Повече практически казуси, намаляване на субективните критерии, повече практически задачи, насочени към придобити знания, видео и аудио записване. Това са част от правилата за конкурсите за директори на държавни и общински институции в предучилищното и училищното образование, утвърдени с Наредба 16, обнародвана в „Държавен вестник“.
Конкурсите за директори на училища бяха спрени през 2022 г. заради съдебно обжалване на новата наредба за провеждането им. До промените се стигна, след като МОН се съобрази с решението на Върховния административен съд от тази година и отмени участието на свой представител в комисиите по избор на ръководители в държавните и общинските училища, съобщават от Министерството. Съгласно разпоредбите на Закона за училищното и предучилищното образование в тях ще се включват общо трима представители на регионалните управления на образованието, определени от началника на съответното РУО. Без промяна са останалите членове – представители на съответната общинска администрация и на Обществения съвет в училището.
В комисията за провеждане на конкурс за заемане на длъжността „директор“ на общинските центрове за специална образователна подкрепа, както и на центровете за подкрепа за личностно развитие – ученически общежития, и на астрономическите обсерватории и планетариуми ще се включват двама представители на общинската администрация и трима представители на съответното регионално управление на образованието.
В резултат на обществено обсъждане на нормативния документ и приоритетите на МОН се вземат конкретни мерки за ограничаване на субективните критерии при избор на директорите. Както досега, конкурсите ще протичат в два етапа – писмен и устно събеседване. МОН ще организира изработването на тестовете и предоставянето им за провеждане на конкурса. Времето за решаване на теста е 70 минути. Той съдържа 50 въпроса, всеки с не по-малко от три варианта на отговор, от които само един възможен верен, който носи по 1 точка. Кандидатите, получили минимум 30 точки на теста, ще бъдат допускани до втората част.
В нея ще се засили практическият елемент, като кандидатите ще трябва да решават казуси, което досега бе част от писмения тест. Сега те се преместват към устната част с мотива, че по този начин могат да се анализират и проследят разсъжденията на кандидата по поставения казус, което ще спомогне за по-прецизно и справедливо оценяване по зададените критерии. Казусите са пряко свързани с работата и отговорностите на ръководителите в училищното и предучилищното образование. С цел ограничаване на субективния елемент казусите ще бъдат предоставяни от МОН, като ще бъдат генерирани в деня на съответния конкурс. Всеки кандидат ще изтегля два казуса, по които дава устен отговор. В тях ще се изисква да се демонстрира не просто познаване на нормативната уредба, но и прилагането на професионалните компетентности, определени в Наредба 15 за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти в практиката.
Както и досега, кандидатите ще трябва да развият концепцията си и да отговарят на допълнителни въпроси, поставени от членовете на комисията по провеждане на конкурса. Но те ще са ограничени само до съдържанието на съответния казус, по който е работил кандидатът и който ще бъде съобразен със спецификата на съответната образователна институция. Събеседването включва и защита на концепция и отговори на въпроси, относими към нейното съдържание.
Критериите за оценка от втория етап са умения за представяне на синтезирано и структурирано изложение по концепцията; визия за дългосрочно развитие на институцията и съответствие на концепцията със спецификата и характерните особености на институцията; аргументираност на направените предложения при защита на концепцията; съответствие на необходимите ресурси – финансови, човешки и материални, със заложените в концепцията дейности; съответствие с техническите изисквания при разработването ѝ; способност за търсене и намиране на решения на проблеми; мотивация за заемане на длъжността; нагласа за работа в екип и за усъвършенстване; комуникационни умения и познаване на нормативната уредба. Всеки член на комисията самостоятелно оценява изложението и отговорите на кандидата по всеки от критериите с оценка от 1 до 5.
При провеждане на двата етапа на конкурса се осигуряват аудио-видео наблюдение и аудио-видео запис, като мярка в защита на дейности от обществен интерес, свързани с превенция и обективно провеждане на изпита.
Целта на измененията в Наредба 16 е да гарантират условия за законосъобразно провеждане на конкурсите за директори на държавните и общинските институции. След изтичане на законовия тридневен срок за влизане в сила на промените в Наредбата ще се пристъпи към поетапно обявяване на конкурси за директори на държавни и общински училища.
Първите конкурси за училищни директори по новата наредба вероятно ще бъдат проведени след първия срок на настоящата учебна година, анонсира министър-председателят акад. Николай Денков по време на отговори на въпроси на живо в социалните мрежи по повод навършването на шест месеца от встъпването в длъжност на ръководеното от него правителство. „Говорихме с министър Галин Цоков това да се направи за момента пилотно, не в целия мащаб, защото това е огромно усилие по съвсем нов начин да се провеждат конкурсите. За това първо ще бъдат провеждани в по-малък мащаб, вероятно между за 60 и 100 директори, за да се види как работи механизмът. След това вероятно ще използваме лятната ваканция, за да продължим с по-мащабните конкурси“, заяви акад. Денков.
На срещата на министъра на образованието и науката с началниците на регионалните управления на образованието в началото на септември тази година стана ясно, че заради забавянето на окончателното решение на ВАС към онзи момент около 630 – 640 училища са с временни директори, които не са преминали конкурси, или с такива, навършили пенсионна възраст.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg