CONTENTS of issue 6/2018 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 6/2018
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Общуването учител – родител
[The Interaction between Teacher and Parent] /
Диана Димитрова / Diana Dimitrova – стр. 571
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Обучението по астрономия в прогимназиалния етап – резултати от анкетно проучване
[Teaching Astronomy at the Secondary Level – Results from a Questionnaire Study] /
Иванка Гецова-Момчева / IvankaGetsova–Momcheva – стр. 578
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
Нови практики в обучителния процес
[New Approaches in Learning Process] /
Генка Георгиева, Маргарита Гиргинова / GenkaGeorgieva, Margarita Girginova – стр. 585
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Професионалната учебна общност – модел за сътрудничество, споделяне, реализиране на идеи
[The professional Learning Community – a Model for Collaboration, Sharing, Realizing Ideas] /
Елка Божикова / ElkaBozhikova – стр. 588
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Основни показатели за състоянието на сектора за учене на възрастни
[Key Indicators of the State in the Adult Learning Sector] /
Стоян Баев / StoyanBaev – стр. 590
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Анатомия на човешката деструктивност
[Anatomy of Human Destruction] /
Михаела Славчева / MichaelaSlavcheva – стр. 607
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Щадяща процедура при разпит на деца
[Sparing Procedure for Interrogation of Children] /
Фахредин Фаредин Молламехмед / FahredinFaredinMollamehmed – стр. 615
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Медийната власт като основен проблем на Конституцията на Република България
[The Media Power as a Major Problem of the Constitution of the Republic of Bulgaria] /
Христина Димитрова / HristinaDimitrova – стр. 623
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
SCHOOL FOR TEACHERS/УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
В броя представяме: Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Наставничеството – условие за по-високи резултати и качество
[Mentoring – a Prerequisite for Better Results and Quality] /
Емилия Лазарова / Emilia Lazarova – стр. 635
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Experiencing Civic Education in Intercultural Environment /
Stefka Lyubenova – стр. 640
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Интерактивни методи в преподаването на граматичен материал в обучението по английски език
[Interactive Methods in Teaching Grammar in English Language Teaching] /
Десислава Тодорова / DesislavaTodorova – стр. 644
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Ролята на консултативния кабинет в училище за обща подкрепа и личностно развитие на учениците
[The Role of the Consultative Cabinet in the School for General Support and Personal Development of Students] /
Весела Димитрова / VeselaDimitrova – стр. 650
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Има ли място „Новото изкуство“ в класните стаи?
[Is there a Place for the “New Art” in Classrooms?] /
Георги Йорданов / Georgi Jordanov – стр. 657
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – стр. 662
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 670
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 672
Диана Димитрова
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън
Резюме. Тази статия има за цел да подпомогне учителите в техните усилия за ефикасно общуване с родителите на ученици в средното образование. Изясняването на ролята на родителя в образователно-възпитателния процес, поставянето на общуването с него на принципна основа, уточняването на учителските реакции при общуване с родител водят до една изключително полезна предвидимост на резултатите от взаимодействието с родители и повишават ефективността на това толкова деликатно партньорство.
Keywords: teacher; communicate effectively; parents; students; educational process; reactions; results
THE INTERACTION BETWEEN TEACHER AND PARENT
Abstract. This article aims to help teachers in their efforts to communicate effectively with parents of high school students. Clarifying the role of the parent in the educational process, putting the communication with him on a principled basis, specifying the teacher’s reactions when communicating with parents, leads to an extremely useful predictability of the results of the interaction with parents and increases the effectiveness of such a delicate partnership.
Ms. Diana Dimitrova
Primary School “Stoyo Shishkov”
Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria
ОБУЧЕНИЕТО ПО АСТРОНОМИЯ В ПРОГИМНАЗИАЛНИЯ ЕТАП – РЕЗУЛТАТИ ОТ АНКЕТНО ПРОУЧВАНЕ
Иванка Гецова-Момчева
Национална астрономическа обсерватория с планетариум „Николай Коперник“ – Варна
Резюме. Статията представя резултати от анонимно анкетно проучване за нагласите на учениците в основна степен на средното образование за изучаване на предметите от т.нар. природен цикъл – „Човекът и природата“, „Физика и астрономия“, „География“ и „Биология“. Анкетата включва 14 въпроса и е проведена през учебната 2014/2015 година. Група А са учениците, които са изучавали астрономия в детската градина, а група Б – тези, които не са изучавали астрономия извън училище. Възрастта им е от 12 до 14 години (V – VII клас). Проучването показва, че нивото на знания на двете групи не се различава съществено, но децата от група А проявяват по-силна положителна нагласа към изучаване на предметите от природния цикъл в сравнение с тези от група Б. Интересни са мненията и препоръките, изказани от анкетираните деца, и реакциите на възпитаниците от група по астрономия в детската градина. В резултат от дългогодишната преподавателска работата на автора по астрономия в детска градина е създадена програма и методика за обучение, чиято ефективност се потвърждава от педагозите на обучаваните деца и техните родители. В приложение са показани резултатите от анкетното проучване в табличен вид.
Keywords: questionnaire; astronomy; kindergarten; education; natural sciences; attitides
TEACHING ASTRONOMY AT THE SECODARY LEVEL – RESULTS FROM A QUESTIONNAIRE STUDY
Abstract. This paper presents results from a anonymous questionnaire study of the attitudes of elementary school students towards courses of the so-called “Nature Cycle” – People and nature, Physics and astronomy, Geography and Biology. The questionnaire consists of 14 questions and data were collected during the 2014/2015 school year. Group A are students who have studied astronomy in kindergarten and Group B are students who have taken no extracurricular astronomy courses. The students are ages 12 to 14 at the time of the study (5th through 7th grade). The study shows that the level of knowledge between the two groups is not significantly different, however the students in Group A have a stronger positive attitude toward courses of the nature cycle relative to students in Group B. Of interest are also the opinions and recommendations expressed by the children as well as the reactions of those who studied astronomy in kindergarten. The author has used their experience working with kindergarten-age children to create a program and a methodology for the teaching of astronomy. The effectiveness of this program is confirmed by educators and parents. An Appendix shows a table of the questionnaire answers.
Ms. Ivanka Getsova-Momcheva
“Nicolaus Copernicus” National Astronomical Observatory with Planetarium
Varna, Bulgaria
ОСНОВНИ ПОКАЗАТЕЛИ ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА СЕКТОРА ЗА УЧЕНЕ НА ВЪЗРАСТНИ
Стоян Баев
Резюме. На основата на кратък анализ на целевите показатели за България по стратегическата рамка на ЕС „Образование и обучение 2020“ статията представя състоянието и тенденциите в сектора за учене на възрастни и някои нови аспекти с оглед постигане на напредък. Разглежда се участието на населението на възраст 25 – 64 г. във формално или неформално образование и обучение, анализира се ситуацията с преждевременно отпадналите от училище. Въз основа на анализираните данни е направен извод, че състоянието на сектора за учене на възрастни през 2017 година се подобрява, но постигнатите положителни изменения не са достатъчно големи, за да гарантират реализира на заложените национални цели по най-важните показатели – участие на възрастните в образование и обучение и брой на преждевременно напусналите образованието.
Keywords: analysis; benchmarks; Education and Training 2020; strategic framework; formal; non-formal; education and training; early school leavers; population
KEY INDICATORS OF THE STATE IN THE ADULT LEARNING SECTOR
Abstract. Based on a brief analysis of Bulgaria’s benchmarks under the EU’s “Education and Training 2020” strategic framework, the article presents the state and trends of the adult learning sector and some new aspects in order to make progress. Discussed is the participation of the population aged 25 – 64 in formal or non-formal education and training, the situation of early school leavers is analysed. Based on the data analysed, it is made the conclusion that the adult learning sector in 2017 state is improving but the positive changes achieved are not large enough to ensure that the national targets set for the most important indicators – participation of adults in education and training and the number of early school leavers.
Mr. Stoyan Baev
Consultant on Statistics of Education
Sofia, Bulgaria
АНАТОМИЯ НА ЧОВЕШКАТА ДЕСТРУКТИВНОСТ
Михаела Славчева
Варненски свободен университет „Черноризец Храбър“
Резюме. Съвременните човешки същества са устойчива, понякога двусмислена съвкупност от съзидателни и разрушаващи сили. Изграждането на нещо ново е неизбежна необходимост, полезен опит и придава съществен смисъл в живота. Деструкцията е опасно явление, което безспорно носи със себе си някаква загуба – на идентичност, на светоусещане, на самопознание и адекватна оценка и т.н. Анатомията на човешката деструктивност е сложна система от патологии. Тя изважда на преден план най-тъмните, неподозирани кътчета от нашия ум и душевност, с които не всеки е готов да се пребори.
Keywords: anatomy; human; constructive; destruction; psychology
ANATOMY OF HUMAN DESTRUCTION
Abstract. Contemporary human beings are a solid, sometimes ambivalent, combination of constructive and destructive powers. Building something new is an inevitable necessity, a useful experience and gives an essential meaning in life. The destruction is a dangerous phenomenon that undoubtedly brings some kind of loss – identity, conception of the world, self-knowledge and adequate evaluation, etc. The anatomy of human destruction is a complex system of pathologies. It focuses on the darkest, unsuspected places of our mind and soul whom not everyone is ready to deal with.
Ms. Michaela Slavcheva
Varna Free University „Černorizets Hrabǎr“
9007 Varna, Bulgaria
ЩАДЯЩА ПРОЦЕДУРА ПРИ РАЗПИТ НА ДЕЦА
Фахредин Фаредин Молламехмед
Варненски свободен университет „Черноризец Храбър“
Резюме. В статията е акцентирано върху нормативната уредба и нейните механизми за контрол на правоприлагане и превенция на престъпленията, извършени от деца. Обстоятелствено е представена щадящата процедура при разпит на дете в специализирано помещение – т.нар. „синя стая“. Не е лесно да бъдеш дете, което ще бъде подложено на разпит, не е лесно и да бъдеш специалистът, който ще прилага процедурата. Затова има нужда да се променят нещата, красивото и уютно място е подходящата среда за разпит и така ще бъдат постигнати по-добри резултати.
Keywords: juvenile delinquency; abused child; interrogated child; child with criminal behavior
SPARING PROCEDURE FOR INTERROGATION OF CHILDREN
Abstract. The article focuses on the legal framework and its mechanisms for control of law enforcement and prevention of crimes, committed by children. Presented is the sparing procedure for interrogation of a child in a specialized room – the so-called “Blue Room”. It is not easy to be a child who will be questioned, neither to be the specialist who will apply the procedure. A beautiful and cozy place is the right place to interrogate and to ensure achieving better results.
Mr. Fahredin Faredin Mollamehmed
Varna Free University “Chernorizets Hrabar”
9007 Varna, Bulgaria
МЕДИЙНАТА ВЛАСТ КАТО ОСНОВЕН ПРОБЛЕМ НА КОНСТИТУЦИЯТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Христина Димитрова
Варненски свободен университет „Черноризец Храбър“
Резюме. „Четвъртата власт“ се оприличава в лицето на медиите, които обясняват на хората случващото се за процесите в дадена страна. В съвременното общество това се превръща в проблем, защото представлява своеобразен инструмент на властта и лост за контрол над нея. Единственият възможен вариант е преразглеждането и правилното описване на комуникационните права в Конституцията на Република България. От задължителна промяна се нуждаят по-конкретно правото на свободно изразяване на мнение, правото да се търси, получава и разпространява информация, правото на защита на личните данни и на личната неприкосновеност и правото на интелектуална собственост.
Keywords: right of opinion; right of information; personal data protection; right of intellectual ownership
THE MEDIA POWER AS A MAJOR PROBLEM OF THE CONSTITUTION OF THE REPUBLIC OF BULGARIA
Abstract. The “Fourth power” is associated more with the media, which explain to people what is happening in the respective country. In the modern society this is turning into a problem, because it appears to be a governors tool and in the same time – tool for control over the governors. The only possible solution is to reconsider and describe properly the communication rights in the Bulgarian Constitution. There have to be precisely described the rights for freely expressing personal opinion; for freely browsing, gathering and sharing information; for protecting personal data; for independence of self and for intellectual ownership.
Ms. Hristina Dimitrova
Varna Free University “Chernorizets Hrabar”
9007 Varna, Bulgaria
НАСТАВНИЧЕСТВОТО – УСЛОВИЕ ЗА ПО-ВИСОКИ РЕЗУЛТАТИ И КАЧЕСТВО
Емилия Лазарова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Добрият учител е основният училищен фактор за качествено образование и мотивиране на учениците за високи резултати в процеса на обучение. Съществена роля за подготовката му в училищна среда има изграждането на система за наставничество, менторство и подкрепа като неделима част от адаптацията на младите и новоназначените учители към професията, тяхното цялостно развитие и усъвършенстване в училище. Тя трябва да дава практическа и теоретична подкрепа на работното място и едновременно с това да помогне на новия учител да свикне с професията и да го мотивира към професионално израстване.
В статията е представен училищният модел за менторство и подкрепа на II АЕГ и прилаганите политики за наставничество, квалификация и обмен на иновативни педагогически идеи и добри практики.
Keywords: teacher; school factor; quality education; motivation; student; learning process; mentoring; support; adaptation; good practices
MENTORING – A PREREQUISITE FOR BETTER RESULTS AND QUALITY
Abstract. The good teacher is the main school factor for quality education and motivation of students for high results in the learning process. An important role in his/ her preparation in the school environment is the development of a mentoring, mentoring and support system as an integral part of the adaptation of young and newly recruited teachers to the teaching profession, their overall development and improvement in school. It should provide not only practical and theoretical support in the workplace but also, help the new teacher to get used to the profession and to motivate them towards professional development. The article presents the school model for mentoring and support used at Second English Language School and the applied policies for mentoring, qualification and exchange of innovative pedagogical ideas and good practices.
Dr. Emilia Lazarova
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
EXPERIENCING CIVIC EDUCATION IN INTERCULTURAL ENVIRONMENT
Abstract. The reform occurring in the Bulgarian school necessitates the introduction of new programs and courses among which is civic education, which aims at educating students to become clear-thinking citizens who participate in decisions concerning democratic society. Bearing in mind the specifics of our school we, as teachers, are entitled to search for new and less common ways of teaching and if proved successful to turn them into viable practice.
Keywords: civic education; democracy; society; intercultural; tradition
Ms. Stefka Lyubenova
English Teacher
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
ИНТЕРАКТИВНИ МЕТОДИ В ПРЕПОДАВАНЕТО НА ГРАМАТИЧЕН МАТЕРИАЛ В ОБУЧЕНИЕТО ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК
Десислава Тодорова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Статията има за цел да покаже как интерактивни методи на преподаване могат да бъдат прилагани в преподаването на английски език. В началото се коментира на кратко какво представляват интерактивните методи и какво налага тяхното използване. Представя се накратко комуникативният подход при обучението по чужди езици. Даден е пример за прилагане на работа по групи/двойки при преподаването на повествователни времена и условни изречения от 3 тип в час по английски език. Коментират се целите на разработения урок и направените изводи.
Keywords: interactive methods/activities; communicative approach; group work/pair work; grammar; narrative tenses; conditional sentences
INTERACTIVE METHODS IN TEACHING GRAMMAR IN ENGLISH LANGUAGE TEACHING
Abstract. The purpose of the article is to show how interactive methods can be applied in English language teaching/teaching foreign languages. Short information about interactive methods is given in the beginning. An answer to the question why it is necessary to use such methods is suggested. Communicative Language Teaching approach is commented briefly. An example is given of how interactive methods (group work/pair work) can be applied in teaching narrative tenses and conditional type 3 in English. The aim and the objectives of the lesson are commented and the conclusion from the observations made is shared.
Ms. Desislava Todorova
Senior Teacher of English
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
РОЛЯТА НА КОНСУЛТАТИВНИЯ КАБИНЕТ В УЧИЛИЩЕ ЗА ОБЩА ПОДКРЕПА И ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ НА УЧЕНИЦИТЕ
Весела Димитрова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Консултирането е една от основните дейности, които осъществяват училищният психолог и педагогическият съветник – чрез диагностика на личността, подкрепа и мотивиране на учениците, учителите и родителите, осъществяване на посредническа дейност и групова работа. Създават условия за ефективен учебен процес, подпомагат междуличностните взаимоотношения, участват в решаването на конфликтни ситуации, методически подкрепят педагогическия екип, подпомагат възможностите за личностна изява и реализация, способностите на учениците посредством наблюдение и анализ на диагностични изследвания. Статията запознава най-общо със спецификите, характерни за дейността на училищните психолози и педагогическите съветници.
Keywords: counseling; school; psychologist; pedagogical counselor; motivating; students; teachers; parents; mediation; group work
THE ROLE OF THE CONSULTATIVE CABINET IN THE SCHOOL FOR GENERAL SUPPORT AND PERSONAL DEVELOPMENT OF STUDENTS
Abstract. Counseling is one of the main activities performed by the school psychologist and pedagogical counselor – by diagnosing the personality, supporting and motivating students, teachers and parents, mediating and group work. Establish conditions for an effective learning process, support interpersonal relationships, participate in solving conflict situations, methodically support the pedagogical team, support the opportunities for personal expression and realization of the students‘ abilities, by observing and analyzing diagnostic tests. The article introduces the characteristics specific to the activity of school psychologists and pedagogical advisors.
Ms. Vesela Dimitrova
School Psychologist
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
ИМА ЛИ МЯСТО „НОВОТО ИЗКУСТВО“ В КЛАСНИТЕ СТАИ?
Георги Йорданов
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Обучението в училище, у дома и в свободното време провокира креативността и творческия потенциал на личността предимно чрез средствата на изобразителното изкуство. Но до каква степен обучението по изобразително изкуство в момента отговаря на тези нови изисквания? Училището, и в частност, учителят продължава да преподава по старите норми и правила. Учениците, от своя страна, чуват неща, които са им скучни и неразбрани. Получава се отдалечаване и неразбирателство между двете най-важни нива в образованието: учител – ученик. Изкуството е едно от основните неща за формирането на ценности, но когато не се преподава по удачен и разбран начин на учениците, то губи своята формираща сила.
Това налага необходимостта да се изпробват различни нови образователни форми, за да се установи ефективността им съобразно с очакваните резултати. В отговор учебната програма по изобразително изкуство трябва да е съобразена с потребностите на времето и динамиката на развитие на заобикалящата ни действителност. Тя трябва да е отворена, гъвкава и динамична система за обучение и възпитание чрез изкуство. Необходими са ново, нетрадиционно образование по изобразително изкуство и тотална смяна на възгледите у преподавателите, за да се сформира едно ново мислене, адекватно на новата среда. Децата се променят заедно със средата около тях. За учителя по рисуване вече не е достатъчно единствено да бъде добър художник или добър педагог, той трябва едновременно с това да бъде и съвременен човек.
Keywords: personality; creative potential; fine art; requirements; education
IS THERE A PLACE FOR THE “NEW ART” IN CLASSROOMS?
Abstract. Creativity and personality creative potential is provoked mostly by the means of fine art when at school, or at home during one’s spare time. To what extent – does art education meet these new requirements at present? The school and in particular the teacher continue to teach by following the old norms and rules. Students, on the other hand, listen to things that are boring for them or incomprehensible. A gulf and misunderstanding develops between the two most important levels in the education process – teacher-student. Art is one of the basic means in the formation of values; but when it is not taught felicitously and comprehensively to students, it loses its formative power.
This calls for experimenting different new forms of education in order to establish their effectiveness according to the expected results. In response, the fine arts curriculum should be in conformity with the needs of the time and the dynamics of the surrounding reality development. It should be an open, flexible and dynamic system of learning and education through art.
A kind of new non-traditional art education is considered. A total change of teachers’ views should ensue so as to form a new way of thinking, acceptable for the new environment. As the children change, the environment around them changes, the only thing that remains the same is the teacher of fine art classes. It’s not enough to be a good artist or a good pedagogue; you have to be a modern person as well.
Mr. Georgi Jordanov
Senior Teacher of Arts
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria