ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ
ГОДИНА XІV, 2012
VOCATIONAL EDUCATION
ЕDUСATIONAL JOURNAL
VOLUME 14, 2012
Годишно съдържание / Annual Content
Кн. 1/ 2012 г. – до с. 96
Кн. 2 / 2012 г. – от с. 103 до с. 192
Кн. 3/ 2012 г. – от с. 199 до с. 288
Кн. 4 / 2012 г. от с. 295 до с. 384
Кн. 5/ 2012 г. – от с. 393 до с. 536
Кн. 6 / 2012 г. от с. 537 до с. 648
ЕВРОПЕЙСКИ ИЗМЕРЕНИЯ / THE EUROPEAN DIMENSION
70–76: Сравнителен анализ на българския и европейския опит в системата
на професионалното образование и обучение
[Comparative Analysis of Bulgarian and European Experience in Vocational Education and Training] /
Катя Стоянова / Katia Stoyanova
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ / RESEARCH ACTIVITY
262–280: Традиционни и нови форми на бизнес комуникация в неправителствените организации
[Traditional and New Genres of Business Communication in NGOs] /
Таня Колева / Tanya Koleva
329–333: Специфика на деловото общуване между учители и ученици в професионалните училища.
Връзка спроявитена тревожност
[Specifi cs of Business Communication Between Teachers and Students in Vocational Scools.
Relationship with Simptoms of Anniety] /
Гергана Славчева / Gergana Slavcheva
334–353: Оценката на изпълнението на държавните служители – сравнителен анализ между България и Франция [Performance Appraisal of Civil Servants – Comparative Analysis Between Bulgaria and France] /
Аделина Любомирова / Adelina Lyubomirova
440–462: Компютърната симулация като способ за усвояване на базови знания по дисциплината „Маркетинг“
в професионалните гимназии с икономически профил
[Computer Simulation as a Method for Implementation of Learning on „Marketing“ in Secondary Vocational Schools
with Economic Profile] /
Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov
ИСТОРИЧЕСКИ АСПЕКТИ / HISTORICAL ASPECTS
77–83: Исторически преглед на развитието на технологичното обучение като учебен предмет
[Historical Overview of the Development of Technological Education as a School Subject] /
Теменужка Михалева / Temenuzhka Mihaleva
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
24–28: Приложение на модел PREEL за редизайн на уеббазирани курсове за квалификация на учители
по професионално образование и обучение
[PREEL Model Application for Re-Disigning of Web – Based Courses for Qualifi cation of Teachers
in Vocational Education and Training] /
Фани Тодорова / Fani Todorova
29–35: Приложение на информационните и комуникационните технологии в обучението
по „Конструктивно-техническа и битова дейност“ при деца в предучилищна възраст
[Application of ICT in Education on Constructive – Technical and Household Activities in Children in Preschool]/
Катя Минчева / Katya Mincheva
36–42: Електронно помагало по модул „Въведение в персоналните компютри“ –
иновационен подход за самостоятелно обучение
[Electronic Textbook on Module “Introduction to Personal Computers“ – Innovative Approache to Autonomous Learning] / Елена Илиева–Ибовска / Elena Ilieva–Ibovska
43–48: Ролята на информационните технологии в обучението по компютърна техника и технологии за повишаване
на ефективността в обучението на учениците (професионална подготовка XI клас)
[The Role of Information Technology in Teaching Computers and Technology to Enhance the Effectiveness of Training Students (Vocational Training XI Class )] /
Димитър Димитров / Dimitar Dimitrov
49–56: Интегративни връзки в обучението по „Домашен бит и техника“ и „Човекът и природата“
[Integrative Links in Teaching on the “Home Lifestyle and Technology“ and „Man and Nature“] /
Елизабет Влаева / Elizabet Vlaeva
57–69: Гражданските и обществените компетентности у българските ученици от прогимназиален етап –
резултати от едно изследване
[The Social and Civic Competences in Lower Secondary Bulgarian Students – a Case Study] /
Захари Захариев / Zahari Zahariev / БистраСтоименова / Bistra Stoimenova и / МиренаЛегурска / Mirena Legurska
137–143: Реализиране на иновационни методи за оценяване в обучението
по модул „Въведение в персоналните компютри“
[Implementation of Innovative Methods for Evaluation in Teaching Module „Introduction to Personal Computers“] /
Елена Илиева–Ибовска / Elena Ilieva–Ibovska
144–149: Приложение на информационните технологии в обучението по компютърна техника като иновация
в професионалната подготовка на учениците (специалност „Компютърна техника и технологии“ – ХІ клас)
[ The Inovation of Information Technologies as an Application in Computer Training of Student’s Vocational Education
(Specialty „Computer Techniques and Technologies – XI Grade“)] /
Димитър Димитров / Dimitar Dimitrov
150–156: Приложение на образователното портфолио в професионалната подготовка
[Application of the Educational Portfolio in the Vocational Education] /
Здравка Костадинова / Zdravka Kostadinova
157–167: Роля и място на интегративните връзки в обучението по „Домашен бит и техника“ – трети клас
(„Работа с материали и модули“)
[Role and Place of Integrative Connections in Teaching on „Home Lifestyle and Technology“ – Third Grade
(Working with Materials and Modules)] /
Анна Иванова /Anna Ivanova
168–180: Компетентностите на учителя, свързани с религиозното възпитание в училище (емпирично изследване) [Teacher Competencies Related to Religious Education at School (empirical research)] /
Методий Ангелов /Metodiy Angelov
232–242: Свободноизбираема подготовка по икономика в началното училище
[Teaching Economics as an Elective Subject in Primary Schools] /
Мария Кавданска / Maria Kavdanska / ВиолинаСтойнева /Violina Stoineva
243–249: Екологичното възпитание и неговата реализация в часовете по „Домашен бит и техника“
[Environmental Education and its Implementation in Household and Domestic Appliances Classes]/
Елизабет Влаева / Elizabet Vlaeva
250–255: Конструктивната игра в обучението на децата по „Конструктивно-техническа и битова дейност“
[Constructive Games During the Constructive, Technical and Well-being Education in Kindergarten”] /
Катя Минчева / Katya Mincheva
256–261: Активизиране на познавателната дейност на учениците чрез изпълнение на практически задачи
(в обучението по „Домашен бит и техника“ – ІІ клас
[Activation of the Cognitive Activity of Students by Implementing Practical Tasks] /
Недка Чолакова / Nedka Cholakova
315–323: Вариант на декомпозиране на общите цели до равнище учебен предмет „Конструиране на мебели“
[A Variant of Decomposition of the Overall Objectives to a Level Subject „Design of Furniture“] /
Даниела Мантарова / Daniela Mantarova
324–328: Актуальность тестирования в процессе обучения студентов колледжа
[Importance of Testing in College Students Learning] /
Наталия Морозова / Natalia Morozova
463–472: Интегративните връзки в обучението по „Домашен бит и техника“
[Integrative Links in Teaching in Domestic Science and Technics] /
Станка Георгиева /Stanka Georgieva
473–494: Стимулиране на детската креативност в часовете за занимания по интереси чрез музикално, литературно
и изобразително изкуство
[Stimulation of Children,s Creativity During The Lessons for Interest Activitiest by Musical, Literary and Panting Arts] / Пенка Марчева / Penka Marcheva
495 – 501: Реализиране на целите на обучение по модул „Производство на корпусни мебели“ чрез ролевата игра [Realise the Objectives of the Training Module: „Production of Furniture“] /
Даниела Мантарова / Daniela Mantarova
502–505: An Analysis of the Core Competences Among Students of the Construction Department’s Sesource Center /
Svetlana Avramenko
506–510: Система социального партнерства как путь повышения качества профессионального образования
[The System of Social Partnership as a Way of Improving the Quality of Professional Education] /
Медведева М. / M. Medvedeva
511–518: Конструктивно-техническата дейност като елемент на образователно направление при осъществяването
на възпитателно-образователния процес в детската градина
[Structural and Тechnical Operations as Part of the Educational Direction in the Implementation of Educational Process
in the Kinder Garden] /
Мариана Генчева / Mariana Genchеva
561–567: Възможности на обучението по предмета „учебно-тренировъчна фирма“ за реализация
на интегративни връзки
[Opportunities of the Teaching Mmethods in an Educational Training Firm for Realization of Integrative Connections] /
Славка Койчева / Slavka Koicheva
568–578: Методико-дидактически основи на обучението по „Технологично обзавеждане на хотела и ресторанта“ [Methodical-Didactic Foundations of Teaching „Hotel and Restaurant Technological Equipment“] /
Антонина Недкова / Antonina Nedkova
579–583: Комплексният подход в обучението по „Декоративна дендрология“
[The Integrated Approach to Decorative Dendrology Tuition] /
Йорданка Гецова / Jordanka Getsova
МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ / INTERNATIONAL EXPERIENCE
584–589: Интеграция формальной, неформальной и информальной образовательных систем как фактор эффективной подготовки конкурентоспособного специалиста
[Technological Compatibility of Formal and Informal Educattion as the Factor of Specialists’ Effective Tutoring] /
Светлана Рунова / Степан Точка / Svetlana Runova / Stephan Tochka
590–609: Агенционната фотожурналистика в конфликта между практиката и правилата (прилики и разлики
в структурата и работата на Пресфото на Българската телеграфна агенция и фотодепартамента на Агенция Ройтерс) [News Agency Photojournalism in the Confl ict Between Practice and Rules (Similarities and Differences in the Structure
and Operation of Pressphoto of the Bulgarian News Agency and the Photo Department of Reuters News Agency)] /
Олег Попов / Oleg Popov
610–614: Использование цвета в условиях рекламного дискурса на примере изучения специального
курса „Цвет и реклама“
[The Use of Color Terms in the Advertising Discourse on the Example of Studying Special Course, „Color and Advertising“] / Анна Землянска / Zemlyanskaya Anna
615–618: Целевое значение инноваций Videocoloristic дисциплины
[The Target Value of Innovation Disipline Videocoloristic] /
Мария Донцова / Dontsova Maria
МЕНИДЖМЪНТВ ОБРАЗОВАНИЕТО/ MANAGEMENT IN EDUCATION
354–362: Проектният мениджмънт – възможност за иновации в съвременното училище
[The Project Management – an Opportunity for InnovationS in Modern School] /
Нели Стефанова / Neli Setfanova
363–376: Аспекти на проектния мениджмънт и приложението им в професионалното образование
[Aspects of Project Management and their Application in Vocational Education] /
Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov
ПИСМА / LETTERS
619–622: Национално училище по изкуствата „Панайот Пипков“ – Плевен, в Европейското образователно пространство [National School of Arts „Panayot Pipkov“ Pleven in European Educational Space] /
Белла Хараламбова / Bella Haralambova
ПРЕДСТАВЯМЕВИ / WE INTRODUCE
181–188: Професионална гимназия по техника имениджмънт „Христо Ботев“ – Ботевград –
училище с традиции и бъдеще
[Vocational School of Technology and Management „Hristo Botev“ – Botevgrad – School with Traditional and Future] /
Добрин Христов / Dobrin Hristov
281–284: Професионална гимназия по електроника и химични технологии „Проф. Асен Златаров“
[Vocational High School of Electronics and Chemical Technology „Prof. Asen Zlatarov“] /
Калин Йончев / Kalin Ionchev
377–380: Професионална гимназия по строителство и архитектура „Кочо Честименски“ – Пазарджик
[Vocational High School of Electronics and Chemical Technology „Prof. Asen Zlatarov“] /
Директор – инж. Петя Иванова / Petia Ivanova
528–532: Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Св. Димитрий Солунски“ – Асеновград [Professional High School of Food Technologies „Sveti Dimitrii Solunski“ – Assenovgrad] /
Аксиния Каменова / Aksinia Kamenova
629–636: Професионална гимназия по туризъм и хранителни технологии „Никола Димов“ – Пирдоп –
традиция в новаторството
[Vocational School Tourism and Food Technologies „Nicola Dimov“ – Pirdop] /
Павлинка Ценова / Pavlinka Tsenova
ПРОЕКТИ – РЕЗУЛТАТИ / PROJECTS – RESULTS
84–92: Твоето бъдеще зависи от днес!
[Your Future Depends on Today] /
Катя Ценева / Katia Tseneva
273–280: Проектът „Разширена реалност“ в системата на професионалното образование и обучение
[The Augmented Reality Project in Vocational Education and Training] /
Катя Иванова / Katya Ivanova
ПРОФЕСИОНАЛНО ОРИЕНТИРАНЕ / VOCATIONAL GUIDANCE
222–231: Изборът на професия – социален и личностен акт
[Choice of Profession – Social and Personal Act] /
Илиана Петкова / Iliana Petkova
РАКУРС / FORESHORTENING
519–527: Рудолф Щайнер – бащата на валдорфската педагогика
[Rudolf Steiner – the Father of the Waldorf Education] /
Десислава Опел / Desislava Oppel
623–628: За хуманизма на един от най-влиятелните психолози на XX век
[For the Humanism one of the Most Infl uential Psychologists of the XX Century] /
Десислава Костова / Desislava Kostova
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
8–15: Перманентно образование и учене през целия живот
[The Permanent Education and Lifelong Learning] /
Чавдар Катански / Chavdar Katanski
16–28: Аграрният университет – Пловдив, и професионалното обучение на земеделски производители
по мярка 111 от Програмата за развитие на селските райони 2007–2013 г.
[The Agricultural University – Plovdiv, and Vocational Training of Farmers within Measure 111 under the Rural Development Programme for 2007–2013] /
ТоняГеоргиева / Tonya Georgieva
110–130: Кариерните услуги в България – състояние и тенденции
[Career Services in Bulgaria – Condition and Trends] /
Моника Богданова / Monika Bogdanova
131–136: Гражданско образование и образование по права на човека в училище
[Civic Education and Education for Human rights in School] /
Мирена Легурска / Mirena Legurska
199–206: Защо да учим
[Why We Have to Study?]/
Весела Димова / Vessela Dimova
207–213: Роля и място на технологичното обучение в системата на общообразователната подготовка
[Role and Place of Technological Education in the Sistem of General Education] /
Теменужка Михалева / Temenuzhka Mihaleva
214–221: Учителите и професионалните деформации
[The Teachers and the Professional Deformations] /
Снежана Янакиева / Snezhana Yanakieva
295–306: Образование за устойчиво развитие – концептуализация и практически измерения
[Education for Sustainable Development – conceptualization and Practical Aspects] /
Даниела Димова / Daniela Dimova
307–314: Аспекти на продължаващо образование на учители по природни науки
[Aspects of the Continuing Education of Teachers of Science (results of opinion surveys of teachers
to integrate ICT in education)] /
Нели Димитрова / Neli Dimitrova
543–549: Организация и учебно-възпитателна дейност в полуинтернатните групи в първи клас –
същност, опит и перспективи
[Organization and Educative in Semi-Boarding Groups in First Class, Nature, Experience and Perspective] /
Даниела Миловидова / Daniela Milovidova
550–554: Самообучението при квалификацията в контекста на „Учене през целияживот“
[Self-Learning by in qualifi cation in the context of „Lifelong Learning“] /
Катя Стоянова / Katia Stoyanova
555–560: Как да създадемедна по-сигурна среда в училище
[How to Create a Safer School Environment] /
Мирена Легурска / Mirena Legurska
ФОРУМИ / FORUMS
103–105: Европейската мрежа на учене и преподаване в селското стопанство и развитие на селските райони
[European Network of Learning and Teaching in Agriculture and Rural Development]
106–109 Обръщения на: Тоня Георгиева – вицепрезидент на ENTER /
Tonya Georgieva – Vice-President of ENTER / & Франциско Ортиц Беррокал – президент на ENTER /
Francisko Оrtiz Berrocal – President of ENTER / 90-годишнинанаВисше транспортно училище „Тодор Каблешков“
[90th Anniversary оf Todor Kableshkov University оf Transport]
ПОЗДРАВЛЕНИЯ / GREETINGS
392–393: Проф. Сергей Игнатов – министър на образованието, младежта и науката
[Prof. Sergei Ignatov – Minister of Education, Youth and Science in Bulgaria]
394–395: Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
[Ivaylo Moskovski – Minister of Transport, Information Technology and Communications]
396–397: Лиляна Павлова – министър на регионалното развитие и благоустройството
[Lilyana Pavlova – Minister of Regional Development and Public Works]
398–399: Проф. д-рВаньо Митев, дм, дбн – ректор на МУ – София, председател на Съвета на ректорите
[Prof. Vanyo Mitev, MD, PhD, DSc, Rector of Medical University – Sofia]
400–401: Проф. д-р ЗоранЧекеревац, Университет „Юниoн“ – Белград, Факултет по бизнес и индустриален мениджмънт, Бизнес училище Чачак, НПО МЕСТЕ
[Prof. dr Zoran Čekerevac „Union“ University Belgrade – Faculty of Business and Industrial Management Business School Čačak, and MESTE NGO]
402–403: Проф. П. А. Жбанов, ректор Московской государственной академии коммунального хозяйства и строительства / Проф. А. И. Доценко, декан МГАКхиС, академик Международной академии транспорта, доктор технических наук
[Prof. PA Zhbanov, Rektorr Moscow State Academy of Municipal Economy and Construction / Prof. A.I Dotsenko, Dean GAKhiS, the International Academy of Transport, Doctor of Technical Sciences]
404–410: Висше транспортно училище „ТодорКаблешков“ – модерно образование и професионализъм
[Todor Kableskov University of Transport – Contemporary Education And Professionalism] /
Петър Колев, Даниела Тодорова / Petar Kolev, Daniela Todorova
411–414: Бъдеще, базирано върху знанието
[Future Based on Knowledge] /
Даниела Тодорова / Daniela Todorova
415–427: Автомобил с брауново гориво
[Automobile With Brownian Fuel] /
Иван Петров / Ivan Petrov
427–433: Многоканална микропроцесорна система за дистанционен контрол и управление на електроенергийни обекти [Multi-Microprocessor System for Remote Monitoring and Control of Electric Power Objects] /
Георги Павлов, Радослав Кацов, Ивайло Ненов / Georgi Pavlov, Radoslav Katsov, Ivaylo Nenov