Проф. д-р Румяна Пейчева-Форсайт,
доц. д-р Бистра Мизова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Проф. д-р Галин Цоков
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2022-8.01
Резюме. В публикацията се представят синтезирани резултати от експресен обзор, базиран на метаанализ на доказателства от ефектите на пандемичната криза върху образованието в 11 европейски държави в контекста на „спешното“ преминаване на училищните системи към електронно обучение от разстояние. Акцентът е върху търсенето на отговoри на два основни изследователски въпроса: 1) в областта на дигиталните компетентности на образователните субекти (учители, родители и ученици) и 2) в сферата на контекстуалните фактори и условия, които са възпроизвели и/или усилили образователните неравенства в условията на ускорено електронно дистанционно обучение.
Данните и заключенията от обзорното проучване насочват към извода, че независимо от предпандемичните нива (дори при високи такива) на дигитализацията и технологичната осигуреност на европейските образователни системи и относително добрите дигитални компетентности на образователните субекти, ситуацията на аварийно преминаване към изцяло дигитална модалност на обучение е съпроводена с много предизвикателства и е оценявана от заинтересованите страни като силно стресогенна. Резултатите от метаанализа очертават няколко области, в които е отчетено засилване на образователните неравенства в контекста на „кризисното“ електронно дистанционно обучение. Това са 1) задълбочаване на дигиталното разделение между учениците на основата на социално-икономическата ситуация в семействата, като ефектът от това е риск от необхващане или директно отпадане от процеса на електронно дистанционно обучение; 2) обусловени от възрастта образователни неравенства, като резултатът от това е липса или стагниране на уменията за саморегулирано учене, което поставя учениците от по-ниските образователни етапи почти изцяло в зависимост от подкрепата на родителите; 3) усилване на образователните пречки пред специфични групи ученици в неравностойно положение, като деца със СОП, от мигрантски семейства, деца бежанци и др., като ефектите от това са натрупване на дефицити в учебната област, затруднения в сферата на личностните умения и социокултурното им приобщаване чрез образование.
Ключови думи: пандемия от COVID-19; електронно дистанционно обучение; дигитални компетентности на образователните субекти; образователни неравенства