В навечерието на учебната година РУО правят и невъзможното, за да бъдат децата в клас.
Близо три пъти по-малко деца и ученици са напуснали образователната система през учебната 2018/2019 г. спрямо предходната. Броят им е 5200, докато през миналата са били 14 058. За две години, откакто се изпълнява Механизмът за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, в детските градини и училищата са върнати или записани за първи път над 40 000 деца и ученици. Това са последните официални данни за резултата от прилагането на Механизма, изнесени от вицепремиера Томислав Дончев през май в Министерския съвет.
Вестник „Аз-буки“ се обърна към 29-те регионални управления на образованието, за да споделят своите добри и работещи практики по задържането на децата в образователните институции. От изпратената информация може да се обобщи, че през втората година от работата на екипите от учители, социални работници, полицаи, медиатори и други специалисти по Механизма фокусът вече е върху приобщаването на новоотпадналите, както и върху ранния обхват на 5-, 6- и 7-годишните деца.
Основните причини за повторното отпадане на деца и ученици от системата на образованието са ниска социализация и недостатъчно приобщаване към училищния живот, слабо владеене на български език, затруднения при усвояването или слаб интерес към учебния материал, ниската грамотност на родителите, ранните бракове и други.
За да бъдат младите хора в задължителна училищна възраст в класните стаи, регионалните управления по места са подбрали немалко доказали се в работата практики – осигуряване на безплатни учебници; допълнителна работа с родителите на изоставащите ученици и учениците в риск от отпадане, включително провеждане на алтернативни родителски срещи (мобилни, изнесени, на адрес); допълнителни консултации по всички учебни предмети, които се провеждат извън редовните учебни часове; работа по социализация на децата и учениците от ромски произход, приобщаването им към училищния живот с помощта на социални партньори и посредници/медиатори. В област Благоевград са разработили и следват корективни програми с личностно значима информация по учебните предмети за застрашените от отпадане ученици.
Четете повече в бр. 36, 5 –11 септември 2019 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg