Проф. д-р Стилиян Стоянов
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
https://doi.org/10.53656/bel2024-4s-7
Резюме. Текстът разглежда структурата и тематичния обхват на българска и украинска читанка за IV клас. Изследва се какви са очакванията от обучението по литература в естетически, дидактически, социален и педагогически план. Търси се връзка между спецификата на историческото развитие в България и в Украйна и подбора на текстове в читанките. Застъпва се тезата, че в украинската читанка особено силен е акцентът върху славянския произход на украинците. Коментират се текстове в читанките, очертаващи географските граници и красотата на родната земя. Обръща се внимание на аналогията майка-родина, както и на апологията на родния език.
Ключови думи: читанка, прагматика, социокултурни контексти, тематика, възпитание