METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Актуални аспекти на обучението по български език – комуникативни стратегии за социализация
[Contemporary Aspects of the Bulgarian Language Education – Communication Strategies for Socialization] /
Фани Бойкова / Fani Boykova – 111
LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Битието на спомена ридание и спомена утеха в стихотворенията „Елегия“
от Димитър Бояджиев и „Аз искам да те помня все така“ от Димчо Дебелянов
[The Being of Memory-Suffering and Memory-Comfort in Dimiter Boyadjiev
„Elegy“ and Dimcho Debelyanov „I want to Remember you Like That“] /
Стефка Караиванова / Stefka Karaivanova – 127
TEACHER’S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Проектът „Образование в пиксели“ – идея с продължение
[Еducation in Pixels – an Idea with a Sequel] /
Даниела Иванова / Daniela Ivanova – 141
STUDENT’S FORUM / СТУДЕНТСКИ ФОРУМ
Как образованието по български език и литература може да оказва съпротива на започналото
в интернет „разобразоване на homo sapiens“ (Матю Крауфорд)?
[How the Education in Bulgarian Language and Literature Can Provide Resistance to “Dis-education of Homo Sapiens”,
which has Already Begun on the Internet (Matthew Crawford)?] /
Емил Иванов / Emil Ivanov – 144
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
ВТОРИ ФОРУМ НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИЛИЩА В ЗАПАДНОТО ПОЛУКЪЛБО
Мястото на онлайн обучението днес. Пътища за успешно преподаване във виртуална среда
[The Place for Online Learning in the Modern School System. Roads for Successful Teaching in a Virtual Environment] /
Ваня Налбантова / Vania Nalbantova – 151
Добри практики при преподаването на български език в чуждоезикова среда
[Best Practices in Teaching Bulgarian Language in Foreign Language Еnvironment] /
Живка Бубалова-Петрова, Велина Драмска, Симона Шкьопу / Jivka Bubalova-Petrova, Velina Dramska, Simona Schiopu – 157
Алтернативи в обучението по българска литература зад граница. Ролята на интегрираното обучение в изграждането на национално самосъзнание
[Teaching Alternatives of Bulgarian Literature abroad. Part-playing of Integrated Teaching Practices in Building the National Self-awareness] /
Виолета Петрова / Violeta Petrova – 167
Карта на „Българския език на ново място по света“
[Map of “Bulgarian Language in a New Place in the World”] /
Ана Кочева / Ana Kocheva – 174
ПРОЕКТЪТ „ЖИВОПИСНА БЪЛГАРИЯ“
Българският Джеймс Бонд или Господин Никой – няколко криминални сюжета в българската литература
[Literary Route “Bulgarian James Bond or Mr. Nobody” – Several Criminal Plots in Bulgarian Literature”] /
Гергина Кръстева, Илонка Георгиева, Мария Панова / Gergina Krasteva, Maria Panova, Ilonka Georgieva – 187
РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Оригинални помагала по български език и литература
[Original Textbooks in Bulgarian Language and Literature] /
Ангел Петров / Angel Petrov – 201
Между две книги и две култури, между съвременно и универсално, между литературна критика и литературно образование
[Linking Two Books and Two Cultures, Modern and Universal, Literary Criticism and Literary Education] /
Мая Горчева / Maya Gorcheva – 204
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
АКТУАЛНИ АСПЕКТИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК – КОМУНИКАТИВНИ СТРАТЕГИИ ЗА СОЦИАЛИЗАЦИЯ
Фани Бойкова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Комуникативните стратегии се разглеждат в контекста на актуалните потребности на теорията и практиката на обучението по български език – развиване на комуникативноречевата компетентност, разбирана като овладяване на знания и формиране на умения, които да удовлетворяват комуникативните потребности на учениците в личен и в социален план и които да им съдействат за постигането на личностна реализация.
Keywords: Bulgarian language education, communicative competence, communication strategies
CONTERPORARY ASPECTS OF THE BULGARIAN LANGUAGE EDUCATION – COMMUNICATION STRATEGIES FOR SOCIALIZATION
Abstract. The communication strategies are considered in the context of the current needs of the theory and practice of the Bulgarian language education – development of communicative speech competence which is understood as acquiring knowledge and developing skills required to meet the communication needs of the students in personal and social terms leading them to achieve personal fulfi llment.
Dr. Fani Boykova, Assist. Prof.
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“
24, Tsar Asen Str. Plovdiv
БИТИЕТО НА СПОМЕНА РИДАНИЕ И СПОМЕНА УТЕХА В СТИХОТВОРЕНИЯТА „ЕЛЕГИЯ“ ОТ ДИМИТЪР БОЯДЖИЕВ
И „АЗ ИСКАМ ДА ТЕ ПОМНЯ ВСЕ ТАКА“ ОТ ДИМЧО ДЕБЕЛЯНОВ
Стефка Караиванова
Тракийски университет
Резюме. В статията се прави сравнителен интерпретационен прочит на стихотворенията „Елегия“ от Д. Бояджиев и „Аз искам да те помня все така“ от Д. Дебелянов, като се изяснява художествената образност на поетическите текстове през призмата на спомена като специфично битие, като знакова реалия, която всъщност въплъщава осъзнаването, че намереният Смисъл е винаги противоречив и иманентно свързан с преживяването и осмислянето на Любовта.
Keywords: love, memory, comfort, meaning, suffering, Being
THE BEING OF MEMORY-SUFFERING AND MEMORY-COMFORT IN DIMITUR BOYADJIEV’S “ELEGY” AND DIMCHO DEBELYANOV’S “I WANT TO REMEMBER YOU LIKE THAT”
Abstract. The paper explicates a comparative interpretative reading of D. Boyadjiev’s poem “Elegy”, as well as D. Debelyanov’s poem “I Want to Remember You Like That”. The art imagery of the poetic text is considered through the prism of memory as a specifi c being, as a sign reality, embodying the act of consciousness, which considers that the found Meaning is always contradictory and immanent when connected to experience and realization of Love.
Ms. Stefka Karaivanova, Assist. Prof.
Departament for Information and In-Service Teacer Training Trakia University
9, Armeiska Str. 6000 Stara Zagora, Bulgaria