Доц. д-р Боряна Иванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски”
https://doi.org/10.53656/ped2023-5.05
Резюме. В статията се акцентира върху значението на детските градини за физическа активност, известни в много европейски страни, предимно немскоговорящи, като Bewegungskindergarten. Цел на проучването е да се разкрият същността и значението на детските градини за физическа активност в контекста на необходимостта от здравословен начин на живот и ранно развитие на ключови компетентности. Подчертава се приоритетното значение на здравето на децата, което неминуемо се свързва с тяхната двигателна активност и здравословно хранене. Тези умения се възпитават както в семейството, така и в детската градина. В този контекст се акцентира върху ролята на родители и педагози, които трябва да поощрят желанието на децата за двигателна активност чрез различни форми, методи и средства, радостта им и удовлетворението от тези дейности. Посочени са изискванията към Bewegungskindergarten, основните моменти в дневния престой и образователните направления. В единство с физическото развитие в детските градини се осъществяват интелектуалното, социално-нравственото и емоционалното развитие на децата.
Ключови думи: деца; педагози; детска градина; физическа активност; здраве; личностно и социално развитие