Прегледът на учебните програми трябва да приключи в края на ноември. След което ще има и обществено обсъждане по темата. Това заяви служебният министър на образованието и науката проф. Сашо Пенов в отговор на актуални въпроси от членове на Парламентарната комисия по образованието и науката. Според него този процес поражда два фундаментални въпроса. Първо, откога да влязат в сила промени в учебните програми и учебното съдържание.
И второ, стремежът за опростяване на учебните програми и учебното съдържание дали няма да доведе до елементаризиране на съдържанието и намаляване на общообразователната подготовка на децата.
„Този баланс трябва да се отчита. От една страна, някои искат на децата да има е лесно в училище, но от друга страна, има неща, които всички очакваме те да знаят, за да могат да имат умения, с които да се реализират на пазара на труда“, заяви министърът. И добави, че темата е свързана и с квалификацията на учителите. А тя е приоритет за МОН, защото от нея зависи качеството на образованието. „Възложил съм на екип от МОН, който да се занимае с подзаконовата нормативна уредба, свързана с квалификацията на педагозите, за да можем да подобрим нейното качество и това да се мултиплицира в качеството на образователния процес“, отбеляза министър Пенов.
В отговор на въпрос просветният министър коментира още, че е наложителна оценка за въздействието от прилагането на Закона за предучилищното и училищното образование. Защото освен нормативния акт от 2016 г. вече има и около 40 подзаконови нормативни акта, някои от които вече имат нужда от промени. „Правим анализ на подзаконовата нормативна уредба, за да видим кои са административните тежести, въведени първоначално, които някак задушават учебния процес, да има страх у директори и учители от някакви санкции при прилагането на нормативната уредба, макар в самата нея да не се съдържат особени санкции. Искаме заедно със социалните партньори да постигнем нормативна уредба, която да доведе до по-ефективен образователен процес и по-качествено образование“, посочи министърът. Според него може да се започне с оценка на ефектите от прилагането на Закона за предучилищното и училищното образование, но за нейната пълнота са необходими време и включването на редица специалисти от различни области.
По време на първото си заседание Парламентарната комисия прие да работи по досегашните правила, а новите да обсъди, след като Правилникът за дейността на Народното събрание бъде публикуван. Председател на Комисията е Красимир Вълчев, а зам.-председатели – Ирена Анастасова, Мукаддес Налбант, акад. Николай Денков и Ивайло Папов.
Комисията започна и разглеждането на два законопроекта за изменение и допълнение на Закона за вис-
шето образование.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg