Доц. д-р Десислава Серафимова,
доц. д-р Андрияна Андреева
Икономически университет – Варна
https://doi.org/10.53656/str2021-6-1-tran
Резюме. В статията се изследват тенденциите и предизвикателствата пред висшите училища в България, породени от дигитализацията, интернационализацията, динамичната регулаторна рамка и нагласите на студентите към образователния процес. Характеризират се възможностите за модификация в моделите им за управление, отчитайки политиките и стратегиите за развитие на висшето образование на европейско и национално равнище.
Цел на изследването е да се изведат възможностите за трансформация в моделите за управление на българските висши училища, акцентиращи върху развитие на дигиталните компетентности и използване на съвременни технологии в процесите на научни изследвания и преподаване, както и на възможностите за финансиране чрез програми на ЕК, стимулиращи ролята на университетите за създаване на регионални иновационни екосистеми. Препоръчват се модели, търсещи баланс между компетенции и иновации, породени от дигиталните технологии и доказалите се добри традиционни практики в обучението.
Ключови думи: висше образование; висше училище; модел за управление; дигитална трансформация; отговорно обучение