СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
ОБРАЗОВАТЕЛНА ПОЛИТИКА / EDUCATIONAL POLICY
Стратегически приоритети в управлението на съвременното училищно образование
[Strategic Priorities in Management of Contemporary School Education] /
Галин Цоков / Galin Tzokov – стр. 95Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Учителят като обучаващ възрастни
[Teacher as Teaching Adults] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – стр. 115Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / RESEARCH RESULTS
Проучване на родителското участие в училищния живот в България
[Parental Involvement in Life of School Matters] /
Боян Захариев / BoyanZahariev, Илко Йорданов / Ilko Yordanov – стр. 125Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ / PEDAGOGICAL PRACTICES
Системата за финансово управление и контрол – инструмент за добро управление на бюджета
[The System for Financial Management and Control – a Tool for better Management of the Budget] /
Пенко Рисков / Penko Riskov – стр. 154Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
НАУЧНА ИНФОРМАЦИЯ / SCIENTIFIC INFORMATION
Втори Форум за стратегии в науката
[Science Strategy Forum 2] /
Тошка Борисова / Toshka Borisova – стр. 177Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 181
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
СТРАТЕГИЧЕСКИ ПРИОРИТЕТИ В УПРАВЛЕНИЕТО НА СЪВРЕМЕННОТО УЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ
Галин Цоков
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“Резюме. Настоящата статия анализира промяната в управлението на съвременните системи за училищно образование, насочена към реализирането на няколко стратегически приоритета, основани на принципи за организационна идеология като: децентрализация, приватизация, училищна автономия, отчетност и управление на качеството на образованието. В зависимост от степента на осъществяване на тези стратегии в различните системи за училищно образование функционират по-централизирани или децентрализирани модели на управление. В този смисъл, търсенето и постигането на адекватни решения по отношение на по-нататъшното реализиране на разгледаните стратегии в рамките на нашата образователна система е важно условие за промяна на все още централизирания модел за управление на българското училище.
Keywords: management of school education, decentralizations, privatization, school autonomy, accountability and quality management of education
STRATEGIC PRIORITIES IN MANAGEMENT OF CONTEMPORARY SCHOOL EDUCATIONAbstract. In this research, we analyze the evolution of recent educational systems. Such change is coherent with several strategic priorities, based on the principles of organizational ideology. They are: democratization, decentralizations, privatization, school autonomy, accountability and quality management of education. The centralized administrative models survived differently in different types of school education, pending the success of these strategies. Therefore, searching and achieving suitable solutions regarding the ongoing completion of the aforementioned strategies within the Bulgarian educational system remains paramount for the transformation of persistently centralized administrative models in Bulgarian schools.
Prof. Dr. Galin Tzokov
Plovdiv University
УЧИТЕЛЯТ КАТО ОБУЧАВАЩ ВЪЗРАСТНИ
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“Резюме. Статията представя основни моменти относно разликата да бъдеш учител на ученици и учител на възрастни. Тази разлика се определя от разликите между децата и възрастните като учащи и спецификите на педагогическия и андрагогическия подход към ученето. В съответствие с андрагогическия подход учителят трябва така да организира учебните дейности, че опитът на учащите да бъде използван по най-добрия начин и възрастните, които учат, да бъдат успяващи.
Keywords: teaching and learning process, teacher, adult learners, pedagogical approach, andragogy, andragogical approach
TEACHER AS TEACHING ADULTS
Abstract. Article presents some key points about differences to be teacher for students and teacher for adults. They have been determined by differences between children and adults as learners and specifi city of pedagogical and andragogical approaches to learning. In accordance with andragogical approach teacher has to organize study activities in such way so that learners experience has been used in a best way and adults learners can learn successfully.
Prof. Dr. Viara Gyurova
Sofi a University „St. Kliment Ohridski“
ПРОУЧВАНЕ НА РОДИТЕЛСКОТО УЧАСТИЕ В УЧИЛИЩНИЯ ЖИВОТ В БЪЛГАРИЯ*
Боян Захариев
Илко Йорданов
Институт „Отворено общество“Резюме. Образователното равнище на родителите е важен фактор за посещаемостта и постигането на образователни резултати на децата в училище. Ниската степен на образование на родителите или пълната липса на формално образование носят сериозни и многоизмерни рискове за образованието на детето. Настоящото проучване потвърждава силен положителен коефициент на корелация между нивото на образование на майките на изследваните ученици и благосъстоянието на домакинствата. Заедно с това сравнително високото равнище на образование (средна или по-висока образователна степен) е предпоставка за участие на родителите в организирания училищен живот – като членове на настоятелството или в родителските съвети.
Като най-сериозни за учениците се очертават затрудненията в областта на ученето, следвани от нарастващите през последните години проблеми, свързани с липсата на дисциплина в училище – поведенчески проблеми и нарушения в общуването със съучениците, както и с учителите и персонала.
Поради все още ограничената и частична децентрализация на училищното образование в България и загубените възрожденски образователни традиции, ролята на родителите във вземането на решения в училище остава ограничена.
Налице е съществена пропаст между потенциала на мнозинството от родителите и този на родителите от социално изключените групи да оказват влияние върху училищните политики. В основата на ограниченията пред уязвимите групи стоят липсата или недостигът на знания, доходи и самочувствие. В училището и в управлението на системата на училищното образование като цяло все още не се осъзнава потребността да се инвестират усилия за компенсиране на тези неравенства на достъпа до образователни решения на малцинствата. В резултат на това доверието, интересът и участието на родителите от уязвимите групи в училището намалява, децата не получават необходимите стимули в семейството и също губят интерес, а индексите за включване в системата на образованието остават далеч от целите на страната и Европейския съюз.Keywords: child’s education, parents’ education level, decentralisation of school education, excluded groups
PARENTAL INVOLVEMENT IN LIFE OF SCHOOL MATTERS
Abstract. Parents’ education level is an important factor in the attendance and performance of children in schools. The low level of education of parents or the complete lack of any formal schooling is likely to involve serious and multidimensional risks for a child’s education. The current survey confi rms a strong positive correlation coeffi cient between mother’s education level and wealth of the household. The existence of a comparatively high education level (secondary education or higher) is a prerequisite for parental participation in organised school life as parent representatives or in parents’ councils.
The most serious diffi culties are in the area of learning followed by the issues of declining discipline at school, which have been escalating in recent years.
In the Bulgarian governance system parents’ meetings remain the main tool for parent involvement with both school affairs in general and the progress of a child in particular.
Because of the still limited and partial decentralisation of school education in Bulgaria and lost educational traditions of parent participation, the role of parents in the decisionmaking process in the school remains limited.
There is a signifi cant gap between the potential of mainstream parents and parents from excluded groups to infl uence school policies owing to a lack of knowledge, low income and low self-confi dence. As a result, parental trust and the involvement of excluded groups in chool life seem to be decreasing. As a consequence, families are not giving their children the stimuli they need, which is the fi rst step to losing interest in education; thus the indices for inclusion in the school education system lag behind the targets set for the country and European Union.Boyan Zahariev
Programme Director
Governance and Public Policies Programme
Open Society Institute
Ilko Yordanov
Expert Analyses Consultant
Open Society Institute
КОМПОНЕНТИ НА ДОБРА ПРАКТИКА В ОБРАЗОВАНИЕТО И ОБУЧЕНИЕТО ЗА ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО
Траян Гоцевски
Институт по педагогика на Философския факултет
на Университета в СкопиеРезюме. Нашето общество се трансформира от общество, базирано на опитността, в общество, базирано на познанието. В съответствие с тези промени има голяма потребност от нови предприемачи, които имат желание за иновации и които са способни да бъдат лидери в процеса на промените. Тези предприемачи трябва да бъдат мотивирани, т.е. от ранна възраст да се развива тяхното съзнание за предприемачество и предприемаческа култура. Има голяма потребност от добре подготвени учители, които да са способни да инициират развиване на предприемачески умения у младите хора.
Образователната система трябва да може да обучава учениците на базова икономическа култура, да знаят какво е икономика, маркетинг, конкуренция, предприемачество и пр., защото новата икономика изисква предприемачески умения, независим, самоопределящ се персонал. Необходимо е всички млади хора да притежават предприемачески умения, да развиват творческите си способности, да провокират таланта си и по този начин да бъдат по-способни за реализиране на професионалните си амбиции, да разглеждат бизнеса като възможна кариера. По този начин те стават по-подготвени да ръководят иновативни проекти, да разгръщат нови дейности, както и да изградят собствена фирма.
Образованието играе важна роля в развиването на нагласи, трудови навици и дейности, които подобряват способностите за сътрудничество, творчество и иновация на децата и младите хора, т.е. то е способно да стимулира развиването на тяхната предприемаческа активност.Keywords: entrepreneurship teaching, entrepreneur, entrepreneurial skills, knowledge, education
COMPONENTS OF “GOOD PRACTICE“ IN THE FIELD OF EDUCATION AND ENTREPRENEURSHIP’S TRAINING
Abstract. Our society has transformed from the society based on experience, to a society based on knowledge. In order to these changes, there is a greater need for new entrepreneurs who have desire for innovations and who are capable to be leaders through the process of changes. These entrepreneurs should be motivated i.e. their consciousness for entrepreneurship and entrepreneur culture should be developed at a very early age. There is a great need for well trained teaching stuff that will be able to initiate the development of the entrepreneurial skills of the young people.
The educational system should be able to teach their students about the basic economic culture; to know what is economy, marketing, competition, entrepreneurship etc., because the new economy necessitates entrepreneurial skills, independent, self-determining staff. It is necessary all young people to possess entrepreneurial skills, to advance their creativity, to awake their talent and in that way to become more skilled in achieving their professional ambitions and to be allowed to consider the creation of business as a possible option in their career. In this way they are becoming more prepared to conduct with innovative projects, to develop new activities as well as to establish their own company.
The education plays an important role in the development of the attitudes, working habits and activities which improve the abilities for cooperation, creativity and innovation of children and young people, i.e. it is capable of stimulating the development of their entrepreneurial activities.
Prof. Dr. Trayan Gotsevski