Скъпи читатели, автори, приятели на списание „Педагогика“,
От името на редакционната колегия на списание „Педагогика“ и от мое име Ви честитя Новата 2024 г.! Нека тя да бъде здрава, позитивна и креативна година, носеща смисъл и удовлетворение на всеки!
Изминалата 2023 година беше изпълнена с предизвикателства от глобален и локален характер – политически, икономически, технологични, ценностни. Те в голяма степен и с различна сила оказваха натиск и върху педагогическата теория и практика. Докато през последните две години все още се опитвахме да извлечем смисъл от уроците на обучението в условията на пандемия, бяхме връхлетени от темата за изкуствения интелект и неговите потенциални възможности за въздействие върху ученето, преподаването и образованието, като цяло. Проследявайки тенденциите и скоростта на развитие на дигиталните технологии и тяхното навлизане в обучението и образованието, е трудно да заключим оптимистично, че темпото и силата на натиска за промяна изобщо и в сферата на образованието в частност ще намаляват или затихва.
Динамиката на промените в образователната практика са сериозно предизвикателство пред педагогическите специалисти – теоретици и практици. За практиците – учители, възпитатели и преподаватели – иновативните практики и подходи на учене в условията на дигитална революция поставят нови изисквания към тяхната подготовка и професионални роли, а именно – към преподаването да надграждат компетенции в качеството си на дизайнери на дигитално учене и изследователи на собствената си педагогическа практика с цел нейното усъвършенстване. За теоретиците и изследователите предизвикателството е в изследване на динамичните промени и нови практики, тяхното концептуализиране и трансформиране в системна теория, достатъчно обективно отразяваща педагогическата практика, за да служи като генератор на теоретични модели за нейното по-нататъшно трансформиране и усъвършенстване.
И от двете перспективи изследването на образователната практика с помощта на надеждни научни подходи и инструментариуми и споделянето на научните резултати са изключително важни за формиране на една национална изследователска педагогическа общност, която да генерира нови знания, парадигми, модели и подходи за отразяване и усъвършенстване на педагогическата практика. А от друга страна, чрез своите изследвания тази общност да се присъедини към международното изследователско пространство и да заяви себе си като фактор в изследването и концептуализирането на педагогическата практика.
Списание „Педагогика“ предлага именно такъв форум за създаване на национална изследователска общност в областта на педагогическите изследвания. Като вече утвърдено реферирано периодично издание в една от най-престижните световни наукометрични бази – Web of Science, то е и мост към международното изследователско пространство в областта на педагогическите изследвания. С огромната си читателска аудитория списанието осигурява възможност резултатите от научните изследвания да стигнат до педагогическата практика и така да повлияват положително за повишаване на нейното качество.
С казаното дo тук бих искала да благодаря на авторите на научни публикации, които избраха списание „Педагогика“ за своя трибуна, на членове на редакционната колегия, на рецензентите, които със своя критичен, но конструктивен подход към прочита на публикациите допринасят за повишаване качествата на публикуваните в списанието статии.
Надявам се и вярвам, че нашето партньорство през 2024 г. ще продължи да бъде взаимно полезно, стимулиращо и удовлетворяващо!
Проф. д-р Румяна Пейчева-Форсайт
Главен редактор на списание „Педагогика“
„Второто“ българско училище. Генезисът
Проф. д.п.н. Пенка Цонева,
доц. д-р Бистра Мизова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.01
Резюме. Уникално е мястото на Българското читалище в европейската култура. Възникнало като непозната за света форма на народопросвета, днес то заявява себе си със своята многофункционална мисия по съхраняване на нематериалното културно наследство, осигуряване на широкодостъпно образование в извънучилищна среда и перманентно самообразование в духа на съвременната образователна парадигма…
Политическа педагогика на Стефан Стамболов – 170 години от рождението на Стефан Николов Стамболов (31.01.1854 – 6.07.1895)
Проф. д. н. Йордан Колев
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.02
Резюме. Изследването е нова гледна точка за компоненти на политическа педагогика в разбиранията и действията на Стефан Стамболов…
Учителски институт в Бургас – дългогодишна ползотворна традиция
Маргарита Терзиева
Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.03
Резюме. Появата на Учителския институт в Бургас през 1943 година като първо учебно заведение, даващо образование над средното, е закономерна и решаваща за перспективите и бъдещите просветни тенденции в учебното дело в регионален мащаб…
Решаване на проблеми по математика – същност, модели, стратегии и възможности за реализиране в обучението на 9 – 10-годишни ученици
Доц. д-р Любка Алексиева,
Лилия Стоилова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.04
Резюме. Съвременните реформи в образователната система в България са насочени към развитието на трансверсални умения и компетентности, заложени в държавните образователни стандарти и учебните програми по класове във всички учебни дисциплини в начален етап…
Emancipatory Education and Development of Alternative Educational Practices
Luka Nikolić, Assist. Prof.
Dr. Aleksandar Tadić,, Assoc. Prof.
University of Belgrade (Serbia)
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.05
Abstract. Drawing on the standpoints of Critical Pedagogy and the Emancipatory view of education, this paper addresses the issue of developing alternative educational practices that can lead to a change in relationships in the classroom and possibly in the broader social context…
Модел за прилагане на методологията Интегрирано учене на съдържание и език (CLIL) при преподаване на химия на английски език в българското средно училище
Ирина Андонова
32. средно училище с изучаване на чужди езици – София
Доц. д-р Елена Бояджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.06
Резюме. Един от актуалните подходи в съвременното образование за усвояване на чужд език чрез изучаване на друг общообразователен предмет е CLIL – Content and Language Integrated Learning. Този подход дава възможност за развитие на разнообразни стратегии за учене, прилагане на иновативни обучителни методи и техники, както и за повишаване на мотивацията за учене…
The Paradigm of Education through Leisure Activities in the Boarding School: Teacher’s Viewpoints
Nedeljko Milanović, Assist. Prof.
University of Kragujevac (Serbia)
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.07
Abstract. We often look at leisure time in different spheres of life by default and not so much importance. The aim of the paper is to consider and observe the views of boarding school teachers towards the paradigm of education through leisure activities in the boarding school…
Innovative practices in teachers’ and students’ trainings
Dr. Ivelina Velcheva, Assist. Prof.,
Dr. Deyana Peykova
Paisii Hilendarski University of Plovdiv (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.08
Abstract. The present work is dedicated to innovative educational practices, that are based on teaching and learning through the methods of science, technology, engineering and mathematics (STEM), combined with the use of various digital tools…
Възможности за прилагане на математическо моделиране и съвместно преподаване в stem урок по биология и здравно образование (VII клас)
Калина Иванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-1.09
Резюме. Статията представя структура и инструментариум на STEM урок по биология и здравно образование (VII клас), който предоставя и възможности за прилагане на съвместно преподаване. Урокът е реализиран от учител по биология и здравно образование с ученици от Основно училище „Яне Сандански“ – Пловдив…