Доц. д-р Мая Чолакова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-6.01
Резюме. Статията представя основни тенденции в развитието на социалната педагогика като наука, академична дисциплина, специалност и практика в първите десетилетия на ХХІ век. Характерно в процеса на самоопределяне на социалната педагогика е и изясняването на взаимоотношенията ѝ със социалната работа във всичките ѝ проявления. Теоретичното изследване поставя акцент върху концептуализирането на социалната педагогика в Обединеното кралство, Германия и България, както и върху резултати от международно сравнително изследване. Сред тенденциите в България се откроява идеята за развиване на социалната педагогика като метанаука. В тази връзка е споделена и авторова идея за разгръщане на тази перспектива на основата на познавателните принципи на критическата философия на Имануел Кант.
Ключови думи: социална педагогика, социална работа, диференциация, метанаука