Мартина Евгениева,
доц. д-р Милена Кирова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-2s.06
Резюме. През последните десетилетия се установяват понижен интерес и ниска мотивация за учене по природни науки в средното училище. Промени в тези факти се търсят чрез практическо насочване на учебното съдържание, чрез включване на иновативни методи и средства за обучение. Целта на представеното изследване е да се разработи система от самостоятелни учебни дейности за обучението по химия в IX клас и да се проследи тяхното влиянието върху мотивацията за учене на учениците. В експеримента участват 48 деветокласници. Мотивацията за учене по химия на учениците е проучена преди и след експерименталните дейности чрез въпросник за ученическа мотивация към ученето по химия (BG SMTSLQ), който е валидиран на български език. Данните са обработени чрез непараметрични статистически методи. Резултатите след експеримента показват повишение или задържане нивото на мотивация за учене по химия на участниците в експерименталната група по отношение на всички скали на въпросника.
Ключови думи: мотивация за учене, самостоятелно учене, обучение по химия, обучение по природни науки