METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Спортът – алтернатива на агресивното поведение
[Sport as Alternative of Aggressive Behavior]
/ Татяна Янчева / Tatiana Iancheva – стр./page 621
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Форми и политически инструменти за стратегическо направляване на образователни институции и спортни организации
[Modes of Governance and Policy Instruments for Steering Educational Establishments and Sport Organisations]
/ Иван Сандански / Ivan Sandanski – стр./page 631
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Тютюнопушене или здраве – изберете сами
[Smoking or Health – Choose by Yourself]
/ Ученически съвет и XII„в“ клас на Средно училище „Пенчо П. Славейков“ – София / Student Council and 12c Grade of “Pencho V. Slaveykov” Secondary School – Sofia – стр./page 641
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Щастливи и здрави заедно
[Happy and Healthy Together]
/ Гергана Петрова, Анета Русева / Gergana Petrova, Aneta Ruseva – стр./page 657
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Бизнес план за създаване на пчелин
[Business Plan for Establishing a Bee Farm]
/ Наталия Стоянова / Natalya Stoyanova – стр./page 669
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Описание на практическа работа с програмата „Енвижън“ в обучението по математика във втори клас
[A Description of the Envision Training in Mathematics in Second Grade]
/ Светлана Колева / Svetlana Koleva – стр./page 683
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
Мобилното приложение VEO и опитът на един български директор
[The Mobile Application VEO and the Experience of a Bulgarian Principal]
/ Снежана Ангелова / Snejana Angelova – стр./page 690
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
EVENTS / ХРОНИКА
ЕК приема инициатива за насърчаване на чиракуването в Европа
[EC Adopts Initiative to Boost Apprenticeships in Europe]
/ Генерална дирекция „Заетост, социални въпроси и приобщаване“ на EK / DG Employment, Social Affairs & Inclusion of EC – стр./page 693
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Основни видове RAID конфигурации за обезпечаване сигурността на данните
[RAID Technology. Main Types of Configurations]
/ Христо Йорданов / Hristo Yordanov – стр./page 699
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Информационна сигурност и технологии за защита в IP мрежите
[Information Security and Protection Technologies in IP Networks]
/ Цветан Митов / Tzvetan Mitov – стр./page 704
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване „Николай Хайтов“ – Варна
93 години ПГГСД „Николай Хайтов“ – гимназия с традиции, доказана във времето
[93 Years of “Nikolay Haitov” Vocational School – a High School with Traditions, Proved in Time]
/ Мария Георгиева, Мая Рогашка / Maria Georgieva, Maia Rogashka – стр./page 711
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Дуалното обучение – мираж или реалност
[Dual Education – a Mirage or a Reality]
/ Мария Георгиева / Maria Georgieva – стр./page 724
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Партньорство с родителите на ученици със СОП
[Cooperating with Parents of Students with Special Educational Needs]
/ Мая Рогашка / Maia Rogashka – стр./page 727
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Добри практики за повишаване качеството на практическото обучение
[Good Practices for Increasing the Quality of Practical Training]
/ Надежда Илиева / Nadejda Ilieva – стр./page 730
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – стр./page 736
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр./page 743
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр./page 745
СПОРТЪТ – АЛТЕРНАТИВА НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ
Татяна Янчева
Национална спортна академия „Васил Левски”
Резюме. Настоящата статия поставя акцент върху това може ли спортът да бъде алтернатива на агресивното поведение. Авторът разглежда спорта като специфичен социален феномен, като особена „магия“, която привлича интереса на милиони привърженици по света. Представена е идеята да се потърсят превантивният и корекционният ефект от заниманията със спорт върху поведението, психиката и личността на децата и юношите. На база на специализиран анализ на спорта се дава възможност да се разглежда спортът и като „поведенческа терапия“ и по този начин да изпълнява функцията на алтернатива на агресивното поведение. Спортната дейност, като строго нормирана и регламентирана активност, може да окаже развиващ, регулиращ, коригиращ и превантивен ефект. Посочени са и редица мерки, които дават възможност за реализирането на социалните функции на спорта и превръщането му в алтернатива на агресивното поведение – чрез целенасочено професионално управление и стимулиране на физическата активност и спорт в училище и в свободното време.
Keywords: sport; aggression; physical activity; prevention; behaviour
SPORT AS ALTERNATIVE OF AGGRESSIVE BEHAVIOR
Abstract. This article focuses on whether sport can be an alternative to aggressive behaviour. The author views sport as a specific social phenomenon, as a “magic” that attracts the interest of millions of supporters around the world. The idea is to look for the preventive and corrective effect of sports activities on the behaviour, the psychics and the personality of children and adolescents. Based on a specialized analysis of sport is given the floor for viewing sport as “behavioural therapy” and thus to serve as an alternative to aggressive behaviour. Sports activity – as a strictly regulated and regulated activity, may have a developing, regulating, corrective and preventive effect. Shown are also a number of measures that make it possible to realize the social functions of sport and turn it into an alternative to aggressive behaviour – through purposeful professional management and stimulation of physical activity and sport in school and leisure.
Prof. Tatiana Iancheva, DSc.
National Sports Academy “Vassil Levski”
Sofia, Bulgaria
ФОРМИ И ПОЛИТИЧЕСКИ ИНСТРУМЕНТИ ЗА СТРАТЕГИЧЕСКО НАПРАВЛЯВАНЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИНСТИТУЦИИ И СПОРТНИ ОРГАНИЗАЦИИ
Иван Сандански
Национална спортна академия „Васил Левски“
Резюме. Публикацията анализира прилаганите от дирекция „Превенция, интеграция, спорт и туризъм“ (ПИСТ) към Столична община форми на стратегическо направляване и свързаните с тях инструменти за реализация на политиките във физическото възпитание и спорта. Те институционализират действията и поведението на столичните образователни институции, спортни клубове, младежки организации и социални групи, участници в проектни дейности и спортни инициативи. Четирите идентифицирани форми са принуждаване, рамкова регулация, волунтаризъм и фокусирано насочване. Процесът на стратегическо направляване и координиране на колективни усилия, политики и ресурси се основава на система от институционализирани правила за регулиране на техните действия. На практика подобен процес преминава през възприемане на хибридни форми. Основният механизъм за осъществяване на стратегическите и програмните намерения на Столична община е проектният мениджмънт. Постигането на визията за София като град на младите, активните и иновативните хора, в която спортът, в съчетание с образоване, доброволчество, инициативност, се разглежда като ключов механизъм и агент на социалната промяна, обаче изисква проактивно мислене и стратегически подход. Той е ориентиран към постигане на някакво бъдещо, но все още неизвестно откъм социално време, пространство и проекция желано състояние. Поради тази причина Столична община резонно се опира на вече апробирани в социалната практика източници на мотивация и механизми на когнитивно знание и социално въздействие.
Keywords: modes of governance; policy instruments; project management; collective rules
MODES OF GOVERNANCE AND POLICY INSTRUMENTS FOR STEERING EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS AND SPORT ORGANISATIONS
Abstract. The article sets out to unpack the modes of governance and related policy instruments for steering educational establishments and sport organisations employed by the Sofia municipality Department of Prevention, Integration, Sport and Tourism (DPIST). These instigate a process of institutionalization the actions and behaviours of local schools, kindergartens, sport clubs, youth organisations, and various social groups participating in DPIST funded or supported projects and sport initiatives. Four primary modes of strategic steering are identified including coercion, voluntarism, targeting and framework regulation. The process of steering collective actions, policies and resources is premised on creating a system of institutionalized rules. In fact, such a process takes hybrid forms. The key mechanism for achieving both the strategic and sport policy intentions of Sofia municipality has been the machinery of project management. It is also demonstrated that the pursuit of the new promoted vision envisaging Sofia as a vibrant city of juvenile, active and innovative people where sport, in combination with education, volunteering and entrepreneurship, is seen as the key means and agent of social change, however, requires a proactive forward thinking and strategic approach. It is directed towards pursuing some future, but still unknown desired state in terms of necessary social time, space and projection. Due to this uncertainty Sofia municipality reasonably has relied on a set of already tested in the social practice sources of reasoning and mechanisms of cognitive knowledge and social interventions.
Dr. Ivan Sandanski, Assoc. Prof.
Department of Management & History of Sport
National Sports Academy “Vassil Levski”
Sofia, Bulgaria
ТЮТЮНОПУШЕНЕ ИЛИ ЗДРАВЕ – ИЗБЕРЕТЕ САМИ
Ученически съвет и XII„в“ клас
Средно училище „Пенчо П. Славейков“ – София
Резюме. Текстът представя опита на Ученическия съвет и XII„в“ клас в 1. Средно училище „Пенчо П. Славейков“ при организиране на кампания срещу тютюнопушенето. Показани са етапите на кампанията, както и резултатите от нея – намалял с 12,5% брой на учениците пушачи.
Авторите на текста споделят етапите на работа, получените резултати, начина, по който са постигнати те. Предложени са и няколко въпросника за оценка на ситуацията преди, по време и след осъществяване на инициативата.
Keywords: students; smoking; ant-smoking campaign; results; questionary
SMOKING OR HEALTH – CHOOSE BY YOURSELF
Abstract. The text presents the experience of the school council in the “Pencho P. Slaveykov” Secondary School in organizing a campaign against tobacco smoke. The stages of the campaign, as well as its results, are shown: a 12.5% drop in the number of pupil smokers.
The authors of the text share the stages of work, the results obtained, the way they are achieved. Several questionnaires are also available – for evaluating the situation before, during and after the initiative.
Student Council and 12c Grade
“Pencho V. Slaveykov” Secondary School
Sofia, Bulgaria
Гергана Петрова, Анета Русева
Детска градина № 37 „Вълшебство“ – София
Резюме. Авторите разглеждат фактора „обездвижване“ като един от основните, водещи до болестите на техническата цивилизация. Възникналият дефицит от двигателна активност нарушава баланса от биологични потребности и реално осъществената от децата активна двигателна дейност.
Текстът показва изпълнението на проект, чиято цел е да повишим физическата дееспособност на децата, да променим отношението и нагласите им в положителна посока към спортните дейности и да го превърнем в традиция. Да намалим агресията сред децата, както и да изградим един нов модел на здравословен начин на живот, базиран на двигателна активност и любов към природата, и да го превърнем в поведение на отговорност и дисциплина. Децата са се включили в занимания в областта на спорта, организиране на спортен празник с игри и футболно състезание в детското заведение.
Текстът представя и сценарий за провеждане на спортния празник.
Keywords: health; kindergarten; child activity; immobilization; motor activity; deficiency; physical capacity; aggression; lifestyle
HAPPY AND HEALTHY TOGETHER
Abstract. The authors consider the immobilization factor as one of the main causes of the diseases of the technical civilization. The onset of motor activity deficiency disturbs the balance of biological needs and the real motor activity by children.
The text demonstrates the implementation of a project aimed at enhancing the physical capacity of children, changing their attitudes in a positive direction towards sports activities and turning such activities into a tradition. To reducing aggression among children, and building a new model of a healthy lifestyle, based on motor activity and love for nature, turning such a model into a behavior of responsibility and discipline. Children have taken part in sport activities, organizing a sports holiday with games and a football competition.
The text also presents a scenario for conducting a sports day.
Ms. Gergana Petrova, Ms. Aneta Ruseva
Kindergarten № 37 „Valshebstvo”
Sofia, Bulgaria
БИЗНЕС ПЛАН ЗА СЪЗДАВАНЕ НА ПЧЕЛИН
Наталия Стоянова
Аграрен университет – Пловдив
Резюме. Статията разглежда особеностите при разработване на инвестиционен бизнес проект – в теоретичен и практически план. Посочена е структурата на едно проектно предложение. Разгледан е начинът за разработване на бизнес план. Описани са неговите основни елементи, посочени са особеностите при изготвяне, планиране и оценка.
Разработен е конкретен пример на инвестиционен анализ на бизнес план.
Keywords: business plan; financial flow; grant proposal; planning; financial evaluation
BUSINESS PLAN FOR ESTABLISHING A BEE FARM
Abstract. The article examines the peculiarities of developing an investment business project – both theoretically and practically. The structure of a project proposal is outlined. The way to develop a business plan is explored. Described are its main elements, specifics of preparation, planning and evaluation.
A concrete example of an investment analysis of a business plan has been developed.
Ms. Natalya Stoyanova
Agricultural University
Plovdiv, Bulgaria
ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИЧЕСКА РАБОТА С ПРОГРАМАТА „ЕНВИЖЪН“ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА ВЪВ ВТОРИ КЛАС
Светлана Колева
Средно училище „П. Р. Славейков” – Добрич
Резюме. Приложението на най-нови информационни технологии е трайна тенденция в практиката на съвременното начално образование. Това се отнася с особена сила за обучението по математика и се обяснява главно със самата природа на математическите знания – еднозначна определеност, алгоритмичност, точен език и др., което ги прави подходящи за интерпретиране със средствата на информационните технологии. С помощта на иновационните технологии се разнообразяват традиционните методи на преподаване, мисленето на учениците е в по-широк диапазон; разчупва се обучението и се дава възможност обучението от скучно да стане интересно. Привлича се вниманието на всички ученици, защото са активно включени; постига се нова организация на учебната среда; вместо пасивно изслушване на информацията от учителя се дава възможност за лично участие на учениците, за концентриране върху и за използване на собствени знания.
Keywords: information technologies; trend; primary education; mathematics; knowledge; attention; students; knowledge.
A DESCRIPTION OF THE „ENVISION“ TRAINING IN MATHEMATICS IN SECOND GRADE
Abstract. The application of the latest information technologies is a lasting trend in the practice of modern primary education. This is particularly relevant for mathematics education and is mainly explained by the very nature of mathematical knowledge – uniquely defined, algorithmic, precise language, etc., which makes them suitable for interpretation with the means of information technology. Innovative technologies diversify traditional teaching methods, make pupils’ thinking wider, diversify training and give the ability to turn boring learning into interesting. This attracts the attention of all students because they are actively involved; a new organization of the learning environment is achieved; instead of a passive listening of the information from the teacher, it is possible for the pupils to be personally involved, to concentrate on and use their own knowledge.
Ms. Svetlana Koleva
Head Teacher
Secondary school “P. R. Slaveykov”
Dobrich, Bulgaria
ОСНОВНИ ВИДОВЕ RAID КОНФИГУРАЦИИ ЗА ОБЕЗПЕЧАВАНЕ СИГУРНОСТТА НА ДАННИТЕ
Христо Йорданов
Висше училище по телекомуникации и пощи
Резюме. Сигурността на данните може да се постигне чрез технологията RAID. В текста са разгледани и описани няколко основни RAID конфигурации. За всяка от тях са представени предлаганото пространство, необходимите ресурсите, както и допустимият и прогнозируем дял на загуби от хард диска,
Keywords: RAID technology; free disk space; resources; loss of a hard disk
RAID TECHNOLOGY. MAIN TYPES OF CONFIGURATIONS
Abstract. Improved data security can be achieved through RAID technology. This text covers and discusses some of the main RAID configurations. For each of them is presented the free disk space it provides, needed resources and the redundancy that every configuration has.
Mr. Hristo Yordanov
University of Telecommunications and Post
Sofia, Bulgaria
ИНФОРМАЦИОННА СИГУРНОСТ И ТЕХНОЛОГИИ ЗА ЗАЩИТА В IP МРЕЖИТЕ
Цветан Митов
Висше училище по телекомуникации и пощи
Резюме. В настоящата разработка са разгледани проблемите на информационната сигурност и технологиите за защита в IP мрежите, като са изследвани съществуващите заплахи за тях.
Keywords: security; information security; networks; systems; threats
INFORMATION SECURITY AND PROTECTION TECHNOLOGIES IN IP NETWORKS
Abstract. This paper discusses issues of information security and protection technologies in IP networks and studies existing threats to them.
Mr. Tzvetan Mitov
University of Telecommunications and Post
Sofia, Bulgaria
93 ГОДИНИ ПГГСД „НИКОЛАЙ ХАЙТОВ“ – ГИМНАЗИЯ С ТРАДИЦИИ, ДОКАЗАНА ВЪВ ВРЕМЕТО
Мария Георгиева, Мая Рогашка
Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване „Николай Хайтов“ – Варна
Резюме. Настоящият текст представя възможностите, които ПГГСД „Николай Хайтов“ предлага за обучение и интеграция на ученици от различни етноси и с различни образователни нужди. Споделен е опитът, който има училището при обучение и възпитание на ученици от малцинства и такива със специални образователни потребности.
Keywords: vocational; education; integration; students; ethnic groups; educational needs; dual training
93 YEARS OF „NIKOLAY HAITOV“ VOCATIONAL SCHOOL – A HIGH SCHOOL WITH TRADITIONS, PROVED IN TIME
Abstract. This text presents the opportunities given by the “Nikolay Haitov” Vocational School for education and integration to students from different ethnic groups and with different educational needs. The text shares school’s experience in education and training of pupils from minorities and those with special educational needs.
Eng. Maria Georgieva, Dr. Maia Rogashka
Vocational School of Forestry and Woodworking “Nikolay Haytov”
Varna, Bulgaria
ДУАЛНОТО ОБУЧЕНИЕ – МИРАЖ ИЛИ РЕАЛНОСТ
Мария Георгиева
Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване „Николай Хайтов“ – Варна
Резюме. Текстът представя опита на гимназията в сферата на дуалното обучение. Показани са примери на изучавани специалности и професии, показани са отзиви на фирми за тази форма на обучение. Изведени са изводи и препоръки за подобряване на обучителния процес.
Keywords: experience; dual education; majors; professions; feedback; conclusions; recommendations
DUAL EDUCATION – A MIRAGE OR A REALITY
Abstract. The text presents the experience of the high school in the field of dual education. Examples of studied majors and professions are shown. Companies’ feedback on this form of training is highlighted. Conclusions and recommendations for improvement of the training process are presented.
Eng. Maria Georgieva
Principal
Vocational School of Forestry and Woodworking “Nikolay Haytov”
Varna, Bulgaria
ПАРТНЬОРСТВО С РОДИТЕЛИТЕ НА УЧЕНИЦИ СЪС СОП
Мая Рогашка
Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване „Николай Хайтов“ – Варна
Резюме. Статията разглежда опита на училището при работа с деца със специални образователни потребности. Посочени са особености на този вид обучение, поставен е акцент върху работата с родителите. Доброто сътрудничество между учителите и родителите е важна психологическа предпоставка учениците да усещат училището като желана територия и подкрепяща среда за тях.
Keywords: children with special educational needs; specifics; training; working with parents
COOPERATING WITH PARENTS OF STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Abstract. The article focuses on the school’s experience in working with children with special educational needs. Specifics of this kind of training are pointed out, an emphasis is placed on working with parents. Good cooperation between teachers and parents is an important psychological prerequisite for students to feel the school as a desirable territory and a supportive environment for them.
Dr. Maia Rogashka
Vocational School of Forestry and Woodworking “Nikolay Haytov”
Varna, Bulgaria
ДОБРИ ПРАКТИКИ ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ПРАКТИЧЕСКОТО ОБУЧЕНИЕ
Надежда Илиева
Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване „Николай Хайтов“ – Варна
Резюме. Текстът разглежда възможности за подобряване на учебния процес по професионални дисциплини чрез участие на фирми като реални обучаващи при провеждане на производствената практика на учениците. Показан е процесът на съгласуване на функционалния профил на професията, стандарта и професионалните компетенции, участието на представители на бизнеса в изпитните комисии при провеждане на квалификационни изпити и в подпомагане на младите хора в неравностойно положение.
Посочени са съществуващи в момента проблеми пред такъв тип обучение.
Keywords: improving; training; students; competencies; qualification; problems
GOOD PRACTICES FOR INCREASING THE QUALITY OF PRACTICAL TRAINING
Abstract. The text examines opportunities for improving the training process in professional disciplines through the participation of companies as real trainers in conducting the production practice of the students. The process of reconciling the professional profile of the profession, the standard and the professional competencies, the participation of business representatives in the examination commissions for conducting the qualification exams and in supporting the disadvantaged young people is presented.
Current problems with this type of training are also discussed.
Eng. Nadejda Ilieva
Vocational School of Forestry and Woodworking “Nikolay Haytov”
Varna, Bulgaria