METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Образователни практики за повишаване на резултатността в обучението по български език
[Educational Practices for Better Results in Studying Bulgarian] /
Ганка Янкова, Снежана Георгиева / Ganka Yankova, Snezhana Georgieva –335
Художественият текст лаборатория за компетентности
[Literary Text Laboratory for Competencies Development] /
Соня Александрова, Фани Бойкова / Sonya Aleksandrova, Fani Boykova – 350
LITERATURE SCiENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Диалогът на Д. Дебелянов с Бодлер, Верлен, Жам и Рембо
[D. Debelyanov’s Dialogue with Baudelaire, Verlaine, Jammes and Rimbaud] /
Магдалена Петрова / Magdalena Petrova 367
LINGUISTICS / ЕЗИКОЗНАНИЕ
Езиковите технологии и ресурси нови перспективи в обучението по български език (Българската лексикално-семантична мрежа БулНет и Българският национален корпус)
[Language Technologies and Resources new Advances in Bulgarian Language Teaching (the Bulgarian Lexical Semantic Net Bulnet and the Bulgarian National Corpus)] /
Светла Коева, Светлозара Лесева, Ивелина Стоянова, Мария Тодорова / Svetla Koeva, Svetlozara Leseva, Ivelina Stoyanova, Maria Todorova 377
Съвременни лексикални ресурси и тяхното приложение в обучението по български език
[Modern Lexical Resources and Their Application in the Bulgarian Language Education] /
Сия Колковска, Диана Благоева, Ванина Сумрова / Sia Kolkovska, Diana Blagoeva, Vanina Sumrova –394
Предизвикателствата пред съвременното обучение по български език: използване на изследователски методи и интерактивно представяне на учебното съдържание
[The Challenges Faced by Modern Bulgarian Language Teaching: Research Methods and Interactive Presentation of the Subject] /
Иво Панчев / Ivo Panchev 404
BULGARIAN LANGUAGE ANF CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
ГОДИШНА КОНФЕРЕНЦИЯ НА АСОЦИАЦИЯТА НА БъЛГАРСКИТЕ УЧИЛИЩА В ЧУЖБИНА СОФИЯ БАЧКОВО 2016
Предложение за адаптирани учебни програми в гимназиален курс на българските училища в чужбина
[Proposal for Adaptation of the Literature Syllabus for the Bulgarian Secondary Schools Abroad (School years 9 12)] /
Здравка Владова-Момчева / Zdravka Vladova-Momcheva – 409
ПРОЕКТЪТ „ЖИВОПИСНА БЪЛГАРИЯ“
Родопската музика и песен през погледа на Иван Вазов
[Rhodope Music and Song through the Eyes of ivan Vazov] /
Анастасия Папагеоргиу / Anastasia Papageorgiou 417
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
За обучението по литература, което „ухае на обич“
[On Literature’s Education, which “Smells Like Love”] /
Наталия Христова / Nataliya Hristova 427
Тържества по случай 150-годишнината от рождението на Пенчо Славейков
[Celebrations on the Occasion of the 150-th Anniversary of Pencho Slaveykov’s Birth] /
Александра Антонова / Alexandra Antonova 430
READ IN THE LATEST iSSUES ОF “AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ 434
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ 436
ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПРАКТИКИ ЗА ПОВИШАВАНЕ НА РЕЗУЛТАТНОСТТА В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Ганка Янкова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Снежана Георгиева
Регионален инспекторат по образованието Шумен
Резюме. Настоящото изследване експлицира ролята на образователната технология, разбирана като система от дейности на преподаване и учене за оптимизация на образователното взаимодействие по български език и за повишаване на неговата резултатност. Обоснована е методическата целесъобразност на промени в учебното съдържание за текстова свързаност; предложен е модел на терминологичен оптимум по проблема. Анализирани са образователни практики с оглед усвояване на частите на речта и като свързващи средства в текста: използване на алгоритъм за текстов анализ; включване на предкомуникативни упражнения за анализ на текста в синтетични упражнения и уроци, разнообразяване на технологичните модели на работа с план на урока по български език за лични местоимения. Предложени са конкретни модели на съответните образователни практики (инвариантен модел на алгоритъм, примерни упражнения и модели на урочни планове).
Keywords: educational practice, kinds of words, communicative goal of the text, terminological optimum, terminological minimum, algorithm for text analysis, lesson’s plan
EDUCATIONAL PRACTICES FOR BETTER RESULTS IN STUDYING BULGARIAN
Abstract. This study explicates the role of educational technology as a system of teaching and learning activities for educational interaction in Bulgarian language optimization and enhancing its effectiveness. Methodical relevance is showed for changes in school syllabus dealing with text cohesion, a model is presented to deal with terminological optimum on the subject. Educational practices under analysis are presented in order to study parts of speech as linking devices in the structure of the text: using algorithm for text analysis, entering pre communicative exercises for text analysis in synthetic exercises and lessons, variety of technological models of working with lesson’s plan for studying Bulgarian personal pronouns. Certain models are suggested for corresponding educational practices (invariant model of an algorithm, suggested exercises and lessons).
Dr. Ganka Yankova, Assos. Prof.
Shumen University
115, Universitetska Str. Shumen, Bulgaria
Dr. Snezhana Georgieva
Regional inspectorate of Education Shumen
81, Tzar ivan Alexander Str.
Shumen, Bulgaria
ХУДОЖЕСТВЕНИЯТ ТЕКСТ – ЛАБОРАТОРИЯ ЗА КОМПЕТЕНТНОСТИ
Соня Александрова, Фани Бойкова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Настоящото изследване си поставя за цел да анализира един от основните елементи на читателската компетентност, а именно умението за четене с разбиране при ученици от Xi клас въз основа на откъс от романа „Бел Ами“ от Ги дьо Мопасан. Изложени са теоретичните концепции, на които почива идеята за комуникативна компетентност, за функционална грамотност, за четивна грамотност, за активен читател. Представен е практически анализ на първите три задачи от проведения тест, концентрирани върху проверката на базови знания по литература. Наблюденията достигат до заключение за специфичната възможност на художествения текст да бъде превърнат в тренировъчна „лаборатория“ за изграждане на компетентности при обучението по български език и литература.
Keywords: communicative competence, readers competence, active reader, literary text, Bulgarian language and literature education
LITERARY TEXT LABORATORY FOR COMPETENCIES DEVELOPMENT
Abstract. The article aims to analyze one of the basic elements of reading competence, namely reading with comprehension of students from the 11th grade based on an excerpt from the novel “Bel Ami” by guy de Maupassant. we outline the theoretical concepts which determine the idea of communicative competence, functional literacy, reading literacy, active reader. we present a practical analysis of the first three tasks from a test focused on verifying the basic knowledge of literature. Following our observations we reach a conclusion on the specific capability of the literary text to be converted into a training “lab” for building competencies in Bulgarian language and literature education.
Dr. Sonya Aleksandrova, Assist. Prof.
Dr. Fani Boykova, Assist. Prof.
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“
24, Tsar Asen Str. Plovdiv, Bulgaria
ДИАЛОГЪТ НА Д. ДЕБЕЛЯНОВ С БОДЛЕР, ВЕРЛЕН, ЖАМ И РЕМБО
Магдалена Петрова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Във военния цикъл „Скрити вопли“ се наблюдава интензивен диалог на стихотворенията на Дебелянов с тези на френските поети. Творчеството на нито един поет или художник не може да разкрие пълния си смисъл само по себе си. Да бъде разбрано то и оценено, означава да се вземат предвид връзките му с други творби. Целта на сравнителния анализ е извеждането на нови значения, които текстът на Дебелянов включва в себе си и чието разбиране сe улеснява от поезията на Бодлер, Жам, Рембо и Верлен.
Keywords: poetry, symbolists, mimesis, semiosis, intertextuality
D. DEBELYANOV’S DIALOGUE WITH BAUDELAIRE, VERLAINE, JAMMES AND RIMBAUD
Abstract. The wartime poetry cycle “Secret Sighs” reveals an intensive dialogue between, on the one hand, debelyanov’s poems and, on the other, those of the French poets. A poet’s or a painter’s work of art cannot reveal the whole of its meaning on its own. in order to be comprehended and appreciated it has to be considered with regard to the ways in which it relates to other works of art. The aim of comparative analysis is to find new meanings carried by debelyanov’s texts the understanding of which is enhanced by the poetry of Baudelaire, rimbaud, Jammes and Verlaine.
Dr. Magdalena Petrova, Assoc. Prof.
Department of Germanic and Romance Studies
Faculty of Philology
Southwest University
66, ivan Mihailov Str.
2700 Blagoevgrad, Bulgaria
ЕЗИКОВИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И РЕСУРСИ – НОВИ ПЕРСПЕКТИВИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
(БЪЛГАРСКАТА ЛЕКСИКАЛНО-СЕМАНТИЧНА МРЕЖА БУЛНЕТ И БЪЛГАРСКИЯТ НАЦИОНАЛЕН КОРПУС)
Светла Коева, Светлозара Лесева, Ивелина Стоянова, Мария Тодорова
Институт за български език „Проф. Л. Андрейчин“, Българска академия на науките
Pезюме. Статията представя подходи за прилагане на електронните езикови ресурси и технологии в обучението по български език. Активното интегриране на езиковите технологии в учебния процес допринася за повишаването на интереса към учебното съдържание, изграждането на умения за самостоятелна работа и развитието на изследователските умения на учениците. Представени са два основни езикови ресурса за български език лексикално-семантичната мрежа БулНет и Българският национален корпус. Приложението им в обучението е демонстрирано с примерни задачи.
Keywords: education, Bulgarian language, language technologies, language resources
LANGUAGE TECHNOLOGIES AND RESOURCES – NEW ADVANCES IN BULGARIAN LANGUAGE TEACHING
(THE BULGARIAN LEXICAL SEMANTIC NET BULNET AND THE BULGARIAN NATIONAL CORPUS)
Abstract. The paper proposes approaches for the application of electronic language resources and technologies in Bulgarian language teaching. The active integration of language technologies in the teaching process leads to an increased interest in the subject, the formation of skills for individual work, and the development of research skills. we present in more detail two language resources for Bulgarian: Bulnet a lexical semantic network for Bulgarian, and the Bulgarian national Corpus. The application of these resources in language teaching is demonstrated through several types of linguistic problems.
Prof. Dr. Svetla Koeva, Dr. Svetlozara Leseva, Assist. Prof., Dr. Ivelina Stoyanova Assist. Prof. , Dr. Maria Todorova
Department of Computational Linguistics
Institute for Bulgarian Language “Prof. Lyubomir Andreychin” , Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod Blvd., building 17,
Sofia, Bulgaria
СЪВРЕМЕННИ ЛЕКСИКАЛНИ РЕСУРСИ И ТЯХНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Сия Колковска, Диана Благоева, Ванина Сумрова
Институт за български език „Проф. Л. Андрейчин“, Българска академия на науките
Pезюме. В статията се представят два лексикални ресурса, разработени в Секцията за българска лексикология и лексикография към Института за български език онлайн версията на многотомния академичен Речник на българския език и ресурсът Инфолекс. Разглеждат се възможностите за тяхното приложение в лексикалното обучение по български език в училище. Keywords: lexicography, lexical resources, Bulgarian language education
MODERN LEXICAL RESOURCES AND THEIR APPLICATION IN THE BULGARIAN LANGUAGE EDUCATION
Abstract. The paper presents two lexical resources developed in the department for Bulgarian lexicology and lexicography at the institute for Bulgarian language online version of many-volumed academic Dictionary of Bulgarian language and the resource Infolex. The possibilities for their application in the Bulgarian language education are discussed.
Prof. Dr. Sia Kolkovska, Prof. Dr. Diana Blagoeva, Dr. Vanina Sumrova, Assist. Prof.
Institute for Bulgarian Language “Prof. Lyubomir Andreychin” , Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod Blvd., building 17,
Sofia, Bulgaria
ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД СЪВРЕМЕННОТО ОБУЧЕНИЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК:
ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ МЕТОДИ И ИНТРЕАКТИВНО ПРЕДСТАВЯНЕ НА УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ
Иво Панчев
Институт за български език „Проф. Л. Андрейчин“, Българска академия на науките
Резюме. В статията се коментират въпроси, свързани с преподаването на български език в страната и чужбина, споделя се опитът на учените от Института за български език, натрупан в различни инициативи. Подчертава се важността на изследователския подход от страна на обучаваните при усвояването на учебния материал и интерактивната връзка обучаващ обучаван.
Keywords: Bulgarian language teaching, interaction, research methods in education
THE CHALLENGES FACED BY MODERN BULGARIAN LANGUAGE TEACHING:
RESEARCH METHODS AND INTERACTIVE PRESENTATION OF THE SUBJECT
Abstract. The present article discusses certain problems usually associated with Bulgarian language teaching, both in the country and abroad. Linguists from the institute for Bulgarian Language share their experience gained through a variety of initiatives. An emphasis is laid upon the importance of the students and learners’ using research approaches in their assimilation of study material, as well as upon the interaction between teacher and student.
Dr. Ivo Panchev, Assist. Prof.
Department of General and Comparative Studies
Institute for Bulgarian Language “Prof. Lyubomir Andreychin” , Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod Blvd., building 17
Sofia, Bulgaria
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА АДАПТИРАНИ УЧЕБНИ ПРОГРАМИ В ГИМНАЗИАЛЕН КУРС
НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИЛИЩА В ЧУЖБИНА (IX XII КЛАС)
Здравка Владова-Момчева
Българско училище към Посолството на Рeпублика България Лондон
Pезюме. Разработването на адаптирани учебни програми за гимназиален курс на българските училища в чужбина, като успешен начин за запазване и възпитание на българска идентичност, е належаща необходимост на съвременните реалности, в които живеят и се развиват българските деца. Обучението по литература, съобразено с новите предложения на МОН за промени в програмата от iX до Xii клас, гарантира пълноценна подготовка по предмета и координира глобалните връзки на българското средно образование у нас и по света. Цел на статията е да представи вариант на адаптирани учебни програми за гимназиален курс на българските училища зад граница и система от критерии за преподаване, методи за усвояване на знанията и очаквани резултати в областта на социокултурните, литературните и комуникативните компетентности, придобити от учениците след завършване на съответното ниво на обучение в края на всеки клас.
Keywords: Bulgarian education abroad, Bulgarian secondary schools abroad, criteria, competencies and skills, knowledge, literary abilities, achievements
PROPOSAL FOR ADAPTATION OF THE LITERATURE SYLLABUS
FOR THE BULGARIAN SECONDARY SCHOOLS ABROAD (SCHOOL YEARS 9 12)
Abstract. The preservation of Bulgarian identity is an urgent inevitability caused by the realities of today, therefore the development of the proposal of the Literature syllabus for the Bulgarian schools abroad (year 9 12) is a successful way of dealing with this issue. The contemporary education of Literature conformable to the new proposals of the Bulgarian Ministry of Education regarding some changes in the Literature syllabus (year 9 12) guaranties for full value of education on the subject and coordinates the global connections of the Bulgarian middle school education in our country and abroad. The aim of this article is to present a proposal for adaptation of the syllabus for the Bulgarian secondary schools abroad as well as a relevant system and criteria regarding today’s teaching and learning methods and results in the fields of various competencies, achieved by the pupils after finishing their final educational levels at the end of every year during the secondary part of their education.
Mrs. Zdravka Vladova-Momcheva
Bulgarian Embassy School
London, Great Britain
РОДОПСКАТА МУЗИКА И ПЕСЕН ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА ИВАН ВАЗОВ
Анастасия Папагеоргиу
Атински университет
Pезюме. В настоящата беседа авторката разглежда основните черти на музикалната традиция в българската част на Родопите, както са представени в пътеписа на Иван Вазов В недрата на Родопите. Пътеписът съдържа ценни и твърде интересни сведения и описания, на базата на които могат да бъдат правени съпоставки и проучвания. Беседата си поставя за цел да проследи връзката между бита, поминъка и културата на жителите на Родопите и музикалните изразни средства и репертоара на техните песните. Описват се основните специфични особености на родопската музика и песен и се правят паралели с гръцкия и с балканския фолклор.
Keywords: Folklore, traditional music, ivan Vazov, Bulgarian Rhodope Mountains, language idioms, loanwords
RHODOPE MUSIC AND SONG THROUGH THE EYES OF IVAN VAZOV
Abstract. In this paper, the author examines the main features of musical tradition in the Bulgarian part of the Rhodope Mountains, as ivan Vazov presented them in his travelogue In the depths of Rhodope. The book contains valuable and very interesting information and descriptions on which comparisons and researches can be made. Furthermore, the paper intends to show the link between the daily life and culture of the inhabitants of rhodope Mountains and the musical expressions and the repertoire of their songs. The main specific features of the rhodope music and songs are described and parallels with greek and Balkan folklore are marked. The paper offers literature, folklore, music and other routes in space and time in the rhodope Mountains
Mrs. Anastasia Papageorgiou
Bachelor student, Slavistics (Bulgarian Studies)
Faculty of Slavic Studies
University of Athens
Athens, Greece