Илиана Илиева
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/phil2021-04-02
Резюме. Настоящата статия има за цел да анализира началото на прехода от логос към мит. За да внедри религиозното в своята просвещенска философска система, Шелинг представя реконструкция на мита. Представя схващания на религиозното съзнание на Аза от древността. Митът олицетворява културна реалност и история на самосъзнанието – идея, която по късно разглежда и Мирча Елиаде. Митовете еволюират паралелно и с еволюцията на човека. Нуждата от развитие на абстрактното мислене и сложната социална среда предпоставят новата митология. Християнството в историята се явява като част от механизма на човешкото развитие, което най-общо символизира прехода от митология към християнство. Теологията трябва да абстрахира митологиите от чисто божественото, но те заедно участват във формирането на човешкото съзнание.
Ключови думи: Шелинг; логос; мит; самосъзнание; немски идеализъм