VOCATIONAL EDUCATION
JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH
ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ
VOLUME 17, 2015 / ГОДИНА XVII, 2015
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
PAGES / СТРАНИЦИ
Number 1 / Книжка 1: 1 – 120
Number 2 / Книжка 2: 121 – 232
Number 3 / Книжка 3: 233 – 352
Number 4 / Книжка 4: 353 – 464
Number 5 / Книжка 5: 465 – 576
Number 6 / Книжка 6: 577 – 704
HEALTHY LIFESTYLE AND SPORT IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS / ЗДРАВОСЛОВЕН НАЧИН НА ЖИВОТ И СПОРТ В ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ
585 – 597: Спортните дейности като социална платформа за приобщаване, промяна и развитие [Sport Activities as a Platform for Social Inclusion, Change and Development] / Иван Сандански / Ivan Sandanski
598 – 605: Педагогическо общуване и комуникация в обучението по физическо възпитание и спорт [Pedagogical Interactions and Communications in Physical Education and Sport Activities] / Елеонора Милева / Eleonora Mileva
606 – 615: Проблеми и перспективи в развитието на извънучилищните занимания със спорт и физическо възпитание [Problems and Prospects of Developing Extracurricular Activities in Sports and Physical Education] / Лозан Митев / Lozan Mitev
616 – 619: Патронният празник на 163. ОУ „Черноризец Храбър“ – новаторство в традицията [The Day of Patron in “Chernorizets Hrabar” Primary School – Innovation in Tradition] / Велислава Шурулинкова / Velislava Shurulinkova
620 – 623: Скокове на батут – забавно и полезно [Trampoline Jumping – Funny and Helpful] / Ирена Тенева, Виолета Дряновска / Irena Teneva, Violeta Dryanovska
INTERNATIONAL EXPERIENCE / МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ
531 – 546: Актуално състояние на образователната система на Норвегия [Current State of Norwegian Educational System] / Росица Иванова / Rositsa Ivanova
547 – 560: Teaching English Through Project-based Learning in Zaferiye Abalıoğlu Primary School, Denizli, Turkey / Veselina Boneva, Muserref Fidan
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
28 – 40: Eкипно преподаване – един от пътищата за развитие на комуникативни компетентности за инженери [Team Teaching – an Opportunity for Development of Communication Competences for Engineers] / Сеня Терзиева, Веселина Коларски / Senia Terzieva,Veselina Kolarski
41 – 46: Мястото на образователните сайтове и софтуерните продукти в процеса на обучение [The Role of Educational Sites and Software in the Learning Process] / Бисерка Василева / Biserka Vasileva
47 – 70: Системата за професионално ориентиране и консултиране на деца със специфични потребности в България – исторически тенденции и съвременно състояние [Professional Orientation and Consulting System for Children with Special Needs in Bulgaria – History and Current Status] / Моника Богданова / Monica Bogdanova
71 – 77: В защита на българския жестов език: необходима информация, съдържание
и практическо приложение [Protection of the Bulgarian Sign Language: Required
Information, Contents and Applications] / Миряна Мошева / Miryana Mosheva
247 – 258: Източници на тревожни преживявания в юношеска възраст [Sources of Anxiety in Adolescence] / Гергана Славчева / Gergana
259 – 271: Методи и етични аспекти при обучението на лица със слухови нарушения [Metods and Ethical Aspects in Teaching Students with Hearing Loss] / Светослава Съева / Svetoslava Saeva
359 – 368: Рекламата и нейният визуален език [The Advertising and its Visual Language] Николай Кънчев / Nikolay Kanchev
665 – 678: Валидиране на знания и умения, придобити в трудовия опит – опит и тенденции [Validation of Work-Based Knowledge and Skills – Experience and Trends] / Емилиана Димитрова, Красимира Брозиг / Emiliana Dimitrova, Krasimira Brozig
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
15 – 20: Формиране на начална икономическа грамотност в обучението по „Домашен бит и техника“ [Building an Initial Economic Literacy in the Subject of Domestic Science and Home Technology] / Хава Велиева / Hava Velieva
21 – 27: Формиране на толерантност и емпатия при 5 – 7-годишните деца [Formation of Tolerance and Empathy in Children of Age 5 – 7 Years] / Надие Карагьозова / Nadie Karagyozova
239 – 246: Подходи за преподаване на английски език, в центъра на които е поставен ученикът [Student-centered Approaches to English Teaching] / Даниела Димитрова / Daniela Dimitrova
369 – 378: Компютърно подпомогнато обучение на ученици с увреден слух по природни науки в България [Computer-assisted Science Teaching of Deaf Students in Bulgaria] / Милен Замфиров / Milen Zamfirov
379 – 386: Дидактическата игра като интерактивен метод в обучението по „Сервиране“
[The Didactic Game as an Interactive Teaching Method in Serving] / Слава Рачева / Slava Racheva
387 – 393: Методи за проверка и контрол на резултатите от обучението по „Обща теория на счетоводната отчетност“ [Methods for Examination and Results
Control in General Theory of Accounting Class] / Красимира Макавеева / Krasimira Makaveeva
394 – 398: Особености и трудности на чуждоезиковото обучение при студенти от мултиетнически произход в райони със смесено население [Teaching a Foreign Language and the Challenges it Entails with Students of Multicultural and Ethnically Different Background] / Ангел Николов / Angel Nikolov
399 – 408: Коучингът като инструмент за създаване на нова организационна култура в туризма [Coaching as a Tool for Creating New Organizational Culture in Tourism] / Златина Караджова / Zlatina Karadzhova
471 – 479: Интернет като източник на социализиращи влияния в периода на юношеството [Internet as a Source of Socializing Influences in Adolescence] / Гергана Славчева / Gergana Slavcheva
480 – 486: Иновационни методи на обучение при учебния предмет „Обща теория на счетоводната отчетност“ [Innovative Methods of Education in Subject “General Theory of Accounting”] / Красимира Макавеева / Krasimira Makaveeva
487 – 493: Субективизмът в контекста на диференцираното заплащане на педагогическите специалисти [Subjectivity in the Context of Differentiated Remuneration of Pedagogical Specialists] / Недялко Колев / Nedyalko Kolev
494 – 502: Тенденции при професионалноквалификационните степени по специална педагогика в България [Trends of Professional and Qualification Degrees in Special Pedagogy in Bulgaria] / Милен Замфиров / Milen Zamfirov
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
409 – 422: Резултати от национално външно оценяване по чужд език в седми клас в област Сливен през учебната 2014/2015 година [Results of National External Assessment in Foreign Language in Seventh Grade in Sliven Region During the Academic 2014/2015 Year] / Веселина Бонева / Veselina Boneva
503 – 519: Възрастови особености на психологическата подготовка при състезателки по художествена гимнастика [Age Characteristics of Psychological Training of
Rhythmic Gymnastics Athletes] / Мария Кънчева / Maria Kancheva
520 – 522: Синергията „образование – медии“ в проекта SmartFuture на Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“ [The Sinergy “Education – Media” in the SmartFuture Project of Varna Free University “Chernorizets Hrabar”] / Теодора Бакърджиева / Teodora Bakardjieva
626 – 639: Феноменът „ученически и студентски бисери“ и ценностите на младите хора [The Phenomenon “Student’s Pearls” and Young People’s Values] / Надя Кантарева-Барух / Nadya Kantareva-Baruh
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
90 – 93: 93 години Средно общообразователно училище „Св. Паисий Хилендарски“ – с. Абланица. Ролята на главния учител – модератор, медиатор, наставник [90 Years Secondary School “St. Paisii Hilendarski”. the Role of the Head Teacher – Moderator, Mediator and Mentor] / Сълзета Зейнева / Salzeta Zeyneva
94 – 109: Професионализмът в управлението на училището в малките населени места – споделен опит от ръководството на СОУ „Св. Паисий Хилендарски“, с. Абланица [The Professionalism in Managing School in Small Living Areas – Educational Experience Shared by the Team of Secondary School “St. Paisii Hilendarski“, Ablanitsa Village] / Мехмед Имамов, Калинка Гайтанинчева / Mehmed Imamov, Kalinka Gaytanincheva
110 – 111: Децата невинаги помнят това, на което ги учите, но помнят това, което сте [Children Do Not Always Remember the Things You Teach Them, But Do Remember Who You Are] / Ирзан Конадова / Irzan Konadova
112 – 113: Учителската професия – предизвикателство или задължение
[Teaching Profession – Challenge or Responsibility] / Зейнеп Топова / Zeinep Topova
273 – 278: Вътрешноучилищната квалификация на учители – фактор за повишаване на качеството на образованието [Intraschool Qualification of Teachers – a Factor to Improve the Quality of Education] / Ирина Горанова / Irina Goranova
279 – 287: Състезателна игра на тема „Героите на Възрожденска България“ (обобщителен урок в V клас за историята на България през епохата на Възраждането) [Competitive Game Themed “The Heroes of the Bulgarian National Revival” (Summarized Lesson in 5th Grade Concerning the History of Bulgaria During the Period of the National Revival)] / Таня Трапова / Tanya Trapova
288 – 292: An English Language Workshop at Science and Mathematics High School “Yane Sandanski” – Gotse Delchev / Mariyana Karamiteva
293 – 295: Добра педагогическа практика – делова игра, в съответствие с характеристиките на Оперативна програма „Наука и образование 2014 – 2020“ [The Good Pedagogical Practice as a Business Game in Accordance with the Characteristics of the Operational Programme “Science and Education for Smart Growth 2014 – 2020”] / Генка Тодорова / Genka Todorova
296 – 304: Училищният директор – лидер, администратор или мениджър [School Headmaster – a Leader, Administrator or Manager] / Румена Милова / Rumena Milova
305 – 308: Различните видове оценяване [Different Types of Assessment] / Станислава Базитова / Stanislava Bazitova
309 – 312: Квалификационната дейност в ПГСУАУ „Атанас Буров“ – Силистра [Qualifications at the Vocational School of Economics, Administration and Service “Atanas Burov” – Silistra] / Наталия Крумова / Natalia Krumova
313 – 318: Предприемачеството – алтернатива за реализация на младите хора
[Entrepreneurship – an Alternative For Young People] / Диана Ганчева / Diana Ganeva
319 – 325: Обучение на ученици със специални образователни потребности в ПГСУАУ „Атанас Буров“ – Силистра [Special Education at the Secondary Vocational School of Economics, Administration and Service “Atanas Burov” – Silistra] / Станислава Великова, Бисерка Костова / Stanislava Velikova, Biserka Kostova
326 – 334: Самооценката – инструмент за измерване на качеството и разкриване на потенциала за развитие на професионалното образование [Self-assessment – a Tool for Measuring the Quality and the Potential for Development of Vocational Education] / Ирина Гетова-Георгиева, Марияна Винарова / Irina Getova-Georgieva, Mariyana Vinarova
335 – 338: Ученическият парламент – мост за превенция на агресията и насилието в училище [Students’s Parliament – a Bridge against Violence at School] / Иванка Липчева / Ivanka Lipcheva
423 – 432: Иновационен мениджмънт в системата на образованието. Училищна програма за въвеждане на тренинг за житейски умения [Innovative Management in The Education System. School Program for Introduction of Training for Universal Skills] / Здравка Тасева / Zdravka Taseva
433 – 439: Училище с вкус на лято. Идеи за творчески занимания с деца от предучилищна и начална училищна възраст [School with Taste of Summer. Ideas for Creative Activities with Preschool and Primary School Age Students] / Аня Стоянова / Anya Stoyanova
440 – 444: Форум-театърът в целодневната организация на учебния процес [The Forum-theater in Full-day Organization of Learning] / Венка Лумбева / Venka Lumbeva
445 – 447: Представяне на основно училище „Св. св. Кирил и Методий“ – село Арда, община Смолян [Presentation оf “St. St. Cyril and Methodius” Primary School, Village of Arda, Smolyan Municipality] / Ф. Романов / F. Romanov
448 – 451: Работа със слети класове в начален етап на основната образователна степен – методи и похвати за стимулиране на учебно-познавателната дейност [Work with Combined Classes in Primary School – Methods and Tools for Boosting Learning and Cognitive Activity] /Веселина Хаджиева, Сирма Сиракова / Veselina Hadzhieva, Sirma Sirakova
452 – 460: Организиране и ефективно прилагане на новия модел на целодневна организация на учебния процес [Organizing and Effective Implementation оf the New Model of Full-day Learning Organization] / Мариела Костадинова, Елиза Хаджиева / Mariela Kostadinova, Eliza Hadzhieva
561 – 564: Блок-урок в Професионална гимназия по туризъм и хранителни технологии „Никола Димов“ [Block-lesson in Vocational School of Tourism and Food Technology “Nikola Dimov”] / Петя Данева / Petya Daneva
565 – 566: Учебна игра от първата ми година като учител [Training Game from my First Year as a Teacher] / Евгений Димитров / Evgeniy Dimitrov
567 – 568: Един необикновен час по немски език [An Unusual German Class] / Пепа Анигностова / Pepa Anignostova
655 – 659: Разширяване и задълбочаване на учебното съдържание по оптика в школите по физика [Expanding and Deepening the Educational Content on Optics in Physics Schools] / Ирена Борисова, Даниела Узунова, Ванилия Беремска / Irena Borisova, Daniela Uzunova, Vanilia Beremska
660 – 665: Контент анализ и информационни карти в обучението по биология и здравно образование [Content Analysis and Mind Maps in Teaching Biology and Health Education] / Руми Тодорова / Rumi Todorova
666 – 670: Мотивиране на ученици чрез разработване на индивидуални проекти [Motivating Students through the Development of Individual Projects] / Петя Петкова / Petya Petkova
671 – 674: „Детството при социализма“ – изследователска реконструкция в работилница по история [“Childhood Under Socialism” – Research Reconstruction in History Workshop] / Анелия Ковачева, Поля Якимова / Anelia Kovacheva, Polya Yakimova
675 – 677: Интерактивно обучение на ученици от V и VI клас в школа по астрономия, или Как чрез игри да пътуваме към звездите [Interactive Education of Students from Grade V and VI in Astronomy School, or How to Travel to Stars through Games] / Ванилия Беремска / Vanilia Beremska
678 – 682: Моите корени, моето родословно дърво [My Origins, my Genealogical Tree] / Поля Якимова / Polya Yakimova
683 – 685: Стандарти за култура на поведение [Standards of Behavior Culture] / Миланка Дечева / Milanka Decheva
686 – 690: Работата с учениците в театрално студио „Маска“ [Working with Students in Theatrical Studio “Mask”] / Галина Вълчешка / Galina Vulcheshka
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
8 – 14: Предприемачеството в извънкласните форми на работа в начален етап. Формиране на умения за самооценка на учениците [Entrepreneurship in the Extracurricular Activities. Formation of Self-Assessment Ability of Students] / Йовка Петкова/ Yovka Petkova
523 – 530: Model of Folk High School Pedagogy for Organic Agriculture Education] / Ivan Manolov, Dimo Atanasov, Ewa Stratenwerth, Paweł Kulpa, Martin Nobelmann, Reto Ingold, Henrike Rieken, Hristina Yancheva, Atanaska Stoeva, Peter Mogensen, Sulisława Borowska
624 – 625: Успешна екипна дейност [Successful team Work] / Нина Няголова / Nina Nyagolova