издание на специалност „Философия“ в Югозападния университет, което вече петнадесет години от 2002 – 2017 г. представя върховите постижения на студентите по философия и техните преподаватели в Югозападния университет. Сборникът се е превърнал в научен форум за свободно и творческо поставяне на проблемите на теоретичното философстване, за търсене и демонстриране на иновативни резултати в процеса на обучението по философия и на изследователското откриване на актуалното и новото в хоризонта на съвременното философстване. Дванадесетте тома на сборника Философски опити представят тези резултати в тематичните раздели: онтология, гносеология, философия на историята, логика, психоанализа, немска класическа философия, философия на XIX век, постмодерна философия.
Keywords: the collection Philosophical attempts, ontology, epistemology, philosophy of history, logic, psychoanalysis, classical German philosophy, philosophy of 19-th century, postmodern philosophy.
THE COLLECTION PHILOSOPHICAL ATTEMPTS – AN IMPRESSIVE ACADEMIC TRADITION
Abstract. The collection Philosophical Attempts is an academic edition of speciality of Philosophy in South-West University, Blagoevgrad. During already for 15 years, 2002 – 2017, the collection represents the best achievements of the students in philosophy and their teachers from South-West University. The collection has become a scientific forum for free and heuristic exploring the philosophical problems, for researching and demonstrating the innovative results in the teaching process in philosophy and in discovering the actual and new themes in the horizon of contemporary philosophizing. The twelve volumes of the collection Philosophical Attempts represents these results in the areas of ontology, epistemology, philosophy of history, logic, psychoanalysis, classical German philosophy, philosophy of 19-th century, postmodern philosophy.
Dr. Silviya Kristeva, Assist. Prof.
South-West University “Neofit Rilski”