MЕТОДИКА И ОПИТ
Приложение на анализ на големи данни при предотвратяване на зараза и контрол на COVID-19
Резюме. В сравнение с традиционните отчети и статистика на място, приложението на анализ на големи данни при предотвратяване на зараза може да намали използването на работна сила и материални ресурси, като понижава риска от лично укриване. Той може също ефикасно да идентифицира и локализира предполагаеми пациенти, като се информират техните контакти, за да се самоизолират. Този метод може да помогне на работата на медицински и обществени работници и да намали риска от инфекция. Методологията работи успешно при намаляване на общата изолация и насърчаване на възстановяването на икономическите дейности.
Ключови думи: контрол на COVID-19; корелационен анализ; моделиране и показване на пространствени данни
Владимир Владимиров
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Същност и основни характеристики на професионалното прегряване, или т.нар. синдром бърнаут. Кога и защо прегряваме в учителската професия?
Резюме. В тази статия са представени определения за професионалното прегряване – т.нар. бърнаут. Дават се отговори на въпросите: Кои хора са най-застрашени от синдрома на прегряването? Кои са рисковите групи, застрашени от бърнаут? През какви стадии преминава професионалното прегряване? Кога и защо прегряваме в учителската професия и кои са симптомите на прегряване? Какви са стратегиите за справяне със синдрома на бърнаут, които могат да се прилагат в учителската професия? Каква е превенцията на професионалното прегряване при учителите?
Ключови думи: бърнаут; професионално прегряване; рискови групи; стадии на прегряване; симптоми на прегряване; учители; превенция
Таня Яначкова
Инженерно-педагогически факултет – Сливен, Технически университет – София
Основно училище „Никола Прокопиев“ – с. Сборище, област Сливен
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Европейски политики и инструменти в професионалното образование и обучение, ориентирани към развитие на умения
Резюме. В статията е направен обзор на някои стратегически документи на европейско ниво, които дефинират развитието на умения като приоритет на професионалното образование и обучение. Специално внимание е отделено на представянето на Европейската система за трансфер на кредити в професионалното образование и обучение (ECVET) като инструмент за улесняване прозрачността и сравнимостта на професионалните квалификации. Ролята на ECVET е обвързана с Европейската програма за умения и перспективите за зелен и цифров преход. На базата на Европейския индекс на уменията се правят изводи за необходимостта от ориентиране през целия живот и изграждане на партньорство между всички заинтересовани страни за развитие на умения, повишаване на професионалната квалификация за осигуряване на конкурентоспособна работна сила.
Ключови думи: професионално образование и обучение; единици резултати от учене; професионални умения; ECVET
1)Силвия Цветанска, 2)Емилияна Димитрова, 3)Иванка Михайлова
1)Софийски университет „Св. Климент Охридски“
2)Национална агенция по професионално образование и обучение
3)Център за развитие на човешките ресурси
УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Професионална гимназия по икономика – Перник
Относно някои иновативни практики в преподаването по история и цивилизации
Резюме. Съвременното обществено развитие поставя нови задачи и предизвикателства пред образованието, за да се постигне пълноценна адаптация на младите хора в условията на ускорено развитие на електронните технологии и комуникации. В предходните години към иновации се стремят преди всичко преподаватели, за които традиционната система не отговаря на техните очаквания и нагласи. В педагогиката съществуват различни класификации на методите на обучение, но нас ни интересуват тези, насочени към активно участие на обучаемия в процеса на обучение и свързани с творчески задания и активен диалог между ученика и учителя. С използването на ИКТ се постига задълбоченост в осмислянето на историческите процеси и събития, повишаване на мотивацията чрез изграждане на собствена стратегия за учене, ново ниво на усвояване на компетентностите, диференцирано обучение. В случая се демонстрират възможностите за внедряване на иновативно обучение по история и цивилизации с използване на облачното приложение за съвместна работа Google Drive/Диск, както и част от интегрираните с него директни приложения в облака: Google Slides/Презентации, Google My Maps, Google Jamboard, които са особено удачни при възлагането на практическо приложни задачи.
Ключови думи: история и цивилизации; компетентност; информационни технологии; проектен метод; интерактивни методи; иновации; диференцирано обучение; мотивация за учене; облачни приложения
Асен Тимофеев
Професионална гимназия по икономика – Перник
Бинарният урок разкрива връзката между история и право
Резюме. Целта на тази статия е да разкрие ролята на бинарните уроци за задълбочаване на знанията и повишаване уменията и компетентностите на учениците по различни учебни предмети. Реализирането на междупредметни връзки в процеса на обучение повишава възможността за усвояване на ключови компетентности от учениците, така необходими за постигане на високи образователни резултати и в бъдеще, използването им при определена професионална роля. Бинарните уроци се прилагат по-рядко в педагогическата практика, тъй като са по-трудни за реализиране както по отношение на планирането, така и от организационна гледна точка. В статията е представена добра педагогическа практика, при която в бинарен урок е демонстрирана пряката връзка между историята и правото, която учениците трудно биха разбрали по друг начин. Акцентът е върху дейността на учениците и работата им с исторически и със съвременен юридически документ. Представени са основните стъпки при планиране и провеждане на урока, така че практиката лесно да бъде възпроизведена.
Ключови думи: бинарен урок; знания; умения; компетентности; учебни предмети
Евдокия Любомирова, Николина Димитрова
Професионална гимназия по икономика – Перник
Развиване на функционалната компетентност на учениците чрез обучението по български език
Резюме. В статията се обосновават идеи за осмисляне на понятието фукционална компетентност като елемент на комуникативната компетентност на личността. Предложен е авторски теоретичен модел, в който са положени в йерархична последователност уменията и компетентностите, които позволяват на обучаваните да прилагат знания и опит, придобити в училище, в многообразие от ситуации за справяне с конкретни житейски проблеми. Целта е този модел да стане база за конструиране на методически дейности за развиване на функционалната компетентност на учениците на занятията по български език. Предложен e тестов вариант, при които към даден източник на информация са формулирани задачи за четене. Подрастващите усъвършенстват уменията си за намиране, обработване и използване на информация с цел решаване на комуникативни задачи.
Ключови думи: функционална компетентност; комуникативно ориентирано обучение; български език
Евелина Миланова
Професионална гимназия по икономика – Перник
В настоящия брой представяме: Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе
Интерактивни методи на обучение по български език VIII – XII клас
Резюме. В настоящото изследване се представят същността и функциите на интерактивните методи в учебния процес. Показано е как чрез тях се формират различни умения – комуникативни, социокултурни и лингвистични, в обучението по български език. Провеждането на учебните занятия в интерактивен формат стимулира активността, задълбочава уменията и дава възможност за по-добро разбиране на лингвистичните знания.
Ключови думи: теория; иновация; език; български; презентация; клас
Биляна Николова
Професионална гимназия по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе
Иновации в дидактиката на географията
Резюме. В текста се описват теоретичните основи на иновационните процеси в географското образование. Обхваната е терминологичната същност с акцент върху взаимовръзките „традиция – иновация“. Разграничени са понятията иновация, педагогическа иновация, иноватика и педагогическа иноватика и връзката им с презентациите на географско съдържание. Представят се емпирични проучвания за употребата на електронните образователни ресурси, в частност презентациите и тяхната мултимедийна визуализация. Парадигмата на автора заключва вижданията за внедряването на иновациите в географското образование чрез дидактическите умения на един млад учител.
Ключови думи: теория; иновация; традиция; презентация; география
Йордан Адолфов
Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе
Очерци за любовта и жените на българската поезия от XX век
Резюме. Това е един кратък (твърде кратък) очерк, представяне на българските поетеси от ХХ век. Тази област подлежи на изследване и всъщност не е разкрила своите тайни. А нима някога женските тайни ще бъдат разкрити? Женствеността в нейната нежна сила, женското начало като форма на живот и бъдеще – поетесите на ХХ век поставят много въпроси, дават страшни и чувствени изповеди, подготвят литературата за нейния разцвет. Готови ли сме за тях? Готови ли сме за техните пътища и истини? Този очерк е само мъничка част от света на българската поезия, излязла от перото на жените на ХХ век.
Ключови думи: любов; жена; поезия; ХХ век
Борислава Иванова Грозева
Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе