CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Съвременното висше образование – европейски и национални измерения и предизвикателства [The Modern Higher Education – European аnd National Dimensions аnd Challenges] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – стр. 455
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Кохерентност на политики [Coherence оf Policies] /
Албена Вуцова, Лиляна Павлова / Albena Vutsova, Liliana Pavlova – стр. 476
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Иновации и комерсиализация на научните резултати: национални и европейски политики и стратегии [Innovation аnd Commercialization оf the Scientifi c Results: National аnd European Policies аnd Strategies] /
Владимир Манолов / Vladimir Manolov – стр. 491
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH RESULTS / РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Познава ли българският учител мотивите за учене на своите ученици [Does Bulgarian Teacher Know the Motives for Learning of His Students] /
Бисерка Василева / Biserka Vasileva – стр. 509
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
UNITING EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Създаване на развиваща среда, подпомагаща корекцията на познавателната дейност на деца с умствена изостаналост от началния етап на основната образователна степен [Creating of Developing Environment that Supports the correction of Cognitive Activity of Children with Mental Retardation at Primary School] /
Пелагия Терзийска/ Pelagia Terziyska – стр. 528
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
DISCUSSION / ДИСКУСИЯ
Айсбергът от проблеми на училищната география [The Iceberg of Problems in Geography Education] /
Иван Дреновски, Анко Иванов / Ivan Drenovski, Anko Ivanov – стр. 540
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕТО В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Оценяване на природонаучната грамотност в PISA 2015 – тенденции и промени в концепцията на изследването [Assessing Scientifi c Literacy in PISA 2015 – Tendency and Changes in the Study Framework] /
Светла Петрова / Svetla Petrova – стр. 551
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE ,,AZ BUKI“ JOURNALS /
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ – стр. 562
GUIDE FOR THE AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 564
СЪВРЕМЕННОТО ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ – ЕВРОПЕЙСКИ И НАЦИОНАЛНИ ИЗМЕРЕНИЯ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда основни събития и документи, свързани с Болонския процес и с изграждането на Европейското пространство за висше образование. В този контекст е представена и националната политика за висше образование на България. Анализиран е проектът „Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2014 – 2020 г.“ и се обобщават очакваните резултати от прилагането на стратегията.
Keywords: Higher Education, European Higher Education Area, Bologna Process, Higher education quality
THE MODERN HIGHER EDUCATION – EUROPEAN AND NATIONAL DIMENSIONS AND CHALLENGES
Abstract. The article presents main events and documents, related to Bologna Process and to building up of the European Higher Education Area. Bulgarian national policy in Higher education is presented in this context. The project named “Strategy for Higher education development in Republic of Bulgaria for the period of 2014-2020 years” is analyzed, as well, and some outcomes of its applying are summarized.
Prof. Viara Gyurova, DSc.
Faculty of Education University of Sofi a
Албена Вуцова, Лиляна Павлова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Повишаването на качеството и изпълнението на научните изследвания и иновациите е основна задача на много правителства в европейски и глобален мащаб. Особено важно е да се подберат най-подходящите инструменти и политики за това. В статията са използвани теоретичен и концептуален анализ на направеното от страните членки при прилагане на кохерентността на политиките. Коментирана е ролята на секторните политики и тяхното взаимно допълване, за да се гарантира както тяхната съвместимост, така и търсеният синергиен ефект. Доколкото проблемът за кохерентност на политиките е от метаполитическо естество, т.е. политика към провежданите политики, е направен опит за операционализиране на дейностите в процеса по конструирането на политическия микс.
Keywords: innovation, policies, coherence of policies, sectorial policies
COHERENCE OF POLICIES
Abstract. Improving the quality and implementation of research and innovation is a key task for many governments in Europe and globally. It is essential to select the most right tools and policies accordingly. The paper uses theoretical and conceptual analysis made by Member States in implementing coherence of policies. The role of sectoral policies and their complementarity to ensure both compatibility and synergies sought are discussed. As far as the issue of policy coherence is of metapolitical nature i.e. policies to the policies, it has been attempted to operationalize the activities in the process of constructing the policy mix.
Dr. Albena Vutsova, Assoc. Prof.
University of Sofi a
Dr. Liliana Pavlova, Assoc. Prof.
ИНОВАЦИИ И КОМЕРСИАЛИЗАЦИЯ НА НАУЧНИТЕ РЕЗУЛТАТИ: НАЦИОНАЛНИ И ЕВРОПЕЙСКИ ПОЛИТИКИ И СТРАТЕГИИ
Владимир Манолов
Институт за изследване на обществата и знанието – БАН
Резюме. Статията анализира национални политики и стратегии на България в контекста на Европейската иновационна политика и практика с фокус върху проблема за комерсиализация на научните знания. Разгледани са националната иновационна система, както и основни политики и стратегии, подпомагащи протичането на иновационни процеси. Обект на анализ са съществуващите механизми и предпоставки за комерсиализация на научния потенциал – трансформирането на научно знание в икономически резултат (пазарна стойност). Представени са изводи и препоръки за подобряване на иновационната среда и създаване на условия за преодоляване на фундаменталната бариера пред трансформирането на научно знание в икономическа дейност.
Keywords: research and innovation policies and strategies, commercialization, innovation system, scientifi c knowledge
INNOVATION AND COMMERCIALIZATION OF THE SCIENTIFIC RESULTS: NATIONAL AND EUROPEAN POLICIES AND STRATEGIES
Abstract. The article analyzes national policies and strategies of Bulgaria in the context of the European innovation policy and practice, with a focus on the issue for commercialization of scientifi c knowledge. The national innovation system, as well as key policies and strategies supporting the fl ow of innovation processes are reviewed. Further analysis is focused on the existing mechanisms and prerequisites for commercialization of scientifi c potential – the transformation of scientifi c knowledge into economical results (market value). Presented are conclusions and recommendations for improvement of the innovation system and for creation of conditions for overcoming the fundamental barrier to transforming scientifi c knowledge into economic activity.
Vladimir Manolov, PhD Student
Institute for the Study of Societies and Knowledge
Bulgarian Academy of Sciences
ПОЗНАВА ЛИ БЪЛГАРСКИЯТ УЧИТЕЛ МОТИВИТЕ ЗА УЧЕНЕ НА СВОИТЕ УЧЕНИЦИ
Бисерка Василева
Технически университет – София
Резюме. В статията се разглежда проблемът за мотивацията за учене като актуален за българското училище и доколко българският учител познава мотивите на своите ученици. Представена е емпирична картина на моментното състояние на мотивацията за учене при учениците от първи до дванадесети клас и степента на познаване на мотивите за учене на учениците от техните учители и директори. Емпиричните данни са събрани чрез метода на анкетното проучване върху представителна извадка от училища на територията на Регионален инспекторат по образованието – Сливен (РИО – Сливен). Разискват се обработените в резултати данни и се предлага кратък анализ. Анализът е насочен в достатъчна степен към открояване на перспективни в близък план тенденции и проблеми.
Keywords: motivation, motivation to learn, ways and techniques to increase motivation to learn
DOES BULGARIAN TEACHER KNOW THE MOTIVES FOR LEARNING OF HIS STUDENTS
Abstract. This paper considers the problem of the motivation to learn as a signifi cant topic about Bulgarian school and how Bulgarian teacher knows the motives of their students. The article presents an empirical picture of the current state of motivation to learn about students from fi rst to twelfth grade and shows the level of knowledge of the reasons for learning of students by their teachers and principals. Empirical data were collected by the method of survey on a representative sample of schools in the Regional Inspectorate on Education – Sliven. Results are discussed and a brief analysis is provided. The analysis focuses suffi ciently to highlight promising close-up trends and issues.
Mrs. Biserka Vasileva
СЪЗДАВАНЕ НА РАЗВИВАЩА СРЕДА, ПОДПОМАГАЩА КОРЕКЦИЯТА НА ПОЗНАВАТЕЛНАТА
ДЕЙНОСТ НА ДЕЦА С УМСТВЕНА ИЗОСТАНАЛОСТ ОТ НАЧАЛНИЯ ЕТАП НА ОСНОВНАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА СТЕПЕН
Пелагия Терзийска
ЮЗУ „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. В статията се разглежда спецификата на оформяне на развиваща среда, като фактор за корекционно въздействие, съответстващ на особеностите на децата с умствена изостаналост от началния етап на основната образователна степен и подпомагащ процеса на развитие на познавателната им дейност.
Keywords: children with mental retardation, primary school, correction, cognitive interest, cognitive activity, evolving environment
CREATING OF DEVELOPING ENVIRONMENT THAT SUPPORTS THE CORRECTION OF COGNITIVE
ACTIVITY OF CHILDREN WITH MENTAL RETARDATION AT PRIMARY SCHOOL
Abstract. This article examines the specifi cs of shaping the evolving environment, as a factor for correctional impact, corresponding to the peculiarities of mentally retarded children from primary school ad supporting the development of their cognitive activity.
Dr. Pelagia Terziyska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy South-West University „Neofi t Rilski“
АЙСБЕРГЪТ ОТ ПРОБЛЕМИ НА УЧИЛИЩНАТА ГЕОГРАФИЯ
1) Иван Дреновски, 2)Анко Иванов
1) Югозападен университет „Н. Рилски“ 2) ЧСОУ „Българско школо”
Резюме. В статията се поставят на обсъждане някои от най-наболелите проблеми на обучението по география в средното училище. Те са трупани не с години, а с десетилетия и „резултатите“ от подценяването им вече избождат очи. Проблемите са както от обективен, така и от субективен характер. В основата на всичко стои крайно недостатъчният брой часове за задължителна подготовка по география, които не позволяват да се усвоят и затвърдят трайни и системни знания по предмета, камо ли да се изградят съответни умения и компетенции. Освен обстоен анализ на проблемите са дадени и предложения за намиране на пътища за тяхното преодоляване.
Keywords: geography, education, secondary school
THE ICEBERG OF PROBLEMS IN GEOGRAPHY EDUCATION
Abstract. The article discusses some of the most pressing problems of the geography education in secondary school. They have been accumulated for decades and the “results” from their underestimation are already too alarming . The main trouble results from the insuffi cient compulsory number of hours for this subject. The authors present detailed analysis of the problems and suggestions for overcoming them.
Dr. Ivan Drenovski, Assoc. Prof.
Department “Geography, ecology and environmental protection”
Faculty of mathematics and natural sciences
South-West University “Neofi t Rilski”
Dr. Anko Ivanov
Private Secondary School “Bulgarsko Shkolo”
ОЦЕНЯВАНЕ НА ПРИРОДОНАУЧНАТА ГРАМОТНОСТ В PISA 2015 – ТЕНДЕНЦИИ И ПРОМЕНИ В КОНЦЕПЦИЯТА НА ИЗСЛЕДВАНЕТО
Светла Петрова
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Резюме. Програмата за международно оценяване на учениците (Programme for International Students Assessment, PISA) е част от дългосрочен проект на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за изработване на индикатори за качеството на образованието. Тя е най-представителното международно сравнително оценяване на учениците, което определя ефективността на училищното образование, като измерва знанията и уменията на 15 – 16-годишните ученици в три области: четене, математика и природни науки. През 2015 г. природонаучната грамотност на учениците ще бъде основен акцент на оценяването за втори път от началото на програмата през 2000 г. Следвайки динамиката на обществените процеси и изискванията на XXI век към подготовката на учениците, авторите на изследването доразвиват концепцията и рамката на теста. Настоящият текст е част от пленарен доклад, представен на 42. Национална конференция по въпросите на обучението по физика, проведена на 8 – 11 септември 2014 г. в Стара Загора. В него накратко е описана концепцията на изследването на природонаучната грамотност през 2015 г. Акцентът е поставен върху новите елементи в дефиницията на природонаучната грамотност и измерваните компетентности. Накратко е представен и новият компютърно базиран формат на теста, както и допълнителните възможности и предимства, които той осигурява по отношение на качеството на тестовите задачи и автентичността на измерването.
Keywords: Programme for International Students Assessment, international comperative assessment, 15 – 16 years old students
ASSESSING SCIENTIFIC LITERACY IN PISA 2015 – TENDENCY AND CHANGES IN THE STUDY FRAMEWORK
Abstract. The Programme for International Students Assessment (PISA) is part from a long lasting OECD project for development of the indicators for measuring the education quality. PISA is now used as assessment tool in many countries and regions around the world. Since 2000, the survey measures the outcomes of education in terms of student performance on a regular basis in reading, mathematics and science. In 2015 г., PISA will be focused on the science for the second time. Addressing many of the challenges of the 21 century, the PISA 2015 framework for the science assessment have elaborated the conception of scientifi c literacy as a central construct of the science assessment. The article is a part of the plenary report presented at the 42th National Conference on phisycs teaching in Stara Zagora (8-11 November 2014). The paper briefl y describes the science framework of the assessment in 2015 and the new computer based test format.
Dr. Svetla Petrova
Center for Control and Assessment
of the Quality in School Education