METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Предизвикателства пред обучението по български език в V клас (като резултат от новата учебна програма)
[Challenges Faced by the Training in Bulgarian Language in 5th Grade (as a Result of the New Curriculum)] /
Ангел Петров, Мая Падешка / Angel Petrov, Maya Padeshka – 447
Отвори пълния текст
Фолклорен/традиционен календар и новата учебна програма по литература за V клас
[Folkloric/Traditional Calendar and New Literature Curriculum for 5th Grade] /
Красимира Танева / Krasimira Taneva – 458
Отвори пълния текст
Развиване на стратегии за четене в контекста на стратегиите за учене
[Developing Reading Strategies in the Context of Learning Strategies] /
Деспина Василева / Despina Vasileva – 478
Отвори пълния текст
Граматичната и правописната норма при членуване на имената в българския книжовен език
(с оглед изучаването на книжовните езикови норми в VIII – XII клас)
[Grammatical and Spelling Norm of the Nouns Using the Definite Article in Literary Bulgarian Language
(in View of Learning the Literary Language Norm in 8th-12th Grade)] /
Илиана Горанова / Iliana Goranova – 491
Отвори пълния текст
TEACHER’S EXPERIENCE/ ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Нереализираният празник в „Последна радост“
[The Unrealized Holiday in “Posledna Radost”] /
Валентин Стоянов / Valentin Stoyanov – 509
Отвори пълния текст
Борбата и родът: идейно-смислови позиции в стихотворението „Пристанала“ на Христо Ботев
[The Fight and the Family – Ideological and Meaningful Messages in Hristo Botev’s Poem “Pristanala”] /
Костадинка Христова / Kostadinka Hristova – 520
Отвори пълния текст
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
За мисията на един лектор (Интервю с проф. д-р Людмил Димитров,
лектор по български език, литература и култура в Люблянския университет – Словения) /
[About the Mission оf а Lecturer (An Interview with Prof. Dr. Lyudmil Dimitrov,
Lecturer in Bulgarian language, Literature and Culture at the University of Ljubljana – Slovenia)] /
Мая Падешка / Maya Padeshka – 526
Отвори пълния текст
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Диалектната делитба на българския език, отразена в най-новата карта на Института за български език – БАН
[The Differentiation of Dialects in Bulgarian Language as Reflected in the Newest Map of the Institute for Bulgarian Language – BAS] /
Ана Кочева / Ana Kocheva – 531
Отвори пълния текст
UPCOMING EVENTS / ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ – 542
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – 546
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 548
ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК В V КЛАС (КАТО РЕЗУЛТАТ ОТ НОВАТА УЧЕБНА ПРОГРАМА)
Ангел Петров, Мая Падешка
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се представят някои от особеностите на новата (вече действаща от 2016/2017 учебна година) учебна програма за V клас по български език – цели, учебно съдържание, разпределение на видовете уроци. Тези характеристики се разглеждат както от теоретични, така и от практикоприложни изследователски позиции.
Keywords: learning plan, training in Bulgarian language, key competences, speech activities
CHALLENGES FACED BY THE TRAINING IN BULGARIAN LANGUAGE IN 5TH GRADE (AS A RESULT OF THE NEW LEARNING PROGRAM)
Abstract. The paper presents some special features of the new (already in effect from 2016/2017 academic year) learning plan in Bulgarian language for 5th grade – such as – goals, content, assignment of the lessons. These characteristics are considered both as theoretical and practical research positions.
1)Prof. Dr. Angel Petrov, 2)Dr. Maya Padeshka, Assist. Prof.
Sofia University
15, Tsar Osvoboditel Blvd. Sofia, Bulgaria
ФОЛКЛОРЕН / ТРАДИЦИОНЕН КАЛЕНДАР И НОВАТА УЧЕБНА ПРОГРАМА ПО ЛИТЕРАТУРА ЗА V КЛАС
Красимира Танева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. В настоящата статия се предлага вариант за развиване на ключови компететности, заложени в новата учебна програма по литература за V клас чрез темата Фолклорен/традиционен календар от учебното ѝ съдържание. За целта се позоваваме на фолклористични тези и на дидактически концепции във връзка с новите тенденции в обучението. Проектът включва: тема на конкретен урок и система от примерни учебни ситуации за реализирането ѝ (текстове, интернет ресурси и интерактивни техники).
Keywords: Folkloric/Traditional calendar, text, interactive techniques, Internet resources
FOLKLORIC/TRADITIONAL CALENDAR AND NEW LITERATURE CURRICULUM FOR 5TH GRADE
Abstract. This article suggests a framework for developing key competencies according to the new literature curriculum for 5th grade with the following topic from the educational content: Folkloric/Traditional calendar. For this purpose, we refer to Folkloristic theses and didactic concepts in relation to new trends in education. The project includes: plan of a specific lesson and a system of exemplary learning situations for its implementation (texts, internet resources and interactive techniques).
Dr. Krasimira Taneva, Assist. Prof.
Department “Bulgarian Literature and Literary Theory”
Faculty of Philology
“Paisiy Hilendraski’ University of Plovdiv
16, Philip Makedonski St. Plovdiv, Bulgaria
РАЗВИВАНЕ НА СТРАТЕГИИ ЗА ЧЕТЕНЕ В КОНТЕКСТА НА СТРАТЕГИИТЕ ЗА УЧЕНЕ
Деспина Василева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящата статия борави с две ключови понятия: стратегии за учене и стратегии за четене. Изхожда се от убеждението, че четенето е широко по същността си понятие, като за целите на настоящия текст е определено в каква плоскост се използва. Целта е да се проследи какви модели могат да се включат в педагогическата практика, за да се повишат читателските умения и компетентности на учениците. Предлагат се насоки за работа в часовете по български език с оглед разширяване на методическия инструментариум при работа с текстове.
Keywords: metacognitive skills, reading skills, reading strategies
DEVELOPING READING STRATEGIES IN THE CONTEXT OF LEARNING STRATEGIES
Abstract. The present article deals with two key concepts: learning strategies and reading strategies. We proceed from the belief that reading is a widely used concept, therefore for the purposes of the present text its usage is more narrowly defined. The aim is to examine what models can be included in the pedagogical practice in order to improve students› reading skills and competencies. Different working guidelines are provided that can be used in Bulgarian language classes with the aim of developing and improving the methodological tools when working with texts.
Dr. Despina Vasileva Assist. Prof.
Sofia University
15, Tsar Osvoboditel Blvd. Sofia, Bulgaria
ГРАМАТИЧНАТА И ПРАВОПИСНАТА НОРМА ПРИ ЧЛЕНУВАНЕ НА ИМЕНАТА В БЪЛГАРСКИЯ КНИЖОВЕН ЕЗИК (С ОГЛЕД ИЗУЧАВАНЕТО НА КНИЖОВНИТЕ ЕЗИКОВИ НОРМИ В VIII – XII КЛАС)
Илияна Горанова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Членуването на имената в българския книжовен език се определя от граматична и от правописна норма. Граматичната норма се разглежда като сбор от правила, които определят членуването на имената в зависимост от рода и числото им, както и от синтактичната им служба в изречението; граматични правила определят и членуването на някои групи съществителни собствени имена. Правописната норма се разглежда като сбор от правила, в съответствие с които: съществителните имена от мъжки род, единствено число приемат членна форма -ът, -а или -ят, -я; някои съществителни от женски род, единствено число и някои редни числителни имена удвояват т, т.е. пише се двойно т. Непознаването или неспазването на граматичните правила при членуването води до граматични грешки; на правописните правила – до правописни грешки. Учениците в VIII – XII клас актуализират, осмислят и прилагат знанията и уменията си във връзка с членуването, които са придобили при изучаването на системния курс по български език във II – VII клас.
Keywords: grammatical norm, grammatical rule, grammatical mistake; spelling norm, spelling rule, spelling mistake
GRAMMATICAL AND SPELLING NORM OF THE NOUNS USING THE DEFINITE ARTICLE IN LITERARY BULGARIAN LANGUAGE (IN VIEW OF LEARNING THE LITERARY LANGUAGE NORM IN 8TH – 12TH GRADE)
Abstract. The use of the definite article of the nouns in Bulgarian literary language is defined by the grammatical and spelling rules of language. Grammatical norm is viewed as a set of rules. They determine the use of the article depending on the gender, number and their syntactic function in the sentence. The grammatical rules define also the use of the definite article of some groups of Proper nouns. Spelling norm is viewed as a set of rules, according to which: the masculine nouns, singular (Sg) add the correspondent full form of the definite article in Bulgarian “-ът, -а” or “- ят, -я”; some nouns, feminine, singular (Sg) and some Ordinal Numerals double the Bulgarian letter “т”, i. e. it is written double “т”. Ignorance or non- compliance of the grammatical rules, especially these related to the definite article leads to grammatical mistakes and the failure to comply the spelling rules leads to the spelling mistakes. The pupils from 8thto12th grade update, rationalize and apply their knowledge and skills, related to the definite article, on the base of knowledge acquired from the school subject “Bulgarian language” from 2ndto 7thgrade.
Dr. Iliyana Goranova, Assoc. Prof.
,,Angel Kanchev“ University of Ruse
Ruse, Bulgaria
НЕРЕАЛИЗИРАНИЯТ ПРАЗНИК В „ПОСЛЕДНА РАДОСТ“
Валентин Стоянов
СОУ „Св. Климент Охридски“ – гр. Пещера
Резюме. Разработката анализира разказа „Последна радост“ на Йовков от гледна точка на празника и неговите функции. Досегът на хората с вечните духовни ценности, с красотата и любовта е временен и непълен; празникът не успява да обедини материалното и духовното, индивида и обществото. Кризата в празнуването е породена от криза в общността. Тя не може да излъчи своите водачи, не успява да отдели сакралното от профанното. Статията развива идеята, че в прозата на Йовков не само индивидът трябва да се стреми към красивото и доброто, но и обществото трябва да промени нагласите си, за да постигне хармония с човека и със света.
Keywords: feast, individual and community, crisis, Yovkov
THE UNREALIZED HOLIDAY IN “POSLEDNA RADOST”
Abstract. The paper analyses Yovkov’s “Last joy” through the interpretation of the feast and its functions. The reach of people with eternal spiritual values with beauty and love is only temporary and incomplete; the feast does not reach the goal to unify material and spiritual, individual and society. The crisis in celebration is caused by the crisis of community. It cannot raise its own leaders, as well as it cannot separate the sacred from the profane. The paper develops the idea that in Yovkov’s prose not only the individual should strive towards beauty and good, but the society also should change its attitudes to achieve harmony with man and the world.
Mr. Valentin Stoyanov
„St. Kliment Ohridski“ High-School
1, Atanas Gorov St. 4550 Peshtera, Bulgaria