Министерството на образованието обсъжда създаването на отдели за методическа подкрепа на учители в регионалните управления на образованието, в които да работят учители методисти. В тази връзка се обмисля добавяне на учителите методисти като отделна длъжност в Закона за предучилищното и училищното образование.
Това стана ясно от отговор на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков на въпрос за новата философия в работата на регионалните управления по време на блиц контрол в парламентарната Комисия по образованието и науката.
Проф. Цоков посочи, че целта на предложения от МОН нов правилник за дейността на РУО е те да се фокусират предимно върху оказването на повече методическа подкрепа на учителите, за което ще са нужни специалисти, които да помагат на педагозите по места.
„Целта е да може да се осигури качеството на училищното образование. Регионалните управления трябва да са пълни като щатове, като тези специалисти трябва да получат и допълнителна квалификация“, заяви министърът.
По думите му, по време на общественото обсъждане на проекта МОН много внимателно търси възможности как да се променят РУО, така че да могат действително да изпълняват новите си функции, като това ще е свързано и със заплащането на експертите в тях.
„За тях преди година имаше повишение на заплатите, поради което миналата година не можахме да осигурим ново увеличение. Но през 2024 г. това ще е сред приоритетите ни, за да може висококвалифицирани специалисти да стават експерти в РУО“, посочи проф. Цоков.
Той обясни и че ще се търсят възможности
по линия на европроекти и програми тези специалисти да получат допълнителни обучения,
тъй като те са държавни служители и поради това не влизат в обхвата на учителските квалификации.
„Учителите методисти трябва да ги има. Не бива подкрепата за учителите да се осъществява само от служители на РУО“, коментира и председателят на Образователната комисия Красимир Вълчев. По думите му, е удачно Законът за предучилищното и училищното образование да се допълни, като учителите методисти се запишат като отделна учителска длъжност.
„Би могло да се запише, че те изпълняват например 40% преподавателска работа – добре е да работят в училище, а в останалото време ще подпомагат учителите. Това ще им е допълнително правоотношение, може би ще са нужни минимум 300 методисти, които ще са извънщатна численост – не може изведнъж да увеличим с 500 бройките за РУО“, коментира още той.
Според негови разчети за допълнителното им заплащане ще са нужни към 10 – 15 млн. лв.
МОН обмисля и друга промяна – в Наредба 10 за организацията на дейностите в училищното образование, свързана с ученическите туристически лагери, летувания, походи и др., стана ясно още от отговор на проф. Цоков на въпрос за евентуално разширяване на Националната програма „България – образователни маршрути“.
В момента по нея се финансират образователни екскурзии и турове за ученици, посещение на музеи, галерии и други културни институции с образователни цели. Идеята е тези образователни маршрути да влязат в обхвата на Наредбата, която разписва, че въпросните туристически пътувания могат да са с образователна, възпитателна, културно-развлекателна и опознавателна цел и може да се организират от училището по време на ваканциите и почивните дни, а през учебно време – не повече от 5 учебни дни за паралелка.
Целта е сегашните ученически пътувания, за които сега плащат родителите и са подчинени предимно на бизнеса и хотелиерските интереси, да станат част от образователните маршрути по Националната програма, т.е. да са задължително с образователна цел. „Имаме намерение за подобна промяна – в рамките на тези образователни екскурзии да има по-голяма предварителна подготовка, по-голямо планиране на дейностите от директорите и учителите“, посочи министър Цоков.
„Маршрутите са много хубави във всички области, не само във Варна и Бургас, заслужава си да бъдат посетени. МОН може да направи собствен списък със 100 – 200 обекта, в които ученици да бъдат насърчени да пътуват“, коментира Красимир Вълчев.
Относно самата програма за образователните маршрути министър Цоков обяви, че се планира разширяването ѝ –
освен музеи и галерии учениците да могат да посещават и административни институции.
„Наскоро ученици посетиха Министерството на образованието и науката, където имаха открит урок. Това може да се случи и в други институции, като например Народното събрание, което също може да се превърне в място за обучение на децата“, заяви проф. Цоков.
По повод подготвяната концепция за ранно детско развитие, по която работи междуведомствена работна група от МТСП, МОН и МЗ, министърът успокои, че детските ясли няма да се ликвидират като институции. „Целта е освен медицинска грижа децата да получат и грижа за личностното развитие, за да се подкрепи развитието на децата от 0 до 3 г. Наред с медицинските сестри ще има и повече педагози“, коментира той.
По думите на проф. Цоков, идеята е в яслите да има и нов тип специалисти с интегрирани знания за ранно детско развитие, за което вече текат преговори с университетите – да направят подобни програми за този вид специалисти по ранно детско развитие, които освен това следва да се впишат като нова професия и длъжност. „Това ще даде добавена стойност на яслите. Просто ще има по-целенасочена работа за личностното развитие на децата, без да отпада медицинската грижа – тя и в бъдеще методически ще се контролира от Здравното министерство“, заяви той.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg