3002 обучени педагогически специалисти – това е само част от равносметката на Центъра в Банкя за изминалата 2020 г.
Интервюто взе
Татяна ДИКОВА
Г-н Асенов, каква е равносметката за работата на ръководената от Вас институция през изминалата 2020 г.?
– През пандемичната 2020 г. в Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти (НЦПКПС) бяха разработени и приложени поредица от целенасочени политики. Те доведоха до ясно измерими в количествено и качествено отношение финални резултати. Няколко примера – четири пъти повече обучени педагогически специалисти по НП „Квалификация“ през „сложната“ 2020 г. в сравнение с „умерената“ 2019 г. (3002 обучени през 2020 г. срещу 681 през 2019 г.). Националният център се разви като дигитален иновационен за провеждане на квалификации от ХХI век. Инсталирана бе собствена функционираща платформа за онлайн обучения с идентична функционалност на обучителните платформи на водещите университети у нас.
Центърът се разви като аналитично звено. Разработени бяха материали с емпирична информация от получената обратна връзка от участници в квалификационните ни курсове през 2020 г.
В качеството си на бенефициент по НП „Квалификация“ 2020 г.
и в изпълнение на годишния план за дейността си през изминалата година организирахме и проведохме обучение на 238 учители, преподаващи по новата учебна програма по „История и цивилизации“ в X клас. Реализирахме и въвеждаща квалификация на 306 учители, преподаващи по новия учебен предмет „Гражданско образование“. Проведохме обучения на 1920 учители, които от учебната 2020/2021 г. преподават по новите учебни програми за профилирана подготовка в XI и XII клас по „Музика“, „Руски език“, „Физика и астрономия“, „Философия“, „Информатика“, „Биология и здравно образование“, „Химия и опазване на околната среда“, „Информационни технологии“, „Английски език“, „Предприемачество“, „Математика“, „География и икономика“, „Немски език“, „История и цивилизации“, „Италиански език“, „Изобразително изкуство“ и „Български език и литература“.
През 2020 г. проведохме практически обучения и на повече от 530 ръководители на образователни институции. Особено ползотворни бяха директорските обучения, проведени съвместно със Синдиката на българските учители, Съюза на работодателите в системата на народната просвета и Сдружението на директорите в средното образование. Заедно с дирекция „Професионално образование и обучение“ на МОН организирахме и проведохме практически обучения за директорите на професионални гимназии на тема „Създаване на електронно учебно съдържание по професионална подготовка“.
По отношение на допълнителната дейност Националният център организира и проведе 19 уебинара. В тях взеха участие над 880 учители и директори от цялата страна по теми, свързани с използването на ИКТ в образованието. Реализирахме методически съвещания с 316 експерти от МОН и регионалните управления по образование. Проведохме изнесени обучения за учители от детски градини на тема „Климатът и аз. Пестене на енергия в детските градини“.
През изминалата 2020 г. имахме ползотворни съвместни инициативи и работни срещи с водещи социални партньори на МОН – НПО в сферата на образованието, изявени български учени, ръководители на образователни институции и др.
– Каква е спецификата на квалификацията на педагогическите специалисти днес?
– Съвременната ситуация продиктува необходимостта от коренна промяна в съдържанието и организационните форми в системата за квалификация на педагогическите специалисти. Информационните технологии се превърнаха в неразделна и все по-важна част от достъпа до образование. Тяхното бързо и повсеместно навлизане във всички сфери, включително и в образованието, изисква нов подход към методическата подготовка на учителите. Технологичната компетентност става все по-наложителна. Пред учителите стои задачата не само да преподават, но да преподават чрез използване на дигитални технологии и виртуални образователни модели. Учителят от основен източник на знания се превръща в медиатор и мотиватор за децата и учениците в процеса на овладяване основите на знанието и изграждането на практически умения за пълноценно участие в обществения живот. По този начин се увеличават неговите задължения и отговорности, а това обуславя необходимостта от непрекъснато повишаване на квалификацията.
Формирането на педагогически умения не завършва с етапа на дипломиране, а продължава през годините на практикуване на самата професия. Това налага необходимостта учителите системно да повишават своята квалификация, за да могат ефективно да се справят с предизвикателствата на средата, в която работят.
Затова акцентът трябва да бъде необходимостта от продължаваща квалификация на учителите по отношение създаването на електронно учебно съдържание в начален, прогимназиален и гимназиален етап.
– Има ли нови функции НЦПКПС? В каква посока ще продължи да се развива?
– В днешните сложни условия Центърът не ограничи своите дейности. Внедрихме нови функционалности, превръщайки кризата във възможност за развитие. Чрез интегрираната обучителна платформа на собствен сървър се провеждат онлайн квалификации от XXI век.
В допълнение, разработихме цялостна концепция за система от модулни обучения с цел реализиране на политиките на МОН за ефективно управление на образователните институции. Концепцията е насочена към това да се преодолее липсата на целенасочена държавна политика по отношение на обучението на бъдещите ръководни кадри в сферата на образованието. Както и към утвърждаването на ролята на Центъра като водеща образователна институция, която подготвя новите управленски кадри в образователната система.
Отговорно мога да заявя, че нито една неправителствена организация, фондация или друга частна структура не разполагат с необходимия институционален капацитет, за да подсигурят такова високо ниво на квалификация на ръководителите на образователни институции, каквото осигуряваме ние.
– Какви са плановете за 2021 г.?
Върху кои задачи сте поставили акцент?
– През тази година основен приоритет са планирането и реализирането на квалификационна дейност чрез НП „Квалификация“, Учебният каталог за 2021 г. и в изпълнение на КТД в системата на предучилищното и училищното образование.
Планирали сме 8 теми за квалификация на директори на училища, професионални гимназии и детски градини, както и 23 теми за учители от начален, прогимназиален, гимназиален етап, психолози, учители в детски градини и учители в професионални гимназии.
Абсолютен акцент в работата ни е създаването на електронно учебно съдържание в начален, прогимназиален и гимназиален етап.
Предвидили сме и съвместни обучения с дирекциите в МОН „Приобщаващо образование“, „Професионално образование и обучение“ и „Съдържание на предучилищното и училищното образование“.
– С какво започнахте?
– Стартираме с поредица от практически обучения за ръководители на образователни институции. Директорите и заместник-директорите са натоварени с нелеката задача да осъществяват държавната политика в областта на образованието и цялостната административно-управленска и финансова дейност на училището. Чрез обученията те получават възможност за надграждане на практическите си умения и за обмяна на опит с колеги от цялата страна. Водещите лектори са от СБУ, СРСНПБ, СДСОРБ, ПР експерти от ЕК и др.
Като целева група в тези практически обучения са включени и директорите на детски градини.
В годишния план за 2021 г. сме заложили много приоритетни теми, насочени към професионалното израстване на педагогическите специалисти чрез осигуряване на адекватно обучение в съответствие с потребностите на образователната система, социалната практика и равнището на професионална компетентност.
Продължаваме и с въвеждащата квалификация на учители по новите програми за профилирана подготовка в XII клас. През изминалата година постигнахме обхват от 1920 учители. Останалите близо 1200 учители са включени като целева група за обучение чрез Национална програма „Квалификация“ 2021 г.
Основен приоритет е да затвърдим ролята си на иновативна образователна институция с национална значимост, разпознаваема в педагогическите среди и отличаваща се с устойчиво и динамично развитие.
Тук е мястото да изразя своята благодарност към педагогическите специалисти, които в труден период показаха, че имат сили, желание и воля да развиват и надграждат своите компетентности, избирайки нашите предложения за квалификация.
Специални благодарности и към най-големия учителски синдикат у нас – Синдиката на българските учители, и лично на д.ик.н. Янка Такева за експертната подкрепа и високоефективното ни партньорство. Огромни благодарности на Диян Стаматов – председател на СРСНПБ, и на Асен Александров – председател на СДСОРБ, за отличното ни партньорство.
Не на последно място, благодаря и на Министерството на образованието и науката за подкрепата, която ни оказва, предоставяйки ни възможността да бъдем гъвкави, иновативни и активно работещи във всякакви условия, за да можем да развиваме успешно налаганите от нас модерни форми за повишаване и поддържане на квалификацията на педагогическите специалисти.
С моя екип работим изключително мотивирано и целенасочено, затова съм убеден, че с времето ще постигнем всичко.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg