Проф. д-р Силвия Николаева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-5s.01
Резюме. Статията представя резултатите от качествено изследване, базирано на систематичен преглед на обхвата (systematic scoping review), което цели да идентифицира и анализира подходите за изследване и моделиране на екосистемни измерения на образованието. Селектирани и анализирани са 76 индексирани в Scopus база данни публикации от периода 1999 – 2024 г.
Резултатите доказват, че изследването на образователните екосистеми се основава на смесени парадигмални подходи, съчетаващи конструктивистки и конективистични принципи, а тяхното моделиране интегрира водещо две групи принципи – структурни и ценностно-функционални. В структурен план базисните екосистемни центрове са училищното и висшето образование, ученето през целия живот и бизнес ориентираното обучение. В ценностно-функционален план водещите приоритети са дигитализацията, приобщаването, доброто управление, иновациите и устойчивостта.
Ключови думи: образователни екосистеми, систематичен преглед, парадигма, изследване, моделиране