Професионалната гимназия по механоелектротехника в Пирдоп развива най-доброто у учениците
Стела МАРИНОВА
Иновативни и мотивирани учители стоят зад успеха на учениците в Професионалната гимназия по механоелектротехника в Пирдоп. 188 младежи са разпределени между 12 паралелки – всички със STEM насоченост. 80% от гимназистите се обучават по защитени професии или с очакван недостиг на пазара на труда. Подготовката им гарантира успешна реализация, а част от тях започват работа още като ученици.
Младежите карат стажове, благодарение на които фирмите си подбират дванайсетокласници, които да работят за тях. „Допреди няколко години нямаше такава практика, защото фирмите имаха достатъчно работници и не се обръщаха към ученици. Докато сега все по-осезаемо се чувства нуждата от такива работници и ги вземат дори почасово. Тъй като работят, фирмите им плащат. Първо е училището, но не е лошо учениците да работят на тази възраст и да си изкарат някакви пари“, разказва пред „Аз-буки“ директорката на професионалната гимназия инж. Нешка Рашева. Тя допълва, че и след като вземат диплома, учениците имат почти 100% реализация на пазара на труда и много малка част от тях са безработни.
Директорката споделя, че много от училищата са започнали да правят специалности, които звучат атрактивно, но реализацията им не е гарантирана. „Преди години ние също имахме известно залитане в тази посока. Разкрихме различни специалности – „Машинна обработка на информацията“, „Електронноизчислителна техника“ и „Компютърна техника и технологии“. Те са хубави, но не са приложими в нашия регион. Подходящи са за големите градове – казва инж. Рашева. – В Пирдоп дори няма информационен център, а за електронноизчислителната техника бяха необходими само един-двама специалисти. Наложи се всички тези хора след това да ги обучаваме допълнително в друга професия“, допълва тя. Затова гимназията се връща към старите си специалности. По думите на директорката не е лесно, защото всички искат да работят с компютри и да стават компютърни специалисти или графични дизайнери. Но лека-полека тези нагласи се преодоляват и гимназията увеличава приема, макар и с малко.
Като професионална гимназия, повечето иновации в нея са насочени към специалните предмети. Но останалите също не остават на заден план. „По общообразователните предмети искаме учениците да имат необходимия минимум от познания. Те няма да станат преводачи и литературоведи. Важното е да бъдат грамотни, да имат важни езикови познания, да могат да комуникират с чуждестранните мениджъри в компаниите, в които карат стаж“, заявява директорката. Целта пред педагогическия колектив в гимназията в Пирдоп е общообразователните предмети да се изучават по начин, по който да могат да се използват в последващото обучение по специалните предмети. „При нас математиката, физиката са основни предмети. Защото, ако не знаеш физика, ще ти е много трудно по електротехника. Не е необходимо да знаеш физиката в детайли или математиката с формули – заявява инж. Рашева. – Важното е това, което се учи по математика, физика, химия и по другите предмети, да може да се приложи на практика и да се ползва. Няма как един техник да направи добър чертеж, ако не е добър по математика“, твърди директорката.
Тя е събрала екип от млади, мотивирани и правоспособни учители. Най-младият, който е и любимец на гимназистите, е преподавателят по география. Той успява да задържи вниманието им дори по време на междучасието. В неговия кабинет има интерактивен дисплей, спечелен по Националната програма „Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в системата на предучилищното и училищното образование“ на МОН преди две години.
„Учениците не излизат в междучасие. Те са там, на картата. Отварят и учат по история, по география, намират си съответните карти, мерят разстояния, търсят информация. Интересно им е. Той е перфектен учител. Работи това, което обича, и това е причината да задържи интереса на учениците“, споделя директорката. По думите ѝ това е един от ключовите фактори за успеха на гимназистите. „Не бих казала, че за да има успех едно училище, трябва да има само добри ученици, само добри учители, само добра база. Всичко е комплексно. Един добър учител може да привлече вниманието на учениците и в не толкова добра среда. Може да създаде интерес у тях – категорична е инж. Рашева. – С всичко, което правя в училище, целта ми е по всякакъв начин да развием най-доброто у учениците. Теорията ми е, че добрият учител не е този, който гледа да „хване“ учениците, когато не знаят, да ги изпита и да им пише двойка и така да ги накара да учат, а точно обратното. Той трябва да може да извади най-доброто от учениците. Смятам, че с такъв подход много повече се стимулират и децата за учене, и преподавателите за работа“.
Интерактивни дъски има и в други кабинети. Те заменят чертането с големи дървени пергели, които някога са се забучвали на черната дъска и учениците са се мъчели с тях да чертаят различни фигури с тебешири и да правят математиката интересна. „Няма как да накараме днешните ученици да работят по този начин. С тази интерактивна дъска съм виждала как децата имат интерес да чертаят, да правят различни неща. Това е нещо, което им доставя удоволствие, а по този начин се учи най-добре. Ученето чрез игра при нас може да е само в определени граници, защото сме професионална гимназия. Но ученето чрез правене е много по-ефективно от всякакъв друг вид преподаване“, заявява инж. Рашева. Учителите използват и практиката от пандемията да готвят уроците си под формата на презентация. Така се избягва губене на време в писане и чертане. Няма как да се върнеш към предишната дъска, ако си я изтрил, докато тук лесно можеш да връщаш презентация“, споделя директорката. Така учениците не преписват всичко от дъската и могат да внимават в час.
Гимназията е и със статут на иновативна. Учителите са създали 87 урока по професионална подготовка чрез специализиран софтуер за 3D моделиране с добавена реалност. Те могат да се използват както през телефона, така и през таблета. Дават възможност на учениците да упражняват професията си по нов начин.
С помощта на новите технологии от учебните кабинети могат да правят всякакви видове заварки, да измерват киселинност на сяра, да влизат в подстанции и т.н.
Учениците участват и по програма „Еразъм“, по която успяват да практикуват професията си и в чужбина. Предстои една група за замине за Римини, Италия, където ще могат да работят с машини с лазерно гравиране и рязане, а такива дори не могат да видят у нас.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg