VOCATIONAL EDUCATION
JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH
ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ
VOLUME 19, 2017 / ГОДИНА XIX, 2017
Annual Contents / Годишно съдържание
PAGES / СТРАНИЦИ
Number 1 / Книжка 1: 1 – 116
Number 2 / Книжка 2: 117 – 236
Number 3 / Книжка 3: 237 – 356
Number 4 / Книжка 4: 357 – 484
Number 5 / Книжка 5: 485 – 612
Number 6 / Книжка 6: 613 – 748
EVENTS / ХРОНИКА
519 – 526 Пътища за подобряване на оценяването и признаването на резултати на учащите [Ways for Improving Assessment and Recognition of Student Outcomes] / Емилияна Димитрова / Emiliana Dimitrova
693 – 698 ЕК приема инициатива за насърчаване на чиракуването в Европа [EC Adopts Initiative to Boost Apprenticeships in Europe] / Генерална дирекция „Заетост, социални въпроси и приобщаване“ на EK / DG Employment, Social Affairs & Inclusion of EC
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
169 – 171 Помощ за обучаващите се: oбучение на възрастни по счетоводство [Help for Students: Adult Education in Accounting] / Ирена Димитровска-Андреева / Irena Dimitrovska-Andreeva
172 – 176 Церемонията „Ученик на годината“ – да изберем най-достойния от най-достойните [The “Student of the Year” Ceremony – to Choose the Best among the Best] / Емил Иванов Терзийски / Emil Ivanov Terzijski
282 – 288 Най-добрият начин да предвидиш бъдещето, е да го създадеш сам [The Best Way to Predict the Future Is to Create It Yourself] / Йорданка Чавдарова / Yordanka Chavdarova
393 – 398 Училище на село – член на Системата на асоциираните към ЮНЕСКО училища [About a Village School, Мember of the UNESCO Associated Schools Project] / Маруся Бочукова / Marussia Bochukova
690 – 692 Мобилното приложение VEO и опитът на един български директор [The Mobile Application VEO and the Experience of a Bulgarian Principal] / Снежана Ангелова / Snejana Angelova
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
29 – 32 Професионалното развитие на учителите – гаранция за добри резултати и предпоставка за реформа [Vocational Development of Teachers – a Guarantee about Good Results and a Prerequisite for Reforms] / Емилияна Димитрова / Emiliana Dimitrova
143 – 145 Нови възможности за квалификация с нови специалности [New Opportunities for Training in New Specialties] / Янка Василева / Janka Vassileva
261 – 265 Scientix – общността за научно образование в Европа [Scientix – the Community for Science Education in Europe] / Цеца Христова / Tzetza Hristova
513 – 518 Прилагане на услуга за професионална ориентация и реализация на лица с увреждания в Република Кипър [Implementation of Service for Professional Orientation and Realization of Persons with Disabilities in the Republic of Cyprus] / Милен Замфиров, Михайлица Хараламбус / Milen Zamfirov, Mihaylitsa Charalambous
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
8 – 19 Рефлексивното ученическо портфолио като средство за активизиране на самопознанието [Self-Reflection Student Portfolio as Means of Accelerating Self-Knowledge] / Мария Проданова / Mariya Prodanova
20 – 21 Професионалното образование в област Кюстендил [Vocational Education in Kyustendil Region] / Радостина Новакова / Radostina Novakova
22 – 28 Професионалното образование в област Пазарджик – традиции, постижения, предизвикателства [Vocational Education in Pazardzhik Region – Traditions, Achievements, Challenges] / Кирил Белев / Kiril Belev
123 – 132 The “Food on Canvas” Training Course as a Creative Approach to Cross-Curricular Learning / Elena Sayanova
133 – 142 Синергия между функциите фасилити мениджмънт и управление на човешките ресурси в съвременните организации [Synergy Between the Functions Facility Management and Management of Human Resources in Modern Organizations] / Александър С. Марков / Alexander S. Markov
363 – 369 Издръжката като компонент от държавния бюджет – фактор за постигане на основните цели на средното образование [Funding as a Component of Delegated Budgets – a Factor for Achieving the Main Goals of Secondary Education] / Самуил Шейнин / Samuil Sheynin
243 – 260 Използването на проектобазиран метод и интердисциплинарен подход към учебния процес в професионалното образование [Fostering the Project-based Method and Interdisciplinary Approach in Vocational Education] / Елена Саянова / Elena Sayanova
491 – 498 Проучване на потребителския интерес към селскотуристическия продукт в региона на Средните Родопи [Studying Consumer Demands for Rural Tourism Products in the Region of the Middle Rhodopes] / Иванка Лулчева, Славена Димитрова / Ivanka Lulcheva, Slavena Dimitrova
499 – 502 Училището среща икономиката [The School Meets the Business] / Кармен Щрук / Carmen Struck
621 – 630 Спортът – алтернатива на агресивното поведение [Sport as Alternative of Aggressive Behavior] / Татяна Янчева / Tatiana Iancheva
631 – 648 Форми и политически инструменти за стратегическо направляване на образователни институции и спортни организации [Modes of Governance and Policy Instruments for Steering Educational Establishments and Sport Organisations] / Иван Сандански / Ivan Sandanski
649 – 656 Тютюнопушене или здраве – изберете сами [Smoking or Health – Choose by Yourself] / Ученически съвет и XII„в“ клас на Средно училище „Пенчо П. Славейков“ – София / Student Council and 12c Grade of “Pencho V. Slaveykov” Secondary School – Sofia
657 – 668 Щастливи и здрави заедно [Happy and Healthy Together] / Гергана Петрова, Анета Русева / Gergana Petrova, Aneta Ruseva
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
33 – 44 Прилагане на медиацията като доказана добра педагогическа практика за справяне с агресията в българското училище. Опитът на област Сливен [Applying Mediation as Proved Good Practice for Dealing with Aggression in School (Based on the Experience of the Region of Sliven)] / Бисерка Михалева / Biserka Mihaleva
146 – 154 Същност и ползи от CLIL обучението [Nature and Benefits of CLIL Training] / Иванка Пукнева, Людмила Рижук / Ivanka Pukneva, Liudmyla Ryzhuk
155 – 157 Обучение на инструктори по хранене – мениджмънт на промяната [Training of Nutrition Instructors – Management for Change] / Диана Кирева / Diana Kireva
158 – 168 Медиацията – една доказано добра педагогическа практика за справяне с училищната агресия [Mediation – Well Established, Good Pedagogical Practice for Dealing with School Aggression] / Бисерка Михалева / Biserka Mihaleva
266 – 271 Портфолиото на учителя – средство за самооценяване и кариерно развитие на учителя по професионална подготовка [The Teachers’ Portfolio – a Tool for Self-Assessment and Career Development of a Teacher in Vocational Training] / Светлана Янкова Гурмева-Иванова, Здравка Георгиева Костадинова / Svetlana Gurmeva-Ivanova, Zdravka Kostadinova
272 – 281 Училищен медиатор – предизвикателство и реалност [School Mediator – Challenge and Reality (а Pilot Survey among Mediators from the Region of Sliven)] / Марина Николова, Бисерка Михалева / Marina Nikolova, Biserka Mihaleva
370 – 378 Разрешаване на конфликтни ситуации в училище от ученици медиатори [Resolving Conflicts at School by Students Mediators] / Татяна Дронзина, Бисерка Михалева / Tatyana Dronzina, Biserka Mihaleva
379 – 384 Валидирането на професионални компетенции като педагогически проблем [Validation of Professional Competences as a Pedagogical Problem] / Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova
385 – 392 Приложение на софтуерната програма „Енвижън“ в обучението по математика в първи клас [Application of Envision Software in the 1st Grade Mathematics Training] / Ивалина Костадинова / Ivalina Kostadinova
503 – 512 Разрешаване на конфликтни ситуации в училище от учители медиатори [Conflict Resolution in Schools by Teachers-Mediators] / Татяна Дронзина, Бисерка Михалева / Tatyana Dronzina, Biserka Mihaleva
669 – 682 Бизнес план за създаване на пчелин [Business Plan for Establishing a Bee Farm] / Наталия Стоянова / Natalya Stoyanova
683 – 689 Описание на практическа работа с програмата „Енвижън“ в обучението по математика във втори клас [A Description of the Envision Training in Mathematics in Second Grade] / Светлана Колева / Svetlana Koleva
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
71 – 74 Съвременната класна стая, или защо смартфоните не са враг на учителя [The Contemporary Classroom – or Why the Smart Phones are not Enemies of the Teacher] / Десислава Куманова / Desislava Kumanova
75 – 78 Дърворезбарството – математика с пергел, компютър и длето в ръце – било е, е и ще бъде! [Wood Carving – Mathematics with Pergamum, Computer and Chisel in Hands – Was, Is and Will Be!] / Диана Василева / Diana Vassileva
79 – 86 „Круг друзей“ – клубът, клубната дейност и кръгът на приятелите на руския език [“Krug Druzey” – the Club, Club Activities and the Circle of Friends of Russian Language] / Дафинка Ботева / Dafinka Boteva
87 – 91 Художествената галерия и децата – творческо общуване [The Art Gallery and the Children – Creative Communication] / Здравко Тошев / Zdravko Toshev
92 – 97 Приложение на интерактивни методи в обучението на учениците в VII клас по „Биология и здравно образование“ [Application of Interactive Methods in Studying Biology and Health Education in 7th Grade] / Красимира Желева / Krasimira Zheleva
98 – 103 Приложение на „Енвижън“ в обучението на учениците от начален етап [Implementation of Envision in Training Primary School Students] / Ивалина Костадинова, Светлана Колева / Ivalina Kostadinova, Svetlana Koleva
104 – 110 Комплексна методика за усъвършенстване на обучението по хандбал на ученици от основна образователна степен [Comprehensive Methodology for Improvement of Handball Training of Primary School Students] / Красимир Станков / Krasimir Stankov
197 – 210 Създаване на мобилни приложения в извънкласната работа по информатика [Creating Mobile Applications in Extracurricular Lessons in Informatics] / Сюзан Феимова / Suzan Feimova
211 – 213 Стъпалата [The Stairs] / Митко Кунчев / Mitko Kunchev
214 – 218 Не само с линийка и пергел [Not Only with a Ruler and Compasses] / Боряна Куюмджиева / Boryana Kuymdjieva
219 – 226 Let’s Catch the Gold Fish! Места за учене [Let’s Catch the Gold Fish! Places for Studying] / Вяра Гунева / Viara Guneva
227 – 229 Развитие на техниката и информационната мрежа в „Баба Тонка“ [Development of Technologies and Information Network of “Baba Tonka” High School of Mathematics] / Галина Бобева / Galina Bobeva
313 – 320 Мотивация на учителите за повишаване на професионалната квалификация [Motivation of Teachers for Increasing Their Professional Qualification] / Ирена Анас-тасова / Irena Anastasova
321 – 323 За „различните“ и „другите“ [For the “Different” and the “Others”] / Ирена Тасева / Irena Tasseva
324 – 330 Малките ежедневни решения водят до големите сбъднати мечти, или За удов-летворението да работиш в едно страхотно училище [The Small Decisions of the Everyday Turn Big Dreams into True, or About the Satisfaction to Work in One Great School] / Стефана Петрова / Stefana Petrova
331 – 336 Работата на класния ръководител и извънкласните дейности – важен фактор за педагогическата подкрепа на учениците [The Work of the Class Teacher and Extracurricular Activities – an Important Factor for Pedagogical Support of Students] / Малинка Маринова / Malinka Marinova
337 – 346 Темата за приятелството и общуването [For the Friendship and the Communication] / Детелина Георгиева Христова / Detelina Georgieva Hristova
347 – 349 Възможности за развиване на умения и прилагане на теоретичните знания в практиката [Opportunities to Develop Skills and Apply Theoretical Knowledge in Practice] / Петя Христова / Petya Hristova
421 – 426 Заедно да начертаем пътя, по който да поеме българското образование [Shaping Together the Road for the Bulgarian Education] / Петър Кокарчев / Peter Kokarchev
427 – 430 Наставничеството – предизвикателство и цел [The Mentorship – a Challenge and a Vision] / Мима Фратева / Mima Frateva
431 – 434 Мултимедийни уроци по история и цивилизация – идеи и практики [Interactive History Lessons – Useful Ideas and Practices] / Красимир Иванов / Krassimir Ivanov
435 – 438 Обучение чрез игра и забавление с активното участие на родителите [Training through Games and Fun with the Active Participation of Parents] / Кръстинка Митракиева / Krastinka Mitrakieva
439 – 444 Графичен метод за решаване на уравнения [A Graphic Method for Solving Equations] / Красимир Димитров / Krassimir Dimitrov
445 – 452 Вируси в атака! Моля, помогнете! [Viruses in Attack! Please, Help!] / Антоанета Донева / Antoaneta Doneva
453 – 460 Участието в проекти – качествен инструмент за мотивация на ученици и учители [Project Participation – Quality Instrument for Movement of Students and Teachers] / Ивайло Старибратов / Ivaylo Staribratov
461 – 466 Физичният експеримент в обучението по физика [The Essence of the Physics Experiment] / Боряна Генева / Boryana Geneva
467 – 477 Компютърни тримерни модели на сечения – нов дидактически метод в преподаването по стереометрия [3D Computer Models of Multistage Sections – New Didactical Method in Teaching Stereometry] / Николинка Бъчварова / Nikolinka Bachvarova
543 – 548 Управление на промените [Management of Change] / Диана Димитрова / Diana Dimitrova
549 – 556 Педагогически етюди [Pedagogical Studies] / Диана Димитрова / Diana Dimitrova
557 – 565 Трудно е да бъдеш различен [How Difficult is to be Different] / Стефанка Пампорова / Stefanka Pamporova
566 – 570 Изкуството на древните майстори във виртуална работилница [The Ancient Masters’ Arts in a Virtual Workshop] / Диана Димитрова / Diana Dimitrova
571 – 575 Лидер в иновациите [Innovations Leader] / Гергана Петрова/ Gergana Petrova
576 – 587 Междупредметните връзки – мотивиращ фактор за ново качество [Interdisciplinary Connections – Motivating Factor for Better Quality] / Ивайло Старибратов, Цветана Димитрова / Ivaylo Staribratov, Tsvetana Dimitrova
588 – 593 Проблеми на функционално-стилистичния подход в обучението по български език в прогимназиалния училищен етап [Problems of Functional-Stylistic Approach in Training in Bulgarian Language at Secondary School Stage] / Пенчо Раянов / Pencho Rayanov
594 – 600 Компютърна графика в математическа гимназия [Computer Graphics at High School of Mathematics] / Румен Манолов, Ваня Шипчанова / Rumen Manolov, Vanya Shipchanova
601 – 606 Високотехнологична идея за обучение на високотехнологичните ни ученици [Hi-Tech Ideas for Training the Hi-Techs] / Ивайло Старибратов, Борис Михайлов / Ivaylo Staribratov, Boris Mihailov
711 – 723 93 години ПГГСД „Николай Хайтов“ – гимназия с традиции, доказана във времето [93 Years of “Nikolay Haitov” Vocational School – a High School with Traditions, Proved in Time] / Мария Георгиева, Мая Рогашка / Maria Georgieva, Maia Rogashka
724 – 726 Дуалното обучение – мираж или реалност [Dual Education – a Mirage or a Reality] / Мария Георгиева / Maria Georgieva
727 – 729 Партньорство с родителите на ученици със СОП [Cooperating with Parents of Students with Special Educational Needs] / Мая Рогашка / Maia Rogashka
730 – 735 Добри практики за повишаване качеството на практическото обучение [Good Practices for Increasing the Quality of Practical Training] / Надежда Илиева / Nadejda Ilieva
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
45 – 54 Удобства и рискове при използване на интернет за лични цели [Conveniences and Risks of Using Internet for Personal Purposes] / Аделина Балиева / Adelina Balieva
55 – 62 Развитие на универсалната пощенска услуга [Development of the Universal Postal Service] / Айше Узунова / Aishe Uzunova
63 – 70 Статистически анализ на приетите обаждания в Call Centre за една седмица по часове [Statistical Analysis of Received Calls in a Call Centre] / Анна Данова / Anna Danova
177 – 187 Съвременна инфраструктура за запазване на данни [The Modern Backup Infrastructure] / Асен Захариев / Asen Zahariev
188 – 196 Поведение на потребителите при покупка на куриерски услуги [Customer Behaviour in buying Courier Services] / Десислава Янгънова / Desislava Yanganova
289 – 297 Защита на информацията на комуникационни и компютърни мрежи [Protection of Information of Communication and Computer Networks] / Живко Милов / Zhivko Milov
298 – 303 Защита на информацията в автоматизираните информационни системи в област-та на сигурността и отбраната [Data Protection in Automated Information Systems in the Security and Defence Field] / Иванка Димитрова / Ivanka Dimitrova
304 – 312 Основни характеристики на научната и иновационната политика в програмата на Доналд Тръмп [Major Characteristics in the Program of President-elect Donald Trump] / Марияна Димитрова Димитрова / Mariyana Dimitrova Dimitrova
399 – 403 Въвеждане на нови методи на обучението по „Бизнес статистика“ [Introduction of new methods of teaching “Business Statistics”] / Милена Такиева / Milena Takieva
404 – 411 Как функционират операционните системи? [How do the operating systems work?] / Себастиян Янев / Sebastian Yanev
412 – 420 Пазарна стратегия на куриерски оператор [Market Strategy of а Courier Operator] / Силвия Гочева / Silvia Gocheva
527 – 531 Мотивацията като фактор от обучението [Motivation as a Learning Factor] / Милена Такиева / Milena Takieva
532 – 542 Оценка на конкурентоспособността на телекомуникационен оператор [Evaluating the Competitiveness of Telecom Operator] / Таня Киркова / Tania Kirkova
699 – 703 Основни видове RAID конфигурации за обезпечаване сигурността на данните [RAID Technology. Main Types of Configurations] / Христо Йорданов / Hristo Yordanov
704 – 710 Информационна сигурност и технологии за защита в IP мрежите [Information Security and Protection Technologies in IP Networks] / Цветан Митов / Tzvetan Mitov