CONTEMPORARY PHILOSOPHY / СЪВРЕМЕННА ФИЛОСОФИЯ
An Examination of Superluminal Motion
/ Argun Abrek Canbolat – стр. 127
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
METAPHYSICS / МЕТАФИЗИКА
Метакритика над пуризма на разума (1784 г.)
[Metacritique on the Purism of Reason (1784)]
/ Йохан Георг Хаман / Johann Georg Hamann– стр. 135
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Prius’ът в Хегеловата онтология
[The Prius in Hegel’s Ontology]
/ Иво Минков / Ivo Minkov – стр. 151
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
PHILOSOPHY OF EDUCATION / ФИЛОСОФИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Отново за философския учебен текст – между „даденото“ и „хоризонтите“, и тяхната интерпретация
[Again for the Philosophical Educational Text – between the “Predetermined” and the “Horizons”, and their Interpretation]
/ Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rasheva-Merdzhanova– стр. 1161
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
За принципа на хуманизма в съвременното образование
[About the Principle of Humanism in Education]
/ Николета Михалева / Nikoleta Mihaleva– стр. 179
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
PSYCHOLOGY / ПСИХОЛОГИЯ
Български психоаналитични подстъпи към литературното творчество: забравени имена
[Bulgarian Psychoanalytical Approaches to Literature: Some Forgotten Names]
/ Нина Димитрова / Nina Dimitrova – стр. 191
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Как да овладеем своя гняв преди той да ни овладее
[How to Control your Anger before it Controls you]
/ Димитър Богданов / Dimitar Bogdanov – стр. 205
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
BOOK REVIEW / ИНТЕРЕСНИ ЗАГЛАВИЯ
Начинаните в пределите на чистата метафизика
[An Endeavor in the Boundaries of Pure Metaphysics]
/ Силвия Кръстева / Silviya Kristeva– стр. 222
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ-BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 232
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 234
AN EXAMINATION OF SUPERLUMINAL MOTION
Argun Abrek Canbolat
Canakkale Onsekiz Mart University, Turkey
Abstract. In this work, the debate between Yuri Balashov and Hud Hudson is reviewed in terms of the views put forward by Tim Maudlin. It seems that Maudlin’s view can shed light on the debate and may ensure new discussions and perspectives. Hudson, posing an interesting thought experiment, says that superluminal motion is possible whereas Balashov argues to the contrary. If we take into account what Tim Maudlin suggests in the first chapter of his book The Metaphysics within Physics, namely, that “laws of nature ought to be accepted as ontologically primitive,” we can interpret Balashov-Hudson debate from a new perspective. It can be said that Balashov would be taking a step forward if we were to take into account Maudlin perspective.
Keywords: Superluminality; four-dimensionalism; Maudlin; Balashov; Hudson
МЕТАКРИТИКА НАД ПУРИЗМА НА РАЗУМА
(1784 г.)
Йохан Георг Хаман
Резюме. В това си кратко есе авторът Йохан Георг Хаман критически реагира срещу самата сърцевина на Кантовия антиметафизичен проект, като се опитва да покаже, че разграничението между аналитични и синтетични съждения, от една страна, и между чисти нагледи и понятия, от друга страна, изобщо не засяга скритите закони на езика. Той повдига претенцията, че определени форми на самия живот, показващи се в различни видове творчески артефакти като част от всяка човешка изява – бидейки решително подкрепени от религиозния опит в юдео-християнската традиция – със сигурност водят (по един изненадващо актуален днес начин) към множество сериозни приноси от гледна точка по-дълбокото разбиране корените на нашия разум, на неговите въобразителни и морално-релевантни открития и/или откровения.
Keywords: Kant; critique; reason; receptivity; spontaneity; sound; letter; meaning; metaphysics; language.
Translated form German / Превод от немски:
Kosta Bentchev / Коста Бенчев
PRIUS’ЪТ В ХЕГЕЛОВАТА ОНТОЛОГИЯ
Иво Минков
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. В статията топологизирането на проблема за основанията на Науката се преплита с Абсолютния дух, като саморазгръщащ се, както и с опита за утвърждаване на „тъждеството на битие и мислене“. Нещо повече, рационално построената Хегелова онтология придобива различна, евристична, но не ирационалистична интерпретация. По-конкретно, представя се възможността за разглеждане на Хегеловата спекулативна нравственост в метафизичен ракурс.
Keywords: Being; thought; identity; ontology; Spirit; speculative ethical life
THE PRIUS IN HEGEL’S ONTOLOGY
Abstract. The article interlaces the problem about basis and foundations of Science, its topology with Absolute spirit as self-deployment, so as with the attempt to affirm the “identity of being and thought”. Furthermore, the rational construction of Hegel’s ontology acquire different, heuristic, but not irrational interpretation. More specifically, it points out the possibility to consider Hegel’s speculative ethical life in metaphysical aspect.
Mr. Ivo Minkov
South-West University “Neofit Rilski”
ОТНОВО ЗА ФИЛОСОФСКИЯ УЧЕБЕН ТЕКСТ – МЕЖДУ „ДАДЕНОТО“ И „ХОРИЗОНТИТЕ“ И ТЯХНАТА ИНТЕРПРЕТАЦИЯ
Яна Рашева-Мерджанова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Човешкото слово се извършва и завършва в текста. А човешкото дело се извършва и завършва в словото. Така текстът е не само множествен модел на света, но модел и проект на нашето собствено поведение. Философският учебен текст е натоварен с уникалната отговорност да запознае и да интериоризира чрез себе си Логоса за младите хора. Но още повече – да ги поведе към техните собствени хоризонти. Ето защо изграждането на този труден мост между даденото обозначение и хоризонтните интерпретации на текста е предмет на пореден методически опит – за синергия на рамкираната технология и отворената импровизация.
Keywords: text; interpretation; didactic translations; technology for interpretation; conceptual diagrams; heuristic patterns
AGAIN FOR THE PHILOSOPHICAL EDUCATIONAL TEXT – BETWEEN THE „PREDETERMINED“ AND THE „HORIZONS“, AND THEIR INTERPRETATION
Abstract. Human speech begins and ends within text. Human act begins and ends within speech. Thus text is not just a multifaceted model of the world, but it is also a model and a project of our own behaviour. The philosophical educational text bears the unique responsibility to introduce and internalise through itself the Logos of the youth. In addition, it must lead and introduce them to their own individual horizons. This is why this strenuous construction of the bridge between the predetermined indication and the horizon-based interpretations of the text is yet another methodical experiment – to achieve a state of synergy between the framed technological process and open improvization.
Prof. Yana Rasheva-Merdzhanova, Sc.D.
Faculty of Pedagogy
University of Sofia “St. Kliment Ohridski”
ЗА ПРИНЦИПА НА ХУМАНИЗМА В СЪВРЕМЕННОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Николета Михалева
Икономически университет – Варна
Резюме. Статията прави опит да разкрие основанията за дълбоката криза на съвременното образование, които се коренят в недооценяването на принципа на хуманизма. Изхожда се от тезата, че университетът не е само организация за постигане на прагматични цели, а преди всичко място за подготовка както на добри професионалисти, така и на културни и морални личности, т.е. да се прилага и осмисля духът на хуманизма. Разглежда се ролята на концепцията за човешкия потенциал в системата на образованието, която се явява базисен фактор за формиране на личността.
Keywords: еducation; crisis; humanism; professionalism; human potential; humanistic expertise
ABOUT THE PRINCIPLE OF HUMANISM IN EDUCATION
Abstract. The article attempts to uncover the reasons for the deep crisis of modern education, which is rooted in the underestimation of the principle of humanism. It is based on the thesis that the University is not only an organization for the achievement of pragmatic goals but above all a place for the preparation of both good professionals and cultural and moral persons, To apply and understand the spirit of humanism. It examines the role of the concept of human potential in the education system, which is a key factor in the formation of the personality.
Dr. Nikoleta Mihaleva, Assos. Prof.
University of Economics
БЪЛГАРСКИ ПСИХОАНАЛИТИЧНИ ПОДСТЪПИ КЪМ ЛИТЕРАТУРНОТО ТВОРЧЕСТВО: ЗАБРАВЕНИ ИМЕНА
Нина Димитрова
Българска академия на науките
Резюме. Статията представя обща картина на приложението на психоаналитичното учение върху художествената литература у нас, осъществявано през междувоенния период. Тя се стреми да попълни липсите и празнотите в тази картина, рисувана от изследователите досега, съсредоточавайки се върху приноса на забравени или малко известни автори. Заключението на текста гласи, че те споделят стремежа на останалите български психоаналитици да използват това учение едновременно и като точна наука, и като херменевтика.
Keywords: Bulgarian psychoanalysis, hermeneutics
BULGARIAN PSYCHOANALYTICAL APPROACHES TO LITERATURE: SOME FORGOTTEN NAMES
Abstract. The paper gives a bold outline of the interwar Bulgarian psychoanalytical interpretation of literature. The author of this study strives to fill in the shortages and gaps made by the researchers until now and concentrates on the contribution of some forgotten or little-known names. The research results maintain that these Bulgarian psychoanalysts share the common striving to use the doctrine equally as science and as hermeneutics.
Prof. Nina Dimitrova, DSc.
Institute for the Study of Societies and Knowledge
Bulgarian Academy of Sciences
КАК ДА ОВЛАДЕЕМ СВОЯ ГНЯВ, ПРЕДИ ТОЙ ДА НИ ОВЛАДЕЕ
Димитър Богданов
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Настоящата статия е посветена на гнева и как може всеки един човек, попаднал в клопките на тази негативна емоция, да се справи с него. В нея авторът разкрива зловещата страна на гнева като емоция, която разрушава личните взаимоотношения, довежда до агресивни прояви и дори до насилие, може да доведе до сърдечносъдови болести, както и до сериозни и драматични последици, като емоционален и личен стрес и дистрес, депресия, вина, неловкост, чувство за загуба на контрол и липса на увереност в общуването с другите хора. Тук са представени няколко мита, голямо разнообразие от методи и техники за справяне с гнева, базирани на принципите на рационално-емоционалната поведенческа терапия в психологията.
Keywords: anger; emotion; aggression; aggressive behavior; rational emotive behavior therapy.
НOW TO CONTROL YOUR ANGER BEFORE IT CONTROLS YOU
Abstract. This article is dedicated to the anger and how it can every single person trapped by an this negative emotion to deal with it. The author reveals the the sinister side of the anger as an emotion which destroys the personal relationships, leads to aggressive behaviors and even violence can lead to cardiovascular diseases and serious and dramatic consequences such as emotional and personal stress and distress, depression, guilt, embarrassment, feelings of loss of control and lack of confidence in communicating with others. Here are some myths, а wide variety of methods and techniques for dealing with anger, based on the principles of the rational emotive Behavior Therapy in psychology.
Dr. Dimitar Bogdanov
Department of Psychology
Faculty of Education
University оf Plovdiv “Paisii Hilendarski”
НАЧИНАНИЕ В ПРЕДЕЛИТЕ НА ЧИСТАТА МЕТАФИЗИКА
Силвия Кръстева
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Сборникът Назад към метафизиката предлага тематичен дискурс към една все по-усилваща се тенденция във философията на XXI век: да се обсъждат проблемите на съвременната метафизика и да се търси теоретичното им разрешаване с целия екзистенциално-драматичен патос на същинското философстване. В това обръщане назад, към първите начала на чистата метафизика, е призивът в заглавието, но призив, манифестиран като програма пред днешните философи. В първия раздел – Метафизически концепти – се повдигат въпроси за абсолюта, за първите основания, за битието, познанието и човека, като въпроси, които днес философстването трябва да преосмисли. Вторият раздел – Историко-философски интерпретации – разгръща дискусии за теоретичните постройки и системи, които предопределят хоризонта на съвременното философстване, а така и са основа едва чрез връщането към която можем да погледнем към новите области на чистата метафизика. В това търсене се обсъжда и краят на метафизиката – в третия раздел Постметафизични деструкции на метафизиката, но като преосмисляне на Хайдегеровия обрат към езика като поле за пренамиране на смисъла на битието.
Keywords: metaphysics; subject matter of metaphysics; ethics; philosophy of German idealism; Heidegger; critique of metaphysics
AN ENDEAVOR IN THE BOUNDARIES OF PURE METAPHYSICS
Abstract. The collection Back to Metaphysics offers a thematic discourse of a tendency, which is even more increasing from the beginning of 21-st century: the problems of contemporary metaphysics are to be discussed and their solutions to be found with the whole existential-dramatic pathos of philosophical questioning. In this turning back, back to the first foundations of pure metaphysics, the appeal in the title is proclaimed, but appeal manifested as a program, which the contemporary philosophers should follow. The first chapter Metaphysical Concepts arises the questions about the absolute, the first grounds, concerning being, knowledge and humanity, as questions to which the nowadays philosophizing must find answers. The second chapter Historico-Philosophical Interpretations develops discussions on the theoretical systems and constructions determining the horizons to the contemporary philosophy, and in such way represents the basis as the returning point from which on to see and to gain the new areas of pure metaphysics. In this search the end of metaphysics is also discussed – in the third chapter Postmetaphysical Destructions of the Metaphysics, but taken in the dimensions of Heidegger’s turn to language as a field for re-finding the meaning of Being.
Dr. Silviya Kristeva, Assist. Prof.
South-West University “Neofit Rilski”