Уроци по легоритъм в иновативен проект вдъхновяват третокласници във видинското средно училище „Цар Симеон Велики“ с директор Ирена Гъркова. Целта е да се развият компетентностите на учениците от III до X клас чрез използване на комплектите LEGO® Education, разказва Владислава Георгиева – координатор на проекта. „Легоритъм“ предoставя възможност за изграждане на специализирана среда от отворен тип, в която проектно базираното обучение в направление STEAM подкрепя съвременните интереси на учениците, въвежда компетентностен модел и предефинира ролята на учителя .
„Не е тайна, че роботите са бъдещето и все повече хората – деца и възрастни, трябва да свикнат с тяхното използване. Затова и с изпълнението на този проект при третокласниците ние, преподавателите, помагаме отрано децата да свикнат и да работят с роботи. „Нашите“ роботи онагледяват пред учениците какво е това маса и сцепление“, обяснява Владислава Георгиева.
И допълва, че по този начин се развиват уменията на учениците в XXI век и се изгражда положителна нагласа към STEAM науките и специализираните дисциплини.
„Учим децата на екипна работа, развиваме креативността и критичното им мислене. Чрез игра и различни развлекателни дейности ги караме да научат нещата от живота. Нашата цел е да работим върху по-големи проекти с междупредметни връзки, като например по проект „Пролетно почистване“, в който да заложим на преструктуриране на учебното време и да съчетаем няколко учебни часа“, разказва още Георгиева.
Първите експериментални уроци се провеждат в третите класове на СУ „Цар Симеон Велики“. Децата работят разделени по двама в екип, взаимно си помагат и сглобяват роботчето Рачо, което всъщност е раче, теглещо ремарке. Преди да започне сглобяването, те гледат филмче, в което са показани различни видове превоз – с кучета, с джип, с лодка. Урокът цели децата да разберат какво представляват масата и сцеплението на предметите при движение.
Учениците не крият задоволството си от работата по проекта. С усмивка на лицата Зара и Ванеса, Мария и Диана, Коце и Мартин, Александра и Калин споделят, че роботите се правят лесно, следват показаните стъпки и ето че роботчето Рачо е станало и върви. Интересно им е и това, което правят, много прилича на компютърно моделиране. Но най-важното е, споделят третокласниците, че тук „творим, играем, забавляваме се, много ни харесва“.
Преподавателката по компютърно моделиране и информационни технологии Ваня Кръстева е категорична, че започналото от началото на тази учебна година обучение посредством лего е много полезно. „Чрез него се опитваме да интегрираме учебния материал към конструиране и опознаване на света от децата и интересът е голям“, смята тя. А Луиза Антова – класен ръководител на третокласниците, допълва, че изграденият в часа модел на робот е със средна степен на сложност. Идеята е била да се изяснят силите на триене, масата на телата и тяхната взаимовръзка – неща, които се изучават по човекът и природата. Децата се справят добре и работят с голям интерес и желание.
Към края на първата година от изпълнението на Проекта учителите ще проведат експериментални учебни занятия и ще се измерят нагласите и впечатленията на учениците от III и V клас, допълва Владислава Георгиева. Целта на първите учебни проекти с използване на лего конструктор е да се създаде цялостно образователно преживяване за учениците и формиране на устойчиви умения.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg