Д-р Георги Гачев, акад. Петър Кендеров, проф. д-р Тони Чехларова
Институт по математика и информатика,
Българска академия на науките (България)
https://doi.org/10.53656/math2023-6-2-the
Резюме. Показано e как една известна задача, използвана и в онлайн състезанията
„VIVA Mатематика с компютър“ и „Тема на месеца“, може да стане основа за
занятия/разглеждания в училищните STEM центрове и в извънкласните форми на работа.
Задачата е свързана с частен случай от класическата теорема на Холдич (Holditch 1858) и
позволява развитие на различни съдържателни изследвания с помощта на системата
GeoGebra. Описанa е структурата на необходимите за тези изследвания помощни GeoGebra
файлове.
Анализът на резултатите на участниците в споменатите състезания, които са решавали
тази задача, дава основание да се счита, че разглежданията в статията са достъпни за
учениците от прогимназиите и гимназиите. Освен за работа в STEM центровете статията
може да се използва при подготовка за участие в състезанието „VIVA Математика с
компютър“, както и за развитие на умения за работа върху самостоятелнo ученическо
изследване. Съдържанието на статията би било от полза и при подготовката на бъдещите
учители.
Ключови думи: изследователски подход в образованието; STEM образование; теорема
на Холдич; онлайн състезание; дигитална компетентност; GeoGebra