HEALTHY LIFESTYLE AND SPORT IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
/ ЗДРАВОСЛОВЕН НАЧИН НА ЖИВОТ И СПОРТ В ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ
Спортът като фактор за превенция на агресията и насилието в училище
[Sports as Factor for Prevention of Aggression and Violence in School]
/ Татяна Янчева / Tatiana Iancheva – стр. 553
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Социалният маркетинг като подход за мотивиране и участие в двигателни и спортни дейности
[Social Marketing as an Approach to Motivation and Participation in Physical and Sport Activities]
/ Иван Сандански / Ivan Sandanski – стр. 562
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Спортът сред природата – възможност за оптимизиране на двигателната активност в детската градина
[Outdoor Sports – Ability to Optimize Motor Activity in Kindergarten]
/ Паулина Андреева / Paulina Andreeva – стр. 574
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Спорт за красота и здраве
[Beauty and Health Through Sports]
/ Маргарита Врачовска, Мария Маркова / Margarita Vrachovska, Maria Markova – стр. 577
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
„Брезичка“ диша
[“Brezichka” Breathes]
/ Иванка Харбалиева / Ivanka Harbalieva – стр. 580
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Да играем заедно
[Let’s Play Together]
/ Маруся Обретенова / Marusya Obretenova – стр. 582
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Посланици на здравето
[Ambassadors of Health]
/ Ученически съвет и IXБ , IXД, XА клас / The Student’s Council and IXB, IXD, XA grades – стр. 585
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Спорт срещу агресията и насилието в училище
[Sports Against Aggression and Violence in School]
/ Росица Христова / Rossitsa Hristova – стр. 588
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Една незабравима лятна ваканция
[An Unforgettable Summer Vacation]
/ Димитър Дилчев / Dimitar Dilchev – стр. 592
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Ползи от изграждането на национална система за трансфер на кредити в професионалното образование и обучение
[Benefits of Building a National System for Transfer of Credits in Vocational Education and Training]
/ Емилияна Димитрова / Emiliana Dimitrova – стр. 595
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
За подобряване на резултатите от национални външни оценявания
[For Improving the Results from the National Assessment Tests]
/ Галина Евденова / Galina Evdenova – стр. 601
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Защо медиация?
[Why Mediation?]
/ Татяна Дронзина, Бисерка Михалева / Tatyana Dronzina, Biserka Mihaleva – стр. 611
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
Астропарти
[Astronomical Party]
/ Радка Костадинова / Radka Kostadinova – стр. 617
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Нови възможности за квалификация с нови специалности
[New Opportunities for Training in New Specialties]
/ Янка Василева / Janka Vassileva – стр. 622
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Правила за институционална квалификация на педагогическите специалисти в системата на средното образование
[Rules for Institutional Training of Pedagogical Specialists in the System of Secondary Education]
/ Розета Заркова / Rosetta Zarkova – стр. 625
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Представяме: 2. Средно училище „акад. Емилиян Станев“ – София
Трудностите пред младия учител в България и съвети как да се справи с тях
[Difficulties Facing Young Teacher in Bulgaria and Tips on How to Deal with Problems]
/ Николай Данев / Nikolay Danev – стр. 633
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Мястото на домашната работа в начален етап в съвременната образователна парадигма
[The Place of the Primary Stage Homework in the Modern Educational Paradigm]
/ Десислава Петрова / Desislava Petrova – стр. 637
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Eкскурзията – стимул за повишаване познавателната активност на учениците от начален етап по предметите „Роден край“, „Околен свят“, „Човекът и природата“ и „Човекът и обществото“
[The Excursion – a Motive for Increasing Cognitive Activity of Students from Primary School in the Following Subjects: “Homeland”, “Ambient World”, “Man and Nature”, and “Man and Society”]
/ Камелия Любенова Ангелова / Kamelia Lubenova Angelova – стр. 642
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Да си учител
[To be a Teacher]
/ Катя Димитрова / Katya Dimitrova – стр. 650
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Работа по случай в образованието – психологически аспекти
[Casework in Education – Psychological Aspects]
/ Станислав Пандин / Stanislav Pandin – стр. 653
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – стр. 660
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 667
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 669
СПОРТЪТ КАТО ФАКТОР ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА И НАСИЛИЕТО В УЧИЛИЩЕ
Татяна Янчева
Национална спортна академия „Васил Левски“ – София
Резюме. Статията разглежда тенденцията за нарастване на насилието сред младите хора. Посочена е необходимостта от прилагане на комплексен научен подход при определени нарушения от социалните норми, както и по отношение на проблема за сигурността в училище. Анализирани са факторите, детерминиращи поведението на различни групи млади хора, както и механизмите, стоящи в основата на това поведение.
Keywords: arousal, hooliganism, behavior, security, complex approach
PORTS AS FACTOR FOR PREVENTION OF AGGRESSION AND VIOLENCE IN SCHOOL
Abstract. The article examines the trend of an increase in violence among young people. The text focuses on the need for implementing complex scientific approach towards violations of social norms as well as towards the problem of security in school. The factors determining the behavior of different groups of young people and the mechanisms underlying this behavior are being analyzed.
Prof. Tatiana Iancheva, DSc.
National Sports Academy “Vassil Levski”
Sofia, Bulgaria
СОЦИАЛНИЯТ МАРКЕТИНГ КАТО ПОДХОД ЗА МОТИВИРАНЕ И УЧАСТИЕ В ДВИГАТЕЛНИ И СПОРТНИ ДЕЙНОСТИ
Иван Сандански
Национална спортна академия „Васил Левски“ – София
Резюме. Спортът, здравословното хранене и активният начин на живот сред подрастващите заемат значимо място във всяко съвременно общество. Потенциалът на спорта да предоставя вариращи по характер и насоченост ползи, има пряка връзка с комплексния процес на социално развитие и промяна на личностно, групово и институционално ниво. Същевременно през последните години сме свидетели на растяща загриженост относно ниската двигателна активност и цялостното отношение към участие в спортни занимания сред подрастващите. В действителност се оказва, че това е по-скоро въпрос на специфична култура, личен интерес и социално-психологически фактори, отколкото на предлагани спортни услуги, места и възможности. Най-често обаче мнозинството от осъществяваните у нас кампании и събития за насърчаване на здравословния и активен начин на живот имат краткосрочен хоризонт на действие и не са гаранция за незабавни, кореспондиращи ефекти от рода на подобрен здравен статус или други социални ползи. Публикацията разглежда някои от ключовите елементи на социалния маркетинг и тяхното приложение в привличане към спортни занимания и активен начин на живот на подрастващите. Обхватът на социалния маркетинг включва прилагане на методи и средства за въздействие, насочени към изграждане, подмяна или разрушаване на навици, културни норми, стереотипи, идентичности и социални отношения, формирани на семейно, общностно и образователно ниво. Тези методи се основават на постепенна и доброволна поведенческа промяна. Социалният маркетинг може да се дефинира като систематично прилагане на добре планирани, насочени и координирани програми, стратегии, кампании и инициативи, целящи създаване на подходяща мотивационна среда за осъзната и доброволна промяна в индивидуалните и груповите нагласи и поведение. От друга страна, той е свързан с преодоляване на бариерите пред участието в дадена физическа или спортна дейност. Централно място в социалния маркетинг заемат промените в поведението на социалните групи. Той се явява многоаспектен подход, който се използва за подпомагане на решаването на значими социални проблеми на обществото, напр. подобряване на здравето, социална интеграция, човешки права, спортно участие, подкрепа на каузи.
Keywords: social marketing, sport participation, behaviour, motivation, activities, communication mix
SOCIAL MARKETING AS AN APPROACH TO MOTIVATION AND PARTICIPATION IN PHYSICAL AND SPORT ACTIVITIES
Abstract. Sport participation, healthy nutrition and active lifestyle of young generation occupy significant interest in contemporary societies. The potential of sport activities to deliver a range of individual and collective benefits has a straightforward link to the complex process of social development and change at individual, group and societal levels. At the same time we witness a growing concern about decreasing rates of exercising and doing sports activities, particularly among youngsters who are usually declared to be the most active strata. Recent studies reveal that it is rather a matter of specific culture, personal interest and a range of social and psychological factors than a lack of sport providers, facilities and services. What also becomes clear is that along with the progress of increasing awareness of the importance of physical and sport activities, this still does not result in adequate progress in communication strategies. The majority of promotional campaigns designed to inspire young generations to be more physically active usually have a limited time-span and do not guarantee immediate effects on improved health or other social effects. The paper deals with some of the key elements of social marketing and its implementation in promoting sport participation and active lifestyle amongst young. Social marketing has proved as a well established approach to sensitize different social groups for supporting worthy social causes. It is also used to motivate people for doing more exercise and sport participation. Social marketing includes various methods for impact geared to create, alter or deconstruct deeply embedded cultural attitudes, behaviours, stereotypes, identities and social relations at family, community or educational levels. These methods are premised on a gradual behavioural change. Social marketing can be conceptualised as a systematic implementation of well planned, targeted and coordinated programmes, strategies and campaigns aimed to create an appropriate motivation environment for meaningful and voluntary change of attitudes and behaviours. It is also connected with overcoming barriers to participation in physical, social or sports activities. At the core of social marketing is the behavioural change of social groups. It is a multifaceted approach which is used to help solve social problems, such as enhancing health, social integration, human rights or sport participation.
Dr. Ivan Sandanski, Assoc. Prof.
Department of Management and History of Sport
National Sports Academy “Vassil Levski”
Sofia, Bulgaria
СПОРТЪТ СРЕД ПРИРОДАТА – ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ОПТИМИЗИРАНЕ НА ДВИГАТЕЛНАТА АКТИВНОСТ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Паулина Андреева
Детска градина №116 „Мусала“ – София
Резюме. Текстът показва добра практика на детска градина №116 „Мусала“ за преодоляване на проблема с недостатъчната среда за спорт и занимания на открито. Близостта до Национален парк „Витоша“ е подтикнала педагогическия екип да изготви своя дългосрочна стратегия за развитие на физическото възпитание и организиране на двигателна дейност на децата чрез туризъм и спорт сред природата.
Keywords: sports activities, tourism, strategy, open-air activities, kindergarten
OUTDOOR SPORTS – ABILITY TO OPTIMIZE MOTOR ACTIVITY IN KINDERGARTEN
Abstract. The text highlights one good practice of Kindergarten №116 “Musala” for overcoming the problem of insufficient infrastructure for sports and outdoor activities. The proximity to Vitosha National Park has prompted the pedagogical team to prepare its long-term strategy for the development of physical education and organization of physical activity of children through tourism and sports in the nature.
Ms. Paulina Andreeva
Principal
Kindergarten №116 “Musala”
Sofia, Bulgaria
Маргарита Врачовска, Мария Маркова
Детска градина № 8 „Проф. д-р Елка Петрова“ – София
Резюме. Текстът разказва за добра практика на Детска градина № 8 „Проф. д-р Елка Петрова“ за развитие на физическото възпитание и спорта. Постигнатите резултати са: 99 деца с повишена двигателна дееспособност и усвоени нови спортни умения и техники; 7 учители с повишени знания и квалификация в областта на спорта и физическото развитие; 300 родители, активно включени в дейността и живота на детското заведение.
Keywords: kindergarten, physical education, sport, skills, techniques
BEAUTY AND HEALTH THROUGH SPORTS
Abstract. The text shows a good practice of Kindergarten № 8 “Prof. Dr. Elka Petrova” for development of physical education and sport. The results achieved are: 99 children with increased physical activity and acquired new sports skills and techniques; 7 teachers with enhanced knowledge and skills in sport and physical development; 300 parents actively involved in the work and life of the kindergarten.
Ms. Margarita Vrachovska, Ms. Maria Markova
Kindergarten № 8 “Prof. Dr. Elka Petrova”
Sofia, Bulgaria
Иванка Харбалиева
Детска градина №99 „Брезичка“ – София
Резюме. Формирането на трайни двигателни умения и навици, физически качества и подобряване на координационните способности, осъзнаване на здравето като ценност са сред приоритетите на педагозите в Детска градина №99 „Брезичка“. В текста е представена „Брезичка ДИША“ – една от осъществените инициативи за изграждане на знания и правилни навици на хранене у децата.
Keywords: motor skills, habits, physical properties, coordination abilities, kindergarten
“BREZICHKA” BREATHES
Abstract. Forming of long-lasting motor skills and habits, physical properties and improved coordination abilities, awareness of health as a value, are among the priorities of the pedagogues in Kindergarten №99 “Brezichka”. The text presents “Brezichka (Birch) Breathes” – one of the initiatives to build knowledge and proper eating habits in children.
Ms. Ivanka Harbalieva
Principal
Kindergarten №99 “Brezichka”
Sofia, Bulgaria
Маруся Обретенова
Детска градина № 190 „Щастливо детство“ – София
Резюме. В текста се представя идея, предложена на нашите малки възпитаници от първа група за занимания и спортни игри заедно с техните родители. Следвайки забавен куклен и спортен сценарий, Зайо води децата на въображаема разходка до къщичката на Мечо. С пролетни песни и стихотворения децата събуждат Мечо и го включват в своите занимания.
Keywords: kindergarten, puppet, parent, song, poem
LET’S PLAY TOGETHER
Abstract. The text presents an idea offered to our young graduates from First group for activities and sports games together with their parents. Following entertaining puppet and sports scenario, Bunny the Rabbit accompanies children on an imaginary trip to the house of Winnie the Bear. With spring songs and poems the children wake Winnie and invite him to take part in their activities.
Ms. Marusya Obretenova
Kindergarten № 190 “Happy Childhood”
Sofia, Bulgaria
Ученически съвет и IXБ, IXД, XА клас
Консултанти: Валерия Димова и Цецка Вълкова – учители
по биология и здравно образование и география и икономика
1. Средно училище „Пенчо П.Славейков“ – София
Резюме. Учениците от 1. СУ, провокирани от неблагоприятната тенденция за увеличаване на затлъстяването при децата, провеждат собствено изследване за разпространението на проблема в своето училище. С наднормено тегло се оказват около 23% от децата. Затова инициаторите на идеята се заемат с разработването на подходящ комплекс от дейности за опазване и възстановяване на здравето. Резултатите показват, че за 5 месеца е намаляла консумацията на бял хляб, на пържените храни и на безалкохолните напитки сред наблюдаваните ученици. Увеличил се е броят на тези, които консумират плодове, зеленчуци, млечни продукти и риба. Намаляла е консумацията на сол. Забелязва се увеличаване на консумацията на вода.
Keywords: obesity, children, action plan, restore health
AMBASSADORS OF HEALTH
Abstract. Students of 1st High School, provoked by the unfavorable trend of increasing obesity in children, conducted its own study on the prevalence of the problem in their school. With overweight appeared about 23% of the children. Therefore the initiators of the idea developed an appropriate set of actions to protect and restore health. The results show that for five months the monitored students decreased the consumption of white bread, fried foods and soft drinks. The number of those who consume fruits, vegetables, dairy products and fish has increased. The consumption of salt was reduced. There was an increase in consuming water also.
The Student’s Council and IXB, IXD, XA grades
Consulted by Ms. Valeria Dimova and Ms. Tzetzka Valkova, teachers
in Biology and Health Education and Geography and Eonomics
1st High School “Pencho Slaveikov”
Sofia, Bulgaria
СПОРТ СРЕЩУ АГРЕСИЯТА И НАСИЛИЕТО В УЧИЛИЩЕ
Росица Христова
Столична община – район „Нови Искър“
Резюме. В статията се споделя опит при работа с деца с противообществени прояви. Авторът, като eксперт отдел „Спорт“ в районна администрация „Нови Искър“, излага тезата за ползата от спорта като превенция срещу болести, агресия и зависимости. Посочени са и добри практики в подкрепа на идеята.
Keywords: sports, juvenile delinquents, prevention, diseases, aggression and addiction
SPORTS AGAINST AGGRESSION AND VIOLENCE IN SCHOOL
Abstract. The article shares experience for activities in working with juvenile delinquents. The author, as a sports expert in “Novi Iskar” District Administration argues the benefits of sport as prevention against diseases, aggression and addiction. Indicated are some best practices in support of the idea.
Ms. Rossitsa Hristova
“Novi Iskar” District Administration
Sofia Municipality
Sofia, Bulgaria
ЕДНА НЕЗАБРАВИМА ЛЯТНА ВАКАНЦИЯ
Димитър Дилчев
Столична община – район „Студентски“
Резюме. От 2004 г. до днес столичният район „Студентски“ ежегодно организира безплатен едномесечен детски лагер по изкуствата и спорта. Програмата на лагера цели да разкрие потенциала на всяко дете, да изгради двигателните му умения в приятна и безопасна среда, да създаде нови приятелства и да развие и обогати емоционалните, интелектуалните и социалните умения. Задължителни изисквания са нулева толерантност по отношение на всякакви форми на насилие и агресия и здравословното хранене на участниците в него.
Keywords: arts, sports, motor skills, safe environment, children, violence, aggression, healthy nutrition
AN UNFORGETTABLE SUMMER VACATION
Abstract. From 2004 until today, the metropolitan district “Studentski” annually organizes free children’s camp in the arts and sports. The program of the camp aims to reveal the potential of every child, to develop his motor skills in a friendly and safe environment, to create new friendships and develop and enrich the emotional, intellectual and social skills. Mandatory requirements for participants are zero tolerance of all forms of violence and aggression, and healthy nutrition.
Mr. Dimitar Dilchev
Mayor
“Studentski” District Administration
Sofia Municipality
Sofia, Bulgaria
ПОЛЗИ ОТ ИЗГРАЖДАНЕТО НА НАЦИОНАЛНА СИСТЕМА ЗА ТРАНСФЕР НА КРЕДИТИ В ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ
Емилияна Димитрова
Национална агенция за професионално образование и обучение
Резюме. Статията разглежда един от най-дискутираните инструменти – Системата за трансфер на кредити в професионалното образование и обучение – ECVET. Въпреки съществените различия между двете кредитни системи – ECTS в областта на висшето образование и ECVET в областта на средното образование и обучение (едната се базира на учебна натовареност, а другата – на компетентности), вече съществуват доказани в практиката възможности за съвместното им прилагане. В текста са дадени конкретни примери и решения за тяхната съвместимост.
Keywords: ECVET, ECTS, vocational education and training, credits transfer
BENEFITS OF BUILDING A NATIONAL SYSTEM FOR TRANSFER OF CREDITS IN VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING
Abstract. This article examines one of the most debated tools – the system of credits transfer in vocational education and training – ECVET. Despite substantial differences between the two credit systems – ECTS in higher education and ECVET in the field of secondary education and training (the first is based on students’ workload and the other – on competencies) there are already proven opportunities for joint implementation. The text gives specific examples and solutions for their compatibility.
Ms. Emiliana Dimitrova
Chairman
National Agency for Vocational Education and Training
ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ НАЦИОНАЛНИТЕ ВЪНШНИ ОЦЕНЯВАНИЯ
Галина Евденова
Регионално управление на образованието – Враца
Резюме. Текстът съдържа анализ на резултатите от Национално външно оценяване в училищата от област Враца. Посочени са конкретни идентифицирани проблеми и фактори, които влияят върху качеството на образование. Презентиран е план за изпълнение на поставените задачи.
Keywords: external assessment, problems, quality of education, action plan
FOR IMPROVING THE RESULTS FROM THE NATIONAL ASSESSMENT TESTS
Abstract. The text focuses on the analysis of the National external assessment results in Vratza District. There are shown specific problems and factors that influence the quality of education. An action plan for implementation of tasks set is being presented.
Ms. Galina Evdenova
Head of Regional Department of Education – Vratza
Татяна Дронзина, Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Бисерка Михалева, Регионално управление на образованието – Сливен
Резюме. В статията се разглежда актуален и много сериозен проблем – агресивното поведение на деца и ученици и предимствата на медиацията пред другите съвременни начини за справяне с проблема.
Keywords: mediation, aggressive behavior, conflict
WHY MEDIATION?
Abstract. The article focuses on actual and very important problem – the aggressive behavior of children and students. The text examines the advantages of mediation compared to other modern ways for solving such problems.
Prof. Dr. Tatyana Dronzina
University of Sofia
Bulgaria
Dr. Biserka Mihaleva
Head of Regional Department of Education – Sliven
Sliven, Bulgaria
НОВИ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА КВАЛИФИКАЦИЯ С НОВИ СПЕЦИАЛНОСТИ
Янка Василева
Национална агенция за професионално образование и обучение
Резюме. Статията разглежда промените в Списъка на професиите за професионално образование и обучение (СППОО), поддържан от Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО). Добавени са три нови специалности, които дават допълнителни възможности за квалификация.
Keywords: vocational education, profession, qualification, accessibility of information
NEW OPPORTUNITIES FOR TRAINING IN NEW SPECIALTIES
Abstract. The text presents actual changes in the list of professions for vocational education and training (SPPOO) maintained by the National Agency for Vocational Education and Training (NAVET). Three new specialties that provide additional opportunities for qualification, were added.
Еng. Janka Vassileva
Senior Expert
National Agency for Vocational Education and Training
1113 Sofia, Bulgaria
ПРАВИЛА ЗА ИНСТИТУЦИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ В СИСТЕМАТА НА СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Розета Заркова
Регионално управление на образованието – Варна
Резюме. Статията разглежда основните моменти, които дават визия и посоки за развитие и усъвършенстване на кадрите в системата на средното образование. Правилата трябва да са кратки и ясни, еднозначно формулирани и интуитивно приложими – само тогава ще изпълнят предназначението си да регулират и да подпомагат дейностите по поддържане на висока професионална компетентност на педагогическите специалисти.
Keywords: vision, direction for development, staff, secondary education
RULES FOR INSTITUTIONAL TRAINING OF PEDAGOGICAL SPECIALISTS IN THE SYSTEM OF SECONDARY EDUCATION
Abstract. The article covers the essentials that give vision and direction for the development and improvement of staff in the field of secondary education. The rules must be clear and concise, exactly worded and intuitively applicable – only then will fulfill its purpose to regulate and support activities to maintain high professional competence of pedagogical specialists.
Ms. Rosetta Zarkova
Senior Expert in Qualification of Teaching Staff
Regional Department of Education – Varna
Varna, Bulgaria
ТРУДНОСТИТЕ ПРЕД МЛАДИЯ УЧИТЕЛ В БЪЛГАРИЯ И СЪВЕТИ КАК ДА СЕ СПРАВИ С ТЯХ
Николай Данев
2. СУ „Акад. Емилиян Станев“ – София
Резюме. Учителската професия е извор на знания, умения, тя изгражда характери и личности. Статията показва гледната точка на един млад специалист – за факторите, които влияят на работата му и начините за преодоляване на трудностите, които среща.
Keywords: knowledge, skills, teaching
DIFFICULTIES FACING YOUNG TEACHER IN BULGARIA AND TIPS ON HOW TO DEAL WITH PROBLEMS
Abstract. Our profession is a fountain of knowledge, skills, it builds character and personality. The article shows the point of view of a young specialist – about the factors that influence his work and ways of overcoming the difficulties encountered.
Mr. Nikolay Danev
Teacher in History
2nd High School “Academician Emilyan Stanev”
1000 Sofia, Bulgaria
МЯСТОТО НА ДОМАШНАТА РАБОТА В НАЧАЛЕН ЕТАП В СЪВРЕМЕННАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА ПАРАДИГМА
Десислава Петрова
2. СУ „Акад. Емилиян Станев“ – София
Резюме. Домашната работа е важен инструмент, използван от учителя в начален етап в две направления: затвърждаване на усвоените в клас знания, автоматизиране на действията, както и развитие на умения за самостоятелна работа в контекста на програмата за учене през целия живот. От друга страна, домашната работа трябва да бъде умело подбрана, така че да съответства на знанията и уменията на учениците, да бъде съобразена по обем и да подпомага диференциацията на учениците според техните възможности.
Keywords: homework, primary school, knowledge, skills, differentiation
THE PLACE OF THE PRIMARY STAGE HOMEWORK IN THE MODERN EDUCATIONAL PARADIGM
Abstract. Homework is an important tool for teachers in primary school to be used in two directions: confirming what has already been learnt in class and developing of skills in the context of the Program for life learning. Homework, however should be chosen based on the knowledge and skills of students, the volume should be considered and should help differentiation of pupils based on their potentials.
Ms. Desislava Petrova
Head teacher
2nd High School “Academician Emilyan Stanev”
Sofia, Bulgaria
EКСКУРЗИЯТА – СТИМУЛ ЗА ПОВИШАВАНЕ ПОЗНАВАТЕЛНАТА АКТИВНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ НАЧАЛЕН ЕТАП ПО ПРЕДМЕТИТЕ „РОДЕН КРАЙ“, „ОКОЛЕН СВЯТ“, „ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА“ И „ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО“
Камелия Любенова Ангелова
2. СУ „Акад. Емилиян Станев“ – София
Резюме. За да обикне родината си, човек трябва да я опознае. Екскурзиите са най-предпочитаната форма на обучение за учениците от начален етап,
I – IV клас. Интересът на децата по време на екскурзия е силно повишен, знанията и понятията се формират леко и естествено на терен и екскурзията се явява ефективна форма за обучение и възпитание на подрастващите. Темата разглежда значението на екскурзията за целите на обучението по учебните предмети „Околен свят“, „Роден край“, „Човекът и природата“, „Човекът и обществото“, видовете екскурзии, задачи, методи и последователни етапи, през които преминава една ученическа екскурзия, предварителната подготовка на учителя и учениците, видове екскурзии съобразно дидактическите цели, използването на екскурзията в обучението по „Околен свят“, „Роден край“, „Човекът и природата“, „Човекът и обществото“, елементи на годишния и предварителния план на екскурзията и наблюдението като доминиращ емпиричен метод за дидактически изследвания.
Keywords: excursion, effective form of training, connection education – life, excursion types, stages, preparation of teacher and students, monitoring – dominating empirical method, didactic purposes, elements of annual and preliminary
GNITIVE ACTIVITY OF STUDENTS FROM PRIMARY SCHOOL IN THE FOLLOWING SUBJECTS: “HOMELAND”, “AMBIENT WORLD”, “MAN AND NATURE”, AND “MAN AND SOCIETY”
Abstract. In order to love his homeland a man should first know it. Excursions are the most preferred manner of education by students from primary school, from 1st to 4th grade. During excursions, children’s interest is highly increased, the knowledge and concepts are easily and naturally gained, the excursion is an effective form of training and education of adolescents. The essay examines the significance of excursions for training purposes of the following school subjects “Ambient World”, “Homeland”, “Man and Nature”, “Man and Society”, the excursion types, problems, methods, and successive stages of a school excursion, preliminary preparation of teacher and students, excursion types according didactic goals, the use of excursion in teaching in “Homeland”, “Ambient World”, “Man and Society”, and “Man and Nature”, elements of annual and preliminary plan of the excursion, and monitoring as a dominating empirical method for didactic researches.
Ms. Kamelia Lubenova Angelova
Head teacher (Primary School Education)
2nd High School “Academician Emilyan Stanev”
Sofia, Bulgaria
Катя Димитрова
2. СУ „Акад. Емилиян Станев“ – София
Резюме. Статията разглежда ролята на учителя в съвременото общество и отношението на авторката към собствената ѝ професия. Въпреки пречките и общественото мнение учителите трябва да се посвещават напълно на това си благородно призвание. Авторката не губи вяра и увереност, защото знае, че училището е именно мястото, където всеки човек създава и развива уменията си и чертае бъдещото си развитие.
И още повече, авторката е щастлива от факта, че въпреки трудностите и бремето на тази професия има все още млади смелчаци, които влизат в училищните стаи да преподават. Според нея колкото по-посветени и по-просветени са учителите, толкова по-добро и по-развито е едно общество.
Keywords: difficulties, young brave people, teachers’ role, society
TO BE A TEACHER
Abstract. The article deals with the role of the teacher in the contemporary world. It shows how the author feels about her profession. Although the obstacles they face with and the social attitude and feelings, teachers have to dedicate themselves to this noble profession. The author does not lose her confidence and faith. She knows that school is still the place where everyone creates and develops their skills as well as outlines the paths of their lives.
The author is happy that despite the difficulties and the burden of her profession, luckily, there are young brave people who enter the school to educate children. She knows that the more dedicated teachers are, the better and more developed a society is.
Ms. Katya Dimitrova
Teacher in English
2nd High School “Academician Emilyan Stanev”
1000 Sofia, Bulgaria
РАБОТА ПО СЛУЧАЙ В ОБРАЗОВАНИЕТО – ПСИХОЛОГИЧЕСКИ АСПЕКТИ
Станислав Пандин
2. СУ „Акад. Емилиян Станев“ – София
Резюме. Настоящата статия разглежда психологическата работа по случай за изготвянето на становище на полето на училищната психология.
Keywords: school psychology; casework
CASEWORK IN EDUCATION – PSYCHOLOGICAL ASPECTS
Abstract. This article examines the psychological casework in the field of school psychology.
Mr. Stanislav Pandin
School Psychologist and School Counselor
2nd High School “Academician Emilyan Stanev”
1000 Sofia, Bulgaria
Part-time Lecturer
University of Sofia