В Регионалния център за подкрепа на приобщаващото образование в Сливен прилагат добри практики
Приобщаващото образование е държавна политика, но като терминология и подход е все още ново за всички образователни институции. Въпреки че се провежда на базата на апробирани вече политики, каквито са били в миналото интегрираното и включващото обучение, сега, след последните нормативни промени, говорим за различен начин на работа. Училищата и детските градини вече сами управляват процеса на приобщаващо образование и децата със специални образователни потребности в тях получават подкрепата на място, от всички участници в образователния процес, подчертава Юлия Стефанова – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Сливен.
„И за Регионалния център всичко беше ново, но успяхме да се организираме за кратко време – казва тя. – Новият подход касае най-вече промяна в мисленето както на специалистите в училищата, така и на тези при нас. За тази цел от 2016 г. проведохме много срещи с директори на училища и детски градини не само за разясняване на нормативната уредба, но и за разясняване работата на самия регионален център, който вече е с различна структура. Провеждаме и информационни семинари за учители и родители. Няма да крия, че първите две години имахме проб-
леми. Един от тях бе, когато много наши колеги изведнъж напуснаха Центъра и отидоха на щат в училищата. Поддържаме връзка с тях и досега, но в началото беше истински стрес – как ще се справят, как ще съумеят да се представят, как ще защитят идеите на приобщаващото образование.“
До 2016 г. всички деца със СОП в областта са към тогавашния Ресурсен център. Подкрепата в образователните институции се поема основно от работещите ресурсни учители, логопеди, психолози от Центъра, а приемът на децата и учениците със СОП се осъществява от комисия към Регионалното управление на образованието. Подходът е централизиран.
Сега вече се говори за автономно управление на приобщаващото образование от самите образователни институции. Оценките и насочването на децата към допълнителна подкрепа се одобряват от Регионалния център, а ръководителят на екипа е експерт от РУО. Оценяването на индивидуалните възможности, и най-вече на потребностите за образователна подкрепа, може да се извърша както от екипите в училищата или детските градини, така и от специалисти от Регионалния център. Всички педагогически специалисти в институциите имат за задача да изпълняват не само преките си задължения, но да участват в цялостния образователен процес за личностно развитие на децата и учениците.
А това налага и един по-общ поглед върху всяко дете.
„Преди училищата приемаха тези деца като такива от Ресурсния център – подчертава Юлия Стефанова. – Сега вече това е променено – децата са в училище и двете институции работят заедно. Там, където училището или детската градина не може да открие самостоятелен щат за ресурсен учител, а имат едно или две деца със СОП, Регионалният център насочва ресурсни учители и моите колеги ходят на място да оказват специализирана подкрепа. В момента имаме 180 деца към Центъра, а общо в училищата и детските градини в областта те са 530.“
Новият начин на работа изисква от специалистите в Регионалния център да се учат, работейки. Непрекъснато се провеждат обучения и информационни семинари на базата на новостите не само в национален, но и в международен мащаб.
„Сега вече излизаме на едно по-високо ниво, където може да осъществяваме много от дейностите от дистанция чрез различни електронни платформи – уточнява директорката. – Наскоро направихме анкета по повод 4 години от съществуването на Центъра ни в условия на приобщаващо образование. Анкетата беше насочена към учителите в училищата и проблемите, които имат. Съумяхме да видим къде можем да помогнем. Получихме истинска обратна връзка. От тази година ще имаме разширение на материалната база и ще предвидим занимания за деца и родители и през ваканциите.“
Приобщаването на децата и учениците не е само обучение. От няколко години в три училища е въведена играта „Боче“, която по принцип е специализирана за деца със СОП. Но в нея винаги се включват и други деца, а училищата изграждат самостоятелно такива площадки. Дори има деца със СОП, завоювали златни и сребърни медали на националното състезание по „Боче“ в Плевен.
Три години поред от Центъра организират общоградски концерти на открито по случай 1 юни, в които участват родители, учители, деца и ученици, независимо дали са със СОП, или не. Проявите са на открито, за да могат да стигнат до максимален брой хора. Отделно от сцената се правят и игри за деца от 3 години до ученици в X – XI клас. Накрая винаги се извива голямо хоро.
„Стремим се да внедряваме новите технологии – казва Стефанова. – Реализирахме съвместно с УНИЦЕФ проект „Заедно от детската градина“, насочен към ранното детско развитие и деца със СОП с участието на колеги – обучители от „Карин дом“. Партнираме си и с фондация „Асист“ и имаме софтуер и компютър, който се управлява с поглед. Технологията е за деца с тежки говорни нарушения. Благодарение на специална програма те ще могат да се учат да оцветяват, да движат мишката само с поглед или да използват тъчскрийн за развитие на комуникацията.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg