Христо Христов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“ (България)
https://doi.org/10.53656/nat2023-1.01
Резюме. Провежданата от 2019 г. класация на IUPAC „Топ десет нововъзникнали технологии в химията“, от една страна, подчертава и популяризира приноса на химията в нашето ежедневие, а от друга – надниква в бъдещето. Номинираните технологии притежават потенциал да променят света към по-добро, допринасят за устойчивото развитие и благосъстояние на нашата планета и общество. Примери за това са RNA ваксините и бързите тестове, биосензорите и сонохимичните покрития, изкуственият интелект и нанопестицидите и много други утвърдени търговски продукти, които преобразиха нашето общество. Акцентът върху световното значение на химията за разработване на нови материали и технологии вдъхновява творчески новото поколение млади учени към изследвания, намиране на решения, предприемачество. Създаването на нови и прогресивни технологии изисква ресурс от добре образовани и обучени специалисти в сферата на природните науки. В контраст с бързо развиващите се най-нови технологии в химията, в българското училищно образование се наблюдават следните негативни тенденции: все по-слаб интерес към изучаване на химия; все по-малък брой от завършващите средно образование се явяват на държавни зрелостни изпити по природни науки; липсва отзвук от съвременните технологии в химията и те остават извън полезрението на учениците. Отрицателните аспекти в университетското образование също не липсват, тъй като само около 25% от записаните в природни науки студенти успяват да завършат висшето си образование. Причините за тези явления най-вероятно са комплексни (затруднения при разбиране на материала, липса на мотивация, некачествено преподаване). Всеки от нас може да помисли върху това, но връзката между образованието по химия и новите технологии е повече от ясна.
Ключови думи: обучение по природни науки; нововъзникнали технологии в областта на химията; маркетингови прогнози; темп на растеж; нетен годишен доход